En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet att det är olika för alla såklart. Men jag hade ju ett mindre blodbad i början av den här graviditeten. Såpass alltså att det rann igenom en jättebinda och ner längs benen på mindre än 10 min. Kom ett par rejäla klumpar också i toan. Slutade efter typ 10-12 timmar. Jag var väl något längre än du är nu, typ v. 7-8 om jag minns rätt. En vecka senare var jag på koll för att se så allt hade kommit ut, men då visade det sig att liten var kvar och mådde hur bra som helst.
Har haft 3 missfall innan så jag trodde knappt på läkaren när han visade skärmen.
Vet inte om det hjälper men tänkte i varje fall dela med mig. Färskt blod är ju oftast inte bra, men det behöver inte alltid vara fel har jag fått erfara denna gång.
Håller tummarna för dig! :heart

Det är 5+2 idag.

Hen kanske är på semester/kompledig/sjuk/vabbar/på kurs? Kan ju finnas många anledningar att inte vevara på mail. Tycker mail är en väldigt osäker kontaktväg så, man vet inte om det blivit läst, kommit fram, om vederbörande är där.. Min gynekolog som var ansvarig för utredning o remiss visade det sig endast jobbade en halvdag i veckan. Då är de ju lagom hopplösa att få tag på! Har du inget nummer du kan ringa o fråga, kanske finns nån kollega som kan svara? Dåligt o inte ha nån långsiktig plan, förstår att det är sjukt jobbigt :(

Hon (för annars hade jag skrivit Prunnar ;) ) har telefontid bara vissa tider i veckan och har själv bett mig att maila, så att hon kan läsa när hon har tid. Och hon skulle ha jobbat i torsdags enligt ordinarie öppettider, men ja, hon kan mycket väl ha haft förhinder. Så nu riktar jag in mig på att överleva denna cykel och hoppas på en plan för nästa. Mår nog bättre bara denna j-vla mens är över.

Jag tycker det är j-vligt tydligt att min kropp fortfarande inte funkar som den ska. Och mina äl-stickor är slut, men jag vetefan om jag orkar med fler. (Borde dock vara lättare att få till regelbunda test nu när jag bytt jobb och mestadels jobbar kväll.)
Och inte blir det bättre när familjemedlemmar (svärmor med bästa vänninan vid ett tillfälle denna vecka, svägerskan vid ett annat) ältar på om att allt kommer att lösa sig och att det kommer bli ett plus så fort man slappnar av, så fort man fokuserar på annat, tids nog... :turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd: ...och svägerskans tjat om progesteronkrämen, som ju hjälpt henne så bra. MEN BRA FÖR HENNE DÅ. Jag vet inte hur jag ska säga att jag inte vågar eller vill använda krämen utan guidning. Jag är skiträdd för hur min kropp reagerar, med tanke på hur den reagerat under hösten och vintern på andra behandlingar. Det verkar svägerskan inte fatta. Och det är jävligt jobbigt, för egentligen är hon en av de få i min familj som verkligen förstår vad vi går igenom...men just nu är hon den jag vill prata minst med om detta.

Hon (för annars hade jag skrivit Prunnar ;) ) har telefontid bara vissa tider i veckan och har själv bett mig att maila, så att hon kan läsa när hon har tid. Och hon skulle ha jobbat i torsdags enligt ordinarie öppettider, men ja, hon kan mycket väl ha haft förhinder. Så nu riktar jag in mig på att överleva denna cykel och hoppas på en plan för nästa. Mår nog bättre bara denna j-vla mens är över.

Jag tycker det är j-vligt tydligt att min kropp fortfarande inte funkar som den ska. Och mina äl-stickor är slut, men jag vetefan om jag orkar med fler. (Borde dock vara lättare att få till regelbunda test nu när jag bytt jobb och mestadels jobbar kväll.)
Och inte blir det bättre när familjemedlemmar (svärmor med bästa vänninan vid ett tillfälle denna vecka, svägerskan vid ett annat) ältar på om att allt kommer att lösa sig och att det kommer bli ett plus så fort man slappnar av, så fort man fokuserar på annat, tids nog... :turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd::turd: ...och svägerskans tjat om progesteronkrämen, som ju hjälpt henne så bra. MEN BRA FÖR HENNE DÅ. Jag vet inte hur jag ska säga att jag inte vågar eller vill använda krämen utan guidning. Jag är skiträdd för hur min kropp reagerar, med tanke på hur den reagerat under hösten och vintern på andra behandlingar. Det verkar svägerskan inte fatta. Och det är jävligt jobbigt, för egentligen är hon en av de få i min familj som verkligen förstår vad vi går igenom...men just nu är hon den jag vill prata minst med om detta.

Jo men det förstår du att bara du slappnar av och sluta tänka på att bli gravid så kommer du bli det.

Det säger min ena kompis till mig hela tiden att det var därför jag äntligen blev gravid efter 15 månader.
Försöker förklara för henne att så stressad jag var då så borde jag absolut inte blivit gravid.

Men man blir kräkfärdig när folk säger det!

@MikaTela Jag kan inte heller fatta det där. Det är fasiken det sämsta man kan säga till någon som försöker bli gravid. Känns som om det borde ta längre tid om man inte tänker lite på det iallafall (att hålla koll på ägglossning är att tänka på det) om man bara nuppar på måfå. Visst för vissa funkar det ju bevisligen att inte ha koll och ha lite sex ibland men har man hållt på ett tag och nuppat i rätt tid och det inte tagit sig tror inte jag att det hjälper att sluta ha koll.

@MikaTela Jag kan inte heller fatta det där. Det är fasiken det sämsta man kan säga till någon som försöker bli gravid. Känns som om det borde ta längre tid om man inte tänker lite på det iallafall (att hålla koll på ägglossning är att tänka på det) om man bara nuppar på måfå. Visst för vissa funkar det ju bevisligen att inte ha koll och ha lite sex ibland men har man hållt på ett tag och nuppat i rätt tid och det inte tagit sig tror inte jag att det hjälper att sluta ha koll.

Det jag undrar mest är hur man bara på ett kick kan sluta tänka på det. För det är just tänkandet, oron, ångesten, jag "ska" släppa. Jag är barnlös och blir påmind om det varenda sekund av mitt liv. Jag känner mig alldeles för gammal för det här och jag kan inte backa i tiden. Vi pratar om att skaffa hund, men det är inte för att glömma barnlösheten. Det handlar om att vi saknar att ha hund i våra liv. Jag kommer inte sluta vara barnlös för det.

Det jag undrar mest är hur man bara på ett kick kan sluta tänka på det. För det är just tänkandet, oron, ångesten, jag "ska" släppa. Jag är barnlös och blir påmind om det varenda sekund av mitt liv. Jag känner mig alldeles för gammal för det här och jag kan inte backa i tiden. Vi pratar om att skaffa hund, men det är inte för att glömma barnlösheten. Det handlar om att vi saknar att ha hund i våra liv. Jag kommer inte sluta vara barnlös för det.

Ja det undrar jag med. Men jag antar att alla har en så fantastisk disciplin och kontroll över sin hjärna :meh:
Bäst var en bekant som efter 1,5 år blev gravid "jag slutade tänka på det", ja vi säger väl det. Vilken tur att ni hade sex mer eller mindre varenda dag den veckan du beräknades ha ägglossning, bra tillfällighet :up:

Så jäkla sant!! Jag har fått höra sedan jag var 26 (det tycker jag är tidigt) frågor o antaganden om att jag har hundar för att på nåt sätt kompensera att jag inte har barn. Då tävlar jag ändå aktivt i perioder och har inte "bara" för sällskap. Alltså, jag älskar mina hundar. Men de är inget barnsubstitut. Och även om man tänker såna saker gör det mig smått skogstokig att en del frågar/säger högt att de tänker att jag fungerar så.

Jag har däremot sluppit höra att jag ska "slappna av". Men jag har å andra sidan varit jäkligt tyst om att jag försöker bli gravid och bara sagt det till några få, inte ens alla av mina närmaste. När det var tal om att jag skulle bli steril om de behövt göra mer omfattande kirurgi när jag gjorde cancerutredning, då var jag lite mer öppen och fick höra en del dumheter. Allt från "Äsch barn är inget kul ändå" (sagt av en som har flera, tycker jag kändes skumt) till "Ja men då kan du ju bara adoptera". Ja för adoption är ju samma sak som att skaffa egna och så himla lätt att genomföra.. Som om man inte får/kan sörja en eventuell infertilitet för att det bara är att hämta ett barn nån annanstans. Yep, det är verkligen så det funkar..

Jo men det förstår du att bara du slappnar av och sluta tänka på att bli gravid så kommer du bli det.

Det säger min ena kompis till mig hela tiden att det var därför jag äntligen blev gravid efter 15 månader.
Försöker förklara för henne att så stressad jag var då så borde jag absolut inte blivit gravid.

Men man blir kräkfärdig när folk säger det!

Min kiropraktor sade att han garanterat kunde hjälpa.

"Ojdå, så du kan sätta tillbaka mina äggledare?" Svarade jag.

(Jag jar iofs en men...)

Har även fått förslag att byta karl...

Det här är faktiskt värre än missfall för det är liksom färdigt och så kan man gå vidare.

Nu måste jag vänta och det är kanske ändå missfall. Två gånger på en gång liksom.

Köpt nya test så jag kollar väl både imorgon och på måndag.

Jag vet att det är olika för alla såklart. Men jag hade ju ett mindre blodbad i början av den här graviditeten. Såpass alltså att det rann igenom en jättebinda och ner längs benen på mindre än 10 min. Kom ett par rejäla klumpar också i toan. Slutade efter typ 10-12 timmar. Jag var väl något längre än du är nu, typ v. 7-8 om jag minns rätt. En vecka senare var jag på koll för att se så allt hade kommit ut, men då visade det sig att liten var kvar och mådde hur bra som helst.
Har haft 3 missfall innan så jag trodde knappt på läkaren när han visade skärmen.
Vet inte om det hjälper men tänkte i varje fall dela med mig. Färskt blod är ju oftast inte bra, men det behöver inte alltid vara fel har jag fått erfara denna gång.
Håller tummarna för dig! :heart
Jag är bara lite nyfiken och kan inte så mycket om sånt här, men är det möjligt att vara gravid med tvillingar och sedan bara förlora den ena i ett missfall?

För övrigt. Vad fasen står Prun för? Gun/Gunnar har jag ju äntligen lärt mig ;)
Haha jag har också funderat men inte riktigt vågat fråga, har verkat så självklart vad det ska betyda :p har dock förstått att det har nåt med gun att göra men trodde att det var nån annan typ av tjänst typ!!

Haha jag har också funderat men inte riktigt vågat fråga, har verkat så självklart vad det ska betyda :p har dock förstått att det har nåt med gun att göra men trodde att det var nån annan typ av tjänst typ!!
Haha! :rofl:
Prun kom till när jag bytte från landsting till privat och jag behövde markera det, mest för mig själv. Löjligt, ja, men jag får utlopp för min besvikelse över landstinget på det sättet.

Jag är bara lite nyfiken och kan inte så mycket om sånt här, men är det möjligt att vara gravid med tvillingar och sedan bara förlora den ena i ett missfall?

Det är fullt möjligt. Dock inte jättetroligt just för min del då jag bara 2 dagar innan blödningen hade varit inne på tidigt vul pga färgade flytningar (och även pga mina tidigare missfall) och då fanns det bara ett tickande hjärta. Såklart kan dom ha missat att det var tvillingar, men troligtvis inte. I mitt fall var det av okänd anledning en stor blodansamling utanför livmodern. Ingen vet väl riktigt varför den fanns där, men jag blödde av och till framåt v. 16 nån gång innan det slutade. Dock var det bara färskt blod en gång och sedan gammalt mörkt blod. Var på Rul nu i veckan och då var allt borta.

Har dock 2 vänner som råkat ut för att det var tvillingar och den ena har kommit ut medans den andra stannat full tid. Säkert vanligare än man tror.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 029
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 143
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka