En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Cynthia jag menade heller inte att förringa din situation! Det är jobbigt hur som helst. Jag hade t.ex. blivit glad för ett missfall just nu, även om jag förstår att det är fruktansvärt svårt just i den situationen.
Det kan jag förstå! Ett missfall skulle betyda att det händer något iallafall.

Jag som verkligen hejar på dej! Känns så tungt när det inte funkar!

Mvh Miks

Har fått mens idag, var ju väntat. Cykeln verkar ha rubbats och jag undrar om vi kanske ska överväga äl-stickor ändå för att kunna ha koll.

@paprika det är ganska skönt att kartlägga sin cykel. Man behöver ju inte slaviskt kissa på sticka varje månad, men lite grann i början för att få ett hum om vilka symtom man brukar få vid äl, för och efter. Jag hade klarat mig fint utan stickor eftersom jag är så regelbunden, och dessutom känner av väldigt väl när det är dags. Ändå vill jag ha lite koll, inte för att kunna ha sex på rätt stund (det händer i alla fall tack vare ökad sexlust), utan för att få bekräftat att "nu är det 14 dagar tills mensen kommer".

@em-pirre fiffigt att testa för att ha koll på när mensen kommer. Jag blir alltid tagen på sängen när jag börjar blöda och oftast helt oförberedd med skydd :D

Tja, jag gör det mest för att inte plötsligt gå och vänta på en mens som aldrig kommer (t.ex. p.g.a. utebliven ägglossning) och då är det snopet att testa minus på gravtest i två veckor (been there...).

@em-pirre om å tänka på en sak och vet inte om jag frågat innan. Men har man undersökt ditt ägglossningssekret? Det kan hända att det är för segt och är därför klarar inte spermierna att ta sig fram. En del har varit hjälpta av att äta slemlösande hostmedici som bisolvon. (Receptfritt.). Må vara ett långskott, men vet ofrivilligt barnlösa som blivit gravida efter att båda parter tagit dagliga slurkar, förvisso kunde det ju skett ändå, därav långskottet. Sedan vet jag att vår ivfläkare rekommenderade trombyl då det kan underlätta för ägget att fästa, i Sverige verkar det vara två skolor om detta, men hon som jobbat i Norge sa att där är det mer regel att man ger det. Samma ämne finns att finna i typ magnecyl, men annars har jag en oöppnad burk om du vill ha..

Nej, det har man inte gjort, annat än under vanlig gynundersökning vid äl. Jag har tagit slemlösande.

Dessutom har jag under åren ätit massvis med Treo, vilket är samma verksamma ämne som Trombyl. Detta menar man iaf i Finland att absolut bör undvikas, vilket jag gjort. Jag tar Treo nu som då, men har alltså minskat.

Nej, det har man inte gjort, annat än under vanlig gynundersökning vid äl. Jag har tagit slemlösande.

Dessutom har jag under åren ätit massvis med Treo, vilket är samma verksamma ämne som Trombyl. Detta menar man iaf i Finland att absolut bör undvikas, vilket jag gjort. Jag tar Treo nu som då, men har alltså minskat.
Intressant att det skiljer sig så mellan länderna, I Norge gav man 75 mg trombyl dagligen i princip till de flesta ivf-patienter enligt vår läkare, här är det skilda meningar förstod jag då jag diskuterade det med den andra ivf-läkaren som dock påpekade att det inte är skadligt men ifrågasatte mer om det verkligen hjälper med lite blodförtunnande.

Var som sagt långskott om ni inte hade provat, i väntan på er tur.

@paprika det är ganska skönt att kartlägga sin cykel. Man behöver ju inte slaviskt kissa på sticka varje månad, men lite grann i början för att få ett hum om vilka symtom man brukar få vid äl, för och efter. Jag hade klarat mig fint utan stickor eftersom jag är så regelbunden, och dessutom känner av väldigt väl när det är dags. Ändå vill jag ha lite koll, inte för att kunna ha sex på rätt stund (det händer i alla fall tack vare ökad sexlust), utan för att få bekräftat att "nu är det 14 dagar tills mensen kommer".

Ja det börjar kännas mer och mer lockande att testa för att få mer koll. Hade, eller trodde i alla fall att jag hade, koll innan.

Har tagit upp det med sambon och jag tror han behöver vänja sig lite vid tanken först. Att ta steget från "vi låter bli att skydda oss och hoppas att det blir något" till att vi aktivt skulle försöka, vilket det ändå skulle bli.

Idag, fem dagar efter förmodad ÄL hade jag en liten blödning. :eek: KAN det vara en sk. nidblödning så tidigt, eller är det bara en tillfällighet? Har BIM den 29/12, men tänkte testa en gång på julaftons morgon bara så jag vet om jag kan dricka nubbe eller ska låta bli. Visar nog inget så tidigt i alla fall men man kan ju inte veta. Lika bra. ;) Sen tänkte jag testa på nyårsafton om inte mensen kommer.

Och som jag trodde så är det troligen kombon operation och p-sprutor som gör att det blöder konstigt.
Har du fortfarande inte slutat blöda!?! Shit vad jobbigt! Går det att göra något åt det eller är det att vänta ut effekten av P-sprutan? Du måste ju tappa sjukt mycket i blodvärde!

Mvh Miks

Idag, fem dagar efter förmodad ÄL hade jag en liten blödning. :eek: KAN det vara en sk. nidblödning så tidigt, eller är det bara en tillfällighet? Har BIM den 29/12, men tänkte testa en gång på julaftons morgon bara så jag vet om jag kan dricka nubbe eller ska låta bli. Visar nog inget så tidigt i alla fall men man kan ju inte veta. Lika bra. ;) Sen tänkte jag testa på nyårsafton om inte mensen kommer.

Åh håller tummarna :D
Kan ju absolut va nidblödning!

Själv så har jag bim den 26, men tänkte testa på julafton för samma anledning! Har av nån konstig anledning fått ett sug efter att dricka ett glas vin (alkisvarning) sista månaderna.
Har aldrig förr druckit vin så är lite märkligt ;)

Min fråga - Är det ofta test visar fel 2 dagar innan bim?

Åh håller tummarna :D
Kan ju absolut va nidblödning!

Själv så har jag bim den 26, men tänkte testa på julafton för samma anledning! Har av nån konstig anledning fått ett sug efter att dricka ett glas vin (alkisvarning) sista månaderna.
Har aldrig förr druckit vin så är lite märkligt ;)

Min fråga - Är det ofta test visar fel 2 dagar innan bim?
Köper du ett väldigt känsligt (t.ex clearblue) borde det vara ganska rättvisande. Det står hur säkert det är x dagar innan bim på deras förpackning tror jag.

Jag läste nånstans att en del av testerna visar rätt till 90% 2 dagar innan förväntad mens. Om det stämmer eller inte vet jag dock inte, men det låter ju rätt logiskt.

Här kom tomten tidigt med mensen, jättekul ;) så vi tar nya tag.

Jag läste nånstans att en del av testerna visar rätt till 90% 2 dagar innan förväntad mens. Om det stämmer eller inte vet jag dock inte, men det låter ju rätt logiskt.

Här kom tomten tidigt med mensen, jättekul ;) så vi tar nya tag.
Trist! Håller tummarna för att det går bättre nästa gång.

Tack :)
Men vi har ingen brådska. På sätt och vis är det väl bra för min kropp att få bli så stark som möjligt först.
Så visst längtar man lite, men det är ingen katastrof för oss/mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 143
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 242
· Visningar
64 668
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 650
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka