Endast RAMDISKUSSION - allt annat undanbedes

F

Fredrik_

True blue skrev
Jag tänker dock inte låda eller ram när jag rider. Jag tänker bakben och ryggrad och takt och eftergift och variation osv. Det där med ram har jag missat i teoriundervisningen, och jag känner inte att det behövs!
- för er andra kanske det tänket är det som verkligen ger bra resultat!

- Tål att tänkas på!!!!!! /:cool

(Och jag har försökt att tänka kreativt/positivt här!! )

precis som fio skrev så räcker det där en bit......

I början så räcker det att hålla koll på ganska få kroppsdelar hos hästen Varefter den utbildas så kommer den att komma med nya förslag på hur man kan göra istället.

Olika sätt att slinka ut :angel: - att arbeta rätt fysiologiskt är inte det minst ansträngande - därför är det inte ett helt naturligt val för hästen.

Det deprimerande med ridning är väl att ju mer man lär sig desto svårare inser man att det är. Och desto mer blir man medveten om vad hästen gör, eller inte gör :o. Fast man tror det.... man blir mer medveten om var hästen "slinker undan"

Så det beror ju också på vad man lägger in i orden och hur man förstår dem

Angående ram

Jag tror att de flesta är överens om att hästen skall vara på hjälperna

Dvs svara framåt och bakåt - okey det var två sidor av ramen bakåt och framåt

Sedan så hindrar ramens sidor hästen att ramla ut med bakdelen åt något håll, samt att förböja sig och/eller trilla ned på ena bogen.
Ramens sidor har inte mycket med tygel att göra utan med sits, att inte kollapsa, att ha koll på sina axlar och höfter...

Sedan Mimus - där konsten slutar - tar våldet vid

Att placera hästen i ramen och behålla den där med sin position (läs in även vikhjälper) är något helt annat än att dra och hålla i tygeln.

Det första är själva essensen i att ha hästen på sätet, det andra är att helt misslyckas med det - det är ju då det där du menar kommer in.

Ja tränare kan då surra om ram - men har inte fattat någonting

För får man till denna ram så har man balans en lätt och mjuk kontakt fram

Alltså denna ram utgörs av ryttarens kropp

och diskussionen började med att malinigbg talade om en förs stark ram i Holländskans fall - och jag påpekade att det är bristen på ram som gör att kontakten blir för stark

den ryttaren fick inte hästen att vinkal bak så den lättade fram

Du ser - allt handlar om hur man förstår begreppet kontakt.
har man inte upplevt "rätt kontakt" så tror man att ram är stark tygelkontakt.:crazy:

RAM har inget med tvång att göra - utan bara att underlätta precis som christobal skrev

göra RÄTT LÄTT - vilket gör att hästen väljer det

Där halkar vi också in på rakriktning ett annat ord som vi lägger olika innebörd i

det är lättare för hästen att vara rak om man ser till att belasta den liksidigt - apropå rakritkning av kall häst

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Endast RAMDISKUSSION - allt annat undanbedes

Jag har inte sett ngn komma till någon korrekt samling utan att ha koll på ramens sidor

De allra flesta ryttare på hög nivå är väldigt väl rakriktade :D

Sedan för att komma till samling och att ha hästen på sätet med bibehållen korrekt kontakt och losgelassenheit

så måste man ha koll på den bakre ramen

och även det kommer sig av sitsen

vad vill du med tråden? Kanske lättare att pm:a de personer du nämner och vill ha en diskussion med? eftersom allt annat undanbedes menar jag? Är det någon som INTE anser att ramen behövs?

vad vill du med tråden? Kanske lättare att pm:a de personer du nämner och vill ha en diskussion med? eftersom allt annat undanbedes menar jag? Är det någon som INTE anser att ramen behövs?

Jag håller med dig till 100 procent och lägger till...

För det man undanber sig, kommer ändå vad man än säger, när de EGNA och de ANDRAS argument tar slut.

Mvh

IngelaH

Lite filosofiskt, liknelser och modeller kan vara till hjälp eller de kan vara begränsande. Vi har olika upplevelser i grunden som ger olika associationer. Hörde just på radio om "botten" kan vara en fast grund eller helt under isen.
För många kan begreppet ram vara bra utifrån deras erfarenhet och utbildningsståndpunkt.

Men om man resonerar kring begreppet ram, så är det iaf för en relativ nybörjare som jag, intressant att höra vad folk menar med detta.
Utan alla utsvävningar här på buke hade jag inte haft lika många tankar kring ridandet som jag nu har.
Då jag red på ridskola var min tolkning av ram, att driva o ta ung. När då hästen ramlade ut i kurvorna fick jag ingen tankaemässig överbyggnad att hänga upp mitt ridande på. Det kan jag å andra sidan få nu, med privat instruktör, men då känner jag mig hjälpt av alla formuleringar som florerar här.

Jag är gärna med och filosoferar runt begreppet ram.

En ram för mig är kontroll på hästens kropp. Jag som ryttare sätter ramen. Ibland kan jag tillåta att en bog skjuts ut för att jag vill uppnå något annat men slutmålet är en häst som eftergivet arbetar i ramen med väl undersatta bakben.

Jag har, i en annan tråd, skrivit att jag upplevt en ryttare ha en för stark ram och det såg ansträngt ut.
I det fallet menade jag att hon inte lät hästen bli genomsläpplig.
Det var dock en film från en tävling och eftersom jag tävlar mycket så vet jag att det kan bli så ibland, utan att det behöver vara så till vardags.

De flesta människor har svårt att sätta hästen i ramen på grund av att hästen inte vill vara där. Det är lättare för den att spara ett bakben eller skjuta ut en bog eller gå bakom skänkeln eller gå undan bettet eller ligga på för mycket eller många andra skäl.

Men om man resonerar kring begreppet ram, så är det iaf för en relativ nybörjare som jag, intressant att höra vad folk menar med detta.
Utan alla utsvävningar här på buke hade jag inte haft lika många tankar kring ridandet som jag nu har.
Då jag red på ridskola var min tolkning av ram, att driva o ta ung. När då hästen ramlade ut i kurvorna fick jag ingen tankaemässig överbyggnad att hänga upp mitt ridande på. Det kan jag å andra sidan få nu, med privat instruktör, men då känner jag mig hjälpt av alla formuleringar som florerar här.

men var då gärna med och diskutera ram och vad du själv anser om ramen. jag har svårt för rubriken och öppningen av tråden, där det mer liknar en föreläsning och en monolog i och med att det tydligt undanbedes åsikter av diverse slag, som oundvikligt kommer in i vilka trådar man än pratar om så fort det är en ärlig DISKUSSION och just det i ordets rätta bemärkelse - diskussion. Annars är det väl bättre att pm:a om man bara vill ha information från andra, eller medhåll?

En ram för mig är kontroll på hästens kropp. Jag som ryttare sätter ramen.

Jag har, i en annan tråd, skrivit att jag upplevt en ryttare ha en för stark ram och det såg ansträngt ut.
I det fallet menade jag att hon inte lät hästen bli genomsläpplig.

De flesta människor har svårt att sätta hästen i ramen på grund av att hästen inte vill vara där. Det är lättare för den att spara ett bakben eller skjuta ut en bog eller gå bakom skänkeln eller gå undan bettet eller ligga på för mycket eller många andra skäl.

Jag håller med.
begreppet ram tolkas ofta till extremiteter åt bägge håll.
endera tenderar det åt att bli en för stark ram, eller en för lös, eller icke existerande ram. Jag tycker att det är balansen mellan dessa bägge, dvs en väl avvägd ram, som passar utifrån situationen, hästen och stunden, är det svåra i ridningen, dvs hemligheten av god eller sämre ridning helt enkelt.
Konsten med ramen för mig, är att som ryttare vara så avvägd i sin hjälpgivning och sin ridning över lag, att man lyckas hålla den där den ska vara för stunden och situationen. DET är vad som skiljer lyckad ridning från sämre ridning.

MEN jag vill lägga till med tanke på det jag ovan skrivit, att jag inte anser att hela hemligheten med ramens svårighet är att hästen inte vill vara där. Den större faktorn tycker jag är att ryttaren inte är tillräckligt avvägd i sin ridning - eller en kombination av detta och det du säger - att hästen tycker det är enklare att vara ngn annanstans. Men summa summarum: en riktigt avvägd ryttare gör det helt klart lättare och mer inbjudande för hästen att vara inom ramen, även om det skulle vara enklare för den att inte vara det!

Senast ändrad:

men var då gärna med och diskutera ram och vad du själv anser om ramen. jag har svårt för rubriken och öppningen av tråden, där det mer liknar en föreläsning och en monolog i och med att det tydligt undanbedes åsikter av diverse slag, som oundvikligt kommer in i vilka trådar man än pratar om så fort det är en ärlig DISKUSSION och just det i ordets rätta bemärkelse - diskussion. Annars är det väl bättre att pm:a om man bara vill ha information från andra, eller medhåll?

Instämmer

med tio små tomtenissar...

Konsten med ramen för mig, är att som ryttare vara så avvägd i sin hjälpgivning och sin ridning över lag, att man lyckas hålla den där den ska vara för stunden och situationen. DET är vad som skiljer lyckad ridning från sämre ridning.

Där "satte du snigeln i ögat" på mig. :o Tima kan, men min koordination räcker inte till för 100 %-igt finlir. Men vi gör så gott vi kan och jag letar ramar både på vägen och väggen... :angel:

Den ram jag för närvarande kan lyckas med i de flesta fall, med "hjäptofs" genom "röster från marken" är den grundläggande "ridskoleramen". Ni vet... "Rama in hästen mellan hand och skänkel, undvik att hänga upp er på väggen. Rid en bit innanför spåret." "Rid hästen bakifrån in i handen oavsett om ni är i en halt, eller rörelse. Håll hästen inramad mellan hand och skänkel."

Så det är nog de ramar, som jag fastnat i, för närvarande. Även om jag hoppas komma ur just de stiliserade ramarna och hitta in i nya.

Därför kliver jag alltid ner några pinnhål på "ridkravstegen" under vintersäsongen och kör "grundträning", tills vårsolen väcker oss till liv igen.

Senast ändrad:

Jo, jag håller med i ditt resonemang kring ramen, men jag upplever att fokusgärna hamnar på längd/sidledes-axeln, och i vart fall för mig känns det mycket viktigare med det diagonala, alltså ute i hörnen på den 'låda' man är i. Missar jag balansen mellan diagonalerna så faller hästen ur och det kajkar iväg.
Samma med gångartsridningen - att då jag lyckas inte bara med balansen framåt/åt sidorna, utan lyckas följa hästen diagonalt, så blir takt, spänst o allt mkt bättre.
Som i tråden om hästens böjning så fastnar nogmånga i att relatera 2-dimensionellt (så även jag).
Jag är en glad amatör, bara...

*KL*

Jag trodde inte att jag egentligen tänker i begreppet "ram", men det gör jag nog ändå när jag tänker efter ordentligt.
Det jag vill uppnå (är på unghästnivå nu o tragglar) är att hästen slappnar av, väntar på mina hjälper, varken bromsar eller springer iväg samt hänger ihop, alltså rak på rakt spår o böjd på böjt spår, UTAN att tappa bogen eller sladda lite med bakänden. När allt detta funkar så är ju hästen egentligen inom ett slags ram.
Ramen kan dock utvidgas också, tänker jag mig, som när vi exempelvis tränar sidförande. I det läget är jag helt nöjd bara hon flyttar undan för skänkeln. Var nosen är då eller om hon skulle råka tappa en bog lite bryr jag mig inte om nu. Det är i det läget reaktionen för skänkeln jag vill ha.

Absolut!
Man kan ju, som ryttare, välja att sätta ramen lite "inkorrekt" för att man vill uppnå något annat.

Tror att ordet RAM gör att många tänker att hästen är tvingad ner i en låda;)
Det ordet för mig betyder egentligen bara kontroll fast det kan vara olika grader av kontroll.

KL

Jag blir imponerad av vad ni hinner med i julstressen. Ännu en tant-tråd om hur man bör rida.

Duktiga ni är.

Följer det med intresse i min host o snörvelvärld.

(Kan man diskutera sönder ridning så själva nyttjandet inte är kul längre?)

God Jul Allihop!

Det kanske beror på att man knappt rider alls:angel:

/ Tant Axel- numera mulleryttare:banana::rofl:

God Jul- ni oxå:love:

KL

Jag blir imponerad av vad ni hinner med i julstressen. Ännu en tant-tråd om hur man bör rida.

Duktiga ni är.

Följer det med intresse i min host o snörvelvärld.

(Kan man diskutera sönder ridning så själva nyttjandet inte är kul längre?)

God Jul Allihop!

:rofl::rofl::rofl::bow:

GOD JUL på dej själv och lilla bebisen :love::banana:

Och ja, det tror jag man kan (ang din fråga):o

Att rida hästen mellan hjälperna

Många verkar vara inne på att rida hästen mellan hjälperna när de pratar om hästens ram.

Enligt min mening ska inte hästen varken ridas in i eller hållas kvar i en form eller ram där den finner det obekvämt eller smärtsamt att gå, vad för resultat och muskler uppnår vi genom att rida en häst som arbetar mot oss och sig själv?

Att diskutera ridning är svårt eftersom folk har olika kunskap och uppfostran bakom sig.
Att "träna" hästen är för många liktydligt med att tvinga fram muskler och smidighet på samma sätt som en tränare skulle pressa en elitgymnast eller brottare, inte vill vi väl rida på detta sätt? Det vi vill uppnå i ridningen så som balans, mjukhet, välmående i både kropp och skäl hos hästen samt styrka och stabilitet där det faktiskt behövs, uppnås hos människor snarare genom yoga, pilates eller liknande träningsformer och det går att föra in detta tänket även i ridningen.

När jag rider så vill jag sträva efter en häst som arbetar avspänt i balans mellan min hjälper utan att jag inverkar förebyggande eller mothållande, d.v.s. jag hindrar inte honom från att glida ut någonstans eller tappa balansen, men gör han det så korrigerar jag honom och låter sen honom vara i fred igen. Korrigeringarna blir till slut så små att de inte syns för en utomstående. Detta kräver mjuk kontakt, full närvaro och god timing.

För mig är dock inte "ram" och att rida hästen mellan hjälperna samma sak. Med ram tänker jag hästens omfång t.ex. sett från sidan, hur lång och hur hög den är samt var den placerar sina ben. Jag har förstått att man ska vara observant på att hästen arbetar i sin ram och t.ex. inte har större svängrum med sina ben än kroppens ram. I så fall är rörelsn ur balans och leder till negativ spänning och ev. skador.

Frida

Fast så strävar väl ingen att rida sin häst? I sådana fall är det ju pga av bristande kunskap.

kl
Ram för mig är när hästen är med mig. Lyssnar, väntar och att jag kan påverka. Samtidigt som jag vill ha hästen inom ramen, så kollar jag av att jag själv är det, oftast är det ju där det brister. Att jag inte är spänd, sitter på ett korrekt sätt så jag kan inverka så som jag ska göra.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 564
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur