En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Egentligen inte.

Det är skönt med utredningen men visar den att jag har stopp i äggledaren så måste jag första vänta på OP ca 6 månader (de ligger precis på vårdgarantin i Uppsala) och sen ca 12 månader till innan vi kan börja med IVF. Det är slutet av augusti 2015 :crazy:

Så jag hoppas att det tar sig på rätt ställe den här månaden, det vore mest praktiskt.

Jag är tillverkad under den gigantiska strejken i maj 1980 ;)

Haha ja! Vill man vara extra säker får man väl se till att ordna ett riktigt! ;)

Undra om Skit i mössan! finns på biblioteket.. vad ska vi då tro? Sen kan du ju bara gissa vad titeln på boken antyder!? :o Hela ens världsbild kastas omkull när man läser den boken :D

Fö måste jag säga att du verkar väldigt stolt över att du läst något på biblioteket, hahaha, var det den gången du var på bibblan eller?:D

Nej, nej jag levde på biblioteket. Jag älskar böcker :love:

Däremot innan internet fanns så var det ju till biblioteket man gick för att leta information. Det var ju där SANNINGEN och KUNSKAPEN fanns.

Det är först nu med internets intåg och den enorma mängd information (mer eller mindre riktig) som man faktiskt har lärt sig att ifrågasätta det skrivna ordet. Så om jag läste något på biblioteket för 20 år sedan så skulle jag antagligen aldrig ifrågasätta korrektheten i den informationen.

Egentligen inte.

Det är skönt med utredningen men visar den att jag har stopp i äggledaren så måste jag första vänta på OP ca 6 månader (de ligger precis på vårdgarantin i Uppsala) och sen ca 12 månader till innan vi kan börja med IVF. Det är slutet av augusti 2015 :crazy:

Så jag hoppas att det tar sig på rätt ställe den här månaden, det vore mest praktiskt.

Du kan inte söka dig till annat landsting för den operationen?

Mer än ett års väntat om det skulle vara något fel. Det är långt det! Om dom inte hittar något del då, måste ni vänta så länge på IVF:en då också? Har det med din BMI att göra?

Jag är tillverkad under den gigantiska strejken i maj 1980 ;)

Ha! Se jag hade rätt!! :D :D

Det tillverkas extra mycket barn under strömavbrott. Att lil-sis blev tillverkad under storstrejken är all bevis som behövs för mitt påstående, eller något sådant.

Nej det har jag inte nerver för! Nog illa (som i orolig) att vara gravid själv, med ett dräktigt sto, hade jag ju fått bosätta mig i stallet...

Jag som trodde du skulle vara härdad :D

Jag är inte härdad, och var eg aldrig så glad i aty vars gravid, men jag vill ju ha en till knodd! Så då är det bara att stå ut. Och lite häftigt är det ju ändå.

Jo men det var ju just därför jag i varje inlägg försökte vara övertydlig med att så inte var fallet och sa det klart och tydligt, just för att jag VET att det är känsligt och inte ville att någon skulle tolka det så.

Ibland är det mycket svårare än man tror. Alla dom goda råden man får. Ofta utav folk som inte haft det minsta svårt att bli gravid.

Du menade inget illa men det du skrev tolkas lätt på fel sätt.

Faktiskt så tror jag att vi som aldrig haft svårt att bli gravida till fullo kommer att förstå hur svårt och jobbigt det är.

Det som jag lärt mig genom åren att de bästa brukar faktiskt vara att inte säga så mycket alls utan bara lyssna intresserat om någon vill prata om det.

Ha! Se jag hade rätt!! :D :D

Det tillverkas extra mycket barn under strömavbrott. Att lil-sis blev tillverkad under storstrejken är all bevis som behövs för mitt påstående, eller något sådant.

Och jag var på en föreläsning som menade att det föddes ovanligt många barn sensommaren 1974 som ett resultat av oljekrisen 1973. Så det måste ju vara sant!

Samma sak lär ha hänt efter fotbolls-vm 1994, där glädjeyran gjorde att extra många barn gymmades fram.

Så är vi två som har hört samma sak måste det vara sant! :p

Jag är inte härdad, och var eg aldrig så glad i aty vars gravid, men jag vill ju ha en till knodd! Så då är det bara att stå ut. Och lite häftigt är det ju ändå.

Ja även om det går att få ett barn utan att vara gravid själv så brukar det trots allt vara enklast att vara gravid själv. Om det nu inte krånglar alltför mycket vill säga :crazy:

Tror nog att du gör rätt i att ställa in dig på att det inte är något. Är nog säkrast så. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att den som bestämmer i universum är en elak jäkel som utsätter folk för grymma spratt.

Och jag var på en föreläsning som menade att det föddes ovanligt många barn sensommaren 1974 som ett resultat av oljekrisen 1973. Så det måste ju vara sant!

Samma sak lär ha hänt efter fotbolls-vm 1994, där glädjeyran gjorde att extra många barn gymmades fram.

Så är vi två som har hört samma sak måste det vara sant! :p

Jupp två som hört samma sak = sanning. Måste ju vara så :D

(Helst skall man ha hört det från sin kompis systers kusins tredje man som faktiskt är läkare)

kl

Jag tillhör en av dem som verkligen gillar denna tråden! Jag smygläser och skriver lite då och då. Planerar start av syskonverkstad till början av sommaren. Jag har i och med denna tråden funderat mer och mer att börja med ÄL-tester nu innan, för att få koll.
På ett sätt vill jag liksom optimera det hela, men samtidigt så tror jag att jag är som Apollo beskriver - att det är risk att jag går upp alldeles för mycket i detta. Så jag tänker att jag kör på först utan och hoppas på det bästa och funkar det inte efter ett tag så kan det vara läge att börja med äl-tester.
Det jag vill ha sagt som ett tillägg i diskussionen som var tidigare, är att vi alla i tråden är i olika faser och olika som personer. För en del funkar det att hålla på med äl-tester men för andra så innebär det kanske bara en större stress som påverkar livet i övrigt alldeles för mycket (och då menar jag inte förmågan att bli gravid ;) ). Visst hade vi någon här vars sambo upplevde det som jobbigt med testandet?

Nej eftersom de håller vårdgarantin kan jag inte gå någon annanstans. Ska ringa imorgon el på ons och påpeka att jag dels kan ta återbudstid med väldigt kort varsel och dels att jag ju uppenbarligen kan sövas utan komplikationer = bedömningen borde gå snabbt.

För att få IVF betald av landstinget måste jag gå ner 25kg lite drygt. Och jag fixar inte det på egen hand. Det skulle inte gå så mycket snabbare heller, jag tappar vikt långsamt, den trasiga ämnesomsättningen gör att det är så segt.

Jag har faktiskt sökt både Biggest Looser och "Sund och smal i Hollywood" och varit på casting men blivit nekad pga sjukdom, rasar inte i vikt snabbt = blir för dålig TV...

Nej så jobbigt tyckte jag det inte att det var, och jag är gärna med om en till förlossning, det var häftigt! Men jag hör inte till skaran som älskar att vara gravid helt enkelt.

Ja jag tror också det :) och någon mening finns det säkert med att det tar tid för oss, men det är svårt att se nu...

Men ingenting var ju egentligen menat som ett gott råd någon verkligen borde lyssna till och det var jag också väldigt tydlig med. Det var ffa inget råd som i "så ska du se att du blir gravid!!". Den enda som eg sagt något om att det jag skrivit varit olämpligt är du och ingen faktiskt försöker bli gravid har sagt något om att den tagit illa upp heller?

Jag har intresserat mig för ofrivillig barnlöshet i rätt många år.. det låter rätt sjukt när man säger det, men tack vare min nyfikenhet kring det, gjorde att jag hade bra koll och visste att det var väldigt vanligt med MF och det hjälpte mig att ta mig genom mitt utan större problem.
Jag VET att det är väldigt känsligt, vilket jag också påtalade, men jag tror tyvärr att detta tabu, om att det inte är ok att prata om det tyvärr späder på det hela. Jag tror att det är viktigt att vi vågar prata om det och jag tänker inte heller hänga någon offerkofta på någon som inte vill ha en.

Sedan håller jag med dig i att vi som inte haft problem att bli gravida aldrig kan förstå hur det känns. Men jag tror inte heller att den ene barnlösa kan precis förstå vad den andre går igenom heller. Allas upplevelser är olika, inte bara för att de kanske har olika orsaker till problemen, utan för att de helt enkelt är olika personer. Det finns inga rätta svar..

Senast ändrad:

Nja nu var det ju mer än jag som reagera men det hör inte hit.

Jag förstår att du inte menade något illa och det är nog därför det är lite svårt för dig att ta åt dig. Men det sättet du skrev på är väldigt lätt att tolka som att du kommer med goda råd och att du ger tipps på hur man skall göra för att stressa mindre. Speciellt som du försvarade det inlägg som cirkus gjorde som var väldigt ogenomtänkt skrivet.

Ta inte detta som kritik (för det är det inte) utan se det mer som en förklaring till varför du blev så feltolkad.

Nej eftersom de håller vårdgarantin kan jag inte gå någon annanstans. Ska ringa imorgon el på ons och påpeka att jag dels kan ta återbudstid med väldigt kort varsel och dels att jag ju uppenbarligen kan sövas utan komplikationer = bedömningen borde gå snabbt.

För att få IVF betald av landstinget måste jag gå ner 25kg lite drygt. Och jag fixar inte det på egen hand. Det skulle inte gå så mycket snabbare heller, jag tappar vikt långsamt, den trasiga ämnesomsättningen gör att det är så segt.

Jag har faktiskt sökt både Biggest Looser och "Sund och smal i Hollywood" och varit på casting men blivit nekad pga sjukdom, rasar inte i vikt snabbt = blir för dålig TV...

Men är vårdgarantin på 6 månader? Jag hade 3 månader garanti när jag skulle operera mina händer men det kanske är två helt olika saker? Du har säkert bättre koll på det än vad jag har.

Äh. Snarare tyckte dom du var för normal för att vara med i tv. Det blir ju inga skandaler om det är normalt folk med :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 861
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 339
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?