En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft lätt bägge gångerna jag varit gravid. Jag och en kompis diskuterade att vi övervägde att skaffa en tvåa när vi planerade våra barns kalas (de fyller en dag mellan varandra så vi har ihop). Hennes son blir fyra och vår blir tre. Detta var för två år sedan när de fyllde ett respektive två. Jag och sambon hade bestämt oss månaden innan och jag var redan gravid (utan att ha plussat ännu). De försöker antagligen fortfarande. Så ja man känner sig lite usel över att det har gått så lätt för oss och så svårt för andra.

Hjälp om äl-stickor - är detta normalt och vad beror det på?

Använder clearblues digitala som först ska vusa blinkande glad gubbe i 1-2 dagar och sedan fast glad gubbe. När sistnämnda sker är man som mest fertil i två dygn.

Började med stickor förra cykeln. Började en dag för sent räknat från mina kortaste cykler, på dag 8. Dag 8 och 9 inga gubbar. Dag tio en fast glad gubbe. Alltså ingen blinkande först. Tänkte att det var för att jag började testa för sent. Tolkar instruktionen som att äl borde inträffa dag 11-12. Mensen kom på dag 28, dag 25-"29" mådde jag väldigt dåligt. Illamående alla dagar och kräktes på kvällen dag 28.

Denna cykel började jag testa dag 7. Dag 7 och 8 inga gubbar. Idag, dag 9 en superglad gubbe igen. Ingen blinkis denna gång heller. Utifrån instruktionen tolkar jag det som äl dag 10-11. Det känns väldigt tidigt.

Vad tror ni andra? @em-pirre t.ex?

Använder clearblues digitala som först ska vusa blinkande glad gubbe i 1-2 dagar och sedan fast glad gubbe. När sistnämnda sker är man som mest fertil i två dygn.

Började med stickor förra cykeln. Började en dag för sent räknat från mina kortaste cykler, på dag 8. Dag 8 och 9 inga gubbar. Dag tio en fast glad gubbe. Alltså ingen blinkande först. Tänkte att det var för att jag började testa för sent. Tolkar instruktionen som att äl borde inträffa dag 11-12. Mensen kom på dag 28, dag 25-"29" mådde jag väldigt dåligt. Illamående alla dagar och kräktes på kvällen dag 28.

Denna cykel började jag testa dag 7. Dag 7 och 8 inga gubbar. Idag, dag 9 en superglad gubbe igen. Ingen blinkis denna gång heller. Utifrån instruktionen tolkar jag det som äl dag 10-11. Det känns väldigt tidigt.

Jag har varit med om både blinkningen först följt av fast glad gubbe dagen efter och nu senast blev den fast direkt. Vad jag gjorde andra gången var också att börja testa när jag borde få blinkande gubbe -och det kan vara det som är felet. Jag har för mig att testet använder första negativa värdet som referensvärde. Så om första ökningen redan skett så väntar den på nästa ökning -alltså den till fast glad gubbe....
Vi borde antagligen börja testa lite tidigare om jag har förstått testet rätt =)

Och så ska man väl uppdatera sig lite.

fia-lisa - ÄL 12/2 (???) BIM 26/2, Försök nr 14, 37 år, 1 barn 4 år
Is - ÄL 13/3 BIM 27/2 försök nr 4 typ, 26 år, inga barn
hemlig - ÄL 17-18/2 BIM 6/3, försök nr 1, 31,5 år, inga barn
Robl - ÄL 1/3 BIM 15/3 försök nr 12, 24 år, inga barn
MEJ84 - Äl 3/3 BIM 18/3 försök nr 8, 30 år, inga barn
em-pirre - ÄL 5/3 BIM 20/3, Försök nr 19, 29 år, inga barn (första försöket med Pergotime)
Flutterdash - ÄL 6/3 BIM 20/3, försök nr 5, 27 år, inga barn
Safir - ÄL 6/3 BIM 20/3, försök nr 6, 27 år, inga barn
Cynthia - Äl 11/3 BIM 25/3 Försökt tio månader, 30 år, inga barn
Ackio - Äl 9/3 BIM 23/3 31 år, 3 barn. Försökt 2 år. Ett X, ett utomkveds (hö i äggledare uttagen)
Hyldeblomst - ÄL 13/3 BIM 28/3, försök nr 3 efter missfall, inga barn
Mikatela - ÄL 15/3 BIM 29/3. 27 år, inga barn
Whirlie - ÄL 18/3 BIM 1/4. 36 år, inga barn, Försök nr 10.
paprika - ÄL 23/3 BIM 6/4, Försök nr 4, 28 år, inga barn
ninsan - ÄL 30/3 BIM 13/4, 31 år, 6:e försöket, inga barn

Kanintant - Uppehåll efter MA i januari för att återhämta mig psykiskt (ingen mens än heller).
Tramptass - väntar på kroppens omstart, 33 år, ett barn
lil-sis - får eg inte bli gravid förrän till hösten men "lever farligt så länge"... Inväntar äl, som lär dröja! 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. GBP okt 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
hemlig - kommer missa försök i samband med nästa ÄL, så satsar på ÄL i april med förhoppningen att sambon är hemma då, 31,5 år, inga barn

Uppdaterar också...
@fia-lisa , @Is , @hemlig och @robl -jag har för mig att ni borde uppdatera? Eller går någon av er och väntar på plus fortfarande??? *Hoppas och håller tummarna för att jag kommer ihåg fel * :)

hemlig - ÄL 17-18/2 BIM 6/3, försök nr 1, 31,5 år, inga barn
em-pirre - ÄL 5/3 BIM 20/3, Försök nr 19, 29 år, inga barn (första försöket med Pergotime)
Ackio - Äl 9/3 BIM 23/3 31 år, 3 barn. Försökt 2 år. Ett X, ett utomkveds (hö i äggledare uttagen)
MEJ84 - Äl 1/4 BIM 16/4 försök nr 9, 31 år, inga barn

Kanintant - Uppehåll efter MA i januari för att återhämta mig psykiskt (ingen mens än heller).
lil-sis - får eg inte bli gravid förrän till hösten men "lever farligt så länge"... Inväntar äl, som lär dröja! 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. GBP okt 14.
hemlig - kommer missa försök i samband med nästa ÄL, så satsar på ÄL i april med förhoppningen att sambon är hemma då, 31,5 år, inga barn

Min sambo längtar sjukt mycket efter barn och nyligen berättade en av hans bästa vänner att hans flickvän är gravid. Jag tror han tog det ganska hårt.

De har dålig ekonomi, hon har inte gått ur gymnasiet osv så min sambo tycker "vi har ju bättre förutsättningar är dom har"

Samtidigt känner jag.. fan, jag går ut en 5-årig utbildning i vår. Skulle vi börja försöka skaffa barn nu finns ju en risk/chans att jag behöver söka jobb när jag är gravid, inte kommer få något för att jag är gravid, kommer få typ två kronor i föräldrapenning, inte har någon chans att ha kvar min drömhäst, få ännu svårare att få jobb sen eftersom jag varit "borta" så länge och just det, vi bor i en studentlägenhet och det är skitsvårt/jättedyrt att få tag på annat boende här.

Känns så lätt för honom att säga att han vill ha barn när han är klar med utbildningen, har fast jobb, inte lika dyr hobby och liksom inte behöver "ge upp" så mycket (jag fattar ju att jag inte kan rida på som vanligt när jag är gravid tex) :meh:
Jag vill också ha barn men inte just nu.. Samtidigt är jag livrädd för att vi börjar försöka "för sent" och sen att det inte går.. :(

Behövde bara skriva av mig lite..

ÄL på dag behöver inte vara nåt konstigt alls. Man kan, om man vill, kolla tjocklek på slemhinnan på dag 9 eller liknande, för att se om den hinner bli tillräckligt tjock innan ÄL. För mig har den varit det, men det finns de som behöver några dagar till innan de är redo för ÄL.

På frågan om blinkade gubbar kan jag inte svara, eftersom jag använder vanliga stickor.

Du kan ju alltså utgå ifrån BIM på dag 25 (2/4), så det verkar ju stämma med dina tidigare uträkningar.

Min sambo längtar sjukt mycket efter barn och nyligen berättade en av hans bästa vänner att hans flickvän är gravid. Jag tror han tog det ganska hårt.

De har dålig ekonomi, hon har inte gått ur gymnasiet osv så min sambo tycker "vi har ju bättre förutsättningar är dom har"

Samtidigt känner jag.. fan, jag går ut en 5-årig utbildning i vår. Skulle vi börja försöka skaffa barn nu finns ju en risk/chans att jag behöver söka jobb när jag är gravid, inte kommer få något för att jag är gravid, kommer få typ två kronor i föräldrapenning, inte har någon chans att ha kvar min drömhäst, få ännu svårare att få jobb sen eftersom jag varit "borta" så länge och just det, vi bor i en studentlägenhet och det är skitsvårt/jättedyrt att få tag på annat boende här.

Känns så lätt för honom att säga att han vill ha barn när han är klar med utbildningen, har fast jobb, inte lika dyr hobby och liksom inte behöver "ge upp" så mycket (jag fattar ju att jag inte kan rida på som vanligt när jag är gravid tex) :meh:
Jag vill också ha barn men inte just nu.. Samtidigt är jag livrädd för att vi börjar försöka "för sent" och sen att det inte går.. :(

Behövde bara skriva av mig lite..

Hade jag varit i er situation så hade jag väntat iaf tills du hade kommit in på arbetsmarknaden. Men allt är subjektivt och man har olika funderingar beroende på alla olika omständigheter som finns runt om en.
Min sambo ville också jättejättegärna ha barn innan jag hade fått jobb/strax innan min utbildning var klar Vi bodde också i studentlägenhet. Jag fick jobb och arbetade i drygt 6 månader innan jag blev gravid. Hittade ny lägenhet under tiden och jobbade i drygt 1 år innan föräldraledighet och sen har det rullat på med jobb o nytt jobb efter det.

@Mois Tack! Känns bra att höra, är ju egentligen inte gammal att det är stress på riktigt. Antar att jag skulle ångra vissa val om jag blev en arbetslös mamma med ostabil boendesituation. Pappaledighet lär ju inte heller vara möjligt om jag är arbetslös..

Uppdaterat listan

MEJ84 - Äl 1/4 BIM 16/4 försök nr 9, 31 år, inga barn

Oj, vad spännande att det kanske gått så pass långt!

Ja, visst är det!
Om jag kommer ihåg så kan jag uppdatera hur det ligger till efter ul. Fick en tid om en månad.
Men bm trodde jag var i minst vecka 6 nu eftersom jag fått symptom. Det var därför jag testade mig igen.
Och strecket på stickan kom omedelbart och var superstarkt så att det finns en hög mängd hormoner är det inget tvivel om. Jag måste testat för tidigt förra gången helt enkelt :)

Fick ikväll reda på att en god vän väntar barn igen. Ett uns av avund men ser det istället som en möjlighet att få följa ett liv till världen från utsidan istället.
Så får jag hålla tummarna att jag inte kommer allt för långt efter. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat