En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Svarar båda

Grejen med hela denna tråden är att man skall få älta symptom, tester, besvikelse, sorg och glädje. Det är själva meningen med tråden.

Här är det okej att testa i onödan utan att någon skall komma och påpeka detta för en, för det är det som är meningen med tråden. Det ni två lyckas göra är att ge folk dåligt samvete för att de kanske testar någon gång för mycket. Ni dödar lite själva tanken med en sådan här tråd.

Cirkus: i så fall har du utryckt dig väldigt klantigt. Jag tycker det står klart och tydligt att folk håller på och testar i onödan och att det var mindre stressande förr när man inte kunde testa så tidigt. Och det enda du gör som sagt är att ge folk dåligt samvete för att man testar och analyserar in i minsta detalj.

Men nu är det så att denna tråden är till för att vända och vrida på varenda symptom, att räkna ner dagarna till BIM och att hoppas på att få det där efterlängtade plusset.

Tråden heter faktiskt "En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2" inte "Gör de som vill bli gravida för många tester?".

Apollo13: Samma sak där. Man behöver inte ursäkta sig för de tester man gör i denna tråden eller ha en annan anledning till att testa sig annat än man vill göra det. Du får det att låta som om man måste ha en anledning att testa innan en vecka efter BIM. Jag skulle säga att alla här är mer än väl medvetna om att det bästa är att vänta i alla fall några dagar efter BIM (vilket även har skrivits av bl.a. mig flera gånger) men meningen med denna tråden är återigen att folk skall få testa både en och tom kanske tio gånger utan att någon påpekar att man gör det i onödan. För det är det som är meningen med tråden.

Så att diskutera om folk testar för mycket är detta inte rätt tråd för av den enkla anledningen att mycket av tråden faktiskt bygger på att folk testar. Här skuldbelägger man ingen vare sig de tar ingen test eller 20 tester. Och ja skuldbeläggning är precis det ni lyckas göra med era inlägg.

Vill ni diskutera om gravida testar för mycket så starta en egen tråd om det men det här är inte rätt tråd för den diskussionen.

Senast ändrad:

Jag tycker verkligen du missuppfattat precis allt jag skrivit och läser in saker som inte står öht. Jag har flera gånger skrivit att alla får göra precis som de vill, testa ofta eller sällan, oavsett orsak så länge det känns bra för personen i fråga. Jag uppfattar det som att du går in för att misstolka det jag skrivit.
Min poäng har långt ifrån varit att tala om för någon att den gör fel, eller att skuldbelägga och i min värld har jag försökt vara supertydlig med det och skriva det ibland flera gånger per inlägg att det inte finns något rätt svar och att alla gör vad som passar dem!

Jag förstår precis vad du menar men den diskussionen hör inte hemma här eftersom en stor del av tråden faktiskt baseras på att folk testar. Att då komma och ifrågasätta detta blir då tokigt.

Man kan ju skriva saker på olika sätt. Det sättet du och cirkus skriver det på får det att verka korkat och stressande om man testar tidigare än en till två veckor efter BIM. Eller för den delen testa mer än en gång. Och att det hade varit bättre att helt enkelt vänta längre efter BIM för att veta säkert. Detta är ju alla här fullt medvetna om men det är ju inte det som är meningen med tråden.

Tanken här är ju att alla skall få testa och älta symptom ivrigt påhejeda av oss andra som är minst lika nyfikna på om det tagit sig eller inte som testpersonen själv.

Det är inget fel i att du testade långt efter BIM men det kan ju vara bra att tänka efter innan man skriver det här så att det inte verkar som om alla andra gör fel som testar kanske tom dagar innan BIM.

Det sättet som cirkus skrev på i sitt första inlägg och som du försvarar var synnerligen ogenomtänkt.

Men varför läser du in saker jag inte skriver? För övrigt så är detta ett internetforum där diskussioner far iväg åt alla möjliga håll, så länge sm man håller sig till forumreglerna får man skriva vad man vill.

Jag har aldrig förökt skuldbelägga eller på något annat vis sagt att man inte får räkna och testa och ha sig precis hur ofta som man vill. Jag gjorde bara en reflektion över att det ser väldigt annorlunda ut nu.

.

Jag har den som en ventil, så jag kan släppa tankarna i resten av min vardag.

Men igen, du läser in saker som inte står öht! Jag har inte någonstans ALLS skrivit att något är korkat utan vart väldigt tydlig med att alla gör det som passar dem bäst och att det inte finns något som är rätt eller fel.

Min avsikt var heller inte att "försvara" cirkus utan påpeka att jag inte trodde hon menade som du tolkade det. Det är hela tiden du som tar upp att jag (och cirkus) tycker att den här tråden är idiotisk och att folk gör fel, vi har inte sagt något sådant öht! Det enda jag sagt är att det finns olika vägar att gå och att ingen är rätt eller fel.

Alla gör ju denna tråden till vad som passar dem bäst, ibland är det ÄLlistor, ibland kacklas det och skrattas om att gymma, vissa kanske bara läser i smyg i väntan på att det är dags för dem, andra tycker det är skönt att se andra i samma situationen, ibland kanske man bara behöver ventilera, kräkas lite eller prata med någon som förstår. Jag håller inte alls med om att den här tråden mestadels handlar om tester, för mig är den mycket mer än så. Jag tycker om att följa användarna, längta och hoppas och skratta med dem. Jag har följt den här tråden till och från hur länge som helst och tycker det är helt fantastiskt att få se de som väntat länge som sedan får sitt efterlängtade plus och ännu bättre, sin bäbis! Zvinto tex! :love:
Jag älskar den här tråden och användarna i den, hade jag tyckt att de var ett par korkade idioter hade jag aldrig följt den.

Vill ni diskutera om gravida testar för mycket så starta en egen tråd om det men det här är inte rätt tråd för den diskussionen.

Jag måste inskjuta här att jag sällar mig till dem som tycker att den här tråden har sällsynt lågt i tak. Varför ska alla inläggsskrivare exkluderas som har en synpunkt eller reflektion som du, Tora, inte gillar?

fia-lisa ÄL 28/1 BIM 12/2
Rosen-Knoppen ÄL 7/2 BIM 21/2 (Enligt app)
Miks ÄL 11/2 BIM 26/2
Blåbär ÄL 14/2 BM 28/2
_Maria_?

AMK Äl 18/2 BIM 6/3
lil-sis Äl 27/2 BIM 13/3
em-pirre Äl 3/3 BIM 18/3
TLV ÄL 5/3 BIM 19/3 (app)
Rhinos äl enl app 6/3 BIM 18/3

Hur går det för er där ute i stugorna? Är elräkningen hög eller håller ni värmen på annat sätt? :p;)

För vår del står det 2 veckors lägre pelletsförbrukning på schemat. Här ska göras allt som göras kan så får vi se hur det går helt enkelt.

Dras med en überförkylning sedan 1 månad nu och börjar bli lite trött på eländet. Jag är ju helt slut absolut heeela tiden. Och huvudvärk har jag så jag vet inte vad :yuck:

Kl
Nu så är jag 99% säker på att jag är gravid.
Har vart bombsäker I ett par dagar nu och I brist på grav test så tog jag ett äl som visade starkt posetivt.
På fredag så blir det att köpa ett av dom dyra testerna bara för att vara säker.
Jag är jätte glad men försöker hålla mig I skinnet tills på fredag :)

Kan utslag på ÄL indikera att man är gravid alltså? Hur funkar det?

Halvt kl

Nja. Ingen har väl skrivit att ni har påstått varken det ena eller det andra, men era inlägg kan för vissa kanske tolkas som:

"Äh, jag testade minsann inte och blev gravid ändå"
"Varför testar ni då ni bara stressar er själva"
"Om man stressar som ni gör blir man inte gravid"

Nu säger jag alltså inte att det är det ni menar, men då man själv försöker och försöker, och från höger och vänster får höra om hur man måste sluta stressa, så blir man lite irriterad om någon kommer och säger nåt om hur onödigt det är att stressa/testa.

Men nu förstår jag ju vad cirkus menade, d.v.s. egentligen ingenting, eftersom det bara var en kommentar om hur det var förr.

Som Tora skrev är det ju inte nån här som graviditetstestar annat vid bim. Ägglossningstester är ju en helt annan sak, och eftersom vi inte blir gravida på de första försöken vill man ju (och bör man) veta lite hur man egentligen funkar.

Jag måste inskjuta här att jag sällar mig till dem som tycker att den här tråden har sällsynt lågt i tak. Varför ska alla inläggsskrivare exkluderas som har en synpunkt eller reflektion som du, Tora, inte gillar?

Det har inget överhuvudtaget att göra med vad jag gillar eller inte gillar. Det har med att hålla sig till ämnet och det olämpliga i att klaga på något som faktiskt är en bas i ämnet som tråden handlar om.

Själva poängen med tråden är faktiskt att man tex testar. Att då gnälla på att man testar för mycket eller för tidigt är ju att missa hela grejen med tråden. Är det verkligen så svårt och komplicerat att förstå det?

Dessutom är detta en stödjande och peppande tråd. Vare sig man inte vill testa alls eller testa 100ggr så får man göra det utan att någon ifrågasätter det och kommer med påståenden att "Det var minsan bättre förr när man inte kunde testa så tidigt".

Om jag inte mins helt tokigt så var du också en som skulle kritisera andras val av att använda ältester och liknande. Återigen jag förstår inte att det skall vara så svårt att hålla kritiken om de val folk gör för sig själva. Detta är inte en sådan tråd.

Om någon tror att man blir gravid för att man hoppar på ett ben och står på huvudet så får dom tro det. Att motbevisa det kan man göra i en annan tråd men inte här. Är det verkligen så komplicerat att förstå?

Senast ändrad:

Kl
Nu så är jag 99% säker på att jag är gravid.
Har vart bombsäker I ett par dagar nu och I brist på grav test så tog jag ett äl som visade starkt posetivt.
På fredag så blir det att köpa ett av dom dyra testerna bara för att vara säker.
Jag är jätte glad men försöker hålla mig I skinnet tills på fredag :)

Ältester är utmärkta på att smygtesta med :D

Så se nu till att illa kvickt testa med ett gravtest för att stilla vår nyfikenhet :D

Vågar mig på ett litet grattis i förskott (men bara ett litet försiktigt grattis)!

Jag är nog inte den bästa att svara på frågan, men från vad jag har läst till mig så är LH och HCG väldigt lika varandra. Och ett ÄL test kan inte skilja på det två, och ger därför även positivt utslag om man är grav.
Här är en bättre förklaring: http://www.early-pregnancy-tests.com/ovulation-test-as-pregnancy-test.html

Du har helt rätt.

(Jag tar mig friheten att förtydliga lite, hoppas det är okej :o)

LH och hCG är väldigt lika man kan tänka sig att hCG ser ut som ett litet i och LH ser precis likadant ut bara att det saknar pricken över i:et.

LH test (ältest) reagerar på allt som är streck medan hCG (gravtest) reagerar bara på pricken.

Det är därför man får tidigare och starkare utslag på ältest vid graviditet. Den lägger ihop alla strecken och LH har man alltid i kroppen vare sig man är gravid eller inte.

HCG har man bara i kroppen vid graviditet (och vissa speciella sjukdomar och med några enstaka medeciner).

Nackdelen med ältester är just också deras överkänslighet. Risken är att den ger positivt utslag vid så kallad "kemisk graviditet". Dvs ägget har blivit befruktat men inte fäst än i livmodern. Detta för att redan ägget producerar en liten mängd hCG. Bara för att ägget blivit befruktat så finns det ingen garanti att man blir gravid. Det skall ju fästa först också. Då ältesterna lägger ihop hCG och LH så räcker den lilla mängd hCG som ägget producerar tillsammans med LH:t man alltid har i kroppen för att ge utslag på ältest.

Gravtesterna kräver högre mängd hCG för att ge utslag. Vilket i sig är ju helt korrekt. För känsliga gravtester är inte bra. Att ge utslag innan ägget bonat in sig i livmodern skulle riskera att skapa stor besvikelse hos väldigt många.

(Förlåt för denna långa avhandling :o. Det är bara det att jag finner det så otroligt intressant hur ett barn blir till så jag svävar gärna ut i onödigt komplicerade och långa förklaringar)

Senast ändrad:

Om jag inte mins helt tokigt så var du också en som skulle kritisera andras val av att använda ältester och liknande. Återigen jag förstår inte att det skall vara så svårt att hålla kritiken om de val folk gör för sig själva.

Nej, snarare var det så att ett helt neutralt inlägg tolkades som kritik. Av dig framför allt. Ungefär på samma sätt som nu. Defensivt och överdrivet.

Nej, snarare var det så att ett helt neutralt inlägg tolkades som kritik. Av dig framför allt. Ungefär på samma sätt som nu. Defensivt och överdrivet.

Skulle dina påståenden vara neutrala? Så när du länkade till en artikel som totalt sågade ältester så var det ett helt neutralt påstående? En artikel som dessutom innehöll så mycket felaktigheter att det klart och tydligt framkom att de som uttalade sig i artikeln inte visste hur och varför man använder sig av ältester.

Nej. Neutral var du då inte.

Men vet du vad. Jag vill inte förstöra denna tråden med en massa tjafsande. Så vi kan väl återgå till ämnet, dvs stötta folk i sin önskan att bli gravida oavsett metod. Att kritisera tillvägagångssätt kan vi ta i en annan tråd ämnat för den diskussionen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 884
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 371
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 378
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar