En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Halali
Roligt att kunna använda mina nya kunskaper och att vara till hjälp, det är inget jag pratar om särskilt mycket annars. Jag ligger inte i ridkzonen för ös annat än att jag har pco. Jag är också 32 och varken liten eller smal. Äggreserven vet jag inte om men den brukar vara god vid pco tror jag. Hur som helst känns det otroligt mycket bättre idag. Jag har sovit gott och inte vaknat av varje rörelse.

Är extrauterin samma som utomkveds?

...får jag smita in i eran tråd?
Jag trodde att det här med barntillverkning var enkelt, men nää.. 13 försök senare och utan att det hänt ett jäkla skit börjar jag inse att vi har ett problem!
Idag tog jag mig i kragen å ringde det där första samtalet!
-Hej! Jag och min man får inga barn...
Det där tror jag att många i den här tråden kan skriva under på. Jag kommer ihåg när jag ringde det där samtalet som om det var igår. För de flesta ordnar det sig med mer eller mindre inblandning från läkarvetenskapen, men det tar lite (mycket) tid.

Uppdaterar mig efter en lång frånvaro från tråden :o.

Jag och maken är nu mitt i vårt första IVF-försök och försöker hantera alla tankar och stressmoment som det innebär. Ligger i riskzonen för överstimulering (bra äggreserv) så de vill inte ge mig för hög dos vilket också medfört att äggblåsorna inte växt som man hoppats. Så istället för planerat ÄL i mitten på veckan blir det ytterligare ett VUL och ännu fler dagar missade från jobbet eftersom tiderna är så dumma :(. (Har, till skillnad från maken, valt att inte berätta för någon på min arbetsplats så det är jobbigt att försöka komma på anledningar att jag är borta...)

Vet dock inte vad som händer på onsdag om äggblåsorna fortfarande inte är redo för ÄL... Hur länge kan man egentligen ta Gonal-F och Orgalutran?
Det där låter precis som min första stimulering. Istället för äp dag 12 som verkar vara standard blev det ytterligare en veckas stimulering och äp dag 19. Istället för de två ultraljuden som var planerae under stimuleringen gjorde jag fem. Jag tog menopur och orgalutran och vid äp fick jag någon sorts "räddningspaket" som gjorde att de trots risk för överstimulering vågade sätta tillbaka ett embryo, annars hade de fryst allt. Nu gick det försöket inget vidare, men jag fick samma räddningspaket den här gången och nu verkar det faktiskt ha gått vägen. Jag funderade också på vad jag skulle säga på jobbet i början. Men sedan insåg jag att mina kollegor inte har med saken att göra. Så jag säger bara att jag inte är på plats vid den tiden. Kanske att det beror lite på vilken typ av arbetstid man har hur man kan lösa det. I mitt fall har jag kunnat lägga om passen på väl att det fungerat utan större problem.

Igår på kliniken fick jag träffa en ny supertrevlig äldre läkare. Han var mäkta imponerad över att vi fått så många embryon av bra kvalitett i frysen, sju stycken enligt honom, vi har fått höra sex innan. Det är tydligen ovanligt. Jag vet inte om jag ska tro på det eller om han läste fel i datorn. Vi är nöjda med bara sex stycken i frysen.

@Halali
Roligt att kunna använda mina nya kunskaper och att vara till hjälp, det är inget jag pratar om särskilt mycket annars. Jag ligger inte i ridkzonen för ös annat än att jag har pco. Jag är också 32 och varken liten eller smal. Äggreserven vet jag inte om men den brukar vara god vid pco tror jag. Hur som helst känns det otroligt mycket bättre idag. Jag har sovit gott och inte vaknat av varje rörelse.

Är extrauterin samma som utomkveds?

Det där tror jag att många i den här tråden kan skriva under på. Jag kommer ihåg när jag ringde det där samtalet som om det var igår. För de flesta ordnar det sig med mer eller mindre inblandning från läkarvetenskapen, men det tar lite (mycket) tid.

Det där låter precis som min första stimulering. Istället för äp dag 12 som verkar vara standard blev det ytterligare en veckas stimulering och äp dag 19. Istället för de två ultraljuden som var planerae under stimuleringen gjorde jag fem. Jag tog menopur och orgalutran och vid äp fick jag någon sorts "räddningspaket" som gjorde att de trots risk för överstimulering vågade sätta tillbaka ett embryo, annars hade de fryst allt. Nu gick det försöket inget vidare, men jag fick samma räddningspaket den här gången och nu verkar det faktiskt ha gått vägen. Jag funderade också på vad jag skulle säga på jobbet i början. Men sedan insåg jag att mina kollegor inte har med saken att göra. Så jag säger bara att jag inte är på plats vid den tiden. Kanske att det beror lite på vilken typ av arbetstid man har hur man kan lösa det. I mitt fall har jag kunnat lägga om passen på väl att det fungerat utan större problem.

Igår på kliniken fick jag träffa en ny supertrevlig äldre läkare. Han var mäkta imponerad över att vi fått så många embryon av bra kvalitett i frysen, sju stycken enligt honom, vi har fått höra sex innan. Det är tydligen ovanligt. Jag vet inte om jag ska tro på det eller om han läste fel i datorn. Vi är nöjda med bara sex stycken i frysen.

Bara sex :rofl:

Har ringt och ifrågasatt min läkares räknekunskaper.

Ska ringa tillbaka imorgon.
Ingår inte matte i läkarutbildningen? skämt åsido, det låter konstigt att de säger att ni kanske hinner innan sommaren!? Vad gör de om du är redo för äp två dagar efter de har stängt för semestern? Jag tycker de verkar bråka med dig onödigt mycket. Ge de vad de tål :devil:

Vem är inte nöjd med bara sex :D

Jag har ingen uppfattning om vad som är bra eller dligt när det gäller embryon, men om han säger att det är bra så litar jag på det. Sex har jue inte gett resultat innan...

Ingår inte matte i läkarutbildningen? skämt åsido, det låter konstigt att de säger att ni kanske hinner innan sommaren!? Vad gör de om du är redo för äp två dagar efter de har stängt för semestern? Jag tycker de verkar bråka med dig onödigt mycket. Ge de vad de tål :devil:

Vem är inte nöjd med bara sex :D

Jag har ingen uppfattning om vad som är bra eller dligt när det gäller embryon, men om han säger att det är bra så litar jag på det. Sex har jue inte gett resultat innan...

Det är värre än så. Jag hinner inte spruta menopur mer än som mest en vecka innan de stänger.

Nu på torsdag är det dags för läkarbesök. Antar att vi mest pratar första gången. Har ju tyckt att ägglossning verkar tydlig och regelbunden men självklart har det senaste två gångerna varit svårt att identifiera den. I onsdags svag stegring på sticka, i torsdags starkare men negativ, i fredags svagare igen och sen försvann det. Suck.

Idag fick jag hem kallelsen till gyn för att kolla upp cystan, dom hade inte glömt bort mig, har fortfarande inte ringt och idag kom som sagt kallelsen. Vart nervös redan nu, även om det är först om 2 veckor jag ska dit...

Jag läser denna tråd nästan varje dag och ser hur ni kämpar! Tyvärr har jag ingen erfarenhet alls av allt ni går igenom - IVF, läkarbesök ect och har så svårt för att veta vad jag ska säga eftersom jag som sagt inte har någon erfarenhet utav det... Men jag vill att ni iaf ska veta att jag hejar på er här ifrån andra sidan dataskärmen! :heart

Jaha då var det fullt ös på blodbadet, dubbelvikt på jobbet men klarade av det- heja mig.

Imorgon ska jag på ultraljud och lämna blodprov, är jättenervös. Att det inte ska se bra ut, fler cystor, inte fin slemhinna.. att sjukhuset ska sabba igen när de ska skicka blodprovet till linköping så att de inte har svar till på fredag.. sist dröjde det tre dagar och nu är det ju bara två till helgen. Enligt Linköping brukar de ha svar senast dagen efter men mitt sjukhus hör tydligen till de som är väldigt långsamma hur fasen det nu är möjligt att sånt ska få skilja. Skicka rörfanskapet i tid liksom!

Fick en helt ny läkare också, känner mig lite fjantigt orolig för det också. Är en hyrläkare de fick dit igår, med arabiskt namn, så jag hoppas att människan är bra på svenska och duktig.. är ju så viktigt att det blir tydligt när linköping ska bedöma om jag får börja med sprutor eller ej.. (Och nej jag är inte rasistisk men jag har råkat på många hyrläkare på vårdcentralen som talat urdålig svenska och just nu är det jätteviktigt för mig att allt blir rätt, det spelar liksom inte lika stor roll om jag har halsfluss.) De har även haft två riktigt usla hyrläkare innan som jag som tur var slapp träffa, däremot fick jag höra av bekanta som arbetar på sjukhuset allt galet de gjorde och det var riktigt illa. En var i så dåligt psykiskt skick att de fick låta en i personalen följa vederbörande till tåget när hen skulle åka tillbaka till hemorten, för hen klarade sig inte själv.. betryggande!! Den fick de kicka efter några dagar bara men hur många patienter hade inte träffat människan på den tiden?)

Hade jag haft alkoholisttendenser hade jag supit mig full nu kan jag säga.. får väl gå o bita i en morot eller nåt istället :o

Ja ha ja.

Om jag får mens den här veckan hinner vi ett försök innan sommaren.

Fast jag skulle ju börja med provera i måndags för att få igång mensen.

Jag blir galen :cry:

Nu läste jag deras Synarela-broschyr och där står det att man kan börja på första mensdagen också, precis som jag tyckte att läkaren sade i måndags.

Men när jag pratade med honom idag så var det också tre veckor efter mens = går inte.

Jag borde väl ringa och ifrågasätta igen men jag orkar bara inte.

tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn
Monkie - ÄL 12/2 (?) BIM 27/2, 34 år, två barn, försök nr 5

em-pirre - planerar FET4 (eller FET1 efter IVF2)

malumbub - PCOS. Cykelstart 13/4, ingen Pergotime och inget blodprov denna cykel heller. BIM ca 15/5.

Humla - ÄL 27/2 BIM 8/3. PCOS, dubbel dos Letrozol, försökt 11 mån, 31 år, inga barn.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - Planerar IVF2. Snart 32 år, inga barn

Safir - IVF1, 29 år, inga barn

Halali - Förbereder för första IVF-försöket, långt protokoll. 31, aldrig varit gravid.

Thalbaz - Fjärde omgången pergotime from 3/5, trippel dos, ett MF, 27 år, inga barn.

TeamLundVer - Håller på att hitta mensen igen. 32 år, 1 barn. ÄL 13/4, BM 27/4.(enligt app)

lil-sis - preliminärt äggplock v 34, IVF2, långt protokoll.

hemlig - ÄL 19/5, BIM ca 3/6. Snart 33 år, inga barn. Ett MA och ett MF

Bella02- äl troligen 15/5 vilket då kommer bli vårat första försök! 26 år inga barn

Hera_- ÄL 3-5/5 ca, slutade med p-piller slutet på feb. 30 år, inga barn
Vart gravid för 12 år sen, abort.

*gotlandsrusset* - ÄL 29/4. 28 år i sommar, en son född -13. Missfall december -15. Första försöket blir i maj.

MEJ84 - IVF 1. ÄP 29/4, ET 2/5, BIM 16/5. 32 år, inga barn

Michaelsdotter - Missfall med tvillingar runt v. 6. En tidigare graviditet, abort.
Inga bio barn, dock en bonusdotter ÄL 4/5

Vi tar väl sommarlov då.

Vi tänkte försöka oss på ett hemma-spermatest ikväll, men det verkade lite bökigt.. skulle vara bra att ha det med sig till läkarbesöket imorgon. I vilket fall stod det i instruktionerna att om man inte blivit gravida efter 4 månader skulle man kontakta läkare. FYRA månader! ? Och alla säger 1-2 år..?

Har börjat med Äl test idag, som tur va negativt eftersom ja inte träffar sambon förrän imorgon ;) men står ju att man ska börja några dagar innan beräknad äl så tänkte det va bäst att börja nu :)

Vi tänkte försöka oss på ett hemma-spermatest ikväll, men det verkade lite bökigt.. skulle vara bra att ha det med sig till läkarbesöket imorgon. I vilket fall stod det i instruktionerna att om man inte blivit gravida efter 4 månader skulle man kontakta läkare. FYRA månader! ? Och alla säger 1-2 år..?
Ja precis det jag tjatat om i typ tre år. 1-3 försök är nog det vanligaste. Inom sju försök har de allra flesta bli gravida. Tar det längre än så är det nåt fel.

Ja precis det jag tjatat om i typ tre år. 1-3 försök är nog det vanligaste. Inom sju försök har de allra flesta bli gravida. Tar det längre än så är det nåt fel.
Ska det vara så svårt för sjukvården att fatta då? Jag är helt med på statistiken, tycker bara att det är så märkligt då att vi vet, testtillverkaren vet men vården låter en vänta onödigt länge på hjälp.

Ska det vara så svårt för sjukvården att fatta då? Jag är helt med på statistiken, tycker bara att det är så märkligt då att vi vet, testtillverkaren vet men vården låter en vänta onödigt länge på hjälp.
Man sparar ju väldigt mycket resurser och pengar på att inte dra igång utredningar och allt genast. Det är ju fortfarande möjligt att bli gravid efter ett år också, trots att man inte få hjälp. Det är ju inte det vanligaste, men det händer ju absolut.

Man sparar ju väldigt mycket resurser och pengar på att inte dra igång utredningar och allt genast. Det är ju fortfarande möjligt att bli gravid efter ett år också, trots att man inte få hjälp. Det är ju inte det vanligaste, men det händer ju absolut.
Och det är för att folk då gett upp, köper häst eller hund och slappnar aaaaav!

Förlåt, kunde inte låta bli :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 694
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 085
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 385
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
860
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka