En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Det där med vikten undrar jag om ändå. Det finns ju gott om folk som inte har problem med att bli gravida trots rejäl övervikt. Sen är det förstås i princip alltid bättre att vara normalviktig men ändå.

Det finns väl flera studier som visar på att övervikt kan påverka fertiliteten? Det skrivs ju i alla fall om det regelbundet och var det inte någon som började mumla om vikt och ivf till och med? Jag såg något inslag på TV. Sen finns det givetvis människor som alltid ligger utanför "sannolikt".

Min kraftigt överviktiga kompis har blivit gravid de två gånger hon slitit tag i sin vikt och gått ned 10 kilo. De höll väl på i 10 år med sina två barn, men båda gångerna i samband med hennes viktnedgång.

Då borde det inte vara åldern som spökar i så fall :D.

Det är annars inte så jätteovanligt att mensen börjar strula redan i 30-35 års åldern.

Det låter som en undersökning inte är helt fel. En av de vanligaste orsakerna, bortsett från graviditet, är utebliven ägglossning. Jobbigt när det skall krångla så helt plötsligt.

Övervikt kan vara en bov, dels för vikten i sig men sen föe att man äter "dåligt". Det är många som blivit gravida efter några månaders "diet". Finns forskare spm menar att överlomsuntmtion av socker ger hormonstörningar och har man övevikt så brukar man ära lite för mycket av den varan ....

jag har haft hormoneubbningar-mensproblem av precis den orsaken.

Men det är väl inte sockret i sig som ger hormonstörningen? Det är väl det att man kan bli överviktig av socker och fettet har en tendens att "lagra" hormoner som i sin tur ställer till det då hormonbalansen blir fel.

Här är en som följer tråden men inte gett sig till känna än;)

Jag och sambon har försökt sedan Juni förra året. Vår metod har väl varit att ha sex när vi vill och försöka främja kärlekslivet. Det måste ju trots allt till för att det ska bli något;)
Han har varit lite: Jag vill inte veta när du har ägglossning för då känns det som om du vill ha sex bara för det. Vilket jag kan förstå, dock har vi det inte mer nu än innan eftersom jag också kan ha svårt att "tvinga fram" om jag är trött eller inte på humör eller av någon annan anledning.
Jag har ju dock inte kunnat låta bli att titta efter tecken på ägglossning. Vet man att man har det så kan man ju faktiskt försöka lite mer att komma i stämning än annars. Har skrivit upp när mina mensar börjat och slutat, när i månaden jag har mest ont i brösten, tittat på sekret och kissat på stickor, skrivit upp i kalendern när jag troligtvis har ägglossning, försökt känna när jag känner av äggstockarna vilket jag gör lite då och då precis som brösten Detta har jag gjort lite sporadiskt och än har jag inget riktigt säkert tecken på ägglossning. Har aldrig haft fullt utslag på en sticka.

Ringde till Gyn på landstinget för att höra mig för hur det går till att göra en "utredning" och när man är berättigad till hjälp. Först så hon jag pratade med att i två år måste man ha försökt. Jasså sa jag, jag har hört att det är ett år. Hon började fråga lite om vikt, hälsa och hittade väl inget där att anmärka på, likadant med sambon. Sen gav hon lite tips. Att om jag känner på brösten så brukar dom göra ont. Jag har ofta lite ont i brösten och oftast rätt rejält ont 1 vecka innan mens så jag till henne. Och att jag har kollat sekret och att jag tom kissat på stickor. Men kissa på massa stickor tyckte hon inte jag skulle göra, nä det var bättre att lära känna sin kroppO_o
Tillslut så hon att blirbdet inget under sommaren så ring igen. Så dp kanske det inte var 2 års väntetid längre helt plötsligt:cautious:

Måste säga att det var ett väldigt tråkigt råd du fick. Om du inte använder stickor så kan du ju aldrig vara säker om du har ägglossning eller inte. Kroppen kan vara duktig på att lura en och det finns alltid en risk att man känner sådant som inte finns.

Jag lärde mig också att förstå min kropp men det var med hjälp av ägglossningstickor. Hade inte alls ägglossning då jag trodde jag hade. Min var tidigare i cykeln än vad jag trodde och eftersom ägget lever endast 24 timmar så kan någon dag hit eller dit vara avgörande för en graviditet eller inte.

Sen skall det poängteras att bara för att man får positivt utslag på ägglossningstickan att ett ägg verkligen kommer att släppas men det visar att förutsättningarna i alla fall finns där. Vill man verkligen veta säkert brukar det krävas UL och blodprov.

Jag förstår din sambo och dig men vad man måste ha i bakhuvudet är att en kvinna faktiskt bara är fertil 2-3 dagar i månaden (själva ägget lever bara ca 24 timmar så det hänger väl mest på mannens spermier). Så har någon av er problem med fertiliteten så kanske inte det räcker med att bara ha sex när ni vill. Ibland kan barnalstrandet vara ett riktigt hästejobb, tyvärr.

Senast ändrad:

Det finns väl flera studier som visar på att övervikt kan påverka fertiliteten? Det skrivs ju i alla fall om det regelbundet och var det inte någon som började mumla om vikt och ivf till och med? Jag såg något inslag på TV. Sen finns det givetvis människor som alltid ligger utanför "sannolikt".

Min kraftigt överviktiga kompis har blivit gravid de två gånger hon slitit tag i sin vikt och gått ned 10 kilo. De höll väl på i 10 år med sina två barn, men båda gångerna i samband med hennes viktnedgång.

Ja det finns ju hur många studier om övervikt och infertilitet som helst. Både för kvinnan och mannen.

Är inte helt hundra men har för mig att BMI inte får vara över 30 (35?) vid IVF. Men jag kan ha fel. Var ett tag sedan jag var inne i den svängen och det var dessutom inte för egen del vilket gör att man kommer ihåg ännu sämre eftersom det inte gällde en själv.

Klart man kan bli gravid även om man är överviktig men har man problem med infertilitet så kan övervikt vara en orsak. På flera olika sätt.

Det kan ju också vara så att övervikten kommer sig av en hormonstörning.

Ja jag förstod inte heller varför älstickor inte skulle vara bra..Jag har tagit de flesta test på morgonen men även något på eftermiddag/kväll. När ska man testet för att det ska vara bäst förutsättningar att ge ett korrekt svar?

Måste säga att det var ett väldigt tråkigt råd du fick. Om du inte använder stickor så kan du ju aldrig vara säker om du har ägglossning eller inte. Kroppen kan vara duktig på att lura en och det finns alltid en risk att man känner sådant som inte finns.

Jag lärde mig också att förstå min kropp men det var med hjälp av ägglossningstickor. Hade inte alls ägglossning då jag trodde jag hade. Min var tidigare i cykeln än vad jag trodde och eftersom ägget lever endast 24 timmar så kan någon dag hit eller dit vara avgörande för en graviditet eller inte.

Sen skall det poängteras att bara för att man får positivt utslag på ägglossningstickan att ett ägg verkligen kommer att släppas men det visar att förutsättningarna i alla fall finns där. Vill man verkligen veta säkert brukar det krävas UL och blodprov.

Jag förstår din sambo och dig men vad man måste ha i bakhuvudet är att en kvinna faktiskt bara är fertil 2-3 dagar i månaden (själva ägget lever bara ca 24 timmar så det hänger väl mest på mannens spermier). Så har någon av er problem med fertiliteten så kanske inte det räcker med att bara ha sex när ni vill. Ibland kan barnalstrandet vara ett riktigt hästejobb, tyvärr.

När på dygnet tog du dina ältest?

Ja skulle jag få utslag på en sticka så skulle jag nog lik förbannat säga det till sambon:p Så mkt brukar han ju inte behöva anstränga sig för att få lust, jag har sagt till honom att jag ville ju ha sex med honom innn vi försökte få barn också så det är ju inte bara därför:sneaky:

Eftersom vi inte har försökt ett år ens (inbillar mig att det inte är så länge) och man dessutom inte får hjälp förens efter ett år så har vi tagit det hyffsat "lugnt" med att gå för hårt in på barntillverkningen. Skulle det visa sig att det inte tar sig under sommaren och vi får hjälp med att kolla läget till hösten då vet vi ju vad vi har att jobba med så att säga. Så beroende på hur det gå nu framöver så tror jag att både han och jag är beredda att lägga i en högre växel om det skulle behövas.

Ibland kan det ju vara så att man inte får något utslag på äl stickor för att man testar vid fel tidpunkt. Vissa har kort stegring och man kan missa stegringen om man testar på fel tid.
Så får man inget utslag, eller bara svagt en gång prova att testa morgon, lunch kväll istället och se om det ger resultat (dyrt blir de, men man kan ju köpa billiga på nätet) :) Många missar äl och har inte sex när äl är för att de missar stegringen pga fel test tid.

här finns jätte bra info och tips :)

Så för att man ska kunna veta om man har ägglossning överhuvudtaget så ska man testa 3 gånger/dag?

Kan man dra slutsatsen att man förmodligen har/har haft äl om man ofta får två streck fast där "fel" sträck är starkare eller betyder det ingenting?

Jag börjar direkt fundera på hur jag ska kunna lösa det hela när jag jobbar..Jobbar ofta eftermiddagar och hela dagar (12 tim). Det är alltid människor i närheten i stort sett. Hemma kan jag ju använda stickor man doppar och på jobbet får jag väl ha sådana där man kissar direkt på. Dock hittade jag inte hur lång tid man behöver vänta på resultat på de stickorna man kissar på..Nån som vet?

ä, man behöver inte kissa 3 ggr/dag, men tror man att man haft ägglossning men testen inte visat något, kan de vara en ide att prova 3 ggr/dag.

Jag är själv inte så haj på ägglossningstester, utan hittade infon i länken jag skrev.

Bäst är väl att använda samma slags tester. Men funkar de inte så gör de inte de :)

Sambons bästa vän med fru ska ha barn i nov. Eg ingen överraskning att de "hann före" eftersom de började före men jag kände mig ändå värdelös en stund. Jag som aldrig brukar jämföra mig med andra! :confused: Men det kanske innebär att hormonerna börjar kicka igång...

När på dygnet tog du dina ältest?

Ja skulle jag få utslag på en sticka så skulle jag nog lik förbannat säga det till sambon:p Så mkt brukar han ju inte behöva anstränga sig för att få lust, jag har sagt till honom att jag ville ju ha sex med honom innn vi försökte få barn också så det är ju inte bara därför:sneaky:

Eftersom vi inte har försökt ett år ens (inbillar mig att det inte är så länge) och man dessutom inte får hjälp förens efter ett år så har vi tagit det hyffsat "lugnt" med att gå för hårt in på barntillverkningen. Skulle det visa sig att det inte tar sig under sommaren och vi får hjälp med att kolla läget till hösten då vet vi ju vad vi har att jobba med så att säga. Så beroende på hur det gå nu framöver så tror jag att både han och jag är beredda att lägga i en högre växel om det skulle behövas.

Du har fått jättebra svar av andra här. Så jag fyller bara på lite med egen erfarenhet.

Första månaden tog jag flera per dag i många dagar (finns billiga att köpa på nätet). Om man tar så ofta med de billiga så brukar man kunna se en stegring på stickorna. När jag var säker på att jag verkligen skulle ha ägglossning så tog jag ett dyrare digitalt ägglossningstest för att vara helt hundra. De billiga kan nämligen ge ett läge för tolkning om det verkligen är positivt eller inte.

Nästa månad så tog jag färre tester för jag kände mig säkrare och tredje månaden bara några stycken. Där blev jag också gravid. Man känner sig ju säkrare allt eftersom man lär sig.

Men jag fick alltså reda på att jag har ägglossning tidigare i cykeln än vad jag trodde. De symptom jag får är antagligen när ägget släpper eller har släppt. Det är dessutom inte helt tydliga (ägglossnings symptomerna alltså)

Senast ändrad:

Så för att man ska kunna veta om man har ägglossning överhuvudtaget så ska man testa 3 gånger/dag?

Kan man dra slutsatsen att man förmodligen har/har haft äl om man ofta får två streck fast där "fel" sträck är starkare eller betyder det ingenting?

Jag börjar direkt fundera på hur jag ska kunna lösa det hela när jag jobbar..Jobbar ofta eftermiddagar och hela dagar (12 tim). Det är alltid människor i närheten i stort sett. Hemma kan jag ju använda stickor man doppar och på jobbet får jag väl ha sådana där man kissar direkt på. Dock hittade jag inte hur lång tid man behöver vänta på resultat på de stickorna man kissar på..Nån som vet?

Du kan kissa på burk på jobbet och testa när du kommer hem.

Jag vet att detta kan låta lite maniskt men faktum är att det är ett ganska bra sätt att kolla om man ens har förutsättningarna för ägglossning.

En på mitt jobb fick inte ett positiv utslag på ältesten på 6 månader. Hennes mens var skum också. Hon behövde inte vänta ett år på utredning.

Däremot har man regelbunden mens med normalt antal dagar i mellan så har man oftast ägglossning också.

En annan av mina kolleger (mycket intressant barnprat på jobbet :D) blev inte gravid efter sex månader. De ville då kolla upp i alla fall det grundläggande (alla inkl mig sa att det var på tok för tidigt). De fick tid en månad senare på Carlanderska här i Göteborg. Betalade 5000 kr (för två år sedan tror jag det var, tiden flyter ihop lite nu för tiden). Vi alla trodde det bara var bortkastade pengar men det visade sig att mannens spermier var väldigt få och de som fanns var inte simkunniga. Så där stod vi med lång näsa.

Men det löste sig bra. De plockade bara ut dom (den?) vad som såg ut som den bästa spermien. Plockade ut ett ägg. Lät befruktningen ske utanför kroppen och satte sedan in ägget igen. Hon blev gravid på första försöket.

Ibland är barnalstrandet inte kul alls.

Här vet vi iaf att vi är fertila (sambon har tre vuxna barn och jag har gjort en abort). Det är rätt skönt.

Här vet vi iaf att vi är fertila (sambon har tre vuxna barn och jag har gjort en abort). Det är rätt skönt.

Nu skall jag vara lite tråkig. Sannolikheten är stor att ni kan få barn men tex mannens spermakvalite kan variera. Tex efter en infektion kan mängden spermier vara väldigt liten och ibland krävs det antibiotika för att det skall bli bättre. Sen spelar mannens ålder också roll.

Jag är snart 38 år så de senaste tio åren har det i min bekantskapskrets av naturliga skäl handlat mycket om barn (både på jobbet och de mer närmare vännerna). Är det något jag lärt mig är det att aldrig ta något för givet.

Tex har jag ett par som har ett barn tillsammans. Inga problem att tillverka det. Med andra barnet har de försökt i över två pr utan att lyckas. Kallas tydligen sekundär barnlöshet (eller något sådant). Kan tydligen bero på att kvinnans kropp har bildat antikroppar mot mannens dna. Vet inte om det stämmer men det är det hon har sagt.

Ett annat par har försökt i många år. Både på egen hand och IVF utan något har hänt. Deras förhållande höll inte för påfrestningarna och de gick skilda vägar. Nu några år senare har de båda fått barn med sina nya partners utan större problem.

Så jag har blivit väldigt ödmjuk inför det här med fertilitet. Det är så mycket som skall stämma för att det skall bli barn. Inför mina två senaste barn har jag varit jättenojig att jag inte skulle kunna bli gravid igen. Nu har jag ju blivit det men det är aldrig något jag vågat ta för givet.

Kl

BIM +2 idag. Kan inte röra brösten, bröstvårtorna gör ont bara man blåser på dem :crazy: Kramper i magen men ingen mens. Vågar inte hoppas än dock, väntar med test till... Ja jag vet inte.

Självklart, jag har dessutom problem med sköldkörteln och det spelar roll. Men det finns som grund ingen anledning till att anta att vi skulle ha problem innan det börjar trilla iväg månader. Iom sprutorna så kan jag heller inte få hjälp förrän tidigast nästa vår, om det skulle dröja.

Kl

Dag 66 i cykeln, ingen mens och negativt test. Är det nu man får bryta ihop och ge upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar