Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Det är instinkt nummer 1..
Som min inte har öht..Har haft min ihop med ett sto nu sen i dec och aldrig att dom kliar varandra.Min är inte intresserad helt enkelt. Mig kliar han dock gärna ihop med..Jag kliar honom och han mig.Men med en häst gör han det tydligen inte.han är som sagt inte riktigt som han ska och otroligt präglad på människor hela sitt liv.

KL

Jag har haft min ena grabb själv (han hade sällskap i samma hage av ett får och en get)
Han trivdes helt otroligt bra med det.
Nu har jag två grabbar till men dom går ändå i egna hagar angränsande till varann.
Dom trivs och mår alldeles ypperligt.

Jag syftar på "Även om dom har en hagkompis så kan dom inte klia varandra och få vara HÄSTAR."

Jag sälv definerar Hagkompis som - Häst + Häst i en hage, dvs. en häst har en hästkompis i sin hage.
Men du syftar på hagkompis på andra sidan av staketet? Då förstår jag.

Haha nu fattar jag varför jag inte förstod någon ting :o *pinsamt misstag*
Med hagkompis så menade jag hagkompisen på andra sidan staketet.

Jag ber om ursäkt.. nu blev det rörigt.. :bow:

Min kliar mig med! Det är mysigt, och så vill hon peka vart jag skall klia.
Dock är hon inte lika kärvänlig mot sina kära boxkamrater, ve den som tittar
åt henne när hon står i boxen :eek:

Ja inte vet jag?
Du skrev att hon inte kunde få föl och jag undrade om hon brunstade..
Skiljer de dem när stoet brunstar så spelar det ju ingen roll om hon kan få föl eller inte, därav min förvirring..

Tja så mycket vet jag att hon brunstar men kan inte föl. Och skulle hon kunna få föl så skulle dom inte ha dom ihop. Dom vill inte att hingsten ska bli allt för uppspelt vid brunsten och flyga på stoet så mycket vet jag.

Jag blir så ledsen när jag ser alla hästar som står helt ensamma i en hage, utan något som helst sällskap. Dom ser så ledsna och livlösa ut. Jag har två hästar som springer och busar med varandra och det är väl så det ska vara. Hästar är inte gjorda för att sova hela dagen pga av tristess för i så fall hade dom inte haft fyra ben att springa med. Jag hoppas verkligen inte att dagens samhälle har glömt bort att hästar är flockdjur och inte ensamvargar!

Min ena häst gjorde det ett tag men hon hade grannkompisar som hon såg hela dagarna och snackade med.
Men nu är de två i hagen igen:)

Känner igen det där. min visar mig oxå var det kliar någonstanns :D. stod tidigare i ett jätte trevligt litet stall med få inakorderingar stora härliga hagar och mycket utevistelse och min häst blev att stå mellan två valacker i stallet.vilket slutade med att min häst sparkade sönder dörren och höll på och klättrade på väggarna i stallet och åt väldigt dåligt.Vi fick helt enkelt sätta skivor på båda sidor om honom så han inte såg boxgrannarna.Efter det blev han lugn och åt betydligt bättre.Visst det kändes inte bra att göra så .men han höll på att riva stallet .Men som sagt han fann ro när han fick gå själv i hagen ute och vara i fred i sin box.Och jag har aldrig under de 26 år jag pysslat med hästar träffat en som den här.
Gillar inte det här svart & vita som vissa vill påskina här inne i den här tråden..det finns en del hästar som finns därimellan i gråzonen oxå.

I mitt stall så är det höga väggar i alla boxar. Men hästarna har två dörrar i boxarna,
en som de kan titta ut på gården igenom och en som de kan titta ut i stallgången igenom,
och smågnabbas där, men de får lugn och ro från andra människor och hästar när de vill det.

Jag märker stor skillnad på min häst när han blir själv. Just nu går han med en kompis från utsläpp till lunch, sen flyttar kompisen över till sommarhagen. Tanken är att min också ska gå där snart, men eftersom veterinären har satt 'fångrisk' på honom vill jag vara väldigt försiktig och vänjer in honom väldigt långsamt på gräs, vilket betyder att han får gå själv halva dagen.

