En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har lite beslutsångest. Eller, jag hade på sätt och vis bestämt mig, men funderar över om jag är en idiot..

Jag började nytt jobb i februari, bara gått en vecka men stormtrivs. Det är bara ett vikariat, men iom mina sjukdomar och en ev graviditet vågar jag inte stå utan fast tjänst att falla tillbaka på så har tagit tjänstledigt från vanliga jobbet för att testa detta. Tanken är att om det går bra och de gillar mig kan jag få fast anställning på det nya, men det är konkurrens om det (vi är minst två som kommer "slåss" om vad som sannolikt bara blir en fast tjänst, men det är givetvis beroende på hur resurserna kommer vara hos arbetsgivaren). Har gillat mitt gamla jobb men bytte nyligen chef och avskydde det sista tiden. Helt galen arbetsbelastning, vet inte om det var för att straffa mig för att jag sökt ledigt.. Men det var totalt ohållbart. Jag tål väldigt mycket belastning under korta perioder men detta tempo hade jag klarat max en månad till innan jag hamnat i utmattningssyndromsvängen ("utbränd") :(

Grejen är att vi har klartecken att börja med IVF. Jag ska sluta med mina provera och när blödning kommer så ska jag börja spreja med suprecur. Och jag har gått på den innan och jag vet hur jag mått.. Kräks som en galning, även nattetid, gick ner 7 kilo på mindre än två veckor och då är jag smal från början. Kunde inte jobba, aldrig mer än 50% under den behandlingen.
Min tanke var att jag kan jobba och försöka visa vad jag går för månaden ut, men sedan vill jag börja processen. Jag vill verkligen komma igång nu, har väntat så väldigt länge på att få komma hit. Fyller 32 snart och känner pressen att börja ifall allt tar hundra år och jag vill göra så många försök som jag klarar av.. Men det kanske är dumt. Jag BORDE väl hålla ut, jobba på, och hoppas på att få bli fast anställd efter sommaren och sedan sätta igång. Men det skär i hjärtat att avstå. På ett sätt som jag tror att bara ni här inne kan förstå.

Ursäkta hel uppsats.. men hur hade ni tänkt?

Jag kan ju vara utgå ifrån mig själv och jag hade velat säkra jobbet först. Men det är ju utifrån hur jag fungerar.
Fundera på hur viktigt det jobbet är för dig och hur sannolikt det är att du kommer kunna hitta ett annat likvärdigt jobb. Beroende på yrke och ort osv så kan ju möjligheten vara större eller mindre.

Ruvardag 4 (om man räknar insättningen som en dag - gör man det? Annars 3)

Har inte ont längre, jaaaay! Har haft molande värk och tyngdkänsla sen återföringen och jag började med Lutinus, men idag känns det bra. Boobsen är lite ömma dock, det var dom inte tidigare.
Jag hoppas på att jag har lika tur som med dom andra medicinerna och inte känner av så mycket, jag skämtade med min kompis att jag lär ju va en asbra kandidat till äggdonation (om man nu gör det på nå liknande sätt) - känner knappt av medicinerna men svarar jättebra på dom och producerar många ägg, plus att man fick roliga mediciner vid äggplocket :angel: (även om det såklart gjorde ont och var obehagligt ändå, men hög var jag iaf!)

Men nej, det räcker nog med produktion för egen del...:grin:

Jag kände knappt av medicinerna vid äggplocket. Hade skämtat lite om att det skulle bli min sista fylla på ett tag. Men så blev det absolut inte. Ont hade jag inte heller. En gång stack det till lite, men annars var det inga problem alls.

Även sprutorna gick bra. Min sambo fick ge mig dem och det funkade utmärkt.
Sköterskorna var imponerade av hur engagerad sambon har varit. Han har varit med på i princip varje besök, även om det bara varit UL. Men det är väl självklart att han ska det. Det är ju VI som ska ha barn, inte bara jag.

Jag kände knappt av medicinerna vid äggplocket. Hade skämtat lite om att det skulle bli min sista fylla på ett tag. Men så blev det absolut inte. Ont hade jag inte heller. En gång stack det till lite, men annars var det inga problem alls.

Även sprutorna gick bra. Min sambo fick ge mig dem och det funkade utmärkt.
Sköterskorna var imponerade av hur engagerad sambon har varit. Han har varit med på i princip varje besök, även om det bara varit UL. Men det är väl självklart att han ska det. Det är ju VI som ska ha barn, inte bara jag.

Jamen precis! Min sambo är också med vid alla besök, och han gav mig spruta dom första dagarna åtminstone, sen på slutet gjorde jag själv :)
Han tycker att det är jätteviktigt och helt självklart att han ska vara med på allt, vilket jag såklart tycker är väldigt skönt då det är första barnet för mig :)

Jag släpar med sambon så lite som möjligt. Blir så himla dyrt om båda ska vara borta från jobbet och alla VUL för att räkna blåsor och slemhinnor tar 5min.

Däremot är han med vid äggplock och blir det barn ngn gång får han följa med på kub och RUL etc.

Jag ska ringa om en vecka igen, för "positivt är alltid positivt" även om jag har så ont att jag knaprar smärtstillande och blöder en binda var tredje timme (igen) och det är massor av slemhinna.

Jag är så trött på att de inte lyssnar. Läs journalen så ser de hur utdraget det var sist jag fick missfall ungefär den här tiden.

Jag ska ringa om en vecka igen, för "positivt är alltid positivt" även om jag har så ont att jag knaprar smärtstillande och blöder en binda var tredje timme (igen) och det är massor av slemhinna.

Jag är så trött på att de inte lyssnar. Läs journalen så ser de hur utdraget det var sist jag fick missfall ungefär den här tiden.

Usch va trökigt, alltihopa! :cry::heart

Det är verkligen sorligt det här :cry:

Jobbigt när dom inte lyssnar. Speciellt nu när jag antar att du inte känner dig alltför upplagd för att argumentera med någon i andra änden av telefonluren.

Jag släpar med sambon så lite som möjligt. Blir så himla dyrt om båda ska vara borta från jobbet och alla VUL för att räkna blåsor och slemhinnor tar 5min.

Däremot är han med vid äggplock och blir det barn ngn gång får han följa med på kub och RUL etc.

För oss passar det väldigt bra just nu, då både sambon och jag pluggar och jobbar extra. Det gör det möjligt för oss att springa på läkarbesök titt som tätt utan att någon märker eller ifrågasätter.

För oss passar det väldigt bra just nu, då både sambon och jag pluggar och jobbar extra. Det gör det möjligt för oss att springa på läkarbesök titt som tätt utan att någon märker eller ifrågasätter.

Sambon är egenföretagare så han går som han vill men det kostar. Jag får ledigt utan problem, jobbet är insatt, för mig är det lättast så.

Börjar känna mig lite uppsvullen nu. Pergodag 4. Huvudvärk börjar jag få oxå.
Lite humördepp idag. Känner mig allmänt trött, men det beror på så många andra faktorer också.

@malumbub känner mig också lite uppsvullen...

Fjärde dagen, rund som en badboll.

received_10205561776672796_zpsds1txso0.jpeg

Längtar till mensen så jag får tillbaka min platta lilla mage :angel:

Ruvardag 4 (om man räknar insättningen som en dag - gör man det? Annars 3)

Har inte ont längre, jaaaay! Har haft molande värk och tyngdkänsla sen återföringen och jag började med Lutinus, men idag känns det bra. Boobsen är lite ömma dock, det var dom inte tidigare.
Jag hoppas på att jag har lika tur som med dom andra medicinerna och inte känner av så mycket, jag skämtade med min kompis att jag lär ju va en asbra kandidat till äggdonation (om man nu gör det på nå liknande sätt) - känner knappt av medicinerna men svarar jättebra på dom och producerar många ägg, plus att man fick roliga mediciner vid äggplocket :angel: (även om det såklart gjorde ont och var obehagligt ändå, men hög var jag iaf!)

Men nej, det räcker nog med produktion för egen del...:grin:
Dagen för transfer är dag 0, så du har ruvardag 3.

@malumbub känner mig också lite uppsvullen...

Fjärde dagen, rund som en badboll.

Längtar till mensen så jag får tillbaka min platta lilla mage :angel:

Sådär ser jag ut varje mens + varje gång endometriosen vill bråka i övrigt. Förr en vecka i månaden, senaste åren större delen av tiden (dock inte så ofta nu med fungerande behandling). Sjukt tröttsamt!!

Tack alla som svarat på mitt inlägg! Känner mig stärkt i mitt beslut. Jag jobbar månaden ut och sedan kör vi igång. Jobba hinner man alltid.. Och mina odds för barn försämras varje år. Fick idag höra att det funnits de som vickat i upp till tre år (!!) innan de fått fast anställning för att de bara förlängt vicket lite i taget. Tänker inte ta risken att skjuta på IVF ifall de planerar att utsätta mig för samma behandling.

Känns så skönt att nu ha en plan! :)

Sådär ser jag ut varje mens + varje gång endometriosen vill bråka i övrigt. Förr en vecka i månaden, senaste åren större delen av tiden (dock inte så ofta nu med fungerande behandling). Sjukt tröttsamt!!

Nä nån höjdare kan jag verkligen hålla med om att det inte är! Skulle behöva en extra garderob med jeans med vidare midja :meh: Skönt att behandlingen funkar så du får lite andrum, konstant svullen låter svinigt jobbigt.

Men dem här månaden då. Nuuuu känns de som att ägget fastnat. (Bör läsas med lite ironi)
Bim till helgen. Har idag ont i brösten och tyngdkänsla i livmodern. Samt att min katt leker plåster på mig

Nä nån höjdare kan jag verkligen hålla med om att det inte är! Skulle behöva en extra garderob med jeans med vidare midja :meh: Skönt att behandlingen funkar så du får lite andrum, konstant svullen låter svinigt jobbigt.

Ja jag har redan en garderob som funkar med gravidmage upp till kanske 4-5e månaden uppskattningsvis :o O lagom många "åh ska du ha bebis"-kommentarer. Yey. Satans endometriosskräpsjuka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 339
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 185
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 404
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
911
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025