Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Det va ingen direkt fråga det om vilket man väljer, bara svävade runt lite halvfilosofiskt:p Att det går att diskutera detta ämne hit och dit ur hundra vinklar:)
Men jag tror/hoppas iaf att de flesta gör så gott de kan för sina djur:)

Som sagt så tycker jag inte att diskussionen ska ses så svart-vit.

Våra hästar är väldigt förtjusta i varandra. De har sällskap av varandra trots att de står i varsin hage bredvid varandra. De kan ha kontakt, men kan samtidigt själv bestämma när de vill vara ifred.
Finns många fördelar (förutom minskad skaderisk som du redan tagit upp).

Tex. har vi en lättfödd och en svårfödd häst. Den ena måste hållas på "diet", den andra måste ha fri tillgång. Det är svårt att rent praktiskt att lösa i en gemensam hage. Hästen som måste ha begränsad tillgång på foder är gammal och det är extra viktigt att han håller vikten då det annars blir en onödig belastning på hans gamla ben. Övervikt är inget att leka med, speciellt inte på en gamling.

Jag lever i tron att ingen häst blir för fet eller mår dåligt av fri tillgång på grovfoder.Jag har hästar med mycket olika behov,det reglerar jag genom att ge den feta hästen mindre hö på natten inne,och inget kraftfoder,samt mer motion.Att dom dessutom går i en stor hage dagtid hjälper till,då dom rör sig,leker osv hela dagarna.

Oj nu var vi där.. det svart-vita tänket.. INGEN häst kan osv osv...

Fri tillgång funkar tyvärr inte alls på våran gamling... och det kan nog vara rätt svårt för många ponnyer och kallblod. Speciellt om man inte kan motionera dom hur hårt som helst..
Vår häst är 24 år och han rids självklart, men inte i den utsträckningen som kanske skulle behövas för att kompensera fri tillgång.

*kl*
Har nu skummat igenom tråden och kan inte mer än sucka åt vad vissa här skriver. Vissa verkar ju tro seriöst att det bara är att släppa ihop alla hästar så e allt toppen. Som sagt så går min häst ensam, varför jo han är för hingstig för att gå ihop med ston (sent kastrerad) och i stallet jag står finns det bara ston. Sen det här att alla hästar som går själv går i små hagar :rofl: vadå dömmande. Glad i vinterhagen, visst man ser inte så mycket men det är hela gången bakom + den e större vid grinden och bakom honom. Sedan här går han på ena vallen har även skogen bakom + en lika stor vall till. Så även hästar som går själva behöver inte leva i smårutor till hagar.

Och att skaffa något annat sällskap är uteslutet? Så gör jag när det absolut inte fungerar.har just nu lånat en ettåring enbart för att min ettåring ska få sällskap tex.Köpte en hingst som sällskap åt en annan osv. Ärligt talat så tror jag inte att lite övervikt är farligt för en kallblodshäst heller.Läste häromdagen om ny forskning som visade att det är bättre för hästen att hållas i ett litet överhull.Kanske hade varit kul för gamlingen att få en kompis sina sista år? En shettis eller något. men alla är vi olika. Du tycker på ett sätt och jag på ett annat.Är ju inte så mycket att göra något åt.

*kl*
Har nu skummat igenom tråden och kan inte mer än sucka åt vad vissa här skriver. Vissa verkar ju tro seriöst att det bara är att släppa ihop alla hästar så e allt toppen. Som sagt så går min häst ensam, varför jo han är för hingstig för att gå ihop med ston (sent kastrerad) och i stallet jag står finns det bara ston. Sen det här att alla hästar som går själv går i små hagar :rofl: vadå dömmande. Glad i vinterhagen, visst man ser inte så mycket men det är hela gången bakom + den e större vid grinden och bakom honom. Sedan här går han på ena vallen har även skogen bakom + en lika stor vall till. Så även hästar som går själva behöver inte leva i smårutor till hagar.

jag tycker inte att hästar ska behöva gå ensamma alls.
Så du tror att din häst är lyckligare utan sällskap än med?
I ditt läge hade jag flyttat hästen,eller skaffat annat sällskap till den.

Tyvärr delar veterinären inte din åsikt ang övervikt...:grin:
Speciellt olämpligt på en gammal häst av tyngre ras. Varför fresta på benen mer än nödvändigt?

Om du läser lite mer noggrant så har våra hästar gott sällskap av varandra trots att de inte delar hage. De står dessutom i stallet i boxar bredvid varandra, rids tillsammans osv.
Att köpa en tredje häst är inte aktuellt av flera olika anledningar, inte till en 24 årig gammal häst som är van vid situationen och verkar nöjd med den.
Att jämföra det med att skaffa jämngammalt sällskap till en åring tycker jag är att blanda äpplen med päron.

Senast ändrad av en moderator:

Hittar du en stallplats åt mig så kan jag flytta. Finns yterst få stall där jag bor och de som finns går det blandade hästar, många i mindre hage än vad min går i själv, och det utsätter jag varken min häst eller andra för. Vi har även testat med sällskap, en unghingst men den sprang igenom stängslet. Har annons ute om någon har valack men där får vi inte napp, så jag vet inte vad du tycker. Men har testat och är även öppen för förslag. Men finns inte så mycket att göra i nuläget. Han har hästar i hagen brevid och han lider iaf inte.

Även om du letade efter ett bättre alternativ?
Jag skulle välja att ha kvar min häst men se mig om efter en annan bättre lösning. Jag har hellre kvar min häst,även om han skulle få stå i ett "sånt" stall kanske 4-6 månader av ett helt liv än att sälja av honom, kanske aldrig mer få se honom och riskera att han får det dåligt hos ngn annan.

Jag har i vintras,när det va som lerigast och äckligast väder,sett våra hästar stå i STORA hagar som varit så leriga att de ändå knappt vill röra på sig,dom står och hänger och ser definitivt inte roade ut. Då har dom gladeligen följt med till stallet där det är torrt,rent och dom har definitivt sett mer tillfreds ut i sina boxar.
Man gör så gott man kan för sina djur,men det kan aldrig bli perfekt.

Nu var frågeställningen inte tillfälligt. Utan om jag permanent måste ställa min häst så.

Om det handlade om en kortare period och jag vet att det kommer bli annorlunda så kanske jag skulle kunna tänka mig att ha sådan häst hållning, men under väldigt begränsad tid.

MVH Russin8

Jag måste tyvärr ha min häst stående i egen hage själv under sommarnätterna för hans eget bästa då han alltid lyckas bli sparkad av dem andra. Har tidigare fått ett ben uppskuret samt griffelbenet avsprakat förra sommaren.
Men eftersom det bara har hänt under nätterna så får han från tidig morgon till sen kväll springa bäst han vill med dem andra kusarna i en stor grön hage.^^

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama