En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Kanintant det vettigaste är att räkna enligt sin vanliga cykellängd, helst den längsta. Har man dock alltid oregelbundna cyklar så får man utgå efter sin lutealfas, om man vet hur lång den är.

Jag har ingen som helst koll på min cykel pga att jag haft spiral, jag vet ju inte ens om systemet är igång ordentligt men jag tror att jag haft regelbunden äl med spiralen.

Nej egentligen inte men det brukat vara en fördel att testa med morgonurinet.

14 dagar efter äl hade jag testat om jag har oregelbunden mens eller så långt som den längsta cykeln varit.

Om jag räknar från första känningen så är det 15 dagar imorgon så det borde ju bli bra att testa imorgon bitti.

Det brukar ju bli säkrare om man har hållit på ett tag och fungerar bäst om man har regelbunden mens.

Vad man kan göra är att prova älstickor för att kolla om man har ägglossning.

Jo, det är klart.
Jag vill inte hålla på med stickor, utan vi kör lite varannan dag så tar det väl nån gång ;)

@Kanintant
Jag testa i måndags, tänkte testa imorgon igen :) håll tummarna :)

Jag fick remiss till lab på posten idag! Så otroligt smidigt och snabbt tack vare gyn. Nu väntar jag bara på att få igång mensen så att jag kan beställa labbtid.:bump:

Jo, det är klart.
Jag vill inte hålla på med stickor, utan vi kör lite varannan dag så tar det väl nån gång ;)

@Kanintant
Jag testa i måndags, tänkte testa imorgon igen :) håll tummarna :)
Stickorna är bra på många andra sätt än att veta när man måste ha sex.

Har man regelbunden mens tex så gott som alltid 28 dagar så brukar ägglossningen fungera (om man inte har ett väldigt udda blödningsmönster).

Men är det så att man precis slutat med preventivmedel eller har oregelbundna cykler så kan det vara bra att kolla av med ältester att förutsättningarna för äl faktiskt finns där.

Har man testat i ett halvår och bara fått utslag någon enstaka gång eller tom ingen alls på älstickorna så är det läge att söka hjälp.

Att hålla på och kludda i ett år om man vet att ägglossningen inte fungerar som den skall är bara bortkastad tid.

Oberoende av alla andra fel som man kan ha så finns det två saker som är ett absolut måste dvs fungerande ägglossning och fungerande spermier.

Har man regelbunden mens tex så gott som alltid 28 dagar så brukar ägglossningen fungera (om man inte har ett väldigt udda blödningsmönster).

Men är det så att man precis slutat med preventivmedel eller har oregelbundna cykler så kan det vara bra att kolla av med ältester att förutsättningarna för äl faktiskt finns där.

Har man testat i ett halvår och bara fått utslag någon enstaka gång eller tom ingen alls på älstickorna så är det läge att söka hjälp.

Att hålla på och kludda i ett år om man vet att ägglossningen inte fungerar som den skall är bara bortkastad tid.

Oberoende av alla andra fel som man kan ha så finns det två saker som är ett absolut måste dvs fungerande ägglossning och fungerande spermier.
Nu menar jag inte att man måste använda älstickor utan det var bara en förklaring till varför det kan vara bra att prova älstickor :)

Det är ju bara en muskelknuta.
En enorm visserligen men ändå.

Stjälkat myom för att vara exakt ;)
Nähä du! Jag tänker inte bildgoogla på stjälkat myom! Nu får det räcka!

Men av det jag såg kan man ju absolut operera bort det. Och vad jag såg kan de bli väldigt stora! Inte konstigt att det är svårt för litet embryo att veta vart det ska ta vägen om du har ett sånt där myom!

Hoppas du får positivt besked med operationen!

Mvh Miks

Har jättekonstiga flytningar :confused:

Men underredet är väl förvirrat antar jag.

Alltså flytningar är väl aldrig speciellt lustiga. Jag skulle gärna slippa dom om det gick. Men på vilket sätt är de konstiga nu? Gryniga? Slemmiga? Blodblandade? Mjölkiga?

Det skulle ju inte vara jättekonstigt om underredet säger ifrån den ganska elaka misshandeln det fått utstå under den senaste tiden. Fast det är ju tråkigt om det strular nu!

Mvh Miks

Alltså flytningar är väl aldrig speciellt lustiga. Jag skulle gärna slippa dom om det gick. Men på vilket sätt är de konstiga nu? Gryniga? Slemmiga? Blodblandade? Mjölkiga?

Det skulle ju inte vara jättekonstigt om underredet säger ifrån den ganska elaka misshandeln det fått utstå under den senaste tiden. Fast det är ju tråkigt om det strular nu!

Mvh Miks

Jag har sällan särskilt mycket, det bara vid ägglossning och jag gillar att det städar sig självt där nere :D

Men de är liksom genomskinliga (halkiga) med strimmor av vad jag skulle gissa är slemhinna, vit. Ungefär som på morgonen i munnen när man använt Listerine första gången. Som ett dött lager slemhinna kort och gott. Men det är inte ägglossningsflytning och inte som de brukar vara, de ändrar ju struktur under cykelns gång (iaf väldigt tydligt för mig).

Det luktar inte konstigt eller något sådant, annars hade man ju kunnat misstänka början på infektion (har feber också) men det gör det inte.

@lil-sis Alltså jag är ju lite av ett Google-geni. Kanske inte alltid en bra talang men ibland kan det vara en helt ok skill!

Vad jag kan hitta så låter det inte helt ok. Både strukturen på flytningen, att den kommer nu och att du dessutom har feber. Både enligt övriga forum och på en del vårdguide-sajter talar det för att det skulle kunna vara en infektion. Ju tidigare den behandlas desto lättare att bli av med. Att flytningarna inte luktar något verkar inte heller ha någon betydelse i detta läget. Det innebär bara att infektionen (om det nu är en) inte hunnit gro till sig.

Tufft att det blev långhelg just nu. Annars hade det ju kanske varit läge att boka en tid imorgon :crazy:

Ta hand om dej!

Mvh Miks

Jag undrar vad ev män som läser tråden skulle ha för ansiktsuttryck åt alla saker som diskuteras (tänker tex lil-sis flytningar). Förmodligen :nailbiting:O_o:crazy:

:D

Jag undrar vad ev män som läser tråden skulle ha för ansiktsuttryck åt alla saker som diskuteras (tänker tex lil-sis flytningar). Förmodligen :nailbiting:O_o:crazy:

:D
Varför? Tycker män generellt att flytningar är läskiga? ;) Skulle jag bli gravid skulle jag kunna prata med min sambo om allt sånt, han är ruskigt mogen så han reagerar aldrig illa på nåt. Vi har redan pratat om tusentals intima saker och han skyggar inte för nåt, säger bara att det är naturligt och lyssnar och kommer med eventuella råd eller frågor. Himla skönt!

Jo, jag menar inte att jag aldrig kommer att använda stickor, men jag vill ge det nån månad innan jag tar "hjälp" :)
Jag hoppas det kommer ta sig ganska snabbt, men det vet man ju aldrig.

Min man skulle i alla fall sitta med en suck på läpparna och ett litet förvridet anisktsuttryck.
Nog för att han förstår hur en kvinnokropp fungerar, men i hans värld diskuterar man inte tex färg och konsistens av flytningar på nätet ;)

@lil-sis Alltså jag är ju lite av ett Google-geni. Kanske inte alltid en bra talang men ibland kan det vara en helt ok skill!

Vad jag kan hitta så låter det inte helt ok. Både strukturen på flytningen, att den kommer nu och att du dessutom har feber. Både enligt övriga forum och på en del vårdguide-sajter talar det för att det skulle kunna vara en infektion. Ju tidigare den behandlas desto lättare att bli av med. Att flytningarna inte luktar något verkar inte heller ha någon betydelse i detta läget. Det innebär bara att infektionen (om det nu är en) inte hunnit gro till sig.

Tufft att det blev långhelg just nu. Annars hade det ju kanske varit läge att boka en tid imorgon :crazy:

Ta hand om dej!

Mvh Miks

Utan minst 38 i flera dagar som inte går ner av exv alvedon tar de inte emot för att kolla infektion.

Men fortsätter det vara underligt har jag ju tid på måndag :)

Jo, jag menar inte att jag aldrig kommer att använda stickor, men jag vill ge det nån månad innan jag tar "hjälp" :)
Jag hoppas det kommer ta sig ganska snabbt, men det vet man ju aldrig.
Skulle jag satsa pengar så skulle jag satsa på att du klarar dig utmärkt utan älstickor (tyvärr är nog oddsen låga annars hade det varit lättförtjänta pengar :D)

Många tror att man använder älstickor bara för att veta när man måste ha sex och när man skriver att någon skall använda älstickor så blir det så väldigt sexfixerat.

Jag brukar rekommendera älstickor i första hand som ett diagnosticerande verktyg inte som ett sexverktyg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 630
Senast: MML
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 083
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar