En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att jag och @Tora är lite ohälsosamt besatta av gyn-frågor:up:

@Is men äl på dag 15 är ju mycket, mycket bättre än äl på dag 20! Jag hade så gott som alltid äl dag15-16, men nu som då har den dykt upp redan dag 12.

@Mitten som sagt kan min smärta ha berott på krampen.

Ja, @Tora den har nog alltid varit oregelbunden men helt ärligt har jag aldrig kartlagt min mens först nu. När man var yngre var man liksom bara glad om den höll sig borta så länge som möjligt och jämfört med två av mina bästa barndomsvänner var min mens jätte regelbunden (båda kan ha typ mens varannan månad än idag, den ena mest troligt pga övervikt den andra är inte utrett men blev gravid utan att ha haft mens efter att slutat med preventivmedel 3 månader tidigare) men vet att den har varit väldigt olika utan att fatta att andra typ kan räkna sin cykel precis på dagen :p
Men sedan har jag haft P-ring. Slutade med den i september och både oktober och november hade jag cykel precis som om jag fortsatt med p- ringen (kollade aldrig ÄL) sedan december och januari misstänkte jag att jag inte hade ÄL pga så lång cykel men februari kollade jag med ÄL stickor hela cykeln vilket visade ÄL dag 20 vilket då även skulle kunna stämma med längden på cykeln som jag hade januari och februari. Och ja nu blev det så här istället så det visar sig väl när eller om mensen dyker upp :p

Effekten av p-medel kan sitta i uppemot 6 månader. T.ex. de som har pcos brukar kunna ha regelbunden mens några månader efter att de avslutat p-piller.

Om du inte har regelbunden mens ska du nog inte titta så noga på någon mensapp. Du måste helt enkelt utgå ifrån äl. Oftast kommer ju mensen ungefär 14-15 dagar efter äl. Det ska liksom inte ta så jätte mycket längre än så, för isåfall har man nog inte haft äl/har man någon hormonell störning.

Ja, @Tora den har nog alltid varit oregelbunden men helt ärligt har jag aldrig kartlagt min mens först nu. När man var yngre var man liksom bara glad om den höll sig borta så länge som möjligt och jämfört med två av mina bästa barndomsvänner var min mens jätte regelbunden (båda kan ha typ mens varannan månad än idag, den ena mest troligt pga övervikt den andra är inte utrett men blev gravid utan att ha haft mens efter att slutat med preventivmedel 3 månader tidigare) men vet att den har varit väldigt olika utan att fatta att andra typ kan räkna sin cykel precis på dagen :p
Men sedan har jag haft P-ring. Slutade med den i september och både oktober och november hade jag cykel precis som om jag fortsatt med p- ringen (kollade aldrig ÄL) sedan december och januari misstänkte jag att jag inte hade ÄL pga så lång cykel men februari kollade jag med ÄL stickor hela cykeln vilket visade ÄL dag 20 vilket då även skulle kunna stämma med längden på cykeln som jag hade januari och februari. Och ja nu blev det så här istället så det visar sig väl när eller om mensen dyker upp :p
@em-pirre svarade dig så bra så jag har för en gång skull inget att tillägga :D

Men herregud människa TESTA!!!

Tänk på oss!!!! :nailbiting:

Håller tummarna!

Jag fick en väldigt svag skugga i onsdags, kan ha varit inbillning för jag gjorde som man inte ska och plockade upp testet efter en timme och kollade igen, då var det tomt.... Så jag försöker hålla mig till nästa vecka! Men jag kommer säkert testa i helgen igen om jag känner mig själv rätt :D

Min kom var 32:a dag nästan exakt på timmen förr.

Numer är det ingen ordning alls. Men alltid 12 dagar efter Äl.

Jag har alltid haft regelbunden, 28 dagar prick. Men på månaden då vi skulle börja försöka bli med barn steg den till 32! Sen var den mellan 30-34 dagar några månader, och nu de senaste 3 månaderna har den börjat bli mer regelbunden ca 28 dagar. Jag tror att det är pga stress...

Brukar du alltså ha 25 dagars cykel med ÄL på dag 11? I så fall borde det ju synas på testerna vid det här laget :) Jag tycker du ska testa! :nailbiting:

Som sagt kan man inte utgå ifrån menscykelns normallängd, utan enbart från tidpunkten från äl + ca 14-15 dagar. Men ja, eftersom det gått såpass mycket över 14 dagar efter äl kan jag inte komma på något annat än att 1) hon är gravid 2) hon hade inte äl.

Så TESTA @Akvileja

Lovar att testa nästa vecka! Jag tyckte inte att jag hade tydliga äl-symptom, det är därför jag inte tror att jag är gravid. Men ni blir uppdaterade direkt!

Som sagt kan man inte utgå ifrån menscykelns normallängd, utan enbart från tidpunkten från äl + ca 14-15 dagar. Men ja, eftersom det gått såpass mycket över 14 dagar efter äl kan jag inte komma på något annat än att 1) hon är gravid 2) hon hade inte äl.

Så TESTA @Akvileja
Men för att en app ska vara användbar (där äl dagen beräknades) trodde jag att hela cykeln måsta vara relativ jämn och regelbunden?

@MEJ84 Ja, så är det. Har man en jämn cykel är det inte lika noga med äl-test. Då vet man ju att man har äl ca dag X och får mens Y dagar senare. Sen brukar det kunna diffa med ett par dagar, vilket är helt normalt. Har man ojämn cykel vet man inte när ÄL är, och således inte heller BIM/mens. Då måste man testa sig fram till ÄL, och räkna ut BIM därefter. Egentligen borde ÄL vara cykeldag 1, eftersom mensen kommer p.g.a. ägglossning och inte tvärtom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka