En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vart jag vill komma? Att du dömer ganska hårt andras inställning till att föda ett barn med downs vs missfallsrisken. Du känner en som förlorat sitt barn, men känner du någon som har ett utvecklingsstört barn med diverse fysiska tilläggsdiagnoser. = Man ska inte vara så snabb att hårdnackat tala om för andra att de i princip är dumma som tar en chans åt endera hållet baserat på ett ganska litet underlag (din vän). Men det är min tanke.

Och nej jag behövde inte vara tydligare eftersom det inte var downs jag gav uttryck för, utan att mitt landsting har ändrat sina regler sedan jag sist födde ett levande barn. Och deras regelverk är baserat utifrån downs, inte det andra, så det får jag diskutera nästa fredag.

OT så kan jag nog mest konstatera min irritation över att det inte är lika för alla oavsett var i landet man bor. Men det är det ju på ganska mycket inom sjukvården och inte bara mödravården.

Man ska inte vara så snabb att hårdnackat tala om för andra att de i princip är dumma som tar en chans åt endera hållet baserat på ett ganska litet underlag (din vän).

Du får gärna citera mig på det där. Men statistiskt sett det konstigt att hellre referera till risk relaterat till ålder, vilket är väldigt trubbigt, än risk i relation till KUB, som ett flertal gjort här. Jag har svårt att förstå det - och trots det har jag inte ens tänkt tanken att någon är "dum i huvudet".
Det var för övrigt ditt enstaka exempel med en kollega som jag reagerade på - och skrev ett motsvarande inlägg just för att belysa att man inte kan dra statistiska slutsatser utifrån en person.

Och nej jag behövde inte vara tydligare eftersom det inte var downs jag gav uttryck för, utan att mitt landsting har ändrat sina regler sedan jag sist födde ett levande barn. Och deras regelverk är baserat utifrån downs, inte det andra, så det får jag diskutera nästa fredag.

Då får du ta att du blir missförstådd, av mig såväl som andra.

usch förlåt för mitt surmulna gnäll, nu när jag äntligen har ett + så borde jag vara tyst, glad och tacksam.
Tacksam - ja, det är man innerst. Men varför skulle man inte få gnälla bara för att man blivit gravid? Det är sjukt jobbigt, tungt, tråkigt, besvärligt ect ect att vara gravid. Varför ska man helt plötsligt inte få ge uttryck för det jobbiga bara för att man blivit gravid?

Ang KUB och fvp så säger jag varken bu eller bä. Här erbjuds det bara till de över 35 och dit har jag ett antal år kvar. Så har inte ens funderat över hur vi skulle göra om det blev aktuellt.

För att byta ämne lite - hur pass jämt kommer er ÄL varje månad?

Första månaden kom det på dag 18 här, förra månaden var det positivt både dag 18 och 19. Idag hade jag stegring så misstänker att det kommer vara positivt dag 17 nu... Inte jättestora skillnader, men ändå mer än vad jag trodde ;)

Bara jag lyckas bli gravid tar jag gladeligen alla era besvär och problem så ni slipper!

Nu fick jag en känsla av att jag kommer att få äta upp det där! :D
Såklart du gör!

Och förhoppningsvis slipper du äta upp det har har en helt underbar, fantastisk och helt problemfri graviditet!

Mvh Miks

För att byta ämne lite - hur pass jämt kommer er ÄL varje månad?

Första månaden kom det på dag 18 här, förra månaden var det positivt både dag 18 och 19. Idag hade jag stegring så misstänker att det kommer vara positivt dag 17 nu... Inte jättestora skillnader, men ändå mer än vad jag trodde ;)

Så här har min ägglossning sett ut. Jag har alltid 15 dagar mellan ägglossning och mens. Dock har ägglossningen varit lite lurig.

Dag 19 mars
Dag 14 februari
Dag 22 januari
Dag 16 december

Innan december tappade jag all statistik efter ett synkfail med telefonen. Jag blev gravid på ägglossningen i mars.

Jag hade aldrig hittat ägglossningen utan stickor. Jag har haft både testlagrets (sämst), Apotekets (enklast) och Clear Blue (dyra men bra). Jag använde testlagrets för att få en indikation. När det började stegra så använde jag Apotekets och när det såg ut att bli positivt la jag på Clear Blue. Vid ägglossning hade jag alltså alltid tre test som visade positivt.

Mvh Miks

Här har varit fullt upp med kompis på besök i två veckor, minst sagt superintensivt, särskilt som vi inte träffats innan och hon inte är från Sverige = prata engelska hela tiden. Dessutom har sambons mamma blivit jättesjukt väldigt plötsligt och är inlagd på sjukhus och pendlar upp och ner hela tiden. Vi har med andra ord inte gjort några försök den här månaden. Min mens kom idag, eller ja, pyttelite på pappret och ingen mensvärk men det får väl ändå räknas som mens. Nu har jag med andra ord nästan lite koll på min cykel :). Exakt 30 dagar sedan sista mensen så det känns ju som min kropp kanske är i ganska bra balans iaf. Mina äl-stickor tog naturligtvis slut dagen innan jag borde haft min äl så jag vet inte om jag hade äl eller inte denna månaden, men det är helt möjligt att jag hade det. Jag kommer inte köpa nya stickor utan vi låter det ha sin gång, tajmar vi så gör vi annars får det bli längre fram. Jag blir helt låst av att testa ;). Jag har iaf ett gäng med grav-stickor som jag tänker använda vid behov.

Robl: BIM 2/7

Girasol: Gravid .3e försöket ivf. - 38 år. Har 4 barn sedan tidigare (-99,-02,-04,-05)
Rhinos: ÄL 29/6 BIM 13/7 - 25 år, andra försöket, inga barn sedan innan.
Mois: ÄL 1/7 BIM 14/7 - 30 år, tredje försöket. Dotter född 2011-08
lil-sis äl 1/7 BIM 14/7 - 33 år, sjuttioelfte försöket, inga barn. (Andra efter MF som tog 5 försök efter X som tog 5 försök).
Vilse
: ÄL 11/7 BIM 14-22/7 - 27 år, andra försöket, son född -13
Rosen-Knoppen: ÄL 12/7 BIM 26/7 (App) - 25 (26 i September) år, sjunde försöket. Inga barn sen innan
em-pirre: ÄL 18/7 BIM 1/8 - 29 år, försökt i ca 1 år, inga barn.
Thera: ÄL 18/7 BIM 1/8 - 32 år, tredje försöket, son född 2011
Kanintant: ÄL 24/7 BIM 7/8 - 32 år, inga barn sedan innan

Girasol: Gravid .3e försöket ivf. - 38 år. Har 4 barn sedan tidigare (-99,-02,-04,-05)
lil-sis äl 1/7 BIM 14/7 - 33 år, sjuttioelfte försöket, inga barn. (Andra efter MF som tog 5 försök efter X som tog 5 försök).
Vilse
: ÄL 11/7 BIM 14-22/7 - 27 år, andra försöket, son född -13
Rosen-Knoppen: ÄL 12/7 BIM 26/7 (App) - 25 (26 i September) år, sjunde försöket. Inga barn sen innan
Robl äl 12/7 bim 26/7 (tror jag) 23 år, 3 försöket, inga barn.

Hade rätt, äl kom två dagar tidigare än beräknat. Så nu börjar vääääääntan...

Rhinos
: ÄL 29/6 BIM 13/7 - 25 år, andra försöket, inga barn sedan innan.
Vilse
: ÄL 9/7 BIM 18-22/7 - 27 år, andra försöket, son född -13

Håller tummarna @vilse :)

Själv så har jag aldrig varit säker på att jag har/haft äl men denna månad känns det rätt säkert.
Igår va det typ OH shit va glatt & halkigt ;) stickorna visa bara ett svagt sträck men läste att miljön därnere kan ställa om ett par dagar innan ;)

O nu kör vi med mys varje dag, har gjort det i en vecka o kör på fram till bim ;)

Vilse
: ÄL 9/7 BIM 18-22/7 - 27 år, andra försöket, son född -13
Mois: ÄL 28/7 BIM 12/8 - 30 år, fjärde försöket. Dotter född 2011-08

Där kom mensen, några dagar tidigt enligt den vanliga cykeln men i rätt tid enligt mina egna beräkningar (upplevde tidigare ÄL). Men hoppades så klart att den inte skulle komma. :(
Jaja, nu blir det vin på semestern *positivt tänkande* ;)

Här har varit fullt upp med kompis på besök i två veckor, minst sagt superintensivt, särskilt som vi inte träffats innan och hon inte är från Sverige = prata engelska hela tiden. Dessutom har sambons mamma blivit jättesjukt väldigt plötsligt och är inlagd på sjukhus och pendlar upp och ner hela tiden. Vi har med andra ord inte gjort några försök den här månaden. Min mens kom idag, eller ja, pyttelite på pappret och ingen mensvärk men det får väl ändå räknas som mens. Nu har jag med andra ord nästan lite koll på min cykel :). Exakt 30 dagar sedan sista mensen så det känns ju som min kropp kanske är i ganska bra balans iaf. Mina äl-stickor tog naturligtvis slut dagen innan jag borde haft min äl så jag vet inte om jag hade äl eller inte denna månaden, men det är helt möjligt att jag hade det. Jag kommer inte köpa nya stickor utan vi låter det ha sin gång, tajmar vi så gör vi annars får det bli längre fram. Jag blir helt låst av att testa ;). Jag har iaf ett gäng med grav-stickor som jag tänker använda vid behov.

Jag förstår vad du menar med att bli låst av att testa. Tror jag också skulle bli det så jag försöker avvakta med inköp av ÄL-tester. Tycker jag blir låst av att bara vänta mellan ÄL o BIM, vill inte skapa en olidlig väntan mellan mens och ÄL också. Phu!
Skönt att din kropp har fattat galoppen och börjar falla in i en regelbunden cykel det gör ju också det lite lättare att, utan tester, uppskatta när ÄL är.

Jag skulle gissa att det är lika tomt i livmodern som vanligt så på måndag får jag skjuta alla telefondemoner åt sidan och ringa runt i Sthlm och fråga om det är någon som har tid att operera hyfsat snart och har kapacitet för utomlänspatienter.

Jag skulle gissa att det är lika tomt i livmodern som vanligt så på måndag får jag skjuta alla telefondemoner åt sidan och ringa runt i Sthlm och fråga om det är någon som har tid att operera hyfsat snart och har kapacitet för utomlänspatienter.
Trist :(

Läste innan att du börjar testa med äl tester innan mens för att få en hänvisning om vart de går. Har du gjort det de gånger du varit gravid med? Visar äl testerna positivt tidigare än graviditetstesterna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 291
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 064
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar