En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja tänk så olika det kan vara. Första gången jag borde haft mens efter pillerstoppet men inte fick det blev jag väldigt nervös vid tanken på att jag kunde vara gravid. Under de dagarna som gick innan jag testade vande jag mig vid tanken, det fanns ju ändå en anledning till att jag slutade med piller, och när testet visade negativt blev jag mer besviken än jag trott innan att jag skulle bli. Nu har jag läst om så många som det tagit lång tid för att få igång kroppen efter pillerstopp, så nu är jag nervös för att det ska ta jättelång tid. Jag blir inte yngre direkt. Har alltid räknat med att ha fått mitt första barn innan 30, men det är ju för sent nu. Som vanligt stressar jag säkert upp mig i onödan. Men är det något jag lärt mig genom att följa den här tråden så är det att inte ta för givet att man kan bli gravid.

Ja för mig och exet tog det flera år innan vi fick till en graviditet -som slutade i ett MA. Sedan tog det tre och ett halvt år innan äldsta sonen kom till världen. Då hade vi hunnit genomgå barnlöshetsutredning, hormonbehandling och precis fått beskedet att vi nog behövde ivf. Då blev jag gravid och läkarna sa att det var en chans på miljonen. (exet hade både få och slöa spermier. Bytte jobb ett halvår innan vi blev gravida, fick dock jobba nästan 2 år på tvåan medan trean blev på första försöket och fyran var inte planerad. Hans förra jobb bestod av ganska mycket lödning och lim samt lösningsmedel sånt de senare upptäckte faktiskt sänker fertiliteten)

Så det kan verkligen vara olika....

Hur går det för dig @lil-sis ? Såg att vi ligger lika i listan denna omgången. Jag tror dock att min BIM kan räknas några dagar tidigare, då jag tror att min ÄL var några dar tidigare än beräknat. Tror att min cykel har växlat ner till 30 dagar från 32 dagar, det kanske är sommarcykeln ;) Förra sommaren var den faktiskt också lite kortare ser jag när jag tittar tillbaka i appen. Komiskt! Eller ja, kanske helt naturligt att det växlar över året. Vad vet jag :)
Jag har inga symptom på en ev graviditet, även om jag letar haha Även fast jag inte hade några direkta symptom med dottern såhär tidigt så kan jag ju inte låta bli att känna efter och fundera.
Suck! Jag har väl lite för mycket tid över just nu, det är verkligen semestertider på jobbet (superlugnt). Jag går inte på semester förrän om två veckor dock. Segt!

Hur går det för dig @lil-sis ? Såg att vi ligger lika i listan denna omgången. Jag tror dock att min BIM kan räknas några dagar tidigare, då jag tror att min ÄL var några dar tidigare än beräknat. Tror att min cykel har växlat ner till 30 dagar från 32 dagar, det kanske är sommarcykeln ;) Förra sommaren var den faktiskt också lite kortare ser jag när jag tittar tillbaka i appen. Komiskt! Eller ja, kanske helt naturligt att det växlar över året. Vad vet jag :)
Jag har inga symptom på en ev graviditet, även om jag letar haha Även fast jag inte hade några direkta symptom med dottern såhär tidigt så kan jag ju inte låta bli att känna efter och fundera.
Suck! Jag har väl lite för mycket tid över just nu, det är verkligen semestertider på jobbet (superlugnt). Jag går inte på semester förrän om två veckor dock. Segt!

Äl 2/7 och det är ju inte ens en vecka sedan. BIM är lite preliminärt för det varierar lite.

Och främst så är jag kluven till om jag vill ha plus eller inte...

Lär börja kissa på Äl-stickor på onsdag för att se åt vilket håll det bär iväg.

Förstår att det är blandade känslor.
Jag får vackert vänta med testandet till BIM (eller om mensen hinner före), finns inga ÄL-tester här som kan hinta. Det får det bli till nästa gång, förhoppningsvis blir det ingen nästa gång men om ifall att ;)

Äl 2/7 och det är ju inte ens en vecka sedan. BIM är lite preliminärt för det varierar lite.

Och främst så är jag kluven till om jag vill ha plus eller inte...

Lär börja kissa på Äl-stickor på onsdag för att se åt vilket håll det bär iväg.

Oj, vad svårt.
Och var tungt att beslutet bara ligger hos dig...

Jag tror att jag hade siktat på operationen om jag hade varit i din situation. För att bli av med övervikten, fokusera på mig själv, bygga upp kroppen och ha bättre förutsättningar att klara och orka ett liv med barn sedan. Och att bära ett barn, jag är tidigt i graviditeten – men det är skitjobbigt redan nu. Jag inser att jag behöver vara i toppform för att klara en förlossning – och inte minst tiden efter. Visst medför operationen också risker, men jag tror att det är enklare och säkrare att göra den först ändå.

Oj, vad svårt.
Och var tungt att beslutet bara ligger hos dig...

Jag tror att jag hade siktat på operationen om jag hade varit i din situation. För att bli av med övervikten, fokusera på mig själv, bygga upp kroppen och ha bättre förutsättningar att klara och orka ett liv med barn sedan. Och att bära ett barn, jag är tidigt i graviditeten – men det är skitjobbigt redan nu. Jag inser att jag behöver vara i toppform för att klara en förlossning – och inte minst tiden efter. Visst medför operationen också risker, men jag tror att det är enklare och säkrare att göra den först ändå.

Om det inte är plus nu så blir det operation först, så egentligen är ju beslutet redan taget och med tanke på historiken är ett plus ganska osannolikt.

Riskerna med graviditet efter op är ju egentligen inte min hälsa utan barnets. Det är vanligt med små barn efter op och en del har ju svårt att ta upp tillräckligt med näring bara för eget bruk.

Man tillhör specialmödravården från dag ett som opererad så det är väl tätare kontroller antar jag.

Skulle det vara plus nu och det går bra så blir det op när knodd är runt ett halvår (dvs september/oktober nästa år), så op blir det oavsett, det är "bara" en fråga om när.

Men jag har förtur till op pga fertilitetskliniken har bedömt att det är lite bråttom pga vikande äggreserv och tveksam funktion på den kvarvarande äggledaren, så att skjuta på op för att försöka få plus på egen hand har aldrig varit aktuellt. Det jag har funderat på sist är om jag alls vill ha plus, någonsin...

Men jag antar att allt faller på plats till slut oavsett!

@lil-sis en fundering jag har. Man har inte övervägt att hormonbehandla dig för att sätta dig i tillfälligt klimakterie sk långa protokollet om man gör ivf, men gör det under ett tag bara för att spara på äggreserven om det nu blir operation?

Hu idag då jag vaknade efter en het natt på jobbet -läs nu het som en tropisk natt, 30 grader, fuktigt, undermålig ventilation och inte kunna ha något fönster öppet pga säkerhetsaspekt- så har mina bröst krympt rejält. Inte till som innan men D-kupan är då inte utfylld alls och brösten är mjuka som de normalt är. Den som varit snudd på tajt senaste veckan. Har C annars. Har annars lite lätt illamående mellan varven och torrulkade rejält igårkväll då jag skulle tömma papperskorgarna, där nån snäll kollega slängt äppelskrutt som jäst fint i värmen.

@lil-sis en fundering jag har. Man har inte övervägt att hormonbehandla dig för att sätta dig i tillfälligt klimakterie sk långa protokollet om man gör ivf, men gör det under ett tag bara för att spara på äggreserven om det nu blir operation?

Nej de tar inte ens remissen så länge jag väger för mycket.

Men blir det mens nu så tänkte jag köra p-sprutor ett par omgångar så jag slipper migrän så mkt som möjligt. Inte för att det tycks ha sparat ägg innan, har använt sprutor i över 10 år...

Och just det!

Den ansvariga läkaren på reproduktionscentrum på Ackis var den som skickade mig sista gången till Gynakuten med misstänkt X och den tyckte inte att det var så illa även om antalet blåsor/äggstock var lågt så fanns det isf fler och ungefär lika många på båda sidorna.

Fasen, utöver att jag behöver kissa varje natt och har en grym molvärk som faktiskt gör rejält ont mellan varven och sitter i upp till 5 timmar på samma ställe och att jag själv noterade igår att jag känner mig lättirriterad på allt och alla i omgivningen, så känner jag mig inte alls gravid.
Pratade med barnmorskemottagningen idag, tänkte det var svårt att få tid till inskrivning, men verkar inte så. Nuförtiden kör de hälsosamtal tidigt så ska dit nästa vecka. Jaha på vaddå liksom? Vet redan på vad jag får/inte får äta osv. Sen insåg jag till min fasa att de ändrat reglerna i landstinget sen senast. KUBtest erbjuds jag men inget fostervattensprov. Numera erbjuds man det först då man fyllt 40. Enda gången jag faktiskt önskade mig äldre.
usch förlåt för mitt surmulna gnäll, nu när jag äntligen har ett + så borde jag vara tyst, glad och tacksam.

Fasen, utöver att jag behöver kissa varje natt och har en grym molvärk som faktiskt gör rejält ont mellan varven och sitter i upp till 5 timmar på samma ställe och att jag själv noterade igår att jag känner mig lättirriterad på allt och alla i omgivningen, så känner jag mig inte alls gravid.
Pratade med barnmorskemottagningen idag, tänkte det var svårt att få tid till inskrivning, men verkar inte så. Nuförtiden kör de hälsosamtal tidigt så ska dit nästa vecka. Jaha på vaddå liksom? Vet redan på vad jag får/inte får äta osv. Sen insåg jag till min fasa att de ändrat reglerna i landstinget sen senast. KUBtest erbjuds jag men inget fostervattensprov. Numera erbjuds man det först då man fyllt 40. Enda gången jag faktiskt önskade mig äldre.
usch förlåt för mitt surmulna gnäll, nu när jag äntligen har ett + så borde jag vara tyst, glad och tacksam.

Men om KUB ser bra ut behövs väl inget fvp ändå? Och om det inte ser bra ut så borde väl läkaren kunna skriva en remiss till fvp?

Fast ett fvp ger svar på mer än KUB, det är så jag tänker. Har även en kollega som gjorde KUB och såg normalt ut. Ville göra fvp men fick inte och sedan på RUL så hittade de något skumt och då först blev det fvp och det barnet hade en jättekonstig avvikelse och fick i sista rappet godkänt av socialstyrelsen att få göra en abort. Hade barnet fötts så hade det varit gravt utvecklingsstört Om det hade överlevt. Hon har nu precis fått barn och då nekade inte fvp och det barnet är friskt.

-Jo är KUB indikation på fel så får erbjuds man fvp.

Men om KUB ser bra ut behövs väl inget fvp ändå? Och om det inte ser bra ut så borde väl läkaren kunna skriva en remiss till fvp?

Jag tror att om risken bedöms större än 1 på 200 rekommenderas fvp. Man gör det inte i onödan för missfallsrisken och har man kämpat länge för att bli gravid är det ju lite konstigt, kan jag tycka, att man i så fall går emot vårdens bedömning.

Missfallsrisken är förhöjd med 1% ungefär. Jag är ganska väl insatt i just fosterdiagnostik ( för att inte jobba med det) då det var ett av mina val som ämne i vårdvetenskapen och väger jag riskerna mot min kroniska sjukdom så är valet ett annat. Så jag ser det inte alls konstigt att man vill göra ett fvp då man är 39 år och har en progressiv sjukdom, då är skillnaden enorm på att få ett funktionsnedsatt barn vs ett som inte är det. Sedan eftersom jag även jobbar inom omsorgerna så är jag också allt för väl medveten om hur livet ser ut för ganska många. Givetvis är det inget fvp som kan visa allt och vissa skador kan uppkomma under eller efter förlossning, men de som går att förebygga genom att jag ges ett aktivt val innan är ju ändå vad jag kan tycka min rättighet.

Min kompis gjorde fvp och fick missfall. Jag gjorde fvp och det gick bra. Min läkare sa att det var väldigt ovanligt med missfall och att här i Västerås hade dom inte haft något på över två år. Risken är 0,5-1%. Vi valde att göra fvp för att vi ville minimera riskerna att få ett barn som föds handikappat, dvs vi hade valt abort om fvp hade visat på några tråkigheter. Jag förstår dig @Girasol att du vill göra fvp, KUB-testet är ju inte alls lika "tillförlitligt". Kan du åka till en annan klinik och göra provet (kanske mot betalning) eller är det helt kört? Här i Västerås erbjuds man fvp om man är 35 år eller äldre, iaf var det så hösten 2012 då jag gjorde det.

Givetvis är det inget fvp som kan visa allt och vissa skador kan uppkomma under eller efter förlossning, men de som går att förebygga genom att jag ges ett aktivt val innan är ju ändå vad jag kan tycka min rättighet.

Jag kan förstå det. Däremot tycker jag att ordvalet "förebygga" är cyniskt i sammanhanget (förebyggande åtgärd vore väl snarare att skaffa barn i yngre ålder) samt att det inte är en självklar rättighet, av olika etiska skäl.

Men sen när i hela friden har jag pratat om downs syndrom som det jag vill ha reda på? För det är i stort vad KUB går ut på. Att förebygga kan vara att även förbereda sig på ev sjukdomsbild vs min egen, vilka åtgärde behövs när barnet föds osv och jo det är min rättighet att vara så väl förberedd som jag kan vara. OCH ingenstans har jag skrivit att jag isåfall ämnar göra abort. Läs om och läs rätt för bövelen. Och om vi nu ska diskutera ålder så har jag barn sedan tidigare och fick mitt första då jag var 23 och det minskade varken risken för min ärftliga sjukdom eller de sjukdomar jag är ute efter att ta reda på. Vad du anser etiskt korrekt behöver inte överensstämma med vad andra anser korrekt.

Och nej, det är större risk att vänta ett barn med någon form av kromosomavvikelse än missfallsrisken vid fvp

Vi har tid bokad för fostervattenprov på Ultragyn Odenplan i Stockholm. Vi fick en sämre siffra på CUB testet. På Ultragyns hemsida står följande:

Om en gravid kvinna beräknas ha låg sannolikhet för Downs syndrom, vilket gäller de allra flesta, rekommenderas inte provtagning eftersom det medför en risk för missfall (kring 0,3 %).

Med provtagning menas i detta fall moderkaksprov och fostervattenprov. Hela texten finns att finna här: http://dev.ultragyn.se/?page_id=16

På deras hemsida står det att de gör 600 prov om året så vi känner oss ganska trygga men är väl medvetna om risken såklart.

@Girasol kan du åka någon annanstans och få göra provet?

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 361
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 064
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
824
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar