Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Men till frågan, alla hingstar kan inte gå tillsammans, men allt för många vågar inte testa att släppa ihop hingsten med en ex. liten vallack för "tänk om".

Nej och det är väl inte särskilt konstigt. Jag vågar absolut inte släppa ihop min vuxne hingst med gårdens ende valack. OM det hela går fel vill jag inte ha på mitt samvete att min lycklige gamla pensionär kanske blir skadad för livet eller tvingas tas bort. Om hingsten är på gott humör och nöjd med tillvaron i egen hage förstår jag inte meningen med att riskera allvarliga skador och släppa ihop med andra hästar.

Men bara för att dom är toppade måste ju inte det betyda att dom inte kan gå med andra hästar... Att vara uppe i tävlingskondition betyder inte att den sociala förmågan och behovet försvinner.
Då är det ju som jag skrev. Människans behov går före hästens. Vi är rädda för att våran dyra tävlings häst ska skada sig och låter då den hellre gå själv.
Sen är det ju bara att sätta på dom ett täcke om dom fryser.

Fast jag tycker det är stor skillnad på häst och häst när det gäller hagvistelse och kondition. Det ser jag bara på de jag har här hemma.

Har det hänt henne något eftersom hon nu inte kan gå med andra?
Eftersom hon gjort det tidigare.

MVH Russin8

Helt klart är det så. Hon har en del vita fläckar på kroppen som ser ut som gamla bitskador. Dessutom så är hon spänd när svarta hästar kommer i närheten

Nej och det är väl inte särskilt konstigt. Jag vågar absolut inte släppa ihop min vuxne hingst med gårdens ende valack. OM det hela går fel vill jag inte ha på mitt samvete att min lycklige gamla pensionär kanske blir skadad för livet eller tvingas tas bort. Om hingsten är på gott humör och nöjd med tillvaron i egen hage förstår jag inte meningen med att riskera allvarliga skador och släppa ihop med andra hästar.

Snälla läs HELA texten innan du kommenterar.

*KL

Har bara skummat igenom tråden, men övertaget verkar tycka att det är fel med hästar som står ensamma fast de kan se sina vänner och kommunicera med dem.

Min häst är en riktig kärring, rakt ut sagt. Enda gången hon fäster sig vid en annan häst är när hon brunstar, annars slänger hon både tänder och hovar efter sina vänner.
Hon blev skadad för ett par veckor sedan (hämndaktion) och blev av den anledningen ensam i "sjukhagen", den tomma alltså. Efter att hon blivit frisk igen så får hon fortfarande stå ensam, och varför? Jo jag har aldrig sett min häst så harmonisk under de tre åren jag ägt henne! Hon står i en mindre hage, utan skog, utan fysiskt sällskap, och utan rundbal och hon är helt tillfreds med tillvaron.

Obs: Under sommarbetet går hon självklart med flock dygnet runt.

allt är inte svart eller vitt, endel, som min, är inte ute för att döda, men kanske mår psykiskt bättre av lugn och ro och ordentliga rutiner.

Att påstå att en "hobbyhäst" är annorlunda jämfört med en en häst i hög kondition är nog det mest korkade jag läst på länge här på Buke. Så du menar att alla "hobbyhästar" har dålig kondis?

Jo det är stor skillnad på en häst i hög kondition jämfört med en hobbyhäst och nej jag tror INTE att människor som hobbyrider gör galoppjobb på sina hästar var tredje dag för att kunna få upp kondition till att gå tex svår fälttävlan eller tex för att gå på galoppbana.

Temperamentet ändras drastiskt på hästar som har hög kondition.

*Knapplån*

För att bryta trenden: Mina 2 pållar har i hela sina liv funkat med alla och går inte ensamma :D

Men jag tror att man kan komma fram till att hästar som KAN gå med andra hästar bör göra det, hästar som inte kan gå med andra hästar bör inte göra det.
Slutligen: Ägare som har sina hästar själv för att dom kan få skador etc, borde tänka om och låta sina hästar leva lite friare.
Och framför allt: Dom :devil: hästägarena som stänger in sina friska hästar i en box 24/7 borde inte vara hästägare.

Personligen tycker jag att i vilket fall som helst ska hästar få gå med andra hästar i hagen, men jag är väldigt glad att du inte satte din häst i en sjukhage. Har sett flera sjukhagar som är så små så det är lika bra att ha hästen inne hela dagen:(

Jag är inte den som förespråkar om just att man ska ha ensamhäst.
Men i vissa fall så är det den enda lösningen som finns.
Jag har en häst på 19 år i år.
Han har i hela sitt liv gått som ensamhäst.
Och gör så i dagsläget just för det är så han trivs bäst.
Hans bästa kompisar han har hemma på gården är hans små ulliga får som han betar med.

Under dom 7 åren jag har haft honom har han bott i ett stall med 28 andra hästar, där han har varit ett monster och en hulligan.
Min häst gjorde och gör fortfarande utfall mot andra hästar.
Senast han gick med en hagkompis slutade det nästan med att hans hagkompis fick halsstrupen avbiten.
Jag kunde inte åka på vissa läger eller kurser med min häst med tanke på hur mycket tid och energi det gick för att få honom lastad och på tanke med hur stor bemanningsföretag av människor man fick ha användning för vid lastningen.

En tid så bodde min häst på ett mindre stall och det fungerade jättebra.
Tills att han fick problem med sin hosta då han är hosthäst.
Så beslöt jag och min man för att flytta hem honom och så här hemma har min häst bott i snart 2 år.

Min hästs vardagar är mycket mer lättare för honom att hantera nu än det var för honom förut.
Han har inga problem längre med sin hosta, han gör inte längre några utfall mot människor, jag kan lasta honom själv, min häst har blivit en liten sömntuta om morgnarna, han är i bättre psykisk och fyskisk form än vad han varit under dom åren han bott på större stall.
Vi är ofta ute på äventyr på hemmaplan och bortaplan och då är min häst en ängel speciellt på träningar och är en liten gentleman mot andra perspner.
Andra hästar tycker han det är kul att få träffa men han gnäggar aldrig åt andra hästar. Dom enda min häst gnäggar åt när han kommer hem är hans älskade ulliga små får.

Jag har varit i kontakt med jordbruksverket och länsstyrelsen då dom nya reglerna infördes om ensamhäst första gången.
Dom jag pratade med verkade vara väldigt förstående.
Jag har även varit i kontakt med jordbruksverket och länstyrelsen om hur jag ska göra med min häst nu då dom nya reglerna träder i kraft i Augusti.
Dom svar jag har fått från båda hållen har varit mycket trevliga och jag har blivit trevligt bemött. Både länstyrelsen och jordbruksverket tyckte jag skulle skicka in en ansökan om dispens för att ha min häst som ensamhäst.
Min hästs förra ägare och ägare innan dess, samt min hästs massör har skrivit intyg på hur han är bland andra hästar och hur han bott i sitt tidigare liv som ensamhäst som kommer och skickas in med till ansökan om dispensen.

Det jag gör tycker inte jag är fel då jag vet min hästs bakgrundhistoria och själv har sett och upplevt hans tidigare beteenden när han har bott på ett större stall med andra hästar.
Jag har många gånger blivit kallad för djurplågare och hästmisshandlare
Jag älskar min häst och vill göra det som är bäst å hans vägnar.
Men jag förespråkar inte heller om att ha en häst som ensamhäst.
Men i vissa lägen så är det den enda lösningen.

Mvh Xoya.

Bara hästen har ngt annat djur att "sällskapa" med. Vad jag förstod så har din häst får att beta med.

Men om folk vill åka till veterinären för en sådan sak är det ju inte ditt problem, och det påverkar ju knappast hästen. Som sagt bättre att åka in en extra gång än att strunta i den.QUOTE]

Kom bara ihåg att hästar är hästar och att dom inte är gjorda av glas. Hästar gör sig illa och får små i hagen osv.. men vad skulle hästar göra i det fria, inte springer dom till vetrinären inte. Självklart far man till vetrinären om hästen är skadad på ett sätt som man inte klarar av, men jag far inte för minsta lilla.

Men du får självklart göra som du vill. Jag delar bara med mig av min åsikt.

*Lånar knappen*
Orkade inte läsa igenom hela tråden..
Naturligtvis menar jag TRE gångarter och inte fyra..måste ha varit trött;)
Som sagt,jag har hållit på med hästar i många herrans år,jag har bytt och sålt och köpt och avlat och mycket mycket mer..endast en gång har det hänt att två hästar faktiskt fortsatte att träta med varandra efter en vecka.Dom dödade inte varandra,och inte heller skadade dom varandra ordentligt.Det jag menar är att det kan hända vad som helst med en häst,vi har ingen rätt att ta ifrån dom deras normala livsmönster(i flock) bara för att skydda dom från allt,skador och till och med döden är mycket naturligare för en häst än vad det är för oss.Att hästar ska kunna gå i stor flock kräver däremot plats.MASSOR av plats.På en för trång yta är det inte konstigt att dom blir stressade,det är inte heller naturligt för dom att vara på små ytor.För att en häst ska kunna slappna av och tex sova så vill dom ha en annan häst som vaktar.En häst som inte får sova ostörd blir stressad,en stressad häst kan få spänningar som slutar i skador i tex muskulatur och annat.Hästkroppen är gjord för att röra sig mycket,och äta ofta.
Hästar i en flock har olika uppgifter,någon är bra på att speja,andra på tex att försvara flocken.EN ENSAM HÄST kan inte vara bra på allt detta.
Jag tror att om man säger att "min häst är elak mot andra hästar" osv vill man bara ha en undanflykt,man vill bara ha en ursäkt för att man inte löser problemet för att skydda sitt eget handlande.Hästar vill inte vara ensamma,om dom inte är störda.Om en häst får gå ensam hela livet blir den störd.Den lär sig inte språket,man förstör och stjäl dess naturliga instinkter.Såna hästar har svårt att ta tillbaka till flock,i de flesta fall går det,men ibland är det för sent.Vilket är hemskt,och personligen skulle jag inte kunna behålla en sån häst,för jag skulle må skit av att se den stå ensam.Och lida för vad den gått igenom.Jag har massor av exempel på hästar som bara gått ensamma innan som hade det svårt i början i flocken,men idag är fullvärdiga medlemmar som mår kalas.Det ser hemskt ut för människan när den blir bortstött i början,men hästar tänker inte som vi.Det är bara en skola dom måste gå i. Så till hingstar:
Jag betäcker bara med hingst som går i flock året runt.Jag vet att det finns hingstar som inte gör det alls.Det är inte naturligt,dom mår knappast toppen av det.Jag tror inte att det genetiskt sprider sig till avkommorna,för det är inget genetiskt,det är bara hingstar som mår dåligt pga hur dom måste leva.

LÅT HÄSTEN VARA HÄST

Men om folk vill åka till veterinären för en sådan sak är det ju inte ditt problem, och det påverkar ju knappast hästen. Som sagt bättre att åka in en extra gång än att strunta i den.

Kom bara ihåg att hästar är hästar och att dom inte är gjorda av glas. Hästar gör sig illa och får små i hagen osv.. men vad skulle hästar göra i det fria, inte springer dom till vetrinären inte. Självklart far man till vetrinären om hästen är skadad på ett sätt som man inte klarar av, men jag far inte för minsta lilla.

Men du får självklart göra som du vill. Jag delar bara med mig av min åsikt.

Jag vet mkt väl att hästar inte är gjorda av glas, men jag tror inte det spelar ngn roll för hästen om veterinären kommer ut o kollar på ett litet sår i vilket fall som helst ;)
Dessutom andvänds ju inte hästar på samma sätt i det fria som vi andvänder dom.
Och som Humelibumlan sa, i det vilda så är de den starkaste som överlever.

Okej, då har vi lite annorlunda syn på saken. Jag tycker inte att bara för att hästen är uppe i hög kondition försvinner automatiskt deras behov av sällskap och social kontakt med andra hästar.

Stackars sto:crazy: Då är hon ju rädd. Tyvärr kan ju dessa saker hända, tragiskt när det blir så bara.

MVH Russin8

Nej deras sociala behov försvinner inte men de blir oftast mer taggade.

Jo jag tycker också synd om henne men hon är så bekväm i sig själv att hon trivs med att vara själv och framförallt få all uppmärksamhet :D

Jag orkar egentligen inte lägga mig i denna "debatt",men måste ändå bara tillägga att min pålle,de tillfällena när han står själv, sover alldeles utmärkt. Har sett honom stå och vila helt avslappnat,till och med ligga platt ner på sidan och gotta sig i solen, helt själv....
Sommarhagen han går i nu med 2 andra hästar är väldigt stor med skog och bäck och är man på andra sidan ser man inte vad som händer på andra sidan hagen....min häst väljer att hålla sig borta från de andra ganska ofta. Man ser även på honom att beröring utav andra hästar inte är något han uppskattar utan föredrar mig som kel och kli-kompis. Ändå är han inte mobbad lr varit med om något traumatiskt med andra hästar, men han är så trygg i sig själv antar jag och trivs oftast bättre med sig själv lr med mig då när han är helt lös hellre går med mig än stannar hos sina artfränder/sin flock.

Men hur menar du med "taggade"? Och hur skulle det göra så att dom inte kan gå med andra?

MVH Russin8

Jag vet mkt väl att hästar inte är gjorda av glas, men jag tror inte det spelar ngn roll för hästen om veterinären kommer ut o kollar på ett litet sår i vilket fall som helst ;)
Dessutom andvänds ju inte hästar på samma sätt i det fria som vi andvänder dom.
Och som Humelibumlan sa, i det vilda så är de den starkaste som överlever.

Jag tror det där kallas att vara "Curlinghästägare" ;)
Och som jag svarade "Humlibuman", jag menar inte att hästen är så skadad att den har ett brutet ben, utan mindre sår. Inte blir hästen i det fria mat åt andra djur bara för att den har rispat upp ett sår på benet...

Du fattar inte vad jag menar. Bara för att en häst är vad du kallar "hobbyhäst" så kan de inte vara uppe i hög kondition. Så nu har jag en fråga till dig. Vad menar du med "hobbyhäst"? Det ska bli mycket intressant att få veta vad du lägger i det begreppet. Om man läser vad du skriver så verkar du ha en mycket inskränkt syn på djur.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama