Endast RAMDISKUSSION - allt annat undanbedes

Sv: Endast RAMDISKUSSION - allt annat undanbedes

Jo tyvärr, men visst, p.g.a. okunskap. Många tivingar in hästen i en form där den mår dåligt av att gå eftersom det är så viktigt att den "går i form" och att man "ramar in den". Ingen är väl förskonad från att se sån ridning lite här och var, sågande i betttet och bankande med skänkel eller bara ett starkt tryck i bettet för att verkligen hålla hästen mellan hand och skänkel, det förekommer visst, betydligt oftare än motsatsen. Sen är det ju alltid en definitionsfråga, det jag anser vara för mycket tvång eller för mycket tryck i handen är för många väldigt mjukt och behagligt..

När jag rider så vill jag sträva efter en häst som arbetar avspänt i balans mellan min hjälper utan att jag inverkar förebyggande eller mothållande, d.v.s. jag hindrar inte honom från att glida ut någonstans eller tappa balansen, men gör han det så korrigerar jag honom

Jaha och hur korrigerar du då:confused: :o Jag ser ingen skillnad i det du säger och det andra säger här. Skillnaden är att du tycks förutsätta att de andra tvingar och drar men du "korrigerar" men det ser du inte som tvingande:confused:

Sv: Att rida hästen mellan hjälperna

Hm intressant inlägg, se mitt svar nedan. Ska bli mycket intressant att diskutera med dig!

Många verkar vara inne på att rida hästen mellan hjälperna när de pratar om hästens ram.

Javisst - det är väldigt viktigt att ha hästen mellan hjälperna. Annars rider du inte, då åker du. Inget fel i sig kanske, det beror ju på vad du vill uppnå. Hästen lider inte av att vara mellan hjälperna om det är det du vill säga.;)

Enligt min mening ska inte hästen varken ridas in i eller hållas kvar i en form eller ram där den finner det obekvämt eller smärtsamt att gå, vad för resultat och muskler uppnår vi genom att rida en häst som arbetar mot oss och sig själv?

Nej, vem i herrans namn har pratat om något smärtsamt? Om du tror att det är smärtsamt för en häst att gå i ramen då vet jag inte vad för ridning du ser/sett. En häst som lider musklar sig inte och resultat uteblir. Vad har du själv för resultat? :cool:

Att diskutera ridning är svårt eftersom folk har olika kunskap och uppfostran bakom sig.

Ja, precis! Huvudet på spiken :devil:

Att "träna" hästen är för många liktydligt med att tvinga fram muskler och smidighet på samma sätt som en tränare skulle pressa en elitgymnast eller brottare, inte vill vi väl rida på detta sätt? Det vi vill uppnå i ridningen så som balans, mjukhet, välmående i både kropp och skäl hos hästen samt styrka och stabilitet där det faktiskt behövs, uppnås hos människor snarare genom yoga, pilates eller liknande träningsformer och det går att föra in detta tänket även i ridningen.

Men du, det finns väl många grader mellan en elitgymnast och en som går på yoga en gång i veckan?
Det måste väl betyda att det finns många grader mellan en häst som tränas som en elitgymnast och en som går på yoga en gång i veckan också?
Varför kan inte en vältränad elitgymnast (människa/häst=sak samma) också vara smidig och välmående?
Pratar du nu utifrån att alla hästar lider utom din?:eek:

När jag rider så vill jag sträva efter en häst som arbetar avspänt i balans mellan min hjälper utan att jag inverkar förebyggande eller mothållande, d.v.s. jag hindrar inte honom från att glida ut någonstans eller tappa balansen, men gör han det så korrigerar jag honom och låter sen honom vara i fred igen. Korrigeringarna blir till slut så små att de inte syns för en utomstående. Detta kräver mjuk kontakt, full närvaro och god timing.

Grattis! Då har du hittat det som vi vanliga dödliga letar efter!:bump:
Kan du lägga ut en film?

För mig är dock inte "ram" och att rida hästen mellan hjälperna samma sak. Med ram tänker jag hästens omfång t.ex. sett från sidan, hur lång och hur hög den är samt var den placerar sina ben.

:eek:

Jag har förstått att man ska vara observant på att hästen arbetar i sin ram och t.ex. inte har större svängrum med sina ben än kroppens ram. I så fall är rörelsn ur balans och leder till negativ spänning och ev. skador.

Bra att du har förstått det, du är nog något på spåren där:rofl:
Frida

Fast om man läser mellan raderna på vad det är du har skrivit här och vad resten har skrivit, så verkar du säga samma sak, fast med andra ord.

Jag anser att det bara är en förlängning av okunskap som blir till en sanning- om nästan allt som har med hästar att göra.

Ta det här med bett eller antibettvågen.
Man vet inte hur det ska sitta o sätter bettet för lågt= hästen försöker själv få det på plats= orolig mun= hästen gillar inte bettet.:idea:
Sen sätter man nosgrimman för lågt o den blir då nypt när bettet tas i- o faktan är ett faktum:crazy: även nosgrimman är av ondo.
Stöd- blir= hålla hårt/ statiskt o sen rullar cirkusen igång- man måste sparka på- för att få den att gå:mad:

Att DÅ rida med ngn form av ram är givetvis smärtsamt.

KL

Jag blir imponerad av vad ni hinner med i julstressen. Ännu en tant-tråd om hur man bör rida.

Duktiga ni är.

Följer det med intresse i min host o snörvelvärld.

(Kan man diskutera sönder ridning så själva nyttjandet inte är kul längre?)

God Jul Allihop!

C_L, trodde aldrig jag skulle göra detta, men :bow:

Snälla alla besserwissertanter och millimeteranalyserare - rid och ha kul och GOD JUL!

:rofl: :bump: :banana: :rofl: :bump: :banana:

En korrigering kan vara en impuls med en skänkel. en liten kram på en tygel eller en viktförändring. Vanligast är nog ändå en korrigering av den egna sitsen och positionen om det är därifrån hästens reaktion kommer.

Hey hey, stop lite, jag har väl inte kritiserat någon här? När jag talar rent generellt om "dålig ridning" så har jag ju inte pekat ut någon, känner man sig träffad så får man väl fråga sig själv varför..

Kul dock att folk är lite taggade :)

Jag har ju knappast hävdat i en enda rad att jag själv rider som en gud, jag är bara en vanlig dödlig som gör mitt bästa och tycker till och med att jag lärt mig ovanligt mycket senaste året, och det tyder ju på att jag är långt ifrån fullärd!

Malin, jag tycker också det är skojj att diskutera, men det går ju att diskutera utan att bli personlig.

Javisst - det är väldigt viktigt att ha hästen mellan hjälperna. Annars rider du inte, då åker du. Inget fel i sig kanske, det beror ju på vad du vill uppnå. Hästen lider inte av att vara mellan hjälperna om det är det du vill säga.

Om hästen lider av att vara mellan hjälperna eller inte beror ju på hur den rids där, inte att det gör det.

Nej, vem i herrans namn har pratat om något smärtsamt? Om du tror att det är smärtsamt för en häst att gå i ramen då vet jag inte vad för ridning du ser/sett. En häst som lider musklar sig inte och resultat uteblir. Vad har du själv för resultat?

Jag var den som började prata om något smärtsamt. Jag ser mängder av hästar som musklar sig utmärkt, upp på elitnivå, även då de rids på ett sätt som gör ont. Resultatet uteblir inte heller alltid. Jag sa dock aldrig att du eller någon annan i diskussionen rider på detta sätt utan det var min egen reflektion i ämnet. Mitt eget resultat är rf.ö. rätt tillfredsställande men knappast spektakulärt.

Men du, det finns väl många grader mellan en elitgymnast och en som går på yoga en gång i veckan?
Det måste väl betyda att det finns många grader mellan en häst som tränas som en elitgymnast och en som går på yoga en gång i veckan också?
Varför kan inte en vältränad elitgymnast (människa/häst=sak samma) också vara smidig och välmående?

Ja och olika ekipage trivs i de olika graderna. Vissa hästar håller utmärkt som elitgymnaster och trivs med det men de flesta svensson-hästarna trivs säkert bättre med yoga, en del kanske bara en timme i veckan och håller sig starka och friska med det. Jag vet en hästmassör som varit ute hos en av landslagsryttarna i dressyr som kunde bekräfta att de hästarna hade massvis med muskler, dock överarbetade muskler som var spända och gjorde ont. Då har jag hellre en häst med mindre muskler som rör sig som en dansare, än som en bodybuildare som endast ser vacker ut när den spänner sig.

Pratar du nu utifrån att alla hästar lider utom din?

Jag hittar inget i min text som antyder något sådant...

Grattis! Då har du hittat det som vi vanliga dödliga letar efter!
Kan du lägga ut en film?

Jag har hittat mängder med guldkorn längs vägen och letar efter fler, det är nog det vi alla gör. Man hittar dock olika många beroende på längs vilka vägar man söker. Jag vet inte vad du vill se på film, någon film med perfekt ridning har jag garanterat inte men kanske något acceptabelt klipp finns på min hemsida?

Jag vill inte framstå som någon besewisser och det tycker jag själv inte heller att jag gör, jag försökte diskutera med er andra, inte mot er andra. Sen ser jag inget fel i att säga samma saker som någon annan fast med andra ord, det är bara ett sätt att göra fakta tillgänglig för flera eftersom olika människor behöver olika formuleringar för att förstå.

Rid väl och ha en god jul! :)

Frida

Hej Frida, eftersom jag aldrig kan låta bli at berätta när jag trianglar så gör jag det nu med. Jag har trianglar dig generellt för att du har länken till din hemsida för allmän beskådan. Jag kan ha fel men jag tror att det är big time aja baja.

God Jul! /Carola

Hej Frida, eftersom jag aldrig kan låta bli at berätta när jag trianglar så gör jag det nu med. Jag har trianglar dig generellt för att du har länken till din hemsida för allmän beskådan. Jag kan ha fel men jag tror att det är big time aja baja.

God Jul! /Carola

:bow::bow::bow:

Helt rätt, enbart länk till egen eller annans hemsida, som "signatur" eller liknande är helt förbjudet. Länk till egen eller annans hemsida, som källhänvisning för citat-fördjupning, i pågående diskussion, kan däremot vara helt OK. Då det i många fall är skönt att kunna läsa ett helt stycke, än bara ett lösryckt citat, då lösryckta citat kan vändas till vad som helst.

Mvh

IngelaH
moderator

Jag läser dig som att man borde vara bättre påatt lystna av hästen. Och det är väl alltid a och o...

Se det hade jag inte ens en tanke på, att den infon syntes på inläggen. Såg det nu när du nämnde det och tar bort det!

Hela ditt inlägg andades av att alla hästar lider som inte rids på ditt sätt...Då undrade jag bara var du ser denna dåliga ridning? Är ju lite enklare att diskutera om man vet ifall du pratar om päron och jag om äpplen.
Mina svar är fetmarkerade nedan:

Malin, jag tycker också det är skojj att diskutera, men det går ju att diskutera utan att bli personlig.

Självklart - men det är lite oundvikligt att bli åtminstone lite personlig eftersom man oftast utgår från sin egen erfarenhet när man diskuterar. Jag har inget problem med att bli personlig, om du har det så ska jag försöka tänka på det!

Om hästen lider av att vara mellan hjälperna eller inte beror ju på hur den rids där, inte att det gör det.

Jag förstår inte riktigt hur du menar här? Förklara gärna!

Jag var den som började prata om något smärtsamt. Jag ser mängder av hästar som musklar sig utmärkt, upp på elitnivå, även då de rids på ett sätt som gör ont. Resultatet uteblir inte heller alltid.

Det där skulle jag vilja veta mer om. Har du något exempel på välmusklad häst med resultat som lider?

Ja och olika ekipage trivs i de olika graderna. Vissa hästar håller utmärkt som elitgymnaster och trivs med det men de flesta svensson-hästarna trivs säkert bättre med yoga, en del kanske bara en timme i veckan och håller sig starka och friska med det. Jag vet en hästmassör som varit ute hos en av landslagsryttarna i dressyr som kunde bekräfta att de hästarna hade massvis med muskler, dock överarbetade muskler som var spända och gjorde ont. Då har jag hellre en häst med mindre muskler som rör sig som en dansare, än som en bodybuildare som endast ser vacker ut när den spänner sig.

Jaha, fast det vet väl alla att en vältränad kropp som har massor med muskler är mer i behov av massage än en soffpotatis???
Tror du ej att dansarnas muskler är i behov av massage?

Rid väl och ha en god jul! :)

Detsamma!:)

Det där skulle jag vilja veta mer om. Har du något exempel på välmusklad häst med resultat som lider?

jag tror vi alla är olika lyhörda för hästars lidande

Och vad vi klassificerar som lidande

Du skall få ett citat från en lärobok i hästbehandling

The horse in competition: athleticism and suffering ( lidande)

Jag översätter och sammanfattar
När träning för tävling startar så så lider de flesta hästar. den mänskliga atleten har inget somhelst problem att tala om precis vilkamuskle och rörelseproblem denne har. De flesta av dessa löses snabbt.

hans motsvarighet hästen är inte mindre drabbad av problem med muskler och leder men de initiala problemen är ofta dolda vilket fördröjjer behandling som hindrar mer allvarlig utveckling

Men en obseravnt ryttare kan upptäcka tecken på problem redan id eras begynnelse. Hästen inledande örelser i boxen elelr på passet kan ge tecken stelhet brist på losgelassenheit nervositet, och motstånd mot vissa övningar.

Detta i motsats till de hästar som kan arbetas på engång efter uppvärmning

.........

också genom specilaisering blir liksom i humanidrotten problem uppenbara. Men människor med sitt större medvetenade omhälsa kan kompensera för sina problem och vidta preventiva åtgärder och kan kräva snabba medicinska åtgärder.

Alltså handlar det om vad man deffinierar som lidande

Det är inte skönt - det som orsakar stelhet - så jag skulle klassa det som lidande - även om det kan vara ett starkt ord

har fö inte följt just denna debatt

Det är inte skönt - det som orsakar stelhet - så jag skulle klassa det som lidande - även om det kan vara ett starkt ord

Nej, det ska gudarna veta att det inte är skönt i uppbyggnadsfasen, inte för människa och jag kan tänka mig att hästen känner ungefär samma sak.

MEN när man har en stark kropp och är topptrimmad - då jäklar e de skönt! Alla som varit med om att muskla upp en häst och få den stark och hållbar vet hur vackra och högfärdiga de blir!!!:banana:

(nu var det några år sedan med min egen kropp:o men jag har lagt ner krutet på hästarna - får väl börja trimma mig själv ....snart....kanske....:angel:)

GOD JUL PÅ ER ALLA!

Jag tror jag blev lite missförstådd redan från början, sättet jag skrev gjorde nog att det lät som att jag inte förespråkar att rida hästen mellan hjälperna, självklart gör jag det.

Jag kan villigt erkänna att jag har en lite mer "romantisk" syn på hästar och dressyr än de flesta, men det kom kanske inte som en överraskning? ;) Några av de saker som fascinerar mig allra mest med hästarna är hur otroligt kännsliga de är för signaler, både vid direkt kontakt och genom kroppsspåk. De är också enormt sammarbetsvilliga och måna om att vara oss människor till lags.

Tittar man på hur hästen är skapt så har den fantastisk kapacitet att utföra saker med sin kropp, när hästen utför en rörelser av egen vilja så blir det ofta lyckad, i balans och med elegans. Ja, även om inte hästen har den bästa fysik eller är vidare vältränad.

Dessa faktum gör mig sporrad att ständigt sträva efter en hjälpgivning som hästen kan förstå utmärkt, en relation till hästen som gör att den blir villig att utföra det jag ber den om även för de lättaste hjälper och att lära mig tillräkligt om dels hästens fysik, dels dressyrridningens vägar, för att kunna bygga upp hästen optimalt på enklast/smärtfriaste sätt.

Givetvis måste muskler användas för att bli starka, ibland även med en viss mängd obehag. Det är där jag tycker det är så viktigt att ha hästen med sig mentalt och att den förstår exakt vad som begärs av den i varje övning, för då kommer den att ta i så mycket som behövs. Är förvisso väldigt individuellt hur lätt en häst är att få med sig och hur lätta hjälper den kan ridas för, men så bör man ju också välja en häst som passar ens personlighet och kunskap.

Även om jag hade haft exempel på hästar som massören känt på så hade jag ju inte kunnat namnge dem här. Inte heller vilken eller vilka kända dressyrryttare som hon hjälpt och efter att ha kännt på deras hästar intr tyckte att deras sätt att träna hästarna var fördelaktigt, så det får vi lämna.

Jag ser visst bra ridning titt som tätt, både på tävlingsbanan och ute bland buskarna. Jag ser dock också mängder med dålig dressyrträning, även för tränare med olika bokstäver, där det förekommer arga, spännda och oroliga hästar som tvingas in i en form som ser ut att både göra ont och kännas kränkande, i mina ögon då ja (öronen bakåt, vitögon, piskande svansar och allmän ovilja att sammarbeta tyder ju på detta). Och hela tiden, även i dessa sammanhang, talas det om att "rama in" hästen, för det är ju så viktigt att den arbetas i rätt form och lär sig acceptera och underkasta sig våra hjälper, att arbeta med eftergift. Att tala om rätt och fel funkar nog inte, däremot får man fråga sig vad som känns mest rätt för en själv och om det är gynnsamt för det man vill uppnå. För som du sa, annars pratar man inte om samma päron eller äpple. Kanske gör inte du och jag det heller, eller så är det kanske det vi gör, bara att vi uppfattar saker lite olika. Vad vet jag :)

C_L, trodde aldrig jag skulle göra detta, men :bow:

Snälla alla besserwissertanter och millimeteranalyserare - rid och ha kul och GOD JUL!

Hehe, bra tips! :D
Själv har jag precis hittat ytterligare ett knep för att få igång entusiasmen- när jag ska dressyra så tänker jag att vi har fullt av publik runtomkring som jag och tokduktiga kusen ska stajla för! Det bästa är att publiken aldrig kan bua eller sånt dumt eftersom det är MIN fantasipublik som gör som jag vill! :rofl:

Bara en sån grej ger så mycket - även vad gäller ramen och andra "pet-detaljer" - att det nästan känns lite fånigt att sitta och prata om hur man korrigerar, känner, ser osv hit och dit.

Det inlägget förstår jag bättre, och håller med!:) I det mesta i alla fall.

Jag tycker också det är väldigt viktigt med den mentala biten...jag har erfarenhet av att ha byggt upp utdömda, slaktfärdiga hästar samt överkänsliga som ingen velat ta i...så det skriver jag under på till punkt och pricka.:bump:

Däremot kan man inte göra PRECIS ALLT som de vill. Ibland måste man vara den som står och hejar på (eller sitter ovanpå och hejjar på) när det tar emot i träningen. IBLAND blir de stressade, förhoppningsvis en kort stund, till man fått till det man velat. Människor HAR en större hjärna och kan tänka lite mer logiskt än vad hästen kan och det är vårt jobb att tänka ut hur det ska bli bäst för alla.

Syftet är ju att ta hästen en nivå vidare - det kräver fingertoppskänsla, mod och ett stort hjärta. Det går ju inte att logiskt förklara för en häst att "nu ska du jobba mer med dina bakben förstår du, annars kommer du att gå sönder..." utan man får vara trygg, inge förtroende, jobba i etapper, ha en röd tråd för att hästen ska förstå att "såhär ska vi göra, det är jobbigt jag vet, men lita på mig".

Allt beror ju också på vad det är man vill åstadkomma. Vill man ha en harmonisk häst som ska fungera i sin kropp utan att bli halt och rida ut några gånger i veckan och kanske på banan då och då?
Då krävs en nivå av muskler och man kanske kan se mellan fingrarna gällande vissa bitar.

MEN ska man bygga upp en atlet till att orka träna och tävla på hög nivå, ja då krävs något annat. Och då krävs också att hästen också tycker det roligt.
De som inte passar för det kan man inte tvinga.

Tror inte vi tänker så olika, vi har bara olika mål och erfarenheter:idea:

:bow::bow:

Då är vi ganska överens, och har kanske inte så olika mål heller :angel:

Som ridlärare upplever jag att man knappt kan tjata FÖR mycket om vikten av känslan och respekten för hästen. Vi människor har så lätt för att bli överambitiösa, ta nederlag i ridningen personligt, se ridningen mer från ett "utifrån perspektiv" än vad som egentligen händer under oss, att man ständigt behöver bli påmind. Detta vet jag så väl eftersom det i högsta grad även gäller mig själv!

Det som gör mig ledsen ibland, upprörd ibland, ibland bara uppgiven, är att många ryttare har så få alternativ när de möter motgångar i ridningen.

Ex. Ställer min häst till en scen när jag begär något han inte vill så har jag ett helt register av övningar att gå tillbaka till för att skapa bättre förutsättningar än att ta en konflikt om den specifika situationen. Handlar det om motsträvighet tolkat som "jag vill inte just för att jag vill inte underkasta mig din vilja eller hålla focus på dig" tar jag helst inte heller den konflikten där och då. Det är annars lätt att skapa konflikter som utsätter en för fara, förr var jag inte rädd att flyga i backen men min kropp är rätt sliten för att inte vara äldre och jag tänker hellre till en gång för mycket. Det är också svårt att hålla full focus i en situation där hästen motsätter sig ens beslut pga dominansproblem just eftersom man lätt tar det personligt och reagerar med ilska, och då är man en sämre ryttare just för stunden.

Dominansproblem löser jag helst från marken, jag får alltså sitta av och göra något annat en stund om jag tolkar situationen så. Eftersom jag KAN det och vet att det finns sådana lösningar. Många ryttare saknar den insikten och har ingen som helst kunskap om hur det kan gå till. Detta vet jag efter att ha infört detta "tänket" hos många elever, med olika bakgrunder och kunskapsnivåer, och samtliga är uppriktigt tacksamma när man visar att det finns en annan lösning än att sätta hårt mot hårt, visa vem som bestämmer och tvinga fram saker.

Sen är det ju en annan sak att "heja på" som du säger, detta får jag ofta göra med min kuse, som förr var en riktig pessimist där man inte bara kunde "be" om saker.

Det är dock när "påhejjandet" och ridandet blir en kamp som leder till blåsor i händerna, träningvärk i armarna och frustration i huvudet som jag önskar att fler ryttare kände till att det finns så många andra alternativ. Det är därför jag inte kan hindra mig själv att glida iväg lite från ämnet och tjöööta om hur viktigt det är att rida med känsla och respekt för hästen.

Detta var min avsikt redan från början, inte att kritisera någons ridsätt eller hävda att jag själv gör allt bättre.

Rid väl :):)

Jag tänker att det där med att ta det personligt är viktigt och det är kanske det vi gör här också, alla har vi ju mest oss själva trots allt att referera till.

Om du skriver som du gjorde tänker jag: "tror hon att hon är den enda som kan rida utan att plåga hästen:eek:" Nu förstår jag bättre vad du menade.

Det finns mycket exempel på ridning som inte jag heller gillar, men i en sån här diskussion känner man sej nog träffad, "tror du att vi alla sitter och sliter och drar" :mad:

Däremot håller jag inte med om att hoppa av och de markövningar du pratar om, är det nh-inspirerat? Jag tror inte på att hoppa av.
Däremot att ibland gå tillbaka och ta det en "annan väg", det kan jag göra ofta. Det är en avvägning och ibland har jag kanske gjort det för mycket, jag skulle istället ha fortsatt och fått hästen att "ge efter" för ibland handlar det om som du skrev:

jag vill inte just för att jag vill inte underkasta mig din vilja eller hålla focus på dig

Med tillägget att "idag har jag annat fokus:mad:

Hur man gör varierar, det kan ofta vara att gå tillbaka till rena vänta-övningar i vårt fall, vänta och svara och lyssna. Få hästen MED igen. Det är vad jag oftast gör. Men kanske skulle jag oftare fortsätta och säga

"Jo nu gör vi det här, för att det är vad JAG anset att vi ska göra, jag vet att du kan"

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 564
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur