En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tar sista tabletten på proverakuren idag och har fått lite brunfärgade flytningar son jag brukar få innan mens så hoppas mensen är på g. Är det för tidigt att få det precis när kuren är slut @em-pirre?
Jag har fått mens innan proverakuren varit slut men även någon dag efter liksom 5 dagar efter. Trots samma dos vid samtliga tillfällen.

Enligt appen kommer ÄL ske de dagar sambon inte är hemma. Inte ens hemma i närheten av det....förrän i juni!! :( Hoppas på nån rubbning i cykeln så det inte stämmer.

Lite tydligare streck i lördags men knappast Äl, blöder ju som vanligt.

Har dessutom ont, inte mycket men det känns typ som ett sår. Skumt.

Ring och begär en äggledarspårning/spolning, hade du ÄL enligt ÄL-test eller beräknar ni bara? du är ju över 30 som jag så för mig sa de att de börjar utreda redan efter 6 mån.. spolningen tar bara 10min tot 30min med före och efter så det behöver inte planeras långt i förväg, bara att du inte har mens just då..
*styrkekram* du vet att vi lyssnar här och att vi känner med dig *kramsmiley*

Jag kör ÄL test och temperaturmetoden (är kontrollfreak).
Sambon vil vänta med sitt test tills vi har försökt över 9 månader och Gun villa att jag skulle spolas efter det. Men jag blir så nojig så jag ska beställa tid nu för att prata med henne igen (kommer nog bli stammis där - var hos henne för 2 månader sen...).

Tack alla för stöd (@lil-sis , @em-pirre , @BeastieBabe )! Igår var jag inte så mottaglig, men idag värmer det STORT!

Jag gick ut och gå med en kompis och hennes nyfödde son i 2 timmar i solen igår. Det hjälpte lite. Tycker synd om mina vänner som får agera psykologer... Och det är samma visa varje gång! Jag vet inte vad jag skulle göra utan dom... Ala har nyligen fått barn och blivit gravida på max 3e försöket, men de är ändå ett stöd! Och vad som är bra är att om jag behöver prata kl 4 på natten är det alltid någon av dem som är uppe o matar ungen så jag väcker inte när jag ringer då :angel:

Jag är en hemsk människa som tycker att det är lite skönt på detta forum att det finns andra som är i typ samma sits som en själv dock! Men jag hoppas ju för oss alla, eftersom ju fler som lyckas här så känns det ju som att det kommer at gå till sist -även fast den känslan är långt borta just nu... SÅ, jag blev inte solskenshistorian denna gång, utan min mens kommer på onsdag. Jag hoppas att det är någon annans månad!!

Nu en helt annan fråga; vet någon hur länge man brukar få vänta på IVF? Vi kan köra privat om det går fortare, pengar är inget problem

Sambon vil vänta med sitt test tills vi har försökt över 9 månader och Gun villa att jag skulle spolas efter det. Men jag blir så nojig så jag ska beställa tid nu för att prata med henne igen (kommer nog bli stammis där - var hos henne för 2 månader sen...).

Tack alla för stöd (@lil-sis , @em-pirre , @BeastieBabe )! Igår var jag inte så mottaglig, men idag värmer det STORT!

Jag gick ut och gå med en kompis och hennes nyfödde son i 2 timmar i solen igår. Det hjälpte lite. Tycker synd om mina vänner som får agera psykologer... Och det är samma visa varje gång! Jag vet inte vad jag skulle göra utan dom... Ala har nyligen fått barn och blivit gravida på max 3e försöket, men de är ändå ett stöd! Och vad som är bra är att om jag behöver prata kl 4 på natten är det alltid någon av dem som är uppe o matar ungen så jag väcker inte när jag ringer då :angel:

Jag är en hemsk människa som tycker att det är lite skönt på detta forum att det finns andra som är i typ samma sits som en själv dock! Men jag hoppas ju för oss alla, eftersom ju fler som lyckas här så känns det ju som att det kommer at gå till sist -även fast den känslan är långt borta just nu... SÅ, jag blev inte solskenshistorian denna gång, utan min mens kommer på onsdag. Jag hoppas att det är någon annans månad!!

Nu en helt annan fråga; vet någon hur länge man brukar få vänta på IVF? Vi kan köra privat om det går fortare, pengar är inget problem

Ivf omfattas av vårdgarantin så det ska vara "igång" med läkarbesök etc inom tre månader. Kan ens landsting inte leva upp till det har man rätt att välja annat landsting eller privat vårdgivare.

Man behöver inte vänta tre månader innan man begär förflyttning utan fråga direkt hur lång tid det kommer att ta.

Detta gäller från det datum remiss till ivf skrivs.

@MEJ84 jag tror inte man behöver vänta något alls om man kör privat.

Och ja, det är lite skönt att inte vara den enda som inte blir gravid på beställning.

Ivf omfattas av vårdgarantin så det ska vara "igång" med läkarbesök etc inom tre månader. Kan ens landsting inte leva upp till det har man rätt att välja annat landsting eller privat vårdgivare.

Man behöver inte vänta tre månader innan man begär förflyttning utan fråga direkt hur lång tid det kommer att ta.

Detta gäller från det datum remiss till ivf skrivs.

Sen vet man ju inte hur länge det tar att få remiss...

@MEJ84 jag tror inte man behöver vänta något alls om man kör privat.

Och ja, det är lite skönt att inte vara den enda som inte blir gravid på beställning.

Jag tror att jag kommer att köra privat! Ser att det inte kostar mer än 60.000 sek för paket om 3 behandlingar på en av de jag googlade fram!

Bara att köra på det!

Jag tror att jag kommer att köra privat! Ser att det inte kostar mer än 60.000 sek för paket om 3 behandlingar på en av de jag googlade fram!

Bara att köra på det!

Hur många månader har du provat?

Ivf är typ sista steget. Steg 1 är. En utredning du vet inte vad som behövs om det är vad som behövs. Googla privat utredning istället mannen måste också utredas innan de kör på IVF.

Kram

@Javan det kan vara skönt att veta vilka alternativ som finns även om det inte nödvändigtvis blir så att man använder sig av dem. @MEJ84 håller ju i princip på med utredning.

Ivf är typ sista steget. Steg 1 är. En utredning du vet inte vad som behövs om det är vad som behövs. Googla privat utredning istället mannen måste också utredas innan de kör på IVF.

Kram

Sista och sista.
Vi har varit på ett utredningsbesök och det resulterade i en remiss till ivf trots två plus.

Det finns så många faktorer som spelar in.

Kram

Jag vet att vi ska utredas först! Det kommer vi att göra inom två månader. Jag vill bara veta att jag till sommaren, om det behövs IVF, vet att vi kan få den hjälpen redan till hösten. Vi är på riktiga försök 8 nu, men har varit utan piller ett år före det...

Bara att köra på det!

Nu kommer lite av mina funderingar, hoppas du inte tycker jag är otrevlig, jag vill bara försöka ge lite perspektiv. För även om ni kör privat så behöver ju din sambo testas. Och du behöver väl göra alla delar i utredningen inkl äggledartestet (det är väl det som kallas spolning?). Och vill han vänta så tänker jag att han är den försenande faktorn (om ni erbjudits det tidigare dvs) och inte sjukvården. Spontant får jag intrycket av att ni resonerar lite olika. Du vill ha allt nu och han har inte lika bråttom?

Jag förstår att åtta försök känns som massor! Jag är själv inne på tionde cykeln. Men du har ju fortfarande massor av år på dig att vara fertil. Passa på att njuta av att vara hormonfri och kunna ha sex när som helst utan att tänka på skydd. Själv hoppas jag innerligt på att vi får barn på "naturlig" väg då jag inte vill spendera min fritid hos läkaren. Plus att det på något sätt känns mysigare än provrör. Men med tanke på min ålder så kommer de nog sätta in åtgärder ganska snart. Vilket iof känns bra eftersom den biologiska klockan tickar på. Men jag önskar jag var fem-sex år yngre och kunde njuta av resan lite mer.

På Sophiahemmets hemsida finns ett gäng IVF-poddar. Kanske kan ngn av dem vara till nytta?

Nu kommer lite av mina funderingar, hoppas du inte tycker jag är otrevlig, jag vill bara försöka ge lite perspektiv. För även om ni kör privat så behöver ju din sambo testas. Och du behöver väl göra alla delar i utredningen inkl äggledartestet (det är väl det som kallas spolning?). Och vill han vänta så tänker jag att han är den försenande faktorn (om ni erbjudits det tidigare dvs) och inte sjukvården. Spontant får jag intrycket av att ni resonerar lite olika. Du vill ha allt nu och han har inte lika bråttom?

Jag förstår att åtta försök känns som massor! Jag är själv inne på tionde cykeln. Men du har ju fortfarande massor av år på dig att vara fertil. Passa på att njuta av att vara hormonfri och kunna ha sex när som helst utan att tänka på skydd. Själv hoppas jag innerligt på att vi får barn på "naturlig" väg då jag inte vill spendera min fritid hos läkaren. Plus att det på något sätt känns mysigare än provrör. Men med tanke på min ålder så kommer de nog sätta in åtgärder ganska snart. Vilket iof känns bra eftersom den biologiska klockan tickar på. Men jag önskar jag var fem-sex år yngre och kunde njuta av resan lite mer.

På Sophiahemmets hemsida finns ett gäng IVF-poddar. Kanske kan ngn av dem vara till nytta?

Jag vet att vi borde ta det lugnt. Och det kanske vi kommer att kunna göra nu när våren kommer och våra jobb-bördor lättar lite och vi börjar bygga hus. Mannen ska testa sig efter försök 9, alltså om en månad... Jag borde vänta tills dess också. Jag vet allt detta. Jag är i vanliga fall väldigt resonlig, men med dessa gråtattacker så vet jag inte om jag orkar vänta längre... Och så tycker jag att det är skönt att veta att det antagligen finns ett alternativ B om det ser bra ut eller bara halvdåligt ut. Mardrömmen är ju att det skulle vara så illa att IVF skulle vara uteslutet. Men trots att jag har väldigt lätt att ta till värsta tänkbara scenariot, är det scenariot bara ett svart hål för mig.

Och jag tycker absolut inte att du är otrevlig -du resonerar som jag under alla andra dagar i månaden förutom BIM-3 till BIM :meh: :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka