Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Nu har du i alla fall upprepat dig så många gånger att du tror på dig själv. Lägger nu ner det här. Hoppas att du får lite mer baskunskaper om hästar ju längre du har med hästar att göra.

Pinsamt uttalande.. antar att du inte har nån koll alls på vad Olgaklara pysslar med.. :o

Fyra gångarter? Mina hästar har bara tre :D

Min har fyra alt. fem. Ibland har hon 10 :D!

Nej men, om man är en wikipedia litare så står det såhär:

De flesta hästraserna har enbart fyra naturliga gångarter: skritt, trav, galopp och fyrsprång (även kallad kapplöpningsgalopp)

Sen hur många som vill räkna det på de sättet är väl upp till var och en. Jag räkna min häst som 4½gångare, men så är hon islandshäst också och då är väl tölt en egen gångart :p!

Nu kom jag lite OT.

Fast även fyrsprång (och den samlade galoppen som också kan bli fyrtaktig) är ju galopp, eller hur? :)

Ja i mina ögon är det galopp. Men som sagt, beror på vem man frågar :p!

hihi,snacka om att den här tråden har bytt ämne ......:p

Det intresserar mig inte vad hon pysslar med. Jag utgår från det hon skriver. Så det är inte ett dugg pinsamt. Likväl som att varken du eller hon har en aning om vad jag pysslar med.

Jag tycker att du gör dig pinsam när du uttalar dig om att folk ska skaffa sig mer "baskunskaper om hästar". Jag vet att olgaklara är en seriös ryttare och hästmänniska och du gör bort dig eftersom du uttalar dig som du gör.
Lågt och jävligt onödigt, oavsett om vem som känner vem.

Varför inte enas om att alla är olika, hästar är olika osv. Allt är inte svart eller vitt helt enkelt.
Hästen är domesticerad och den lever rent generellt inte som en vildhäst i en stor flock på en stor yta där den strövar omkring, där hingstarna fribetäcker och nya föl föds varje år, där unghingstar driver runt och gör upp. Där hingstar dödar varandra för möjligheten att få sin egen flock. Där hästar svälter ihjäl när det blir torka och där rovdjur river de svagaste.

Vi har förändrat hästen genom tiden, vi har tämt den, vi rider den, vi har den som sällskap och för vårt högsta nöjes skull. Kanske är det fel, vad vet jag? Men så ser det ut idag.
Vi har inte plockat bort hästens naturliga instikter men vi har påverkat miljön omkring den, avlat fram ett djur för sport och nöje.

Senast ändrad av en moderator:

Ja men jag tycker att steget mellan total frihet och att låta en häst stå ensam i en liten fyrkantig hage där den inte kan springa och stå inne 20 timmar av dygnet är lite väl extremt.Jag känner mig skyldig att ge den ett liv som är så nära ursprunget som jag kan komma.Vilket för mig är en kuperad hage på 6 ha med fri tillgång på hö(i en maskinhall som verkar som lösdrift) och fem-åtta hästar tillsammans.Jag tar in hästarna på natten 1 november-mitten av april.Men dom står aldrig inne mer än 8-10 timmar per natt.Behöver en häst täcke,så får den ha det.
I ett fall i vinter hade jag ett sto som inte kunde gå i flocken,pga att hon försökte stjäla föl ungen hela tiden från mitt sto vilket resulterade i rejäla slagsmål.Dom hade säkert löst det till slut,men jag valde att välja ut den individ som hon passade bäst ihop med och ge dom en egen hage.Den var på ca 1 1/2 ha.

Som sagt allt är inte svart eller vitt...
Och jag tycker inte att man ska peta folk på näsan rent allmänt.

Jag tycker inte heller att det är ok att hålla hästar i frimärkshage och låta dom gå ute nån timme per dag. Samtidigt så hoppas man ju att hästar som går ute mindre får ordentlig motion.

Många hästar som tex. står på lösdrift står bara och hänger vid grinden. Nu säger jag inte att alla lösdriftshästar gör det, men många gör det.
Då tror jag många gånger att en tävlingshäst i god kondition som får stimulans i form av träning, terrängridning eller liknande kan vara minst lika "nöjd" (svårt att sätta en skala för när hästen är lycklig, tillfreds eller whatever).

Många hästar trivs inte med att gå i en flock om 8-10 hästar. För att det ska fungera ultimat behövs oftast mer yta än vad du beskriver. Men funkar det bra så är det ju också en trevlig lösning. Ingenting är rätt eller fel.

Våra hästar går i varsin hage. De har lite träd och en plätt med äng att röra sig på. Oftast står de under varsitt träd och sover ;) Ibland hälsar de lite på varandra över tråden och retas genom att dra av varandra grimmorna :angel:.
De går ute från 07 till 17 och motioneras/stimuleras varje dag. Vid 17 tiden är de ganska less på att vara ute och har bytt plats från trädet till grinden och står och väntar ;) Vanans makt...

Känns som du antyder att alla som inte har sina hästar på lösdrift i stor flock inte sköter om sina hästar på bästa tänkbara sätt:mad:

Känns som du antyder att alla som inte har sina hästar på lösdrift i stor flock inte sköter om sina hästar på bästa tänkbara sätt:mad:

Jag utgår under hela mitt inlägg från ordet JAG.. Hur JAG gör. vad JAG tycker.Jag ger mig inte på någon personligen.Sen att jag faktiskt TYCKER att det är fel att ha hästar ensamma i småhagar och ståendes inne 20 tim om dygnet stämmer bra,ja. Det tycker jag är elakt. Trots att hästar får regelbunden motion behöver de få rasa av sig fritt i alla sina tre gångarter varje dag,vilket snart även kommer lag på (tack och lov)Mina hästar går inte på lösdrift,de har tillgång till ligghall när de går ute bara.Från ca 1 nov-15 april står de inne mellan ca 21.00-05,30.(utom hingstarna,de går ute 24/7)Jag tycker inte att man utgår från hästens naturliga behov om man låter den stå ensam i en pyttehage.(oftast för att den är dyr och kan skada sig om den går i större hage med andra hästar)Hos mig gör jag ingen skillnad på hästarna,har en liten ettåring av ponnytyp knappast värd mer än femtusen och en mycket lovande halvblodshingst på två år,värd betydligt mer (svårt att veta hur mycket)De står i stora hagar båda två,i flock och behandlas lika.(förutom att halvblodet gick på lösdrift med de andra hingstarna hela vintern,ettåringen stod inne på natten) Jag har all rätt att försvara min tro,och vet att den är bra.Jag är en god människa.Men jag lider med hästar som står i Sk "tävlingsstall" i stan,ensamma i små frimärkshagar,och mestadelen av dagen får de spendera i sina boxar.Har själv varit mycket i såna stall förr (aldrig haft egen häst där dock) Och faktum är att de hästarnas ägare jobbar heltid som de flesta andra,och rider i genomsnitt en timme om dagen i manegen.Fem-sex dagar i veckan.Är det tillräckligt med motion för en häst som aldrig får springa fritt i en stor hage? Mitt svar är NEJ.
Olaterna är ofta många och varierande,de jag har sett under mina många år är:Krubbitning,luftsnappning,vävning,stå och gunga samtidigt som man drar öronen mot gallret så det låter ritch-ratch om och om igen..stå och bluppa med underläppen i vatten koppen..vandra,sura mot boxgrannarna hela tiden (dom får ju aldrig verkligen mötas,så de känner inte varandra)och mycket mycket mer.Till slut blir dom störda.Tycker ni att min syn på hästar är fel?Tycker ni att jag verkar ond?

Nej du låter inte ond, varför skulle nån tycka det? Eller har jag missat nåt? :confused:

Det du gör är att du hårddrar det till en diskussion som inte existerar i tråden.
Jag tror ingen i tråden har sin häst ute i en frimärkshage en timme per dag typ :p
Det finns ju självklart ett slags mellanting mellan din hästhållning och frimärkshagen.. om du förstår?
Din diskussion om djurplågeri känns inte relevant helt enkelt med hänsyn till vad tråden faktiskt handlar om.

Senast ändrad av en moderator:

Tråden handlar om ensamma hästar.Sen får man väl utveckla en diskussion hur man vill? Det är fel att ha en häst ensam "bara för att", Funkar den med andra hästar så ska den gå med andra hästar.Så tycker jag.Tråden startades med att det var synd om ensamma hästar.Tycker inte alla att det är synd om hästar som måste gå ensamma? Oavsett anledning.Är den aggressiv pga en störning eller annat så är ju det jättetråkigt,och då tycker man synd om den.I grunden är hästen ett flockdjur som ska gå i just flock.Störda hästar kan inte det,och dem är det synd om. Visst finns det hästar som inte kan gå med andra hästar för att dom är just farliga (på riktigt då,och inte bara surar åt andra hästar,för det är normalt)Och då måste dom ju gå ensamma,men det är fel,och det beror oftast på något.

Ok,ber om ursäkt...hade en känslig "ta åt mig" minut;)

Jag håller med om detta att de flesta olater kommer av understimulans hos hästen.
Men samtidigt förstår jag hur svårt det måste vara för de som bor i innerstaden och vill ha/måste ha sin häst inom rimligt avstånd.
Jag hoppas väl att de flesta strävar efter att ha sina hästar i stall där de får stimulans,men om man står i valet och kvalet att inte skaffa sig häst för att man måste ha den i ett sådant stall eller strunta i egen häst överhuvudtaget,trots att man har råd och tid efter jobbet, så vet jag ärligt talat inte om jag skulle avstå heller. Skulle försöka göra så gott det gick av situationen, boxleksak,varierande träning, och försöka ha så långt sommarbete som möjligt.
Det jag vill ha sagt är att de som har sina hästar i "ridklubbar i stan" kanske inte alltid har ett val. Om jag var tvungen att flytta,säg till sthlm innerstad, och den enda lediga platsen va i ett sådant stall skulle jag ju inte sälja min pålle för det utan nog ta med honom,men se om det inom snar framtid fanns en bättre lösning.
De ägarna,säkert ej alla, som har sina hästar uppstallade så lider kanske oxå av vetskapen att deras älsklingar har tråkigt.
Men jag tror ändå att de gör så gott de kan och vill sin häst det bästa.
En vävande,luftsnappande häst "instängd" i stan, eller en utmärglad,vanskött häst i en stor bra hage på landet? Det är en sån otroligt diskutabel fråga detta....puh...
Jag förespråkar såklart oxå det naturligaste för hästen, men det innebär inte automatiskt att det andra sättet skulle vara uruselt. Min katt exempelvis lever ju så onaturligt det bara går då hon är innekatt. Eller alla andra burdjur? Såsom hamster marsvin etc, men hur uppfattar du deras syn på "lycka"? Där gör ju ägarna förhoppningsvis oxå så gott det går:)

Som sagt så tycker jag inte att diskussionen ska ses så svart-vit.

Våra hästar är väldigt förtjusta i varandra. De har sällskap av varandra trots att de står i varsin hage bredvid varandra. De kan ha kontakt, men kan samtidigt själv bestämma när de vill vara ifred.
Finns många fördelar (förutom minskad skaderisk som du redan tagit upp).

Tex. har vi en lättfödd och en svårfödd häst. Den ena måste hållas på "diet", den andra måste ha fri tillgång. Det är svårt att rent praktiskt att lösa i en gemensam hage. Hästen som måste ha begränsad tillgång på foder är gammal och det är extra viktigt att han håller vikten då det annars blir en onödig belastning på hans gamla ben. Övervikt är inget att leka med, speciellt inte på en gamling.

Det är ingen rättighet att ha häst. Kan man inte ge hästen sina grundläggande behov ska man inte ha häst.

Så om jag hamnade i den sitsen att jag hade att välja på att låta min häst stå i box och ev gå ut ensam i en liten hage eller att sälja. Så skulle jag sälja...

Sen till de andra djuren, tycker inte att det är speciellt bra det heller.

MVH Russin8

Ok,ber om ursäkt...hade en känslig "ta åt mig" minut;)

Jag håller med om detta att de flesta olater kommer av understimulans hos hästen.
Men samtidigt förstår jag hur svårt det måste vara för de som bor i innerstaden och vill ha/måste ha sin häst inom rimligt avstånd.
Jag hoppas väl att de flesta strävar efter att ha sina hästar i stall där de får stimulans,men om man står i valet och kvalet att inte skaffa sig häst för att man måste ha den i ett sådant stall eller strunta i egen häst överhuvudtaget,trots att man har råd och tid efter jobbet, så vet jag ärligt talat inte om jag skulle avstå heller. Skulle försöka göra så gott det gick av situationen, boxleksak,varierande träning, och försöka ha så långt sommarbete som möjligt.
Det jag vill ha sagt är att de som har sina hästar i "ridklubbar i stan" kanske inte alltid har ett val. Om jag var tvungen att flytta,säg till sthlm innerstad, och den enda lediga platsen va i ett sådant stall skulle jag ju inte sälja min pålle för det utan nog ta med honom,men se om det inom snar framtid fanns en bättre lösning.
De ägarna,säkert ej alla, som har sina hästar uppstallade så lider kanske oxå av vetskapen att deras älsklingar har tråkigt.
Men jag tror ändå att de gör så gott de kan och vill sin häst det bästa.
En vävande,luftsnappande häst "instängd" i stan, eller en utmärglad,vanskött häst i en stor bra hage på landet? Det är en sån otroligt diskutabel fråga detta....puh...
Jag förespråkar såklart oxå det naturligaste för hästen, men det innebär inte automatiskt att det andra sättet skulle vara uruselt. Min katt exempelvis lever ju så onaturligt det bara går då hon är innekatt. Eller alla andra burdjur? Såsom hamster marsvin etc, men hur uppfattar du deras syn på "lycka"? Där gör ju ägarna förhoppningsvis oxå så gott det går:)

Om man inte kan tänka sig att åka några mil för att hästen ska ha det bra,så tycker i alla fall jag att alternativet hade varit att vara utan.jag skulle inte klara att utsätta ett djur för det.För mig handlar det inte om pengar.Varför ska jag välja mellan en mager häst i en stor hage och det andra vidriga alternativet undrar jag? Jag väljer inget av det.

Även om du letade efter ett bättre alternativ?
Jag skulle välja att ha kvar min häst men se mig om efter en annan bättre lösning. Jag har hellre kvar min häst,även om han skulle få stå i ett "sånt" stall kanske 4-6 månader av ett helt liv än att sälja av honom, kanske aldrig mer få se honom och riskera att han får det dåligt hos ngn annan.

Jag har i vintras,när det va som lerigast och äckligast väder,sett våra hästar stå i STORA hagar som varit så leriga att de ändå knappt vill röra på sig,dom står och hänger och ser definitivt inte roade ut. Då har dom gladeligen följt med till stallet där det är torrt,rent och dom har definitivt sett mer tillfreds ut i sina boxar.
Man gör så gott man kan för sina djur,men det kan aldrig bli perfekt.

Det är ganska ont om stallplatser på vissa orter...OM det för tillfället ej fanns annan stallplats. Givetvis skulle jag söka annan, men en tillfällig lösning kan det ju va.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama