En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Tja, hyffsat. Inte som det brukar innan mens i alla fall. Inte ont i bröst eller så.

Lite ont i magen nu som då, men jag tror inte att det har med livmodern att göra.

Nu börjar jag fundera på att hoppa testet imorgon och vänta tills fredag istället.

Kan det vara så att din kropp hoppade över ägglossning, och att menssymptomen då blir svagare? Inte en aning, men en tanke som slog mig.

kl

Vill fundera på alternativen här nu.

Om jag testar negativt imorgon, vad tror ni då? Är man låghormonare (yeah right...), eller vad kan det bero på? Har mensen hoppat över en månad? Cystor?

Vilka alternativ kan finnas, vilka är mest troliga?

Skulle gissa på cystor eller utebliven ägglossning.

Kan ju även vara tex ett X. I vissa fall tar det lång tid innan den graviditeten syns på ett gravtest. Skulle du få mycket ont i magen som inte går över så sök hjälp omedelbart.

Kan det vara så att din kropp hoppade över ägglossning, och att menssymptomen då blir svagare? Inte en aning, men en tanke som slog mig.

Precis så brukar det vara. När mensen väl sen kommer så brukar den vara rikligare och vara i fler dagar.

Tja, hyffsat. Inte som det brukar innan mens i alla fall. Inte ont i bröst eller så.

Lite ont i magen nu som då, men jag tror inte att det har med livmodern att göra.

Nu börjar jag fundera på att hoppa testet imorgon och vänta tills fredag istället.

Nej det är förbjudet :rage:

:D

Vill bara tipsa er i den här tråden som kämpar att igår på SVT Fråga Doktorn tog de upp fertilitet och relaterade problem. Jag såg inte hela programmet men det kanske är värt att titta på...

(Nu tittade jag inte på hela programmet och läste även en del på chatten så jag kan blanda ihop var vissa av frågorna ställdes)

Tyvärr var jag inte alltför imponerad av läkaren. Så fort det blev frågor om tex varför vi här i Sverige många gånger är så efter med tex medicinering runt upprepade missfall så svarade läkaren att det var slumpen att dom äntligen fick behålla en graviditet. Eller någon som misslyckades med ena IVFen efter den andra, det var också slumpen.

Visst finns det säkert någon som efter 10 år plötsligt blir gravid men här var det flertalet som efter många år äntligen lyckas bli gravida efter medicinering. Det är inte slumpen.

Även i behandling av manlig infertilitet är Sverige på efterkälken.

Att påstå att det inte finns några studier gjorda runt vissa läkemedel man använder är snarare det att det inte finns några Svenska studier gjorda. Dock vet jag att en läkare i Borås äntligen har börjat intressera sig för upprepade oförklarliga missfall och börjat forska på det.

Sen var det något snack om att man kunde få sjukdomar i Grekland i samband med fertilitetsbehandlingar. Kändes som om läkaren inte hade alltför mycket koll.

Han Gottlieb är väl känd?

Jag hinner inte se hela nu. Menar inte att han borde ha koll bara för att han är känd.

Han är med på IVFpodden också.

Ja jag tror att han är relativt känd, är docent och har jobbat inom yrket i många många år... En mycket ödmjuk och sympatisk person.
(Hans två barn tävlade ponny i samma klubb som jag och vi träffades ganska ofta då)
Sen om han har rätt i allt han säger låter jag vara osagt.

Han Gottlieb är väl känd?

Jag hinner inte se hela nu. Menar inte att han borde ha koll bara för att han är känd.

Han är med på IVFpodden också.

Jo känd är han men tyvärr en ganska typisk representant för svensk IVF.

IVF i Sverige är många gånger extremt konservativ i sina behandlingar. Att det framkommit lovande resultat utomlands räknas tydligen inte.

Överlag är svensk sjukvård svår att ha att göra med när det gäller samarbete i andra länder (Norden kan fungera okej). Bara att få ut recept skrivna av en läkare i Europa kan vara en enormt krånglig historia. Det har dock blivit bättre på vissa apotek.

Nu har ju vissa kliniker här i Sverige börjat snegla utomlands och på dom lyckade resultaten där. Jag personligen tror att om bara 5 år så kommer det se annorlunda ut.

Imorgon skulle du börja med utredningen, var det inte så?

Är det på förmiddag eller eftermiddag?

Håller tummarna!!!!

Förmiddag.

Jag tror inte vi får veta så mycket imorgon men det är ju ett steg vi måste förbi.

Jag har köpt Back On Track till min tennisarmbåge så jag kan hjälpa till imorgon :angel:

Precis! Man måste ju börja någonstans.

:D Glöm inte att lada upp med kolhydrater också.

Både du och din sambo verkar ha en underbar inställning. Mycket humor (gärna lite sjuk sådan) är nog det bästa sättet att överleva alla IVF prövningar. Tyvärr har det ju en tendens att slita hårt på förhållandet.

Din sambo verkar också ha en go inställning. "Jasså måste det liggas ikväll? Jajamensan det fixar vi!". Han verkar glad bara han får nuppa :D. När, var och varför verkar spela mindre roll. :p

Men så är han ju lite äldre också och har barn sen innan. Han verkar ju säker på sig själv på ett väldigt positivt sätt.

Nu kan jag ha fel men jag tycker mig inte kunna läsa någon negativitet till en utredning från hans sida heller utan snarare "Är det det som krävs för att få barn och det är det du vill göra så självklart ställer jag upp". Han hade ju lika gärna kunnat "krångla" och komma med "Mig är det minsann inte fel på jag har ju barn sen innan. Vill du göra en utredning så får du fixa det själv" (har tyvärr varit med om att män har det resonemanget, dock inte personligen).

Jag skulle vilja beskriva oss som "no fuss" men det är ju inte sant heller. Det fungerar, är väl en bra sammanfattning. Att han skulle ha invändningar mot utredning och IVF har jag inte ens haft en tanke på.

Vi har haft ganska hårda diskussioner om GBP men när jag väl bestämt mig så släpper han sina invändningar, det grundar sig nog i att de stora beslut jag(vi) tar är väl genomtänkta.

Medan andra inte är det. Jag skulle inte ha häst alls men så såg jag DEN på annons och mindre än ett år senare var det fyra :angel: Det dyker upp "nya" bilar med jämna mellanrum osv.

Om någon oroade sig över att barnbeslutet kom tidigt (fast jag funderat i typ trettio år innan jag bestämde mig) så borde ju de farhågorna vara borta nu. Det vore ju relativt enkelt att släppa barnbiten och låta saker och ting vara som de är nu, det är också bra.

Och visst, jag vacklar ibland men NÄR jag plussade så var jag säker.

Svammel! Väntar på sambon så jag kan rida ut, vågar inte ge mig iväg själv med unghästen på släp när jag har så ont i armbågen.

Ditt resonemang runt operationen verkar ju vara extremt väl genomtänkt (i alla fall det du skrev här, jag var väldigt imponerad) så jag förstår att han kapitulerade inför dom argumenten och de tankegångarna. Det hade tom jag gjort :D

Håller tummarna att ni blir nöjda med besöket imorgon.

Har du testat nu då?
Hoppas du och sambon firar och att du därför inte uppdaterat här :)

Nej, vi firar inte:(

Negativt test och ingen mens på bim +8

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 211
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025