Sv: Ensamma hästar
*Lånar knappen*
Orkade inte läsa igenom hela tråden..
Naturligtvis menar jag TRE gångarter och inte fyra..måste ha varit trött
Som sagt,jag har hållit på med hästar i många herrans år,jag har bytt och sålt och köpt och avlat och mycket mycket mer..endast en gång har det hänt att två hästar faktiskt fortsatte att träta med varandra efter en vecka.Dom dödade inte varandra,och inte heller skadade dom varandra ordentligt.Det jag menar är att det kan hända vad som helst med en häst,vi har ingen rätt att ta ifrån dom deras normala livsmönster(i flock) bara för att skydda dom från allt,skador och till och med döden är mycket naturligare för en häst än vad det är för oss.Att hästar ska kunna gå i stor flock kräver däremot plats.MASSOR av plats.På en för trång yta är det inte konstigt att dom blir stressade,det är inte heller naturligt för dom att vara på små ytor.För att en häst ska kunna slappna av och tex sova så vill dom ha en annan häst som vaktar.En häst som inte får sova ostörd blir stressad,en stressad häst kan få spänningar som slutar i skador i tex muskulatur och annat.Hästkroppen är gjord för att röra sig mycket,och äta ofta.
Hästar i en flock har olika uppgifter,någon är bra på att speja,andra på tex att försvara flocken.EN ENSAM HÄST kan inte vara bra på allt detta.
Jag tror att om man säger att "min häst är elak mot andra hästar" osv vill man bara ha en undanflykt,man vill bara ha en ursäkt för att man inte löser problemet för att skydda sitt eget handlande.Hästar vill inte vara ensamma,om dom inte är störda.Om en häst får gå ensam hela livet blir den störd.Den lär sig inte språket,man förstör och stjäl dess naturliga instinkter.Såna hästar har svårt att ta tillbaka till flock,i de flesta fall går det,men ibland är det för sent.Vilket är hemskt,och personligen skulle jag inte kunna behålla en sån häst,för jag skulle må skit av att se den stå ensam.Och lida för vad den gått igenom.Jag har massor av exempel på hästar som bara gått ensamma innan som hade det svårt i början i flocken,men idag är fullvärdiga medlemmar som mår kalas.Det ser hemskt ut för människan när den blir bortstött i början,men hästar tänker inte som vi.Det är bara en skola dom måste gå i. Så till hingstar:
Jag betäcker bara med hingst som går i flock året runt.Jag vet att det finns hingstar som inte gör det alls.Det är inte naturligt,dom mår knappast toppen av det.Jag tror inte att det genetiskt sprider sig till avkommorna,för det är inget genetiskt,det är bara hingstar som mår dåligt pga hur dom måste leva.
LÅT HÄSTEN VARA HÄST