En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
F.ö är det ju fem dagar sedan äl nu och jag har jäkligt ont i brösten. Och gråtig.
Jag brukar aldrig ha så här ont i brösten, förra gången var förra månaden då det slutade i tidigt mf. Så jodå, klart man hoppas på plus :)
Samtidigt så när man googlar så är det bara familjeliv som säger att man kan få symtom så tidigt, enligt experterna är det OMÖJLIGT. Men det verkar vara mycket som är omöjligt enligt sjukvården....

Låter ju lite misstänkt helt klart. Jag känner inte av något, men igår och var jag uppsvälld i magen, känns som det blir ett extra veck på magen när jag sitter ner (läs: kände mig tjockare). Jag brukar få uppsvälld mage efter viss mat men då känner jag mig liksom sådär päst och mätt nu är den bara uppblåst från morgon till kväll. Skumt, tänkte det skulle vara borta idag men den är fortfarande likadan. Jag är på äl +6 eller 7 beroende om första gången där vi avbröt ändå kan ha blivit något. Jag är ju lite rädd dock att vi var 1-2 dagar för sent ute.

@lil-sis böna och be kanske funkar bättre än krav? :p
Ska googla och se vad det är för något. :)

@Kethets
Nix, är kopparspiral jag har (och haft de senaste 7-8 åren - bortsett under förra grav då.).
Privat var lite det jag funderade över - kan man ha större tur att de kanske vill skriva ut något om gyn imorgon inte vill?

Jag kan inte säga att det går snabbare för mig att få en tid privat, men jag tycker jag blir mycket bättre bemött och att jag får bättre hjälp. Så du kan prova om du inte blir nöjd idag :)

Ja bara bluff.
Morsan mådde bara toppen med både mig och bror och missfallet tills det blev missfall.

Så måendet är inget jag skulle gå på.

Dock så brukar det vara så att om man mår väldigt illa så är det ett bra tecken. Och exakt så var det för mig, mådde super med första som slutade i mån 4 och spydde hela vägen med andra som resulterade i ett litet. Det har väl med hormonerna och styrkan på dem att göra

Dock så brukar det vara så att om man mår väldigt illa så är det ett bra tecken. Och exakt så var det för mig, mådde super med första som slutade i mån 4 och spydde hela vägen med andra som resulterade i ett litet. Det har väl med hormonerna och styrkan på dem att göra
Fast att säga så är ju egentligen inte helt snällt. Det betyder att alla som inte mår illa ska vara oroliga för missfall.

Visst har illamående med hormoner att göra men det har inget att göra med hormonnivåer. Snarare är det så att alla reagerar olika på hormonet. Vissa mår illa, vissa inte. Några får foglossning andra inte. En del får klåda, andra slipper.

Jag har inte mått illa alls. Varken med sonen som nu är 4,5 år eller denna gången. Jag anser att jag har haft tur i illamåendelotteriet!

Mvh Miks

Fast att säga så är ju egentligen inte helt snällt. Det betyder att alla som inte mår illa ska vara oroliga för missfall.

Visst har illamående med hormoner att göra men det har inget att göra med hormonnivåer. Snarare är det så att alla reagerar olika på hormonet. Vissa mår illa, vissa inte. Några får foglossning andra inte. En del får klåda, andra slipper.

Jag har inte mått illa alls. Varken med sonen som nu är 4,5 år eller denna gången. Jag anser att jag har haft tur i illamåendelotteriet!

Mvh Miks
Ja precis så brukar det vara. Dvs hur känslig man är för hormonerna i just den graviditeten. Jag har inte mått illa i alla mina graviditeter.

Tror det är runt 30-40% som mår illa (är lite osäker på den siffran dock men det är långt ifrån att så gott som alla mår illa). Så det är ganska många som inte mår illa.

Och jag vill bara gråta :cry:
Att bli bemött av en barnmorska som inte förstår varför kort cykel/8 dagar mellan äl och mens kan bli problem, gör mig väldigt förvånad. När hon sedan bemöter mitt problem med

"unga kvinnor stressar ofta alldeles för mycket, slappna bara av så sköter oftast naturen sitt. Den är ganska finurlig vet du;) "

Ja, då vill jag bara gråta:(

Menmen, idag är jag lugnare, var lite jobbigt igår när det var nytt...
Kommer göra ett försök innan jag letar upp någon privat i varje fall :)

Man får se det positivt, tar det inte sig nu, så har jag riktigt stor chans att bli gravid i juli, då hinner jag med två äl den månaden ;)

Nej.

Det är olika från graviditet till graviditet.

Att bli bemött av en barnmorska som inte förstår varför kort cykel/8 dagar mellan äl och mens kan bli problem, gör mig väldigt förvånad. När hon sedan bemöter mitt problem med

"unga kvinnor stressar ofta alldeles för mycket, slappna bara av så sköter oftast naturen sitt. Den är ganska finurlig vet du;) "

Man får se det positivt, tar det inte sig nu, så har jag riktigt stor chans att bli gravid i juli, då hinner jag med två äl den månaden ;)

Åh vilken idiot :mad:

Ska vi köra empiriska studier så mådde jag illa den här gången, inte alls förra gången och toppenfint med den enda som suttit på rätt ställe men avbröts då jag inte ville ha barn.

Vet inte om detta är en tröst men det är inget ovanligt att "vanliga" barnmorskor inte är så jätteinsatta i hur fertiliteten fungerar (nu menar jag alltså på lite mer detaljnivå).

Inte ens när de jobbar på fertilitetskliniker så verkar de så jätteinsatta heller.

Tex när jag pratade med en BM som jobbade på en fertilitetsklinik om AMH så var det inte mycket hon visste.

Gynekologerna brukar vara lite lättare att diskutera med.

@lil-sis
Ja, att man kan få höra att man ska slappna av av vänner/bekanta/privatfolk är illa nog, men att få höra det från en bm gör mig lite rädd faktiskt. De borde vara bättre utbildade...

Men men, skit i den kärringen, nu ska jag försöka vara positiv. Nästa gång jag sitter vid dator ska jag äntligen få skriva in mig i listan. Ytterligare en fördel nu är att jag har äl redan den 7 juni istället för 12e som jag trodde :D:p

Vet inte om detta är en tröst men det är inget ovanligt att "vanliga" barnmorskor inte är så jätteinsatta i hur fertiliteten fungerar (nu menar jag alltså på lite mer detaljnivå).

Inte ens när de jobbar på fertilitetskliniker så verkar de så jätteinsatta heller.

Tex när jag pratade med en BM som jobbade på en fertilitetsklinik om AMH så var det inte mycket hon visste.

Gynekologerna brukar vara lite lättare att diskutera med.
Bra att veta. Tar det sig inte nu så kommer jag boka tid hos gynekolog :)

Vilken tråkig barnmorska du träffade! Sedan slänga i ansiktet på dig om stress och att slappna av :mad: Känns ju väldigt förlegat att säga det 2014, ffa inom sjukvården/mödravården, ute i stora vida världen vet vi ju att det finns många puckon :meh:

Ja det finns ju en enda fördel med att ha korta cykler, man hinner ibland få två ägglossningar samma månad. De skulle jag ha i juni :D

Hur går det för er? Nån som har testat än?
För mig är det dags på lördag :) längtar o hoppas :)
Jag kollade i morse men jag vill ju det motsatta just nu :p

I övrigt så har jag bestämt mig för att vi försöker två ägglossningar till, sen blir det operation i stället. Då hinner ev nytt utomkveds/missfall konstateras utan att jag måste avboka operationstiden som lär bli i september. Ska träffa läkaren för slutlig remiss 18/6. EKG och grejer. Onödigt, hade ju övervakning senast i måndags på sövningen... Och har flera EKG gjorda förut. Ska lämna blodprover i massor också.

Man blir så otålig ;)
Tänker på hur långt det kommer kännas till nästa månad om det inte tar sig nu...

Ja, jag tänker snarare på hur olidligt det blir om det tar flera månader. Jag har verkligen största sympatier med alla som kämpar. Jag tycker redan väntan är lång.

Ja, jag tyckte också det var jobbigt efter tre försök. Speciellt eftersom man varje månad känner så mycket olika symtom. Just nu känns det bara hopplöst. Liksom helt omöjligt.

Jag kan inte fatta att det har gått mer än ett år sedan vi började!

På ett sätt känns det som om det var igår och på andra sätt som en hel jävla evighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 026
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 090
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar