En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ingen som kidnappar dom.
Nähä? Så du tycker alltså att det är moraliskt rätt och riktigt att rika människor köper fattigas organ bara för att de fattiga inte blivit kidnappade? Driver du eller? Hur oempatisk är du egentligen? Har du ingen förmåga att tänka ett steg längre - att se att ett tvång inte behöver vara pistol mot huvudet, kidnappning, utan att vissa tvång är mer svåra att se, att det finns ett strukturellt förtryck som gör att fattiga människor tvingas till saker de egentligen inte vill göra?

Att en fattig person säljer sin kropp för överlevnad är inte frivilligt.

Nähä? Så du tycker alltså att det är moraliskt rätt och riktigt att rika människor köper fattigas organ bara för att de fattiga inte blivit kidnappade? Driver du eller? Hur oempatisk är du egentligen? Har du ingen förmåga att tänka ett steg längre - att se att ett tvång inte behöver vara pistol mot huvudet, kidnappning, utan att vissa tvång är mer svåra att se, att det finns ett strukturellt förtryck som gör att fattiga människor tvingas till saker de egentligen inte vill göra?

:love:

Jag är varken oempatiskt eller saknar en förmåga att tänka ett steg längre.

Har jag ens påstått att det är moraliskt riktigt att utnyttja folk?

Föreslår att du slutar med personangreppen om du ska föra en disskution med mig.

Jag är faktiskt delvis emot förbudet mot surrogat. Man kan vilja göra det av kärlek till en nära anhörig utan att vara i ekonomiskt behov tex. Har ett par bekanta där en syster till en i paret ställde upp, men de fick ju hålla på med heminsemination osv för att försöka få det att ta- blev ju då till och med hennes egna ägg givetvis när det var tvunget att ske på detta sätt. Nu är bebis kommen och adopterad av paret och moster är då även biologisk mamma.

Det finns många bra argument mot surrogat men jag tycker det finns situationer som den ovan där jag funderar på om man borde kunna beviljas undantag. Vad gäller argumenten i tråden: Jag är inte helt hundra över just argumentet att det är farligt. Det finns många yrken där man riskerar livet för att lönen är bra nog (plus kanske andra fördelar man själv ser, att det är givande etc) och inte sällan är just fattiga på många håll utsatta för riskyrken. Ser inte skillnaden just när det gäller risktagandet. Är det bättre att skicka ner någon i en farlig gruva än att betala för en graviditet? Det gäller ju fortfarande fattiga som får betalt med livet som insats. Såg en dokumentär om surrogatmödrar i fattiga länder där de intervjuade en del kvinnor på plats (Indien om jag minns rätt) om varför de gjorde det och hur de klarade att släppa barnen. Det är jäkligt kinkigt etiskt när rikare par betalar fattiga surrogat, men just den ekonomiska aspekten kontra faran blir svår då det finns så många mer riskfyllda tunga jobb som utförs just mot betalning. Sedan är det ju icke att förglömma tillåtet med prostitution i många länder och många här propagerar för att det ska vara tillåtet. Snacka om att sälja sin kropp i ett riskfyllt yrke :( Men detta förtjänar nog en egen tråd. Denna är fylld med väldigt mycket känslor och utsatta människor och man kan väl ta sina hårda ord på annat håll..

Har jag ens påstått att det är moraliskt riktigt att utnyttja folk?
Du ser inga problem med att fattiga säljer sina kroppar för att överleva. Så länge de inte blir "kidnappade". Så ja, jag antar att du tycker att det är moraliskt riktigt att utnyttja fattiga människor.

Förstår du alls mekanismer kring fattigdom och överlevnad? Vad människor väljer att göra för att de inte har nåt annat val alls i livet? Att det står mellan att sälja sin kropp och att dö? Hur kan du anse det vara att ett fritt val - när alternativet är total misär eller död?

Är det bättre att skicka ner någon i en farlig gruva än att betala för en graviditet?
Jag för min del är givetvis HELT för att fattiga människor ska ta farliga jobb där de inte får nåt skydd alls. Gärna jobb där de varje dag riskerar att dödas. Givetvis.

Eller inte.

Mitt problem med surrogat är när det finns en maktobalans som inte går att bortse ifrån. Till exempel när det handlar om fattiga kvinnor i utvecklingsländer. Vad nån i USA eller Sverige vill göra för att vara schysst mot sin syrra eller vän bryr jag mig inte så mycket om.

Jag är ledsen, men jag kan inte hålla tyst. Jag är helt emot surrogatmödrar som gör det för vinning. Det är inget annat än modern slavhandel. Givetvis är det en stor sorg att inte få barn på egen hand men att gå därifrån till att mer eller mindre hyra någons kropp är inte empatiskt eller acceptabelt. Barn är ingen rättighet, det är en ynnest.

Det är godtagbart om det är någon som gör det utan egen vinning, tex en nära släkting. Givetvis med kompensation för inkomstbortfall och kostnader, tex läkarbesök.

Så fruktansvärt frustrerande för dig och nonchalant av dom :mad:

Antagligen en extremt korkad fråga men du kan inte byta klinik eller så?

Har tänkt på det faktiskt, då får vi betala själva men snart känns det värt det. Sparar pengar för fullt, skulle gärna köpa ett sånt paket med tre försök isåfall.

Genetiskt är det som om mamman burit tvillingarna själv. Är det tvåäggs för att man satte in två ägg så ger inte det större sannolikhet att avkomman får tvillingar i sin tur (men brukar bio-mamman dubbelovulera kan avkomman göra det också).

Att barnen fötts av en surrogat påverkar inte genetiken. Skillnaden mellan en traditionell IVF och surrogat är bara vem som bär barn/en.
Tack snälla för svar!

Som svar till er andra: detta är gjort i Indien med en indisk surrogatmamma. Det är lagligt. Vet att det är en hel del pappersarbete när dom kommer hem...
Min åsikter om det är rätt eller fel är inget jag tänker yttra. kvinnan har genomgått en riskfyllt jobb, får för 9månaders arbete väldigt mycket pengar som tex gör att hennes barn kan gå i skolan. Vet att det finns olika regler ifrån olika kliniker. En del kräver att kvinnan måste ha egna barn och får bara vara surigatmamma typ Max två gånger och vid ev komplikationer under eller efter graviditeten så får kvinnan gratis vård för detta.
Men som sagt, det är fattiga kvinnor som "får jobb" hos rika välbärgade familjer. Pengarna det kostar tror jag inte heller vilken Svensson som helst kan snyta ur näsan... Oandra sidan så har surigatmödrarskap funnits i årtusenden och använts ju aktivit bland tävlingshästar - ett inte lika framgångssto ska "offras" för att tävlingshästen inte ska riskera något...
Jag ser vilket fall som helst två väldigt lyckliga föräldrar som har två fina barn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 705
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 096
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 389
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka