En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väntar på min tid på reproduktionscentrum och har som vanligt en massa tvivel.

Vill jag verkligen det här?

Vill jag ändra så mycket på livet? För hur som helst så är det ju skillnad med en tredje person i huset som kräver lika mycket uppmärksamhet som alla andra tillsammans...

Suck.

Provera och sedan långt protokoll :crazy: Och vi kanske(!) hinner före de tar semester i juli.

Väntar på barnmorskan.

Jag är utomlands och tankar d-vitamimer (vilket jag förstått hade funkat alldeles utmärkt i sverige haha) med en kompis, ska börja med äl-test på ons, kommer hem tors, då ska vi börja ha sex utan kondom (inte ätit minipiller på ca två år). Äl ska enligt appen vara på söndag och bim blir då ca 1/6. Ska ändra i listan så fort jag fått glad gubbe på äl-stickan!

Jag kunde vara som smärtfri, men det räckte med att jag gick för mycket eså fick jag jättejätteont igen. Jag var sjukskriven ica 2 veckor men hade alltså ont längre än så. Jag fick fasa in motion lite försiktigt. Under den värsta tiden var jag helt sängliggande i några dagar.
Jag tycker smärtan har ändrats en del. Torsdag-fredag förra veckan gjorde det riktigt ont. Sedan har et mer och mer gått över till att mest kännas otroligt spänt och därmed tryck och smärta i magen. Enorma smärtvågor har kommit och gått, mer sällan nu.svårt att förklara men jag känner en tydlig skillnad.

Hemma igen nu efter att kliniken ville ha in mig på kontroll. Äggstockarna var inte så farligt svullna, men de hittade en del vätska i magen. Tappade ut en o en halv liter och lämnade blodprov. På onsdag ska jag tillbaka för ny kontroll.

Väntar på min tid på reproduktionscentrum och har som vanligt en massa tvivel.

Vill jag verkligen det här?

Vill jag ändra så mycket på livet? För hur som helst så är det ju skillnad med en tredje person i huset som kräver lika mycket uppmärksamhet som alla andra tillsammans...

Jag känner precis likadant av och till. Varje gång det stannar upp med IVFen blir jag superfrusterad, ledsen, kanske arg osv. Men när det ska igång igen med "nästa steg" blir jag alltid så som du beskriver här.

Suck.

Provera och sedan långt protokoll :crazy: Och vi kanske(!) hinner före de tar semester i juli.

Väntar på barnmorskan.

Tja då är vi typ i fas du o jag.

Tog sista provera i lördags, idag kom en liten blödning så jag ringde Linköping och ska på ny kontroll med vul och blodprov på onsdag. Nu stannade blödningen såklart upp så att jag får ägna kvällen åt att noja över att det bara var en mellanblödning och inte mens alls :banghead: (kan väl tillägga att som endometriospatient brukar mensen vara syndafloden med morfinkrävande smärta så att kunna sitta upp och skriva detta är ett bevis på att det INTE drog igång som jag trodde.. Känns ju udda att för en gångs skull hoppas på att ligga dubbelvikt på badrumsgolvet :meh:

Jag tycker smärtan har ändrats en del. Torsdag-fredag förra veckan gjorde det riktigt ont. Sedan har et mer och mer gått över till att mest kännas otroligt spänt och därmed tryck och smärta i magen. Enorma smärtvågor har kommit och gått, mer sällan nu.svårt att förklara men jag känner en tydlig skillnad.

Hemma igen nu efter att kliniken ville ha in mig på kontroll. Äggstockarna var inte så farligt svullna, men de hittade en del vätska i magen. Tappade ut en o en halv liter och lämnade blodprov. På onsdag ska jag tillbaka för ny kontroll.

1,5 liter! Hua! Gjorde det ont att tappas? Jag är rätt nervös över ös, litar inte alls på majoriteten av gynekologerna här då jag ju jobbar här och VET att många är kassa och att de bra dragit på annat håll..

1,5 liter! Hua! Gjorde det ont att tappas? Jag är rätt nervös över ös, litar inte alls på majoriteten av gynekologerna här då jag ju jobbar här och VET att många är kassa och att de bra dragit på annat håll..
Läkaren nämnde att 4 liter är mycket,så ddet var inte så farligt för mig. Tappningen gjorde inte så ont förrän i slutet när lokalbedövningen började släppa. Annars var det mestbobekvämt att ligga hopknylad i gynstolen för att de skulle få ut så mycket vätska som möjligt. Totalt sett gjorde tappningen mer ont än under själva äggplocket. Men vid äp var jag så hög på morfin att jag inte kände nånting förrän efteråt :-) nu ville de inte ge mig starkare medicin egtersom jag skyulle köra bil hem efter.
Alla på min klinik har tack o lov varit väldigt bra och förtroendeingivande hittills.
Om jag förstått det rätt så har man störrevrisk att bli överstimulerad om man har pco, är liten och smal, ung eller god äggreserv. Men om läkaren tycker att risken är för stor vid äp fryser de nog allt och avvaktar med återförande.

@Cynthia Tack för att du förklarar! Jag är 32 och smal men inte liten, hyfsad äggreserv.. har endometrios som jag inte vet om det förvärrar risken men tror inte det. Det får räcka med att endo ökar risken för extrauterin graviditet kan man tycka :nailbiting:
Hoppas du mår bättre snart!!

Mailade Prun 1/5 om misstänkt ÄL. Trodde och hoppades på blodprov en vecka senare, för att bekräfta ÄL. Inget svar.

:(
Tar de emot frågor via mail om medicinska frågor? I sådana fall är det ju riktigt dåligt att inte svara.
Jag jobbar på en vårdcentral och vi får inte ha mailkontakt med patienter om medicinska frågor, av sekretesskäl. Det gäller även om patienten själv tar initiativ till det.
Dessutom finns det inget system för att mailen alltid kollas. Går jag på semester kollar ingen min mail, till skillnad från mina provsvar till exempel, de kollar en kollega om jag är borta längre tid.
Till oss kan man skicka meddelanden via Mina Vårdkontakter, men det kan ta några dagar att få svar så är det akut bör man ringa och berätta.

Vi får hoppas att mensen kommer när den borde, det kan ju vara en liten indikator på om du hade ägglossning!

Om jag räknar så hinner vi ju inte.

Provera 10 dagar - 19/5
Synarela 21 dagar efter mens, tidigast 11/6
Menopur 14 dagar efter Synarelastart, tidigast 25/6 och det kräver iaf 2 veckors sprutande.

De är på semester från typ 4/7.

Jag måste ringa imorgon och fråga för på Synarelareceptet står det att jag ska börja spruta på mensdag ett och då håller ju schemat.

...får jag smita in i eran tråd?
Jag trodde att det här med barntillverkning var enkelt, men nää.. 13 försök senare och utan att det hänt ett jäkla skit börjar jag inse att vi har ett problem!
Idag tog jag mig i kragen å ringde det där första samtalet!
-Hej! Jag och min man får inga barn...

Det var hemskt att höra sigsjälv säga dom orden, men nu är det gjort...
Jag känner mig som en sämre människa när jag inte verkar kunna fortplanta mig:(

Jag är 34år & inga barn..

...får jag smita in i eran tråd?
Jag trodde att det här med barntillverkning var enkelt, men nää.. 13 försök senare och utan att det hänt ett jäkla skit börjar jag inse att vi har ett problem!
Idag tog jag mig i kragen å ringde det där första samtalet!
-Hej! Jag och min man får inga barn...

Det var hemskt att höra sigsjälv säga dom orden, men nu är det gjort...
Jag känner mig som en sämre människa när jag inte verkar kunna fortplanta mig:(

Jag är 34år & inga barn..
Välkommen i tråden, hoppas ni snart får hjälp. Har ni fått tid för utredning?

Välkommen i tråden, hoppas ni snart får hjälp. Har ni fått tid för utredning?
Tack så jätte mycket!
Vi har inte fått någon tid ännu, den snälla kvinnan i andra änden av luren skulle skicka hem lite papper. Gissar att det är hälsodeklarationen.
Hon pratade om flaskhalsar och att man var tvungen att ligga på och ringa dom titt som tätt så det lät inte alltför lovande!
Men bollen är i rullning!:)

Tack så jätte mycket!
Vi har inte fått någon tid ännu, den snälla kvinnan i andra änden av luren skulle skicka hem lite papper. Gissar att det är hälsodeklarationen.
Hon pratade om flaskhalsar och att man var tvungen att ligga på och ringa dom titt som tätt så det lät inte alltför lovande!
Men bollen är i rullning!:)

Vart bor du? Om du bor i Sthlm-området kan jag varmt rekommendera Sophia-hemmet :)

Uppdaterar mig efter en lång frånvaro från tråden :o.

Jag och maken är nu mitt i vårt första IVF-försök och försöker hantera alla tankar och stressmoment som det innebär. Ligger i riskzonen för överstimulering (bra äggreserv) så de vill inte ge mig för hög dos vilket också medfört att äggblåsorna inte växt som man hoppats. Så istället för planerat ÄL i mitten på veckan blir det ytterligare ett VUL och ännu fler dagar missade från jobbet eftersom tiderna är så dumma :(. (Har, till skillnad från maken, valt att inte berätta för någon på min arbetsplats så det är jobbigt att försöka komma på anledningar att jag är borta...)

Vet dock inte vad som händer på onsdag om äggblåsorna fortfarande inte är redo för ÄL... Hur länge kan man egentligen ta Gonal-F och Orgalutran?

tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn
Monkie - ÄL 12/2 (?) BIM 27/2, 34 år, två barn, försök nr 5

em-pirre - planerar FET4 (eller FET1 efter IVF2)

malumbub - PCOS. Cykelstart 13/4, ingen Pergotime och inget blodprov denna cykel heller. BIM ca 15/5.

Humla - ÄL 27/2 BIM 8/3. PCOS, dubbel dos Letrozol, försökt 11 mån, 31 år, inga barn.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - Planerar IVF2. Snart 32 år, inga barn

Safir - IVF1, 29 år, inga barn

Halali - Förbereder för första IVF-försöket, långt protokoll. 31, aldrig varit gravid.

Thalbaz - Fjärde omgången pergotime from 3/5, trippel dos, ett MF, 27 år, inga barn.

TeamLundVer - Håller på att hitta mensen igen. 32 år, 1 barn. ÄL 13/4, BM 27/4.(enligt app)

lil-sis - IVF2 innan sommaren? 35 år, inga barn. Två utomkveds/tre missfall sedan 2013.

hemlig - ÄL 19/5, BIM ca 3/6. Snart 33 år, inga barn. Ett MA och ett MF

Bella02- äl troligen 15/5 vilket då kommer bli vårat första försök! 26 år inga barn

Hera_- ÄL 3-5/5 ca, slutade med p-piller slutet på feb. 30 år, inga barn
Vart gravid för 12 år sen, abort.

*gotlandsrusset* - ÄL 29/4. 28 år i sommar, en son född -13. Missfall december -15. Första försöket blir i maj.

MEJ84 - IVF 1. ÄP 29/4, ET 2/5, BIM 16/5. 32 år, inga barn

Michaelsdotter - Missfall med tvillingar runt v. 6. En tidigare graviditet, abort.
Inga bio barn, dock en bonusdotter ÄL 4/5

Vart bor du? Om du bor i Sthlm-området kan jag varmt rekommendera Sophia-hemmet :)
Jag bor i en väldigt avlägsen del av Sverige, här finns inte så mycket att välja mellan tyvärr.. Inga privata alternativ, prun eller Gunnars så långt ögat når.. blodprover och sånt kunde göras på orten, blir det ivf så tror jag närmsta sjukhuset är 30mil bort..

Tar de emot frågor via mail om medicinska frågor? I sådana fall är det ju riktigt dåligt att inte svara.
Jag jobbar på en vårdcentral och vi får inte ha mailkontakt med patienter om medicinska frågor, av sekretesskäl. Det gäller även om patienten själv tar initiativ till det.
Dessutom finns det inget system för att mailen alltid kollas. Går jag på semester kollar ingen min mail, till skillnad från mina provsvar till exempel, de kollar en kollega om jag är borta längre tid.
Till oss kan man skicka meddelanden via Mina Vårdkontakter, men det kan ta några dagar att få svar så är det akut bör man ringa och berätta.

Vi får hoppas att mensen kommer när den borde, det kan ju vara en liten indikator på om du hade ägglossning!

Från början är det sagt att jag ska ringa när jag får mens, men eftersom de bara har öppet på halvtid och jag jobbar (jobbat) så himla mycket och knäppa tider, föreslog de att vi istället skulle maila. Det gäller enbart blodprov, om jag ska äta Provera eller om Prun anser att jag behöver boka en ny tid. Övrigt får jag ringa om. För mig är det väldigt bra att ha hennes svar på mailen, eftersom jag ibland tvivlar på mig själv och mitt minne.

Från början är det sagt att jag ska ringa när jag får mens, men eftersom de bara har öppet på halvtid och jag jobbar (jobbat) så himla mycket och knäppa tider, föreslog de att vi istället skulle maila. Det gäller enbart blodprov, om jag ska äta Provera eller om Prun anser att jag behöver boka en ny tid. Övrigt får jag ringa om. För mig är det väldigt bra att ha hennes svar på mailen, eftersom jag ibland tvivlar på mig själv och mitt minne.
Vad tråkigt att de inte svarar då, hela den här processen är ju jobbig som det är, utan att saker runt omkring ska krångla också :(

Vad tråkigt att de inte svarar då, hela den här processen är ju jobbig som det är, utan att saker runt omkring ska krångla också :(
Ja. Fick svar igår. "Del låter bra."
Jahopp.

Slut på mailandet nu. Det bestämde jag egentligen redan i förra cykeln. Ringer nästa gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 694
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 088
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 385
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
860
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka