En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Jag har den som en ventil, så jag kan släppa tankarna i resten av min vardag.

Men nu har du ju i alla fall två stora saker att se fram emot. Känns det som om det rör på sig lite framåt i alla fall?

Skulle dina påståenden vara neutrala?

De innehöll inte ett enda ord av kritik. Ändå kom en skur av aggressivitet tillbaka. Mina inlägg bygger dessutom genomgående på bättre källor än dina. Men det har vi ju redan konstaterat.

fia-lisa ÄL 28/1 BIM 12/2
Rosen-Knoppen ÄL 7/2 BIM 21/2 (Enligt app)
Miks ÄL 11/2 BIM 26/2
Blåbär ÄL 14/2 BM 28/2
_Maria_?

AMK Äl 18/2 BIM 6/3
lil-sis Äl 27/2 BIM 13/3
em-pirre Äl 3/3 BIM 18/3
TLV ÄL 5/3 BIM 19/3 (app)
Rhinos äl enl app 6/3 BIM 18/3

Hur går det för er där ute i stugorna? Är elräkningen hög eller håller ni värmen på annat sätt? :p;)

För vår del står det 2 veckors lägre pelletsförbrukning på schemat. Här ska göras allt som göras kan så får vi se hur det går helt enkelt.

Dras med en überförkylning sedan 1 månad nu och börjar bli lite trött på eländet. Jag är ju helt slut absolut heeela tiden. Och huvudvärk har jag så jag vet inte vad :yuck:

Att hålla värmen nakna under täcket brukar vara ett väldigt bra sätt att frambringa graviditeter på :D

Jag läste för länge sedan en rolig undersökning från USA. Det var om sambandet mellan graviditeter och strömavbrott. Tydligen finns det ett tydligt samband mellan strömavbrott som varat längre än två timmar och en rejäl höjning av antalet födslar nio månader efter strömavbrottet :D

De innehöll inte ett enda ord av kritik. Ändå kom en skur av aggressivitet tillbaka. Mina inlägg bygger dessutom genomgående på bättre källor än dina. Men det har vi ju redan konstaterat.

Jag vet inte hur du tolkar ordet neutral men neutral är det sista du har varit i denna tråd när det kommer till varför folk väljer att använda ältester.

Bättre källor? En artikel med hur mycket sakfel som helst. Eller ditt samtal med en klinik som är känd för att vara väldigt konservativ i sina behandlingar och som så gott som aldrig vågar sig på att försöka någon metod som har mindre än 50 år på nacken?

Det dom har kommit på är en algoritm som bl.a. baserat på AMH-värdet och annan information räknar fram om det bästa resultatet fås om man sätter in en eller två embryon (detta i sig är ju väldigt bra).

Men de har inte kommit fram till och vågar inte heller pröva nya behandlingar för att öka graviditetschanserna för någon som har väldigt dåliga odds från början. Tror inte ens att de skriver ut prednisolon till dom som får ena tidiga missfallet efter det andra.

Men som sagt denna tråden är inte rätt ställa att föra denna diskussionen på. Eftersom jag borde föregå med gott exempel och inte tjafsa sönder tråden så lägger jag ner denna diskussionen här och nu av den enkla anledningen att den inte hör hemma här. Detta är en glad och varm tråd. Inget annat. Tänk att det skall vara så svårt att förstå det. Så nu följer jag mitt egna råd och lägger ner denna diskussionen som inte tillför tråden något över huvudtaget (möjligtvis en massa onödig negativet).

Senast ändrad:

Jajamensan, hon som jag pratade med var väldigt trevlig och bokade in mig på en tid nästa torsdag. Och så fick jag order om att testa igen på typ torsdag.

Halvt kl

Nja. Ingen har väl skrivit att ni har påstått varken det ena eller det andra, men era inlägg kan för vissa kanske tolkas som:

"Äh, jag testade minsann inte och blev gravid ändå"
"Varför testar ni då ni bara stressar er själva"
"Om man stressar som ni gör blir man inte gravid"

Nu säger jag alltså inte att det är det ni menar, men då man själv försöker och försöker, och från höger och vänster får höra om hur man måste sluta stressa, så blir man lite irriterad om någon kommer och säger nåt om hur onödigt det är att stressa/testa.

Men nu förstår jag ju vad cirkus menade, d.v.s. egentligen ingenting, eftersom det bara var en kommentar om hur det var förr.

Som Tora skrev är det ju inte nån här som graviditetstestar annat vid bim. Ägglossningstester är ju en helt annan sak, och eftersom vi inte blir gravida på de första försöken vill man ju (och bör man) veta lite hur man egentligen funkar.

Men alla de där tre påståendena är ju något jag direkt i mina inlägg sagt att så inte är fallet, just för att jag vet att det är ett känsligt ämne och inte ville att någon skulle tolka det så. Om man gör det ändå och tolkar det som kritik, alltså läser 1+1=3 så kan ju jag tyvärr inte göra något åt det. Då "väljer" man ju lite att tolka det på ett sätt som det inte är skrivet?
Flera, flera gånger har jag skrivit att alla får göra som dom vill, att det inte finns något rätt eller fel utan att alla måste hitta sin väg. Stress är jävligt jobbigt, där med inte sagt att man blir gravid bara för att man slutar stressa, vilket jag som sagt påtalat flera gånger.
Jag har hela tiden refererat till mig, berättat VARFÖR jag kände som jag gjorde och dessutom sagt att jag absolut förstår att andra kan tänka och känna på andra sätt eftersom de kanske har andra bakgrunder eller helt enkelt bara är andra personer. För det är ju helt klart ett faktum att om man tycker det är en bra grej att testa så kan det ju lika mycket för den personen bli ett stressmoment att inte testa. För en sådan person vore det ju rätt osmart att inte testa om det minskar stressen.

Nåja, jag har försökt vara super tydlig med att jag inte dömer någon och att det inte finns några rätt eller fel och jag hoppas verkligen ingen fortfarande tror eller uppfattar det som att det är min åsikt för det är det verkligen inte.

Tack allihop jag börjar bli lite nervös att jag bara inbillar mig nu :P
Emor jag håller tummarna för dig också, jag har hört att man är mer fertil efter MF det kanske stämmer då ?

Jajamensan, hon som jag pratade med var väldigt trevlig och bokade in mig på en tid nästa torsdag. Och så fick jag order om att testa igen på typ torsdag.

Så bra! Jag tycker att många gånger så mår man mycket bättre bara någon tar ens bekymmer på allvar. Vilken vecka tror du i så fall att du kanske borde vara i då? (Om du vågar räkna efter alltså, jag vet inte om jag hade velat veta det).

Typ torsdag :crazy:! Så du menar på allvar att jag skall klara av att vänta ända tills på torsdag!!! :D

Skämt åsido, hur gör du? Testar du på torsdag eller väntar du på gynbesöket?

Verkligen en jobbig situation.

Jag får väl se, jag är inställd på att det inte är någonting, men tror väl jag lär testa för att se om strecket blivit starkare, då har jag ju lite hopp iaf.

Men det känns helt ok, jag har ju sagt att blir det inget innan sommarn sp köper jag ridhäst istället så jag sitter och surfar på hastnet ;)

Jag läste för länge sedan en rolig undersökning från USA. Det var om sambandet mellan graviditeter och strömavbrott. Tydligen finns det ett tydligt samband mellan strömavbrott som varat längre än två timmar och en rejäl höjning av antalet födslar nio månader efter strömavbrottet :D

Haha, får jag vara en party pooper igen? ;)
Jag har en bok, "skit i mössan!", det är en bok om massa myter de allra flesta kring barn. I den boken hävdar dom att det är en myt att det blir fler barn 9 månader efter ett strömavbrott.
Myten började efter "the northeast blackout of 1965" där 25 miljoner amerikaner och kanadensare blev utan ström. New youk times skrev att det 9 månader efter blev en baby boom men två år efter kollades sifforna och det var inte många barn som föddes extra. Men folk verkade enligt boken gilla fenomenet (såklart :)) så det spreds världen över och tidningar fortsätter publicera det fast än att det inte är sant.
Statistikern Lotta Persson på SCB gjorde en analys på hur många barn som föddes efter stormen gudrun och det var tyvärr ingen baby boom. Expressen skrev ändå "Nästan exakt 9 månader efter ovädret ökar nu antalet födslar vid förlossningen i Borås. Om det beror på stormen är omöjligt att säga."
Vilket alltså inte ens var sant ;)

Däremot, det som enligt boken "alstrar barn i sverige" är sommar eftersom det vanligaste födelsedatumet i sverige är 10 april.

All fakta i boken ska vara korrläst av läkare och vetenskapsmän så det "ska" stämma. ;)

Jag tar mig friheten att kommentera detta fast det inte är riktat till mig.

Jag kan inte svara för dom andra men jag förstår vad du menar.

I vissa känsliga trådar så får man vara lite försiktig hur man skriver saker och ting. Jag tror att det är väldigt lätt att tolka det du har skrivit att om man testar ofta och tidigt så måste man rättfärdiga det beteendet. Framför allt för att alla här vet att det bästa och rätta är att vänta några dagar efter BIM.

Även om du inte menade det så känner man sig ifrågasatt.

Dessutom är det väldigt vanligt när det tar lite längre tid för folk att bli gravida så får dom en massa råd från omgivningen. Tex "Stressa inte och slappna av så skall du se att du blir gravid för så var det för mig" (sagt av någon som blivit gravid efter två månader till någon som kämpat i snart ett år).

Jag förstår att du inte menade det på det viset och antagligen menade inte cirkus det så heller men just här i denna tråden så är det väldigt känsligt (och även i den verkliga världen).

Det är väldigt känsligt och oftast fruktansvärt jobbigt när det tar lite längre tid att bli gravid.

Senast ändrad:

Jo men det var ju just därför jag i varje inlägg försökte vara övertydlig med att så inte var fallet och sa det klart och tydligt, just för att jag VET att det är känsligt och inte ville att någon skulle tolka det så.

Bättre källor? En artikel med hur mycket sakfel som helst. Eller ditt samtal med en klinik som är känd för att vara väldigt konservativ i sina behandlingar och som så gott som aldrig vågar sig på att försöka någon metod som har mindre än 50 år på nacken?

Det dom har kommit på är en algoritm som bl.a. baserat på AMH-värdet och annan information räknar fram om det bästa resultatet fås om man sätter in en eller två embryon (detta i sig är ju väldigt bra).

Men de har inte kommit fram till och vågar inte heller pröva nya behandlingar för att öka graviditetschanserna för någon som har väldigt dåliga odds från början. Tror inte ens att de skriver ut prednisolon till dom som får ena tidiga missfallet efter det andra.

Fast jag tänker inte låta dig stå oemotsagd. Bortsett från att det mesta du skriver är dina högst personliga åsikter, och inte en enda gång baserat på vetenskapliga referenser - hur tror du att de personer som använder sig av den här specifika kliniken i fråga ska känna sig när du skriver som du gör?

Mitt inlägg - som du felaktigt vände till kritik mot kvinnor som använder ÄL-stickor - var ett allmänt menat inlägg som kan vara av intresse att diskutera i ett diskussionsforum. Vilket brukar vara helt okej i vilken tråd som helst, utom i denna. Det är bara att låta bli att svara om det stör dig.

Jag tror du har svårt för att andra kommer in med kunskaper som du inte delar/själv har och som underminerar din "auktoritet" som ett slags expert i tråden. Att du känner dig provocerad av väletablerade forskare och läkare är anmärkningsvärt och då har jag uttryckt mig milt.

Haha, får jag vara en party pooper igen? ;)
Jag har en bok, "skit i mössan!", det är en bok om massa myter de allra flesta kring barn. I den boken hävdar dom att det är en myt att det blir fler barn 9 månader efter ett strömavbrott.
Myten började efter "the northeast blackout of 1965" där 25 miljoner amerikaner och kanadensare blev utan ström. New youk times skrev att det 9 månader efter blev en baby boom men två år efter kollades sifforna och det var inte många barn som föddes extra. Men folk verkade enligt boken gilla fenomenet (såklart :)) så det spreds världen över och tidningar fortsätter publicera det fast än att det inte är sant.
Statistikern Lotta Persson på SCB gjorde en analys på hur många barn som föddes efter stormen gudrun och det var tyvärr ingen baby boom. Expressen skrev ändå "Nästan exakt 9 månader efter ovädret ökar nu antalet födslar vid förlossningen i Borås. Om det beror på stormen är omöjligt att säga."
Vilket alltså inte ens var sant ;)

Däremot, det som enligt boken "alstrar barn i sverige" är sommar eftersom det vanligaste födelsedatumet i sverige är 10 april.

All fakta i boken ska vara korrläst av läkare och vetenskapsmän så det "ska" stämma. ;)

Det vet jag faktiskt inte. När jag läste det så var det före internets tid (ja jag är så pass gammal :D) och då var man tvungen att gå och läsa saker och ting på biblioteket. Jag kommer inte ihåg några detaljer (var ju trots allt över 20 år sedan jag läste det) men jag har för mig att det var statistik från flera strömavbrott.

Dessutom så fanns informationen på biblioteket och man ifrågasätter liksom inte sanningsgraden i det som finns på BIBLIOTEKET.

Så med andra ord kan du ha helt rätt. Jag har faktiskt inte en aning :o. Tur i så fall att jag bara hann sprida det här. :D

Haha, biblioteket känns iof som en sjukt säker källa.. jag hade nog inte ifrågasatt det om jag läste det på bibblan!

Men jag gillar den myten, den skadar ju dessutom ingen utan är väl rätt "romantisk" och det är väl alltid bra att kunna sprida lite hopp så där efter ett strömavbrott ;)

Fö kan jag däremot meddela att det där med att man hittat rakblad i vattenrutschkanor, det är också en myt ;)

Fast jag tänker inte låta dig stå oemotsagd. Bortsett från att det mesta du skriver är dina högst personliga åsikter, och inte en enda gång baserat på vetenskapliga referenser - hur tror du att de personer som använder sig av den här specifika kliniken i fråga ska känna sig när du skriver som du gör?

Mitt inlägg - som du felaktigt vände till kritik mot kvinnor som använder ÄL-stickor - var ett allmänt menat inlägg som kan vara av intresse att diskutera i ett diskussionsforum. Vilket brukar vara helt okej i vilken tråd som helst, utom i denna. Det är bara att låta bli att svara om det stör dig.

Jag tror du har svårt för att andra kommer in med kunskaper som du inte delar/själv har och som underminerar din "auktoritet" som ett slags expert i tråden. Att du känner dig provocerad av väletablerade forskare och läkare är anmärkningsvärt och då har jag uttryckt mig milt.

Ja, ja det är väl din "neutrala" tolkning av det hela.

(Nej nu SKALL jag hålla mig till ämnet och sluta med denna totalt meningslösa diskussionen :o)

Haha, biblioteket känns iof som en sjukt säker källa.. jag hade nog inte ifrågasatt det om jag läste det på bibblan!

Men jag gillar den myten, den skadar ju dessutom ingen utan är väl rätt "romantisk" och det är väl alltid bra att kunna sprida lite hopp så där efter ett strömavbrott ;)

Fö kan jag däremot meddela att det där med att man hittat rakblad i vattenrutschkanor, det är också en myt ;)

Hmm det kanske är ett nytt råd för att bli fort gravid "Fejka ett strömavbrott" :D

Har aldrig hört det där med rakbladen. Kanske lika bra det. (Så jag inte sprider fler felaktigheter bara för att jag läst det på BIBLIOTEKET)

Jag får väl se, jag är inställd på att det inte är någonting, men tror väl jag lär testa för att se om strecket blivit starkare, då har jag ju lite hopp iaf.

Men det känns helt ok, jag har ju sagt att blir det inget innan sommarn sp köper jag ridhäst istället så jag sitter och surfar på hastnet ;)

Blir det ett bra sto så kan man ju alltid betäcka den :angel:

Haha ja! Vill man vara extra säker får man väl se till att ordna ett riktigt! ;)

Undra om Skit i mössan! finns på biblioteket.. vad ska vi då tro? Sen kan du ju bara gissa vad titeln på boken antyder!? :o Hela ens världsbild kastas omkull när man läser den boken :D

Fö måste jag säga att du verkar väldigt stolt över att du läst något på biblioteket, hahaha, var det den gången du var på bibblan eller?:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 861
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 339
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?