En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fan. Gyn ringde. Sambon och jag får ingen utredning via landstinget för vi är inte folkbokförda på samma adress. Trots att vi varit ihop i 6 år. De var benhårda på den punkten.
:cry:

I örebro tror jag man måste vara folkbokförd under ett år på samma adress...

I örebro tror jag man måste vara folkbokförd under ett år på samma adress...
Jag tror privatkliniken har nån sån regel de med. Så även om vi betalar tror jag inte vi får utredning.
Ensamstående ska kunna få hjälp, men inte vi som är ihop men inte skrivna tillsammans. Känns rätt orättvist.
Vi lär väl få spara pengar länge och söka typ i Riga eller Danmark. Så kommer tiden rulla på ännu mer innan vi får hjälp.

Jag tror privatkliniken har nån sån regel de med. Så även om vi betalar tror jag inte vi får utredning.
Ensamstående ska kunna få hjälp, men inte vi som är ihop men inte skrivna tillsammans. Känns rätt orättvist.
Vi lär väl få spara pengar länge och söka typ i Riga eller Danmark. Så kommer tiden rulla på ännu mer innan vi får hjälp.

För övrigt har jag flera i bekantskapskretsen som varit i Danmark (storkkliniken), alla har bara gott att säga.

De kan göra utmätning ändå och han vill inte utsätta mig för det.

Det kan jag ju förstå. Men det låter ju märkligt att det ska vara ett hinder, det är ju inte helt ovanligt med olika adresser.
I värsta fall är väl det ni kan göra att stenhårt gå in för att betala av skulderna så de är borta.

Inte av _dina_ saker.

Been there, done that.
Vi har sen vi flyttade ihop sett till att jag står på allt vi köpt. Saker han hade med sig har vi ju inte kvitton på. Men ja, sambon funderar på att skriva sig hos mig om det är enda sättet.
Om tre år bör skulderna vara avskrivna, men det är ju rätt många år om man försöker bli gravid.

Det kan jag ju förstå. Men det låter ju märkligt att det ska vara ett hinder, det är ju inte helt ovanligt med olika adresser.
I värsta fall är väl det ni kan göra att stenhårt gå in för att betala av skulderna så de är borta.

Det är ett allmänt krav, att man är skriven på samma. Jag gissar att det är för att man annars hade behövt vara gifta.

Men det är lite lurigt nu när man även hjälper ensamstående...

Det kommer tyvärr ta många år. Då går det nog snabbare att spara pengar till utredning utomlands.
Riga är närmare än Danmark för oss.
Sambon har dock läst nåt att om man är kvarskriven på en adress (som han är) så har man rätt till vård i hela Sverige. Man ska bara kunna visa papper på det. Han ska försöka luska lite i det och se om det kan hjälpa oss.

Det är ett allmänt krav, att man är skriven på samma. Jag gissar att det är för att man annars hade behövt vara gifta.

Men det är lite lurigt nu när man även hjälper ensamstående...
Det är det som känns mest orättvist. En ensamstående ska få hjälp, vi som haft stabil relation länge får det inte.

Vi har sen vi flyttade ihop sett till att jag står på allt vi köpt. Saker han hade med sig har vi ju inte kvitton på. Men ja, sambon funderar på att skriva sig hos mig om det är enda sättet.
Om tre år bör skulderna vara avskrivna, men det är ju rätt många år om man försöker bli gravid.

När jag bodde med min förra sambo så startade utmätningen och hela faderullan. Man kom inte ens till lägenheten för det var ju inte jag som köpt den och deras registerkontroller gav ingen anledning att tro att jag ägde något av värde.

Samma sak när saneringen inleddes.

Jag skulle vilja säga att KFM är lätta att ha att göra med så länge man inte försöker undvika kontakt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 650
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
85 86 87
Svar
1 733
· Visningar
239 370
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 947
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?