En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

3 månader för att få tid efter remissen (så eg borde jag få kallelse till bedömning inom två månader) och sedan tre nya månader efter beslut om OP...

Fast, om man väljer att tolka saker fast att jag tydligt direkt skriver att jag inte menar så, så vette tusan om det är jag som ska ändra något?
Det är lite som att många hör in råd i saker som inte egentligen är råd. Som när damen här på gården kom och hälsade på mig strax efter att min dotter fötts. Jag sov middag och damen klampade in och förstod inte alls varför jag sov. Jag förklarade att jag vart vaken på natten för att mata flickan.. Damen tittade då konstigt på mig och frågade förvirrat "Va!? Hon äter väl inte på natten!?" Jag förklarade för henne att jo, nu för tiden är det ju fri amning som gäller. Damen skakade lite ujande på huvudet och tyckte det lät tramsigt. (Nä, hon är inte pinfärsk damen :D) Men bara för att hon inte höll med i det jag sa och hur vi gjorde, så innebar inte det att hon rådde mig att sluta amma på nätterna. Bara för att någon berättar om sina erfarenheter, så innebär inte det att personen tycker att det är något för alla eller att det är den enda sanna verkligheten.... vad det än handlar om... nåja.. om det inte är nån religiös en, men det var ju inte det vi pratade om :D

Sedan försvarade jag inte heller cirkus utan förklarade mer hur jag tolkade hennes inlägg. Jag håller med om att hon var väldigt kort och koncis, det var därför jag tyckte att det kunde vara klokt att lägga till hur även jag tolkade inlägget innan någon mer han tolka henne fel.

Nej så jobbigt tyckte jag det inte att det var, och jag är gärna med om en till förlossning, det var häftigt! Men jag hör inte till skaran som älskar att vara gravid helt enkelt.

Ja jag tror också det :) och någon mening finns det säkert med att det tar tid för oss, men det är svårt att se nu...

Oki! Missförstod dig där. Trodde att graviditeten var ett nödvändigt ont.

Fast, om man väljer att tolka saker fast att jag tydligt direkt skriver att jag inte menar så, så vette tusan om det är jag som ska ändra något?
Det är lite som att många hör in råd i saker som inte egentligen är råd. Som när damen här på gården kom och hälsade på mig strax efter att min dotter fötts. Jag sov middag och damen klampade in och förstod inte alls varför jag sov. Jag förklarade att jag vart vaken på natten för att mata flickan.. Damen tittade då konstigt på mig och frågade förvirrat "Va!? Hon äter väl inte på natten!?" Jag förklarade för henne att jo, nu för tiden är det ju fri amning som gäller. Damen skakade lite ujande på huvudet och tyckte det lät tramsigt. (Nä, hon är inte pinfärsk damen :D) Men bara för att hon inte höll med i det jag sa och hur vi gjorde, så innebar inte det att hon rådde mig att sluta amma på nätterna. Bara för att någon berättar om sina erfarenheter, så innebär inte det att personen tycker att det är något för alla eller att det är den enda sanna verkligheten.... vad det än handlar om... nåja.. om det inte är nån religiös en, men det var ju inte det vi pratade om :D

Sedan försvarade jag inte heller cirkus utan förklarade mer hur jag tolkade hennes inlägg. Jag håller med om att hon var väldigt kort och koncis, det var därför jag tyckte att det kunde vara klokt att lägga till hur även jag tolkade inlägget innan någon mer han tolka henne fel.

Antingen tar man till sig att det man skrev kunde misstolkas, analyserar det och funderar på hur man skall utrycka sig nästa gång för att eliminera risken för feltolkningar.

Eller så fortsätter man som tanten att vara totalt oförstående och fortsätta att gå i gamla fotspår.

Jag säger inte att du skrev fel på något sätt utan snarare att sättet du skrev på misstolkas väldigt lätt av en specifik grupp människor.

Tex kanske man hade kunnat skriva något så här istället "Jag mins när jag försökte bli gravid. Då jag hade så pass oregelbunden mens så vågade jag inte testa förrän minst en vecka efter ungefärlig BIM. Visste ju aldrig om mensen var sen eller om det bara var en normal försening. Detta gjorde att testandet stressade mig enormt mycket så jag gjorde så få tester som det bara var möjligt bara för att slippa teststressen."

Återigen se inte detta som kritik utan på samma sätt som du försökte förklara för tanten varför du var trött så försöker jag förklara varför du tolkades på ett helt annat sätt än vad du tänkte dig.

Men det var ju indirekt det jag skrev, bara att orden var i en annan följd.

Precis på samma sätt som du försöker få mig att omformulera mina ord och tycker att jag borde ta till mig det, så tycker jag att du kanske borde försöka ta till dig att du läste in saker som inte skrevs och att du kanske borde tänka på det till framtiden så du inte misstolkar det folk skriver i onödan. :idea:

Kl.
Jahapp, mensen slut för denna gång! Nu inväntar vi nästa Äl då! :D

Kom ganska så nyss hem från jobbet, haft kvällsmöte, ska hoppa in i duschen! Ett barn kräktes rätt över mig idag, tur att jag hade ombyte på jobbet men man känner sig ändå inte speciellt fräsch kan jag lova! :yuck: :cautious: och en sån vill vi ha, som kräks på oss.. Hihih :cautious: ;) :D

Uppdaterar listan lite också!
fia-lisa ÄL 28/1 BIM 12/2
Miks ÄL 11/2 BIM 26/2
Blåbär ÄL 14/2 BM 28/2
_Maria_?

AMK Äl 18/2 BIM 6/3
lil-sis Äl 27/2 BIM 13/3
Rosen-Knoppen Äl 3/3 BIM 17/3 (app)
em-pirre Äl 3/3 BIM 18/3
TLV ÄL 5/3 BIM 19/3 (app)
Rhinos äl enl app 6/3 BIM 18/3

Fast jag måste lägga mig i och säga att jag tyckte det var solklart hur både Apollo (och cirkus) menade, och jag kunde inte för allt i min värld förstå varför du blev så upprörd. Jag kan inte se hur Apollo skulle kunnat uttrycka sig tydligare, jag tycker du läser in en väldigt massa som hon inte skriver.

För övrigt så är det ju precis som resten av Buke ett fora för diskussion, och faktiskt inte någon skyddad tråd. Även om jag tycker att det är en väldigt trevlig tråd att läsa i och dagdrömma mig bort tills jag också kan försöka ;)

Kom ganska så nyss hem från jobbe, haft kvällsmöte, ska hoppa in i duschen! Ett barn kräktes rätt över mig idag, tur att jag hade ombyte på jobbet men man känner sig ändå inte speciellt fräsch kan jag lova! :yuck: :cautious: och en sån vill vi ha, som kräks på oss.. Hihih :cautious: ;) :D

Du ska ju ha en sån som min, det hör ju jag. Hon har kräkts mig både i munnen och i näsan på samma gång (TACK GODE GUD ATT HON FORTFARANDE HELAMMADE!!) och en gång på ögat. Passa dig för vad du önskar, en dag är det helt plötsligt din verklighet :D

Japp det är garanterat en sån jag kommer få :D:D tur att jag inte är sååå känslig (längre) :p fast jag kan ju säga att uppspydd lax med dillsås är ingen höjdare.. Såg ut ungefär såhär -->:eek: hahaha :laugh:

Men det var ju indirekt det jag skrev, bara att orden var i en annan följd.

Precis på samma sätt som du försöker få mig att omformulera mina ord och tycker att jag borde ta till mig det, så tycker jag att du kanske borde försöka ta till dig att du läste in saker som inte skrevs och att du kanske borde tänka på det till framtiden så du inte misstolkar det folk skriver i onödan. :idea:

Ja det är i princip samma som du skrev men utan undertonen att testa ofta är bara dumt och bara man slutar stressa så blir man gravid.

Om jag skriver något om ett ämne som är väldigt känsligt för vissa så försöker jag till det yttersta se till att jag inte riskerar att feltolkas. Skulle nu någon ändå feltolka det så analyserar jag det och försöker bättra mig.

Jag anser att man som textskrivare har ansvar för att det man skriver inte misstolkas. Inte att den som läser skall tolka det rätt. Det blir lite som "Du fattar inte vad jag säger. Du är korkad".

Jag undrar dock om vi kan släppa detta nu? Jag misstolkade det du skrev. Är du nöjd med det? Tror inte heller jag riktigt når fram till dig med vad jag menar (och där tar jag helt på mig ansvaret för att jag brister i förklarningsförmåga)

Känner att denna diskussion inte riktigt har här att göra. Det blir väldigt off topic.

Fast jag måste lägga mig i och säga att jag tyckte det var solklart hur både Apollo (och cirkus) menade, och jag kunde inte för allt i min värld förstå varför du blev så upprörd. Jag kan inte se hur Apollo skulle kunnat uttrycka sig tydligare, jag tycker du läser in en väldigt massa som hon inte skriver.

För övrigt så är det ju precis som resten av Buke ett fora för diskussion, och faktiskt inte någon skyddad tråd. Även om jag tycker att det är en väldigt trevlig tråd att läsa i och dagdrömma mig bort tills jag också kan försöka ;)

Mycket kan jag hålla med om men solklart var det inte!

För det första så är det korrekta sättet att hålla sig till ämnet i tråden och inte sväva ut i annat. Sen kan vissa utsvävningar ändå tillföra ämnet något. Men långt ifrån alla.

Den viktigaste frågan är dock om man vill förstöra en så pass varm och go tråd med en massa onödigt och negativt tjafs som inte bidrar till att föra ämnet framåt?

Jag känner att jag själv svävar ut för mycket och jag är inte alls nöjd med det. Men ibland är det svårt att låta bli men jag har lovat mig själv att skärpa mig.

Igen, den där undertonen är något du själv valt att läsa in. Och jo jag förstår precis vad du menar, jag håller bara inte med dig. I min värld kan jag inte vara tydligare än att skriva rakt ut "där med är det inte samma sak som att man blir gravid på en gång eller att det är något för alla." Uppenbarligen är det fler som håller med om att jag var rätt tydlig också.

Jag håller inte heller med om att man som läsare inte har något form av ansvar. Väljer man att tolka 1+1=3 så kan den som skrivit 1+1 inte riktigt lastas i mina ögon.

Visst kan vi släppa det, jag hade gjort det men du fortsätter att svara och ställa frågor.

Fast jag tycker nog att det var du som gjorde att det såfall blev en otrevlig ton eftersom du trots att jag flertalet gånger försökte förklara att jag inte menade något illa så gick du ändå på hårt om att jag visst gjort det eller iaf uttryckt mig på så vis. Det är du som fortsatt att föra diskussionen vidare och tycker att alla ska anpassa sig efter vad du tycker.. Självklart har jag sedan svarat för det är inte kul när någon anklagar en för att skriva otydliga saker, dessutom vill jag absolut då klargöra vad jag faktiskt menade så att ingen mer misstolkar mig.

Dessutom ska vi vara helt ärliga, så ska man hålla sig till tråden så hör varken du eller jag hemma i tråden öht eftersom ingen av oss försöker bli gravida eller vill ha barn... nåja, mer än dom som simmar i mörkret redan.

mågan att bli gravid ;) ). Visst hade vi någon här vars sambo upplevde det som jobbigt med testandet?

Yes, det var min man som blev låst av att veta vilka dagar som var "rätt".

Hörni, nu måste ni hjälpa mig att spekulera!

Jag hade Äl-sekret förra veckan, måndag-fredag ungefär. Sedan har jag varit helt torr under helgen, men idag när jag var på toaletten på eftermiddagen kom det en stor slemblobb ur mig. Ungefär samma konsistens som fast äggvita, genomskinlig men med några vita trådar i. Detta hände två gånger under eftermiddagen, och nu undrar jag vad tusan det kan vara? Jag hade ju en slemklump som kom ut vid ÄL för någon månad sedan, men min ÄL borde definitivt vara över för 3-4 dagar sedan. Så, vad är det då?

Fast jag tycker nog att det var du som gjorde att det såfall blev en otrevlig ton eftersom du trots att jag flertalet gånger försökte förklara att jag inte menade något illa så gick du ändå på hårt om att jag visst gjort det eller iaf uttryckt mig på så vis. Det är du som fortsatt att föra diskussionen vidare och tycker att alla ska anpassa sig efter vad du tycker.. Självklart har jag sedan svarat för det är inte kul när någon anklagar en för att skriva otydliga saker, dessutom vill jag absolut då klargöra vad jag faktiskt menade så att ingen mer misstolkar mig.

Dessutom ska vi vara helt ärliga, så ska man hålla sig till tråden så hör varken du eller jag hemma i tråden öht eftersom ingen av oss försöker bli gravida eller vill ha barn... nåja, mer än dom som simmar i mörkret redan.

Nej jag har försökt förklara för dig varför du blev missförstånd och varför det var så lätt att missförstå det du skrev.

Jag har försökt bli med barn och jag är gravid nu. Fast egentligen spelar det mindre roll vem man är utan det viktiga är vad man skriver.

Att berätta hur det gick till när man försökte bli med barn är förvisso ett sidospår men det tillför något till tråden.

Hörni, nu måste ni hjälpa mig att spekulera!

Jag hade Äl-sekret förra veckan, måndag-fredag ungefär. Sedan har jag varit helt torr under helgen, men idag när jag var på toaletten på eftermiddagen kom det en stor slemblobb ur mig. Ungefär samma konsistens som fast äggvita, genomskinlig men med några vita trådar i. Detta hände två gånger under eftermiddagen, och nu undrar jag vad tusan det kan vara? Jag hade ju en slemklump som kom ut vid ÄL för någon månad sedan, men min ÄL borde definitivt vara över för 3-4 dagar sedan. Så, vad är det då?

Älsekretet styrs av östrogenet och inte av LH stegringen. Östrogenstegringen kan komma många dagar före LH stegringen. Eller så är ditt blobb bara vanligt gojs.

Älsekret är ett ganska trubbigt verktyg som kan variera mycket i sitt "uppförande" månad till månad.

Så egentligen är det omöjligt att svara på annat än att fortsätt nuppa varannan dag någon vecka till :D

Senast ändrad:

Ja, och jag samt fler med mig håller inte med om att det var lätt att missförstå utan snarare att jag var väldigt tydlig och det kan inte du acceptera utan fortsätter på ett bestämt sätt att prata om att jag var och är otydlig.

Det jag gjorde var också att berätta hur det var för mig när vi försökte bli gravida, och det tillsammans med att fler med mig inte tycker jag varit otydlig så kan jag inte känna att jag har gjort något fel.

Jag vet att jag skrivit det förut men jag bara älskar ordet nuppa :D

Jag skulle kunna nuppa bara för att få använda ordet nuppa. Typ "Skall vi ta och nuppa lite?" Eller "Vi nuppade två gånger igår".

Inte helt friskt jag vet :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 778
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 334
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