En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dock tycker jag ändå att man ska använda app (som man kan fylla i egna värden i), eftersom man i all oregelbundenhet kanske kan hitta nån sort system i det.

Var hos Gun för en vecka sedan. Hon sa äl inom fyra dar såg det ut som. Jag har testat med stickor sedan dagen efter Gunbesöket och det har varit blankt. Inte någon som helst förändring.

Kan man ha äl utan att det syns på stickorna? Jag har bara testat en gång om dagen. Ibland på eftermiddagen och ibland på förmiddagen.

Det står på stickorna att urinen måste nå rumstemp innan man testar. Hur viktigt är det? Vad händer om man testar när det är för varmt?

Jag har haft värk i magen till och från senast dagarna, men ingenting annat som skulle kunna betyda äl. Så jag fortsätter väl testa några dagar till. Gissar att ägget bestämt sig för att inte släppa alls.

Var hos Gun för en vecka sedan. Hon sa äl inom fyra dar såg det ut som. Jag har testat med stickor sedan dagen efter Gunbesöket och det har varit blankt. Inte någon som helst förändring.

Kan man ha äl utan att det syns på stickorna? Jag har bara testat en gång om dagen. Ibland på eftermiddagen och ibland på förmiddagen.

Det står på stickorna att urinen måste nå rumstemp innan man testar. Hur viktigt är det? Vad händer om man testar när det är för varmt?

Jag har haft värk i magen till och från senast dagarna, men ingenting annat som skulle kunna betyda äl. Så jag fortsätter väl testa några dagar till. Gissar att ägget bestämt sig för att inte släppa alls.

Jag testar alltid "färskt" och teststrecket varierar över tid så jag tror inte det spelar roll.

Jag tror inte det är så noga med tempen. Hur länge hade du varit okissad då du testade? Äter du d-vitamin? Jag gissar att du missat stegringen, eftesom Gun ändå såg en ledande follikel.

Tar sista tabletten på proverakuren idag och har fått lite brunfärgade flytningar son jag brukar få innan mens så hoppas mensen är på g. Är det för tidigt att få det precis när kuren är slut @em-pirre?

Jag minns inte riktigt. Jag tror att det borde ta ett par dagar innan mensen kommer igång, men vad är bättre än att den kommer igång tidigt!:up:

Jag undrar lite över ert äl-testande. Jag testade för första gången förra cykeln och köpte Clearblue stickor, antar att det är de som kallas digitala. Där stod det specifikt att man skulle testa efter sin längsta sömnperiod (antar att det är typ när man har små barn som väcker en om nätterna som man har flera sömnperioder eller vad de kallade det). Så jag testade på morgonen. Men ni som kör andra stickor verkar testa lite när som. Är dessa känsligare än clearblue och behöver inte samma precision med testnings-tiden?
/ förvirrad instruktionsföljare

Måste fråga - Hur gör ni andra med alkohol när ni försöker bli gravida? Jag tar gärna en öl eller så på fredagkvällar, även mellan ÄL och BIM. Vet att det inte "ska" påverka, för ägget har inte fäst osv. Men kan jag sabba chanserna för ägget att ens fästa? Ingen fylla, utan bara en eller ibland två öl/glas vin.

Började testa i onsdags (dag 15). Har oftast ägglossning mellan dag 15 och 17 men hos Gunnar för en vecka sedan trodde han att ägglossningen skulle dröja lite längre den här gången. Oklart varför.
Den här gången provar jag stickorna istället för smiley-testerna. Fick svagt men synbart streck i onsdags, lite starkare igår och så svagare igen idag. Alltså aldrig ens i närheten av lika starkt som teststrecket. Får se hur det ser ut i morgon antar jag, om det verkar som att jag lyckades missa höjningen eller om jag inte hade ägglossning eller vad det nu kan vara. Typiskt nu när jag skulle lämna blodprov för att bekräfta positivt ägglossningstest.

Egentligen borde ÄL vara cykeldag 1, eftersom mensen kommer p.g.a. ägglossning och inte tvärtom.

Just på grund av det där, hur man lär sig att räkna, har jag tidigare alltid tänkt att ÄL kommer efter mens...men nu när vi liksom tänker på annat sätt så tänker jag som du skriver, att mensen är en produkt av ÄL. Dumt egentligen att man överallt skriver "fel".

Måste fråga - Hur gör ni andra med alkohol när ni försöker bli gravida? Jag tar gärna en öl eller så på fredagkvällar, även mellan ÄL och BIM. Vet att det inte "ska" påverka, för ägget har inte fäst osv. Men kan jag sabba chanserna för ägget att ens fästa? Ingen fylla, utan bara en eller ibland två öl/glas vin.

Jag dricker inte, så för mig är det inte en fråga att fundera på, men vet väldigt många som blivit gravida på fyllan, så frågan är ju hur mkt det påverkar negativt.

Fortfarande ingen mens. Fick nog och kissade på pinne idag. Negativt. Antingen hade jag ÄL 20/2 eller för en vecka sen. *suck*
Jag vill bara ha min mens, så att jag kan börja om från början med monitorn och allt det där.

Jag undrar lite över ert äl-testande. Jag testade för första gången förra cykeln och köpte Clearblue stickor, antar att det är de som kallas digitala. Där stod det specifikt att man skulle testa efter sin längsta sömnperiod (antar att det är typ när man har små barn som väcker en om nätterna som man har flera sömnperioder eller vad de kallade det). Så jag testade på morgonen. Men ni som kör andra stickor verkar testa lite när som. Är dessa känsligare än clearblue och behöver inte samma precision med testnings-tiden?
/ förvirrad instruktionsföljare

På de flesta stickorna står det att man ska testa på eftermiddagen, men att man ska vara okissad några timmar före. Jag har aldrig provat digitala, kör med olika billiga stickor. Man får följa instruktionerna som kommer med testet, helt enkelt.

Just på grund av det där, hur man lär sig att räkna, har jag tidigare alltid tänkt att ÄL kommer efter mens...men nu när vi liksom tänker på annat sätt så tänker jag som du skriver, att mensen är en produkt av ÄL. Dumt egentligen att man överallt skriver "fel".
Det är nog för att de flesta inte har en aning om äl, medan det är svårt att missa mensen :D

Började testa i onsdags (dag 15). Har oftast ägglossning mellan dag 15 och 17 men hos Gunnar för en vecka sedan trodde han att ägglossningen skulle dröja lite längre den här gången. Oklart varför.
Den här gången provar jag stickorna istället för smiley-testerna. Fick svagt men synbart streck i onsdags, lite starkare igår och så svagare igen idag. Alltså aldrig ens i närheten av lika starkt som teststrecket. Får se hur det ser ut i morgon antar jag, om det verkar som att jag lyckades missa höjningen eller om jag inte hade ägglossning eller vad det nu kan vara. Typiskt nu när jag skulle lämna blodprov för att bekräfta positivt ägglossningstest.
Strecket kan variera lite i styrka under en cykel. Så fortsätt bara att testa på. Jag håller tummarna!

Jag har faktiskt slutat helt. Inte för att jag varit nån stordrickare innan (tvärtom) men jag känner att det är onödigt och jag har inga problem att avstå.

Jag tror inte det är så noga med tempen. Hur länge hade du varit okissad då du testade? Äter du d-vitamin? Jag gissar att du missat stegringen, eftesom Gun ändå såg en ledande follikel.

Det har varit olika, åtminstonde ett par timmar. Men eftersom jag testat på förmiddagen en dag ovh eftermiddag nästa dag kanske det finns stor möjlighet att jag bara missat höjningen.

Äter inte ren d-vitamin men såna multivitaminpiller kvinna. Det borde räcka?

Gun lät inte som hon trodde det skulle lossa själv, då hon nämnde äl-spruta. Men det kanske är vanligt att man tar det och inte bara för att msn tror att det inte går av sig själv.

Jag dricker sällan alkohol, en gång per månad kanske något glas eller två. Ser ingen direkt anledning till att ändra på det förrän en konstaterad graviditet. Men jag skulle inte få för min att gå på världens röjarfest och supa skallen av mig nu. Tog en öl ovh en drink på aw i torsdags och det har jag inga betänkligheter kring.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka