En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag är en sån där människa som aldrig är illamående eller har ont i huvudet, blir typ aldrig sjuk heller. Men både igår och idag känner jag hela tiden ett lätt illamående. Känner mig lite kraftlös och yr. Men jag har en vecka lite drygt kvar till BIM, jag skulle väl omöjligt kunna känna något redan?:confused: Det måste bara vara inbillning och kanske även kan skylla på att jag såg den där vsmpyfiömen (som jag verkligen inte kan komma på namnet på nu?! Någonting light?) där hon avklarad sin graviditet på typ en månad :meh:

Jag har känt av båda mina graviditeter innan det har varit "testbart" Båda ggr har jag dessutom fått mörka ringar runt bröstvårtorna ca 5dagar efter äl.
Kräkts och blivit åksjuk ca 6dagar före bim.
Så nog kan man känna det tidigt!

Prunnar pratade om sist att det vanligaste är att min inte hittar något fel. Jag frågade då (i panik då typ haha, livrädd att de bara släpper än då till att försöka mer på egen hand) men då pratade han om IVF och att det utfördes i Linköping. Han nämnde inget om insemination så han kanske inte alls kommer föreslå det.

Brukar det vara kö på att få börja IVF?
Väntetiden är lite olika beroende på var man bor. Typ allt från i princip inget till nästan ett år. Tyvärr.

Man brukar säga att felen är fördelade 1/3 beror på kvinnan, 1/3 beror på mannen och 1/3 där man inte hittar något fel.

Det låter ju som om siktet är inställt på IVF.

Väntetiden är lite olika beroende på var man bor. Typ allt från i princip inget till nästan ett år. Tyvärr.

Man brukar säga att felen är fördelade 1/3 beror på kvinnan, 1/3 beror på mannen och 1/3 där man inte hittar något fel.

Det låter ju som om siktet är inställt på IVF.

Okej, får hoppas det är kort väntetid i Linköping. Var det inte nån här som gjort IVF där? @Halali?

Jag har känt av båda mina graviditeter innan det har varit "testbart" Båda ggr har jag dessutom fått mörka ringar runt bröstvårtorna ca 5dagar efter äl.
Kräkts och blivit åksjuk ca 6dagar före bim.
Så nog kan man känna det tidigt!
Ja jag tänker att kroppen ju har börjat producera hormoner redan i en tidig graviditet, jag reagerade rätt starkt när jag började med p-piller för en massa år sedan. Nu har jag ju haft kopparspiral sista tiden innan jag tog ut den. Vissa kanske reagerar mer på hormonerna än andra liksom :confused: Eller så inbillar jag mig bara i lite vanlig hederlig noja:angel:
Får väl vänta en vecka och se!:nailbiting:

@Monifa och @Tora jag ville ju inte prova insemination eftersom man liksom inte ser vad som är fel om det misslyckas. Man ser inte om befruktning sker eller om ägget delar sig. Vid IVF ser man ju verkligen om det redan där finns problem.

Men man kan inte jämföra insemination med vanlig sex. Sperman tvättas ju och man plockar ju ut det bästa.

@Monifa och @Tora jag ville ju inte prova insemination eftersom man liksom inte ser vad som är fel om det misslyckas. Man ser inte om befruktning sker eller om ägget delar sig. Vid IVF ser man ju verkligen om det redan där finns problem.

Men man kan inte jämföra insemination med vanlig sex. Sperman tvättas ju och man plockar ju ut det bästa.
Nej rakt av går det ju inte att jämföra. Däremot var det en enkel sammanfattning när jag inte orkade skriva för ingående :D

Insemination är vanligt tex när båda föräldrarna är kvinnor, kvinnan är singel eller om mannen tex inte kan få utlösning :)

Ja jag tänker att kroppen ju har börjat producera hormoner redan i en tidig graviditet, jag reagerade rätt starkt när jag började med p-piller för en massa år sedan. Nu har jag ju haft kopparspiral sista tiden innan jag tog ut den. Vissa kanske reagerar mer på hormonerna än andra liksom :confused: Eller så inbillar jag mig bara i lite vanlig hederlig noja:angel:
Får väl vänta en vecka och se!:nailbiting:

Jag blev kissnödig på nätterna redan ett par dagar efter ÄL och ca en vecka efter ÄL var jag jätteyr när jag skulle köra 5:2 dag!

Hej hej, jag går med i denna tråd jag också nu:)
Vi har precis börjar försöka att bli gravida. Jag har sedan några månader tillbaka tagit reda på hur min menscykeln är. Den har nu de senaste månaderna varit rätt så regelbunden så nu tänkte vi försöka. Jag tror att jag hade ÄL den 22 eller 23/10, på grund av typiska ÄL symtom. Egentligen enligt beräkningar så skulle ÄL komma någon dag senare, Men jag är helt säker på att den Var då. Den ägde rum 14-15 dagar efter senaste mensen i så fall. Nog om det!

Jag tycker redan att jag kan känna av något redan direkt efter ÄL, som "symtom" som stickningar en gång några timmar efteråt och sedan någon dag senare mensvärk på ens sidan, bak i ryggen, som återkommer lite då och då. Men redan liksom?! Jag fattar ingenting. Annars får jag alltid mensvärk samma dag som mensen kommer och inte tidigare.

I alla fall. Det är ett tag kvar till BIM som är ungefär den 5/11. Så då tänkte jag ta ett test då, om inte mensen har kommit.

Vill tillägga att inatt 1-2 dagar efter ÄL kände jag mig väldigt varm, hade svårt att sova. Och igår kände jag även mig lite yr då och då. Vet inte om det är symtom som är vanliga vid/ efter ÄL? I dag har jag en molande värk på vä sida. Har bara känt av vä sida. Men tanke på att ÄL sker från en av äggstockarna så kanske det inte är så konstigt. men är det normalt att få symtom direkt efter ÄL trots att man inte är gravid. Jag har ingen tidigare erfarenhet av detta i alla fall.

Senast ändrad:
Vill tillägga att inatt 1-2 dagar efter ÄL kände jag mig väldigt varm, hade svårt att sova. Och igår kände jag även mig lite yr då och då. Vet inte om det är symtom som är vanliga vid/ efter ÄL? I dag har jag en molande värk på vä sida. Har bara känt av vä sida. Men tanke på att ÄL sker från en av äggstockarna så kanske det inte är så konstigt. men är det normalt att få symtom direkt efter ÄL trots att man inte är gravid. Jag har ingen tidigare erfarenhet av detta i alla fall.
Jag kände inte av min ÄL förrän vi började försöka.

Hej hej, jag går med i denna tråd jag också nu:)
Vi har precis börjar försöka att bli gravida. Jag har sedan några månader tillbaka tagit reda på hur min menscykeln är. Den har nu de senaste månaderna varit rätt så regelbunden så nu tänkte vi försöka. Jag tror att jag hade ÄL den 22 eller 23/10, på grund av typiska ÄL symtom. Egentligen enligt beräkningar så skulle ÄL komma någon dag senare, Men jag är helt säker på att den Var då. Den ägde rum 14-15 dagar efter senaste mensen i så fall. Nog om det!

Jag tycker redan att jag kan känna av något redan direkt efter ÄL, som "symtom" som stickningar en gång några timmar efteråt och sedan någon dag senare mensvärk på ens sidan, bak i ryggen, som återkommer lite då och då. Men redan liksom?! Jag fattar ingenting. Annars får jag alltid mensvärk samma dag som mensen kommer och inte tidigare.

I alla fall. Det är ett tag kvar till BIM som är ungefär den 5/11. Så då tänkte jag ta ett test då, om inte mensen har kommit.

Sådär kan jag känna när jag har äl. Stickningar och mensvärk. Äggviteflytningar brukar jag ha dagen innan fullt utslag på äl stickan.

Så kan det också vara, hemlig. Men de senaste tre månaderna har jag antecknat mina symtom och inte kännt såhär. Men kanske är så att nu när vi väl försöker så känner jag efter för noga eller något.

Sådär kan jag känna när jag har äl. Stickningar och mensvärk. Äggviteflytningar brukar jag ha dagen innan fullt utslag på äl stickan.
Okej, hade själv sån flytning i söndags, men varade inte så länge, hade mest bara vattning flytning. Har inte provat med ÄL stickor. Ska nog prova nästa månad.

Så kan det också vara, hemlig. Men de senaste tre månaderna har jag antecknat mina symtom och inte kännt såhär. Men kanske är så att nu när vi väl försöker så känner jag efter för noga eller något.

Kroppen kan hitta på de mest spännande saker ;) Även om man är regelbunden så skiljer det mellan cyklerna hur man känner (har nog aldrig innan sagt så många gånger att såhär har min kropp aldrig gjort innan förrän vi började försöka :rofl: )

Okej, hade själv sån flytning i söndags, men varade inte så länge, hade mest bara vattning flytning. Har inte provat med ÄL stickor. Ska nog prova nästa månad.

Finns massa olika "läror"! Vissa tycker man ska ha sex regelbundet o efter några månader börja med ÄL stickor medans vi började med ÄL stickor direkt! För vår del tog det sig på andra försöket, men vi såg även till att ha sex regelbundet speciellt några dagar innan förväntad mens!

Finns massa olika "läror"! Vissa tycker man ska ha sex regelbundet o efter några månader börja med ÄL stickor medans vi började med ÄL stickor direkt! För vår del tog det sig på andra försöket, men vi såg även till att ha sex regelbundet speciellt några dagar innan förväntad mens!

varför såg ni till att ha sex speciellt några dagar innan förväntad mens?

Ja vi har haft sex nästan varje dag, och dessutom har jag varit extra sugen i helgen :) men ska nog köpa ÄL stickor nästa månad och testa :)

Okej, får hoppas det är kort väntetid i Linköping. Var det inte nån här som gjort IVF där? @Halali?

Jag gjorde i Linköping i september. Det blev ett par månaders väntan men det var nog mest för att remissen skickades i juni så alla semestrar kom i vägen. Vi fick tid för första besöket i början av augusti om jag inte minns fel så det är inte så lång väntetid där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 650
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
85 86 87
Svar
1 732
· Visningar
239 265
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 947
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar