Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Och med detta vill du medföra vad?

Jag undrar detsamma, vad ville du tillföra med att du ser en hingst som går med ett sto som ger han stryk om han försöker närma sig henne?
Jag tycker mest synd om den hingsten som blir hunsad o nedtryckt o sparkad på..

Det kan även komma som en chock att alla skador av hagkamrater inte beror på att de är arga och slåss, minst lika många kommer pga. av bus o lek o kallas nog olyckor.. :idea:

Haha du förstår verkligen inte ironi :grin: - När jag skrev det där så menar jag folk som blir hysteriska när hästen gått emot en pinne och håret försvunnit.

Men om folk vill åka till veterinären för en sådan sak är det ju inte ditt problem, och det påverkar ju knappast hästen. Som sagt bättre att åka in en extra gång än att strunta i den.

Självklart kan de ske skador i hagen, men minst lika många skador sker när hästar står inne hela dagarna och och laddas till tickande bomber som exploderar när dom kommer ut och ska ridas.

Det finns väl ett mellanläge? Ingen har ju påståt att hästarna inte ska gå i hagen.
Jag har aldrig varit eller ståt i ett stall där även hästar som gått ensam inte har haft kontakt med andra hästar, t.ex haggranne.

Senast ändrad:

*kl*
Varför skall det vara svart eller vitt?

Jag vill gärna låta mina hästar leva så naturliga liv som möjligt. Våra ston, föl och unghästar går på lösdrift i lämpliga flockar, alla hästar får gå på bete på sommaren. Ston, föl och unghästar ute dygnet runt, året runt och går naturligtvis i flock. Unga hingstar har vi i flock.

Våra tidigare tävlingshästar, valacker och ston har alla gått i flock ute minst 12h/dag men stått inne på nätterna.

Nu har vi dock även en avelshingst som även är tävlingshäst. Pga skaderisken på både honom och en eventuell hagkompis så går han ensam. Han har stora hagar att gå i, är ute minst 12h/dag året runt. Han köptes in som vuxen och van att gå själv. Han kan nosa på de andra hästarna i stallet och går i hage bredvid resten av hästarna. Han har närkontakt med ston på lina (betäckningar). Han går ensam men är glad och pigg, busar själv i hagen, äter, pratar med de andra hästarna osv.

Jag har aldrig märkt av att han skulle vara mindre häst eller mindre lycklig än de andra hästarna vi har för att han går själv...dock kan jag välja så har jag hästar i flock men vad jag vill säga är att det är inte alltid det går att välja att ha häst i flock.

Men fram tills man vet om de trivs ihop?
Är du beredd att betala veterinärkostnaderna om din häst skadar sin hagkompis? Och hur många gånger vill/kan du göra det?

Med tanke på att vi aldrig har haft problem med att släppa ihop någon häst under alla år så är jag inte rädd att det kommer att hända någon olycka. Hästar vi släppt ihop har förstått vart deras plats skall vara i rangen direkt och därmed har en harmoni i hagen. Skulle det hända någon olycka så får man ta det då, det är inget jag grundar över.

Jag undrar detsamma, vad ville du tillföra med att du ser en hingst som går med ett sto som ger han stryk om han försöker närma sig henne?
Jag tycker mest synd om den hingsten som blir hunsad o nedtryckt o sparkad på..

Det kan även komma som en chock att alla skador av hagkamrater inte beror på att de är arga och slåss, minst lika många kommer pga. av bus o lek o kallas nog olyckor.. :idea:

Har jag skrivit att han får stryk - kan du visa mig det för det har jag missat själv? Ja han fick en spark första gången dom släpptes ihop men mer var det inte efter det. Räcker med att hon lägger öronen bakåt så går han iväg. Men dom kan putsa och klia varandra och trivs med varandra. Men som sagt, hon visar när han är för närgången och han accepterar det.
Och jag ville skriva det eftersom jag tyckte att Gulan (hette hon så?) verkar tro att hingstar absolut inte kan gå ihop med andra hästar.

Har jag skrivit att han får stryk - kan du visa mig det för det har jag missat själv? Ja han fick en spark första gången dom släpptes ihop men mer var det inte efter det. Räcker med att hon lägger öronen bakåt så går han iväg. Men dom kan putsa och klia varandra och trivs med varandra. Men som sagt, hon visar när han är för närgången och han accepterar det.
Och jag ville skriva det eftersom jag tyckte att Gulan (hette hon så?) verkar tro att hingstar absolut inte kan gå ihop med andra hästar.

Ingenstans, tolkade pli med att han var ranglåg o vart därmed nedtryckt.

Men stoet brunstar alltså inte då? Utan är "könlös"?

Men om folk vill åka till veterinären för en sådan sak är det ju inte ditt problem, och det påverkar ju knappast hästen. Som sagt bättre att åka in en extra gång än att strunta i den.

Nej det är inte mitt problem men tycker hela grejen är löjlig när det handlar om skav/småsår som börjat läka och dom tro att hästen ska dö - men det kanske bara är jag som inte hetsar upp mig i onödan och börjar gråta för småsaker som knappt syns?

Det finns väl ett mellanläge? Ingen har ju påståt att hästarna inte ska gå i hagen.
Jag har aldrig varit eller ståt i ett stall där även hästar som gått ensam inte har haft kontakt med andra hästar, t.ex haggranne.

Med tanke på att hästar som går själva går ofta i så pass små hagar (kan man kalla det hage?) så dom inte kan busa och hålla på så kallar jag det för boxar/ små inhägnader. Även om dom har en hagkompis så kan dom inte klia varandra och få vara HÄSTAR.

Nej, Gulan skrev att inte att hingstar absolut inte kan gå ihop med andra hästar,
hon skrev att alla hingstar kanske inte kan gå med andra hästar. Även om hon visserligen uttryckte sig dåligt.

Med tanke på att hästar som går själva går ofta i så pass små hagar (kan man kalla det hage?) så dom inte kan busa och hålla på så kallar jag det för boxar/ små inhägnader. Även om dom har en hagkompis så kan dom inte klia varandra och få vara HÄSTAR.

Om man nu skall märka ord, som denna tråd tycks gå ut på.
Kan inte hästar klia varandra stillastående? Måste de springa i full kareta i jättehage för att kunna klia varandra?

Ingenstans, tolkade pli med att han var ranglåg o vart därmed nedtryckt.

Men stoet brunstar alltså inte då? Utan är "könlös"?

Hon får gå med andra hästar när hon är brunstig och hingsten går tillsammans med vallacken jag skrev om innan.

Kan inte hästar klia varandra stillastående? Måste de springa i full kareta i jättehage för att kunna klia varandra?

Japp o det är just det hästar gör när de är just hästar, de kliar varandra.. Det är instinkt nummer 1.. :idea:

I full fart? Jag har då sett två hästar klia varandra stillastående i
hage som inte varit stor nog för att låta hästarna hålla full kareta :angel:

Då vill jag veta hur två hästar ska kunna klia varandra genom ett staket där det är el mellan? Eller höga staket/plankstaket? Har man hästar ensamma så måste det väl bero på att dom inte ska få nudda varandra? Hur riskabelt skulle inte det vara att dom börjar klia varandra och eventuellt fastnar? :crazy:

Jaha.. Varför kan hon inte få föl då?
Fattar inte riktigt varför du skrev det alls då?

*förvirrad*

Hur ska jag kunna veta varför hon inte kan få föl? Det är inte min häst. Jag vet bara vad dom gör under hennes brunst för att inte hingsten ska bli allt för uppspelt. Resten av tiden går det utmärkt att ha dom ihop.

Fler frågor? :cool:

Jag syftar på "Även om dom har en hagkompis så kan dom inte klia varandra och få vara HÄSTAR."

Jag sälv definerar Hagkompis som - Häst + Häst i en hage, dvs. en häst har en hästkompis i sin hage.
Men du syftar på hagkompis på andra sidan av staketet? Då förstår jag.

I full fart? Jag har då sett två hästar klia varandra stillastående i
hage som inte varit stor nog för att låta hästarna hålla full kareta :angel:

Du såg kanske i syne? :p

Jag har sett hästar gå flera år i stor hage och de har aldrig kliat varandra... Är de inte hästar? :eek:

Hur ska jag kunna veta varför hon inte kan få föl? Det är inte min häst. Jag vet bara vad dom gör under hennes brunst för att inte hingsten ska bli allt för uppspelt. Resten av tiden går det utmärkt att ha dom ihop.

Fler frågor? :cool:

Ja inte vet jag?
Du skrev att hon inte kunde få föl och jag undrade om hon brunstade..
Skiljer de dem när stoet brunstar så spelar det ju ingen roll om hon kan få föl eller inte, därav min förvirring..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 057
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama