En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

För att det är så?

Det är ingen idé. Vissa är så inne i att svensk sjukvård är den absolut bästa i hela världen och den som ovillkorligen kommit längst att de inte kan se utanför denna lilla värld.

Sen finns det andra som sökt hjälp på andra ställen i världen för att det, hör och häpna, är så att det faktiskt i vissa fall finns bättre och modernare sjukvård i andra länder. Detta gäller inte bara IVF utan gäller även annan sjukvård.

Sjukvården i Sverige är bra men den är inte världsledande i allt som många tror.

Det är ingen idé. Vissa är så inne i att svensk sjukvård är den absolut bästa i hela världen och den som ovillkorligen kommit längst att de inte kan se utanför denna lilla värld.

Sen finns det andra som sökt hjälp på andra ställen i världen för att det, hör och häpna, är så att det faktiskt i vissa fall finns bättre och modernare sjukvård i andra länder. Detta gäller inte bara IVF utan gäller även annan sjukvård.

Sjukvården i Sverige är bra men den är inte världsledande i allt som många tror.

Vem har sagt att den är världsledande?
men smakar det, så kostar det. Jag vet inte vilka kliniker du syftar på, men låt mig gissa att det inte är skattefinansierat att söka sig dit och få hjälp.

Plocka gärna fram studierna som pekar på bättre resultat i utlandet än i Sverige. Av det jag har sett är siffrorna rätt jämförbara.

*kl

Sambons mellansons tjej är i vecka 16.

Jag visste väl att hon hade gått ganska länge...

Vem har sagt att den är världsledande?
men smakar det, så kostar det. Jag vet inte vilka kliniker du syftar på, men låt mig gissa att det inte är skattefinansierat att söka sig dit och få hjälp.

Plocka gärna fram studierna som pekar på bättre resultat i utlandet än i Sverige. Av det jag har sett är siffrorna rätt jämförbara.

Långt ifrån alla gör skattefinanserad IVF i Sverige heller. Man har inte ens samma antal "gratisförsök" eller samma åldersgräns i hela Sverige. Många bekostar sina graviditeter helt själva.

Jag ser inte riktigt vad det spelar för roll om det är skattefinanserat eller inte. Eller är det så enkelt att du är avundsjuk på de som har råd att betala själva? För ja det är dyrt men det är all sjukvård.

Eftersom du är så kunnig och insatt i ämnet så borde du veta att det inte är helt enkelt att jämföra de olika klinikers resultat av den enkla anledningen att definitionen av en lyckad graviditet många gånger är olika bland klinikerna.

Det är okej faktiskt.
Mest lite trist att hon inte sade något rakt ut även om hintade ganska bra i mitten av januari. Hon brukar rida mina ponnyer men har inte gjort det sedan jag tog hem den nya (snälla).

Jag ser inte riktigt vad det spelar för roll om det är skattefinanserat eller inte. Eller är det så enkelt att du är avundsjuk på de som har råd att betala själva? För ja det är dyrt men det är all sjukvård.

Nej, jag reagerar för att du ofta skriver ner svenska experter utan att någon gång presentera bevis för din sak. Jag tycker att det är taskigt inte minst mot alla de som vänder sig till de här klinikerna för att få hjälp. (jag har gjort ivf med mycket gott resultat i sverige - jag fick utmärkt hjälp).

Ja, jag håller med om att det är svårt att göra jämförelser mellan kliniker, så varför tjata om att kliniker har bättre resultat utomlands utan att ge några konkreta exempel?

Det är okej faktiskt.
Mest lite trist att hon inte sade något rakt ut även om hintade ganska bra i mitten av januari. Hon brukar rida mina ponnyer men har inte gjort det sedan jag tog hem den nya (snälla).

Men vet hon om ditt X och att ni försöker få barn? Hon kanske inte "vågade" säga något?

Ja absolut :)

Vi har pratat en del under året som gått och hon har fått stickor av mig (de hade lite problem också) och hon sade att hon inte ville att de skulle berätta innan v12.

Men jag undrar om hon verkligen är med på hur jobbigt det är ibland.

Och jag är extremt öppen. Alla vet om mitt X och att det inte har tagit sig. Jag tycker det är lättare så. Och eftersom jag är sådan så har jag fått höra av flera kollegor att de har haft X eller något av deras barn osv.

Jag lämnar inte ut någon annan, förstås men för egen del så... Säger alltid ja till studenter vid div medicinska undersökningar också, de måste ju få lära sig och eftersom jag inte tycker det är jobbigt så är jag tydlig med att det är okej. Även om det tar längre tid och blir mer rotande ;)

Nej, jag reagerar för att du ofta skriver ner svenska experter utan att någon gång presentera bevis för din sak. Jag tycker att det är taskigt inte minst mot alla de som vänder sig till de här klinikerna för att få hjälp. (jag har gjort ivf med mycket gott resultat i sverige - jag fick utmärkt hjälp).

Ja, jag håller med om att det är svårt att göra jämförelser mellan kliniker, så varför tjata om att kliniker har bättre resultat utomlands utan att ge några konkreta exempel?

Jag har inte skrivit att dom är dåliga. Det dom gör gör dom bra. Däremot har jag skrivit att de är konservativa i sina behandlingar och har många gånger svårt att ta till sig nya behandlingar. Men även detta håller på att ändras. Bara för två år sedan fanns det så gott som ingen som skrev ut prednisolon här i Sverige. Nu är det inte alls omöjligt längre. Även andra behandlingar har börjat användas.

Du hade ju en av de enklaste problematiken och de som ger bäst resultat. Det är väl jättebra att det gick så lätt för dig. Det är så det egentligen skall vara när det nu absolut måste krångla. Du verkar ta det så otroligt personligt av någon anledning. Men alla skall väl få hjälp eller? Inte bara dom som har dom givna problemen. De jag tänker på är dom lite svårare fallen. Dom som trots upprepade IVFer inte blir gravida. Eller dom som kanske har 5 missfall eller fler på raken. Skall inte dom också få möjlighet att få barn?

Vet inte om man får skriva ut namnen här men det finns bl.a. en klinik i Grekland som hjälpt flera svenskor att få barn. Den har tom en egen tråd på Familjeliv (en bekant till mig tipsade mig om den tråden efter att själv blivit gravid efter varit nere i Grekland).

Det finns ju hur mycket information som helst på nätet om folk som blivit hjälpta utomlands efter många försök här i Sverige. Några av dessa berättelser är skrivna av bekanta till mig.

Sen finns det en hel del studier gjorda i USA att läsa om hur man faktiskt kan förbättra låga AMH värden med hjälp av DHEA och melantonin.

Ja absolut :)

Vi har pratat en del under året som gått och hon har fått stickor av mig (de hade lite problem också) och hon sade att hon inte ville att de skulle berätta innan v12.

Men jag undrar om hon verkligen är med på hur jobbigt det är ibland.

Och jag är extremt öppen. Alla vet om mitt X och att det inte har tagit sig. Jag tycker det är lättare så. Och eftersom jag är sådan så har jag fått höra av flera kollegor att de har haft X eller något av deras barn osv.

Jag lämnar inte ut någon annan, förstås men för egen del så... Säger alltid ja till studenter vid div medicinska undersökningar också, de måste ju få lära sig och eftersom jag inte tycker det är jobbigt så är jag tydlig med att det är okej. Även om det tar längre tid och blir mer rotande ;)

Skulle inte förvåna mig om det är därför hon dragit på det hela. Har själv samma problem nämligen (dvs en som hållit på i 8 år med att bli gravid och haft X, hur och när berättar man att jag är gravid :crazy:)

Jag har upptäckt att många gånger kan man få lite fördelar om man säger ja till att bli studieobjekt. En egen barnmorska på förlossningen tex som bara har till uppgift att ta hand om en. Eller att man gör fler prover bara för att den som utbildas skall få erfarenhet :D

D-vitamin också tydligen.

Nu var det ju inte mitt AMH som ensamt motiverade remissen (som han skriver så fort vikten är okej) utan den sammantagna bilden.

Jag tycker nog att vi överlag i Sverige är lite långsamma på att haka på "nyheter".

Åh herregud jag fick precis i princip en "gör du annat så blir det nog bäbis snart ska du se"-kommentar.

:banghead:

D-vitamin också tydligen.

Nu var det ju inte mitt AMH som ensamt motiverade remissen (som han skriver så fort vikten är okej) utan den sammantagna bilden.

Jag tycker nog att vi överlag i Sverige är lite långsamma på att haka på "nyheter".

Gjorde/skall dom göra någon kontraströntgen av äggledaren? Det finns ju flera olika sätt att kolla upp äggledare och livmoder på. Ett vanligt ultraljud ger en ganska trubbig bild av hälsotillståndet på ovan nämnda.

Nej han tyckte inte det var någon poäng i det.

Om den fungerar så kan man ha otur ochvföra med sin en bacill in i äggledaren vid en spolning. Och den visar ju bara flödet, inte funktionen.

Först pratade han om insemination och det hade varit drygt, in i livmodern kommer ju spermierna uppenbarligen... (Drygt 140 miljoner i provet med 86% rörlighet) så det skulle bara kosta tid och pengar.

Ligga fram tills det är dags för IVF var väl slutsatsen :p

Så fort som möjligt berättar man ;)

Jag var rädd för det. Problemet är att samtidigt som jag blev gravid så misslyckades hennes antagligen sista IVFförsök. Kändes lite fel med "Ja det misslyckades igen. Tråkigt! Men vet du vad jag är gravid igen. Roligt va!".

Men antagligen har du rätt. Det är bara det att det är så svårt att klämma fram det ibland.

Ja det gör ju ont oavsett och det blir inte bättre med tiden.

Nej han tyckte inte det var någon poäng i det.

Om den fungerar så kan man ha otur ochvföra med sin en bacill in i äggledaren vid en spolning. Och den visar ju bara flödet, inte funktionen.

Först pratade han om insemination och det hade varit drygt, in i livmodern kommer ju spermierna uppenbarligen... (Drygt 140 miljoner i provet med 86% rörlighet) så det skulle bara kosta tid och pengar.

Ligga fram tills det är dags för IVF var väl slutsatsen :p

Jag vet att många vill att man skall prova insemination först så det är ju skönt att det inte propsade på det. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna i detalj men jag har för mig att chansen att det skall lyckas är större med IVF. Men jag kan ha fel där.

Hur mycket måste du gå ner innan du kan börja med IVF?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 208
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar