Ok,ber om ursäkt...hade en känslig "ta åt mig" minut
Jag håller med om detta att de flesta olater kommer av understimulans hos hästen.
Men samtidigt förstår jag hur svårt det måste vara för de som bor i innerstaden och vill ha/måste ha sin häst inom rimligt avstånd.
Jag hoppas väl att de flesta strävar efter att ha sina hästar i stall där de får stimulans,men om man står i valet och kvalet att inte skaffa sig häst för att man måste ha den i ett sådant stall eller strunta i egen häst överhuvudtaget,trots att man har råd och tid efter jobbet, så vet jag ärligt talat inte om jag skulle avstå heller. Skulle försöka göra så gott det gick av situationen, boxleksak,varierande träning, och försöka ha så långt sommarbete som möjligt.
Det jag vill ha sagt är att de som har sina hästar i "ridklubbar i stan" kanske inte alltid har ett val. Om jag var tvungen att flytta,säg till sthlm innerstad, och den enda lediga platsen va i ett sådant stall skulle jag ju inte sälja min pålle för det utan nog ta med honom,men se om det inom snar framtid fanns en bättre lösning.
De ägarna,säkert ej alla, som har sina hästar uppstallade så lider kanske oxå av vetskapen att deras älsklingar har tråkigt.
Men jag tror ändå att de gör så gott de kan och vill sin häst det bästa.
En vävande,luftsnappande häst "instängd" i stan, eller en utmärglad,vanskött häst i en stor bra hage på landet? Det är en sån otroligt diskutabel fråga detta....puh...
Jag förespråkar såklart oxå det naturligaste för hästen, men det innebär inte automatiskt att det andra sättet skulle vara uruselt. Min katt exempelvis lever ju så onaturligt det bara går då hon är innekatt. Eller alla andra burdjur? Såsom hamster marsvin etc, men hur uppfattar du deras syn på "lycka"? Där gör ju ägarna förhoppningsvis oxå så gott det går