När han har kompisen i hagen busar de, kliar på varandra och smågnabbas lite. De pillar runt efter något ätbart och sysselsätter dej. När min går själv är han liksom bara. Han gör inget, pillar lite ointresserat i de grässtrån som finns och står sen och vilar. Han gick själv när han var hingst också av förklarliga skäl, men då hade han fullt upp med att hålla koll på stona i hagarna bredvid så det var aldrig något problem. Nu blir han liksom...dämpad. Snart ska han dock börja gå med de andra i sommarhagen och tjocka på sej lite :p Skulle aldrig kunna ha honom själv någon längre stund nu när jag ser hur dämpad han blir. Mitt samvete skulle aldrig klara det!

Självklart ska hästar ha kontakt med andra hästar. Men de behöver ju inte gå i samma hage för det.
Våra hästar har varsin hage av flera olika skäl och det funkar jättebra! :)

Nej det är inte mitt problem men tycker hela grejen är löjlig när det handlar om skav/småsår som börjat läka och dom tro att hästen ska dö - men det kanske bara är jag som inte hetsar upp mig i onödan och börjar gråta för småsaker som knappt syns?

Vad har egentligen detta med att göra hurvida hästen ska gå ensam eller ej :p
Det är verkligen inte bara du som inte hetsar upp dig. Jag har då aldrig varit med om ngn som hetsar upp sig för småsår, och då är jag själv ändå rätt pjåskig (och självklart låssas jag alltid få panik om pollen skulle ha ett litet sår) Men kallar ut veterinär för minsta lilla gör jag inte. Men om jag tror hästen har ett sår som påverkar den negativt så tar jag hellre det säkra före det osäkra och kallar ut veterinär.

Med tanke på att hästar som går själva går ofta i så pass små hagar (kan man kalla det hage?) så dom inte kan busa och hålla på så kallar jag det för boxar/ små inhägnader. Även om dom har en hagkompis så kan dom inte klia varandra och få vara HÄSTAR.

Usch vad du generaliserar. Min häst gick i stallets största hage helt själv. Hon levde loppan. Sprang runt och busade, rullade sig, åt gräs (blev ju extra mkt gräs i hennes hage eftersom hon gick ensam) Tyvärr fick hon byta hage till en lite mindre, men hon kan fortfarande (och gör det dessutom) springa runt och busa. och självklart äta gräs.
Kan ge fler exempel på hästar som går ensamma i stora hagar.

Att hon och en annan häst stått och kliat varandra har nog aldrig hänt :p

*Kl*

I dessa diskussioner blir två saker väldigt tydliga..
Folk försöker få det att låta att hästar inte alls mår dåligt av att inte få vara på det sätt som deras instinkter/natur är.
Vilket förstås är löjligt.

Hästar MÅR bättre av att gå i hage än stå i box.
STORA hagar är bättre än små.
SÄLLSKAP torde vara mycket värdefullt för en häst då de är flockdjur och då menar jag inte får och getter som på intet sätt talar samma språk.

Med det sagt så VISST finns det hästar med så stört beteende att de inte kan gå med andra hästar. Den andra saken som blir tydlig är då att folk försöker få det att låta som att just DERAS häst väljer ensamheten före flocken. Vilket vi inte vet ett skit om.

Givetvis kan hästar skadas i hagen. Men är det ett skäl att INTE låta dem gå i hage? För att vi som människor inte vill riskera att vår tävlingsmaskin går sönder?

Min häst hade tidigare problem att gå ihop med andra hästar. Då stod han på ett tävlingsstall med SMÅ hagar och få timmar ute.
Han sparkade & bet sina "vänner".
Nu som pensionär går han i en flock med 4 hästar varav två är ston. Detta trots att jag fick höra att han ALDRIG skulle kunna gå med ston & valacker då han blev GALEN och jagade valackerna, skillnaden är att nu har de hyfsat stora hagar, går ute dygnet runt och överfodras inte.

Med tanke på att vi aldrig har haft problem med att släppa ihop någon häst under alla år så är jag inte rädd att det kommer att hända någon olycka. Hästar vi släppt ihop har förstått vart deras plats skall vara i rangen direkt och därmed har en harmoni i hagen. Skulle det hända någon olycka så får man ta det då, det är inget jag grundar över.

Tja, du, jag har också släppt ihop åtskilliga hästar under 40 år, utan problem.
Men, när det väl hände kostade det mig (eller snarare mitt försäkringsbolag) 25 000 kronor.
Skulle du själv efter en sådan händelse riskera att det hände en gång till?

Du menar alltså att du under 40 års tid släpp ihop hästar och haft dom ihop och det inte har hänt något förrän nu och det påverkar dig så att du inte tänker låta dom gå tillsammans?

Eller? Har jag missuppfattat?

MVH Russin8

Min erfarnhet är att hästar snarare skadar sig när dom går själva med hästar i hagen brevid (springer och sparkar genom staketet). Jag har alltid haft mina tävlingshästar ihop med andra, och vissa har varit sånna som gamla ägarna har sagt "det går ALDRIG att ha henne/honom ihop med andra, hon/han kommer slå ihjäl dom andra", detta har visat sig vara fel varje gång, så länge hästar har tillräckligt stor yta (vilket få har) så gör dom upp sinsemellan UTAN att skada varandra (enligt min erfarenhet)...

Det är klart man får ha sin häst själv om man vill, men jag är bara trött på alla ursäkter om att dom kommer skada varandra, oftast är de lugnare om de får gå ihop, möjligt att det inte gäller alla, men jag har iaf aldrig varit med om något annat...

Jag instämmer med dig och jag tycker precis som du. Jag har aldrig satt min häst i mindre hage och han får alltid vara ute så mycket som möjligt även om han far runt i bland så jag står med hjärtat i halsgropen och tror att han ska springa benen av sig.Jag vägrar ta i från honom hans utevistelse pga skade risken.Under konvalisensen som min åkte på av skadan han fick i hagen som jag beskrev tidigare i tråden fick han sedan gå på stort bete iof själv på vets inrådan för det skulle för denna typ av häst inte vara bra öht att sätta honom på minihage eller box.då han antagligen inte alls skulle bli bättre av det.Utan skulle antagligen må väldigt psykiskt dåligt av det.

Det har under åren gjort mig väldigt ont att han varit ensam och jag har inte gillat det alls och jag har försökt flera ggr att få honom att fungera ihop med andra.Och det är först nu som jag hittat ett litet sto som han faktiskt accepterar och det stillar i allafall mitt samvete.För att ha en häst som är så otroligt präglad på människor är inte så kul. Till en början funkade tex inte ledarövningar oss i mellan heller för han förstod inte hur han skulle bete sig.Han blir dock bättre och den lilla ponnyn lär honom mycket om hur hästar ska vara mot varandra.Vilket jag anser är bra. hästar ska vara hästar..och jag har stora förhoppningar om att jag ev kan släppa dessa två tillsammans med två till i sommar på bete.

Och vad tycker du man ska kalla det då?

Det är knappast djurplågeri att ha hästar ensamma i hage..

Haha du förstår verkligen inte ironi :grin: - När jag skrev det där så menar jag folk som blir hysteriska när hästen gått emot en pinne och håret försvunnit.

Tycker snarare att det är tvärtom, folk som borde åka in åker inte..

Självklart kan de ske skador i hagen, men minst lika många skador sker när hästar står inne hela dagarna och och laddas till tickande bomber som exploderar när dom kommer ut och ska ridas
.

Nej flesta skador sker på häst i hage, och så många hästar står inte inne på box. Går ju knappast att jämföra med de som går ensamma i hagen :crazy:

Du missförstod mig igen. Jag menar att är man tävlingsmänniska och tävlar jämt kan man inte förlita sig på en häst. Hästar är djur, dom går sönder, skadar sig och blir sjuka. Är det då inte bättre att hästen får vara häst och leka och må bra med andra hästar och kanske skada sig än ett surt liv i ensamhet i en box eller en hage lika stor som en box och skada sig för att den inte får röra sig?

Varför ta för givet att hästar som går ensamma endast går i små hagar?? Man kan faktiskt ha hästar i större hage MED granne trots att de går ensamma

Men att de flesta skador sker i hagen är väl inget konstigt om man ser till antalet timmar hästarna tillbringar i hagen (förhoppningsvis) mot hur många timmar man rider dom.

Så att använd det som argument för att låta hästarna gå själva tycker jag är fel.

MVH Russin8

Om det är så måste man se till att hitta en häst som den kan gå tillsammans med.

Finns inga ursäkter för att låta en häst gå ensam permanent.

Att en häst måste gå själv för att den är skadad eller tillfälligt går själv av någon anledning kan jag acceptera, men att alltid gå själv anser jag är snudd på djurplågeri.

MVH Russin8

ska man köpa och sälja hästar tills man hittar en som passar då eller? och kanske risikera stora skador. du fattar väl själv att det där inte är genomförbart.....

dessutom är vissa hästar helt enkelt djävulskt elaka mot andra, och jag förstår mkt väl att ingen vill utsätta sin häst för såna.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama