Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Anledningen till ???? var att jag inte förstod vad du ville säga med inlägget?
Du vill ju, enligt dina andra inlägg, bevisa att hästar inte mår illa av att gå ensamma - men i inlägget beskriver du en häst som föredrar den stora härliga hagen framför ägaren.

Då är väl snarare lösningen "att bli mer intressant" och ge hästen ett mer stimulerande arbete, än att sätta den ensam i en mindre och tråkigare hage?

Eller antog du att mina hästar springer ifrån mig i hagen så är det inte så. Hela bunten kommer nyfiket spankulerande så fort en människa kommer in i hagen. De gillar helt enkelt folk. Och de sticker gärna in nosen i grimman om man ska ta ut dem på arbete. Trots stor hage, gräs och trevliga kompisar. Så man behöver inte ha hästarna ensamma i små hagar för att lätt "fånga" dem när det är dags för arbete.

Det jag inte kan förstå är varför du ska haka upp dig på detta?
Det var du som tog upp det först. Iofs började det med skaderisken i hagen, men även du har hjälp till att utveckla frågan vidare, så skyll inte enbart på mig, tack

Ja men vilken tur att du hade en stor hage! Här där jag bor går alla ensamma hästar i småhagar där dom inte får röra sig! Har en film om en toppryttare där denne har småhagar där dom inte ska få galoppera i för att dom kan skada sig! GENERELLT så går dom i små hagar och många har nog varken råd eller plats att en häst ska gå i stora hagar. Men kul för dig att din fick gå i stor hage.

Ja, för att du har sett en film med en toppryttare med små hagar och att dom flesta hästarna i just ditt område går i små hagar så betyder det ju självklart att det är så i resten av landet oxå. Precis samma sak som att din grannes hingst kan gå med andra hästar, så är det självklart så med resten av landets hästar oxå.

*kl*
Kan det inte vara så att vi människor även präglat våra hästar. Vet dom inget annat så kan dom inte vara olyckliga. Ungefär samma sak som att en död häst lider inte.
Att tävlingshästar ofta gå själv är ingen nyhet, men inte fan skulle dom utföra det jobb dom gör om dom var olyckliga.
Har du haft en häst i stor hage med flera hästkompisar där det trivts super bra och helt plötsligt ställer den i en liten rasthage, så tror fan det att den blir olycklig. Men har du en häst där man testa att låta den gå med olika hästar men allt resluterat i vaktande, ranguppgörning varje dag o.s.v så tror jag inte den hästarna känner sig speciellt olycklig om man särar på dom.
Iafa enligt mina erfarenheter.

Senast ändrad:

*kl*
Kan det inte vara så att vi människor även präglat våra hästar. Vet dom inget annat så kan dom inte vara olyckliga. Ungefär samma sak som att en död häst lider inte.
Att tävlingshästar ofta gå själv är ingen nyhet, men inte fan skulle dom utföra det jobb dom gör om dom var olyckliga.

Så en tiger i en liten kal bur på ett Zoo är inte olycklig- för han vet inget annat?

Jo, jag tror faktiskt att de utför jobbet trots att de är olyckliga.

Så en tiger i en liten kal bur på ett Zoo är inte olycklig- för han vet inget annat?
Men jag tycker inte man ska jämföra en liten bur mot en ändå stor hage med kompisar brevid. Det är inte i box jag menar om att man ska ha hästen ensam utan en vanligt hage fast hästar bredvid.

Jo, jag tror faktiskt att de utför jobbet trots att de är olyckliga.

Okej, det tror inte jag.

Det var du som tog upp det först. Iofs började det med skaderisken i hagen, men även du har hjälp till att utveckla frågan vidare, så skyll inte enbart på mig, tack

Det har jag inte gjort heller men det var du som började och tyckte att jag var löjlig.

Ja, för att du har sett en film med en toppryttare med små hagar och att dom flesta hästarna i just ditt område går i små hagar så betyder det ju självklart att det är så i resten av landet oxå. Precis samma sak som att din grannes hingst kan gå med andra hästar, så är det självklart så med resten av landets hästar oxå.

Jag har aldrig sagt att det är så i resten av landet, inte heller att alla hingstar kan gå med andra hästar MEN vad ska man tro när det är så här man ser på många utspridda ställen i landet där jag har varit?
Men jag ber så mycket om ursäkt att du kände dig klämd. Men kom inte och påstå att jag har sagt att det är så överallt.

Men jag tycker inte man ska jämföra en liten bur mot en ändå stor hage med kompisar brevid. Det är inte i box jag menar om att man ska ha hästen ensam utan en vanligt hage fast hästar bredvid.

Det var ett tillspetsat svar på din slutsats i förra inlägget "Vet dom inget annat så kan dom inte vara olyckliga."

Därför att människan ofta tolkar svaren till det hon vill höra.

Så komplicerade är ju inte hästar att man inte ser huruvida de trivs eller inte?
Har jag en glag, pigg och välmående häst som går själv lugnt o harmoniskt i sin hage, kan vi väl anta att hästen faktiskt mår bra och trivs med sitt liv?

En häst som vantris visar ju oftast det på olika sätt, sällan dock genom att vara lugn o harmonisk i sin hage..

Jag har aldrig sagt att det är så i resten av landet, inte heller att alla hingstar kan gå med andra hästar MEN vad ska man tro när det är så här man ser på många utspridda ställen i landet där jag har varit?
Men jag ber så mycket om ursäkt att du kände dig klämd. Men kom inte och påstå att jag har sagt att det är så överallt.

Nej jag känner mig inte klämd alls. Jag känner mig fullkomligt nöjd med att jag kan ge min häst det bästa efter våra förutsättningar:) Vi har uppenbarligen två olika uppfattningar, och det går ju inte att ändra på :)

Det var ett tillspetsat svar på din slutsats i förra inlägget "Vet dom inget annat så kan dom inte vara olyckliga."

Okej

Jag ser ett påstående ingen fråga därför kan jag inte svara på vad det är du vill veta.
Ok, jag ska omformulera mig. Så det går lättare.
Du och några till här i tråden
mer eller mindre att det är djurplågeri att inte låta sin häst gå i hage med kompisar eftersom de är flockdjur och att det är just hage med hästkompisar som gör hästen lycklig.

Då ställer jag mig frågan:
Hur blir det då med hingstarna? Är det bara djuplågeri att hålla ston och valacker ensamna? Men eftersom med hingstar blir det lite svårare. Är det inte längre djuplågeri då?
gulan

Ja, man ser om man VILL se. Men människan har tolkningsrätten på sin sida. Hästen kan "skrika" så mycket han orkar- men Vill inte människan se, så ser hon inte. För det är behagligare att anse att hästen trivs med den skötsel/behandling/träning som människa föredrar.

Med det vill jag däremot inte påstå att inte du kan se om dina hästar trivs (eller att nån annan här på formet inte kan se på sina hästar). Jag har inte sett dem- så jag har ingen aning.

Detta är en rent hypotetisk diskussion. Hästen kan förmedla vad den känner- och gör det! Men det är långt ifrån säkert att ägaren tolkar signalerna rätt - Om hon inte vill se sanningen.

Anledningen till ???? var att jag inte förstod vad du ville säga med inlägget?
Du vill ju, enligt dina andra inlägg, bevisa att hästar inte mår illa av att gå ensamma - men i inlägget beskriver du en häst som föredrar den stora härliga hagen framför ägaren.
Nja, snarare tala om att hage med kompisar inte nödvändigtvis är det som gör en häst lycklig, ingen garanti liksom. Det finns hästar som har det och ändå inte trivs med tillvaron.
gulan

Ja, man ser om man VILL se. Men människan har tolkningsrätten på sin sida. Hästen kan "skrika" så mycket han orkar- men Vill inte människan se, så ser hon inte. För det är behagligare att anse att hästen trivs med den skötsel/behandling/träning som människa föredrar.

Med det vill jag däremot inte påstå att inte du kan se om dina hästar trivs (eller att nån annan här på formet inte kan se på sina hästar). Jag har inte sett dem- så jag har ingen aning.

Detta är en rent hypotetisk diskussion. Hästen kan förmedla vad den känner- och gör det! Men det är långt ifrån säkert att ägaren tolkar signalerna rätt - Om hon inte vill se sanningen.

Eftersom hästen kan tala tydligt o många faktiskt kan lyssna, så borde det ju vara så att många av dessa hästar som går ensamma i sina hagar o verkar nöjda med det, faktiskt är nöjda, för man kan väl inte säga att alla som har hästen ensam allihopa vägrar lyssna på hästen?

Sen är det väl så att har man en hantering/ridning/träning eller vad nu man talar om, så är det ganska långt ifrån bekvämt om hästen talar om att den inte trivs... Det brukar ju bli problem.

Eftersom hästen kan tala tydligt o många faktiskt kan lyssna, så borde det ju vara så att många av dessa hästar som går ensamma i sina hagar o verkar nöjda med det, faktiskt är nöjda, för man kan väl inte säga att alla som har hästen ensam allihopa vägrar lyssna på hästen? .
Jo, det är inte alls omöjligt!
Har du tänkt på så ofta som människor inte för står varandra och det även om de talar samma språk. Information är svårt. Du ger ett budskap (sändare) och sen finns en mottagare. Mottagaren uppfattar sällan informationen exakt som det sändaren sände ut. För man har olika motiv, olika erfarenheter - helt enkelt en annan karta att jämföra med.
Ex. Vill nån ha en konflikt- så finner den aggressive alltid en anledning till konflikt - oavsett vad sändaren sagt. Vill du ha hästen ensam - så är det behagligast för dig att tro att den trivs bäst ensam.

Sen är det väl så att har man en hantering/ridning/träning eller vad nu man talar om, så är det ganska långt ifrån bekvämt om hästen talar om att den inte trivs... Det brukar ju bli problem.
Vem säger att det inte är problem- om inte för nån annan - så för hästen.

Jo, det är inte alls omöjligt!
Har du tänkt på så ofta som människor inte för står varandra och det även om de talar samma språk. Information är svårt. Du ger ett budskap (sändare) och sen finns en mottagare. Mottagaren uppfattar sällan informationen exakt som det sändaren sände ut. För man har olika motiv, olika erfarenheter - helt enkelt en annan karta att jämföra med.
Personligen tycker jag oftast det är lättare förstå hästar, de talar rakt på sak utan krusiduller eller omskrivningar, de försöker varken ursäkta, förklara eller lovar saker.

Ex. Vill nån ha en konflikt- så finner den aggressive alltid en anledning till konflikt - oavsett vad sändaren sagt. Vill du ha hästen ensam - så är det behagligast för dig att tro att den trivs bäst ensam.
Fast det är ju fortfarande inte behagligt om hästen inte trivs eller vill gå ensam, hur jag än tolkar det.

Vem säger att det inte är problem- om inte för nån annan - så för hästen.
Ja? Och är det ett problem för hästen så blir det ju ett problem för ägaren i längden eftersom hästen fortsätter tala om att den inte mår bra på de sätt den kan.

Säg en häst som inte trivs själv, den springer, vandrar, skriker och i längden utvecklar den antagligen beteende störningar och få fyskiska problem.
Dessa leder ju till en häst som varken är särskillt trevlig att arbeta med eller kommer prestera särskillt bra.

Ja! Hellre en lycklig häst och en tunn plånbok- än en olycklig häst och en fet plånbok.

Ok. Då fortsätter vi resonemanget.

Första gången din häst sparkade en annan häst var en olyckshändelse. Det tycker även försäkringsbolaget som betalar ut 25 000 kronor till den andra hästens ägare.
Andra gången det händer anser försäkringsbolaget att du varit oaktsam eftersom du vet att din häst kan skada andra hästar och du trots denna vetskap släpper ihop hästen med en annan häst. Den här gången slutar notan på 50 000 kronor, som du får ta ur egen ficka.
Tredje gången behöver vi inte ens tänka på. För vem vill riskera att släppa ihop sin häst med en häst som skadar andra hästar?

Du menar alltså att du under 40 års tid släpp ihop hästar och haft dom ihop och det inte har hänt något förrän nu och det påverkar dig så att du inte tänker låta dom gå tillsammans?

Eller? Har jag missuppfattat?

Om du läser mina inlägg, #28 och #30 så finns förklaringen där.

Varför skulle jag vara orolig ifall det inte skulle funka för att det en gång inte gjorde det? Så nej jag skulle aldrig överväga att inte släppa ihop hästarna igen. Har man vettiga hästar så slipper man bråk - tydligen.

Läs de svar jag skrev nyss. Självklart finns det vettiga hästar, jag har fyra stycken egna sådana. Mitt sto går numera i en flock med ett annat sto och två valacker. Utan några som helst problem. Men det är mina hästar och det var jag som tog risken när vi släppte ihop dem, inte någon annan. Skulle hon skadat någon av de andra hade jag inte behövt riskera några skadeståndskrav från någon annan hästägare.

Nej det gpr givetvis inte att sätta likhetstecken mellan hage och lycklig häst.
Men du menar på fullaste allvar att en häst med stora hagar och med en hästflock inte är lyckligare än en häst utan?

UTAN att blanda in ryttare & ridning & annat som kan göra en häst olycklig (enligt dig).

Om det är någon som förmänskligar hästarna så är det ju du i din argumentation. För om hästen har en stor hage & kompisar så är den ju "lycklig" (vilket i sig är ett förmänskligande, tror inte djur känner lycka) i den stunden ÄVEN om ryttaren rider som en sopa.

Nej det gör det inte!

Ja inte som vi människor i alla fall. Många hästägare är experter på att sätta mänskliga tankar och känslor åt sina hästar.

Mmmm....Men här kan jag göra hur många hypotetiska förslag som helst som blir svårt att välja mellan. Tex fruktansvärt dålig ryttare och en häst som har jätteont av sadel -men jättegrön hage med flera kompisar.
En utedrift som bara en häst känner att den vågar sig in i (ledaren) de andra får stå utanför, trots att reglerna för hur en ligghall ska vara är uppfyllda.
Mega hage där det mesta är gegga upp till knäna.....(jag hatar geggamojja hagar och skulle aldrig få för mig att släppa ut/tvinga ut mina hästar i sådana)
Jag menar att det inte går att säga att hage = lycklig häst
gulan

Ja Personligen tycker jag oftast det är lättare förstå hästar, de talar rakt på sak utan krusiduller eller omskrivningar, de försöker varken ursäkta, förklara eller lovar saker.

Kan även vara så att medmänniskor kan protestera om du tolkar fel. Men när det gäller "pratandet med" hästen har människan all makt.
Om hästen länge försöker säga något- och ingen lyssnar kanske han till slut slutar "förmedla budskapet"

Fast det är ju fortfarande inte behagligt om hästen inte trivs eller vill gå ensam, hur jag än tolkar det.
Kolla detta:
http://avelsforumet.se/smf/index.php?topic=1930.0
Ett Kanadensiskt försök där hästar får välja mellan rollkur eller normal form. Hästarna valde givetvis normal form. Troligen sänder hästar ut signaler även till sina ryttare - men människan väljer att inte lyssna för det tjänar hennes syften och ger medaljer.
Om man gjorde samma test med hagar - undrar vad hästen skulle välja;): Att gå in i den gren i labyrinten som ledde till en stor hage med kompisar eller den gren som ledde till en hage där han fick gå ensam?

Ja? Och är det ett problem för hästen så blir det ju ett problem för ägaren i längden eftersom hästen fortsätter tala om att den inte mår bra på de sätt den kan.

Säg en häst som inte trivs själv, den springer, vandrar, skriker och i längden utvecklar den antagligen beteende störningar och få fyskiska problem.
Dessa leder ju till en häst som varken är särskillt trevlig att arbeta med eller kommer prestera särskillt bra.
Det finns troligen andra saker i miljön som gör att han står ut. Och olika hästar har olika toleransnivå. Det är den sista droppen som får bägaren att rinna över och du får beteendestörningar eller andra problem.

Och Anki v G:s häst presterar bra, eller hur?- Betyder det att hästar gillar rollkur?

Övrigt: Givetvis finns det ibland skäl att i vissa fall låta en häst, för längre eller kortare tid, gå ensam (dåligt lynne, hingstar kan vara svårt att ordna "hagkompis" för ren praktiskt, sjuk, skador eller stall med hög omsättning av hästar osv).

Men det måste vara - just ett undantag!

Har du en häst som av någon anledning har ett "aggressivt icke socialt betteende" och som skadar andra hästar måste den givetvis gå själv. Men en normal häst mår bäst av att gå med artfränder.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 059
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama