En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Jag som fick barn på 90 talet tycker det verkar hysteriskt jobbigt att hålla på och vänta och testa varenda dag. Då fanns det liksom inga alternativ två veckor efter beräknad mens kunde man testa...

Jag som fick barn på 90 talet tycker det verkar hysteriskt jobbigt att hålla på och vänta och testa varenda dag. Då fanns det liksom inga alternativ två veckor efter beräknad mens kunde man testa...

Nu är ju omständigheterna lite speciella runt emors senaste gravtest. Hon har haft missfall precis och nu ca en månad senare testat positivt igen (ingen mens emellan missfallet och senaste gravtestet). Då hon inte testat negativt emellan så vet hon alltså inte om det är hCG kvar i blodet efter missfallet (fullt möjligt) eller om det är en ny graviditet (också fullt möjligt).

Emor har dessutom haft svårt att bli gravid tidigare.

Hade Emor testat lite fler gånger så hade hon vetat om allt hCG försvunnit ur kroppen efter missfallet. Så här hade lösningen varit att testa oftare och inte färre gånger.

Finns inget mer stressande att gå runt och inte veta om det är ett missfall eller inte man har i magen.

Ja, jag skäms lite ;)

Fast jag tycker faktiskt inte i det här fallet är något konstigt eller något man skall skämmas för.

Det kan ju verkligen gå åt vilket håll som helst. Båda alternativen är lika möjliga.

Snarare tvärtom. Hade du testat lite oftare så hade du vetat om du varit negativ efter missfallet eller inte. Så skäms på dig att du inte testat oftare :D :D

Jo, jo, jag vet.

Men det genomsyrar hela tråden hur fullkomligt olidlig väntan är. Och den blir liksom värre ju mer kan kan testa och desto tidigare man kan testa.

Ja, det är hysteriskt jobbigt. Men jag vet inte riktigt vad man ska göra åt det. "Sluta stressa och bli gravid"?

Jo, jo, jag vet.

Men det genomsyrar hela tråden hur fullkomligt olidlig väntan är. Och den blir liksom värre ju mer kan kan testa och desto tidigare man kan testa.

Nja det håller jag nog inte med om. Väntan var lika olidlig förut. Skillnaden var att förut så fick man vänta mycket längre innan man fick svar. Min mamma fick gå till läkaren för att få graviditeten bekräftad och hon tyckte det var enormt jobbigt att vänta så länge och inte veta. Man provade olika hemmatester för att se om man var gravid då också. Allt från att spå i kaffesump till att analysera om man kanske inte mådde lite illa ändå. Önskan om att få veta tidigt om man är gravid eller inte har alltid funnits. Det är bara verktygen dom blivit annorlunda.

I den här tråden vill ju folk vara gravida. Det skapar en speciell stämning. Dessutom har internet gjort det möjligt att dela denna önskan på ett sätt som inte fanns förut.

Dessutom testar ju de flesta här 1-2 ggr. Det är helt normalt. Knappast mer än vad man gjorde förut.

Ältester kan de första gångerna krävas många tester (eller om man har väldigt oregelbunden mens) men oftast lär man sig fort hur kroppen fungerar.

Däremot finns det kvinnor som tar ett gravtest nästan varje dag men det är ett missbruk på samma sätt som andra missbruk. Hade det inte varit testmissbruk så hade det varit något annat missbruk. Vissa har en sådan personlighet helt enkelt.

Jag tror inte alls att Cirkus tänkte så.. kanske bara "sluta stressa" men inte "bli gravid" delen.
Nu får ju såklart alla göra som dom vill, och det är jag rätt säker på att Cirkus också håller med om, men jag kan mycket väl tänka mig att det blir ett större stressmoment om man går och testar och väntar testar "i tid och o tid".
Själv visste jag att när vi sa "nu kör vi" så visste jag att jag skulle bli jätte stressad om jag hade för bra koll. Min mens har alltid varit oregelbunden.. tror jag iaf ;), och jag gjorde ett medvetet val första grav att INTE försöka hålla koll på när jag fick min mens osv för att jag inte skulle bli så himla förväntansfull och besviken om det inte tog sig. Sedan fick jag onda ögat av läkarn som gjorde mitt VUL för att se hur långt gången jag var, men det blev ett konstaterande av MF ist, och eftersom hon rek att vi skulle vänta en mens för att kunna hålla koll till nästa gång, så blev det att jag hade koll. Men ju mer koll jag har, ju mer manisk blir jag i allt runt omkring. Så jag kan mycket väl tänka mig att det är så även för andra, att ju mer man testar kring ÄL och BIM ju mer stress blir det. Det betyder ju såklart inte att det är så för alla eller att det ena eller det andra sättet är sämre. Men jag blir lite storögd ibland när jag ser bilder på alla ÄLtest.. men det är nog mest för att jag blir impad över att man faktiskt orkar.. men jag hade kanske också orkat om jag inte haft solklara ÄLsekret och haft lätt att bli gravid. Allas situationer är ju olika och alla gör ju såklart som dom vill :)

Både min gyn och fertilitetskliniken frågade om jag visste säkert om jag hade ägglossning, om jag hade kollat med stickor.

Det var ganska skönt att kunna svara ja då. Och slippa "men testa ett per månader med stickor först".

Jag blir stressad av att inte veta.

Men det behöver inte betyda att man testar mer för det. Jag har tex tagit 7 gravtestet. 5 gånger var jag gravid. 2 ggr icke gravid och de två testerna var efter missfallet på order av läkaren för att veta att allt hCG var ute ur kroppen.

Sen är ju tester en stor del av denna tråden. Fokusen blir ju stor på själva testandet och tidpunkten runt BIM. Det är ju lite själva meningen med tråden.

Både min gyn och fertilitetskliniken frågade om jag visste säkert om jag hade ägglossning, om jag hade kollat med stickor.

Det var ganska skönt att kunna svara ja då. Och slippa "men testa ett per månader med stickor först".

En av de vanligaste frågorna på en fertilitetsitredning brukar vara om man använt älstickor. Har man inte gjort det så brukar man få "order" att göra det i alla fall tills man tar några mediciner.

Ja men så är det ju, allas situationer och historier skiljer sig åt. Det är som jag sa, hade jag haft problem med att bli gravid så hade jag säkert suttit lika "desperat" (missförstå mig rätt) med ÄLstickor, men jag förstår också att det antagligen hade vart ett stressmoment. Kanske inte stickorna i sig utan mer det där att man blir så uppe i själva grejen att man glömmer bort hur stressad man faktiskt är.

Det är lite som jag gjorde när jag hade matproblem när min dotter var nyfödd. Hon föddes sex veckor tidigt och vi fick ett matschema och hon skulle äta x antal ml var tredje timme. Det var svinnoga. Jag försökte få till amningen, där jag inte hade en susning om hur mycket hon fick i sig och det var rätt struligt med amningen eftersom va så trött så orkade hon inte riktigt osv. Eftersom jag var så stressad ville jag ha koll, vilket resulterade i att jag skrev upp i mobilen, klockslag hur många min hon ammade, om det gick bra eller dåligt, och hur många ml hon sedan åt ur flaskan och om det gick bra eller dåligt.
Nu när jag ser tillbaka på det ser det lite ut som när en anorektiker för anteckningar om mat eller kalorier. När jag själv insåg att problemen med matningen inte satt i bebis utan i mitt huvud, så vågade jag slappna av och allt löse sig under en helg. Nu tror jag verkligen, verkligen inte, att alla bara skulle bli gravida på en helg om man slutade stressa, eller att ni är så maniska som jag tenderar att bli när det gäller somliga grejer (det är en issue jag har). Men det är mer fenomenet att ju mer koll man har, eller försöker ha, ju mer stressad kan man bli. Där med inte sagt att man skulle bli gravid bara för att man sluta stressa.. det är ju inte ens säkert att det går att sluta stressa.. eller att man slutar stressa för att man slutar göra tester.. jag tror bara att JAG hade blivit mer stressad av det.. och antagligen är det fler än jag som skulle reagera så, där med inte sagt att det specifikt är så för någon här :)

Jag har aldrig haft svårt för att bli gravid. Däremot har jag skrivit upp när jag har mens och hur länge enda sedan jag fick min första mens när jag var elva år. Varför? För att det är bra att veta helt enkelt.

Den enda gången jag har missat att hålla koll på att jag fick mens så gick jag till vecka 12 innan jag misstänkte att jag var gravid. Synnerligt korkat då jag åt medeciner som jag inte hade ätit om jag vetat jag var gravid. Tack och lov drack jag väldigt sällan sprit då heller. Hade jag skadat mitt barn bara för att jag inte hade koll så hade jag aldrig förlåtit mig själv.

Man kan bara utgå från sig själv. Att påstå att det generellt är mer stressande för alla kvinnor nu för att man kan testa någon vecka tidigare än för 20 år sedan är ju inte helt korrekt.

Tex gick jag i 4 veckor innan jag visste om mitt barn levde i magen eller om det slutade utvecklas i vecka 6 som sist. Denna väntan och att inte kunna göra något annat än just att bara vänta var extremt stressande. Att inte veta.

Men det är ingen som har sagt att något är generellt heller :)
Allas situationer och historier är som sagt väldigt olika och jag förstår såklart att det måste ha vart rent ut sagt vidrigt att gå och vänta de där veckorna!
Cirkus konstaterade ju bara att hon tyckte det verkade stressande att kolla så där och jag höll med om att det antagligen hade vart det för mig också. Sen är det ju ingen som sagt att det är fel, dåligt, galet, idiotiskt eller liknande.

Jag tycker bara att det är rätt intressant att det som man så blint upplever som sin verklighet, som ex för mig när jag tyckte det var absolut smartast och bäst för mig att bokföra dotterns ätande så tydligt, kan visa sig vara helt fel. Jag trodde det var bäst för oss, men det var det inte. Därför tycker jag att i många situationer kan det kanske vara bra att höra andra vägar eller andras upplevelser så att man kanske kan fundera på om man verkligen är rätt ute. Men som sagt, det är ju inte samma sak som att det skulle vara fel att testa ofta heller. Vi är ju olika människor, i olika situationer och vem vet, om jag och min man skulle få för oss att försöka skaffa ytterligare ett barn, så kanske det blir bäst för oss att testa ofta och hålla på med ÄLstickor osv. Jag kan omöjligt veta hur jag kommer tänka då eftersom jag inte vet vad vi kommer ha för förutsättningar då.

Men jag förstår verkligen, verkligen, att många väljer att köra med ÄLstickor och testar ofta, vare sig man har svårt att bli gravida eller ej. Jag tycker fö att den här tråden är helt fantastisk och tycker det är jätte spännande att följa alla och kan klicka in flera gånger dagligen och vänta på att någon ska skriva på morgonen efter att kvällen innan ha skrivit "testade precis och ska testa imorgon". Så min mening med mitt inlägg var absolut inte att uppmuntra någon att sluta testa så ofta, det var mer bara ett konstaterande att det kan vara ett stressmoment :)

ed. När det kommer till alkohol och grav så dricker jag så väldigt sällan att det aldrig varit ett problem.. Visserligen är det rätt lustigt att just de gångerna som jag vart gravid (ej det som blev ett MF) så testade jag precis på dagen, inte för att jag hade brått i sig utan för att jag hade planerat att dricka vin och OM jag var gravid så ville jag inte dricka.. Det blev inget vin någon av gångerna såklart! Sedan har jag haft ett hyfsat hum om när det ungefär varit dags, men om jag hade blivit gravid ovetandes så dricker jag som sagt väldigt sällan och OM jag nu hade råkat träffa in det ändå så dricker jag inga jätte mängder och så tidigt i graviditeten är det inte jätte farligt att dricka.. men jag skulle ju såklart aldrig göra det om jag visste att jag var gravid.

Senast ändrad:

Jo cirkus inlägg 1041 är väldigt generaliserande och det är väl ändå från det inlägget som diskussionen utgår från.

Men bortsett från Emor (som har en väldigt speciell situation) så testar de flesta här någon dag efter BIM om mensen inte dykt upp. Är det för ofta?

Så har jag gjort de 5 ggr jag har varit gravid. 5 tester och 5 graviditeter på BIM eller någon dag efter BIM. Det kan väl ändå inte anses som mycket eller?

Ältester går inte att jämföra med gravtester då det är två helt olika saker.

Vi uppfattar hennes inlägg olika. Jag uppfattar det som att hon utgår från sig själv och vad hon hade för möjligheter när hon testade sina graviditeter och att hon jämfört med det uppfattar det som tidigt och ofta att testa flera gånger som många hinner göra innan "hennes" två veckor hade gått.

I mina ögon är det omöjligt att säga vad som är för ofta eller eg vad som är tidigt. Det får man ju själv personligen avgöra. För mig personligen kändes det tidigt att testa på BIM, för jag kände lite att det var viktigt för mig att jobba på att inte stressa upp mig för mycket och "vilja för mycket" för att jag skulle bli så himla besviken. Jag har som sagt rätt lätt för att gå in för saker och bli manisk och därför fick jag anstränga mig och försöka ha en lite avslappnad inställning till det hela för att inte bli för "på tårna". Vet inte om jag lyckas förklara vad jag menar men jag försökte lite glömma att vi sagt att vi skulle köra, för jag blir så himla.. otålig och rent av skitjobbig om jag inte får som jag vill ;) Så jag försökte ha inställningen att ja jag har ju inte regelbunden mens, den kan ju vara lite sen, jag kan testa om några dagar..
Sen vet jag ju de som testar strax efter att karln dragit ut den och om det känns rätt för dem så får dom ju göra så :)

Jag tolkade cirkus inlägg som generellt. Dvs det var bättre förr när man inte kunde testa så tidigt.

Du har oregelbunden mens. Det har inte jag. Har aldrig varit sen om jag inte varit gravid.

Det är ju just det jag sagt hela tiden, alla har olika förutsättningar, alla är olika, tänker olika, reagerar olika därför finns det inget som är rätt eller fel, det är bara olika vägar att gå som passar oss olika bra :)

Jag kan inte säga att det var bättre förr.
Apollo 13 verkar ha förstått vad jag menar.

Och ingenstans har jag varken skrivit eller menat "Sluta stressa - bli gravid".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 884
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 371
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 378
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar