En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jahapp, ÄL+12 idag och negativt test. Så ikväll blir sista smörjningen med progesterAllen för denna cykel.. Har haft lite symptom trots att jag smort, så kanske den lilla mängden inte är tillräcklig längre.. Dags att ringa och boka tid för utredning är det i alla fall.

det är inte helt ovanligt att få oregelbunden mens ett tag efter att man haft hormonpreventivmedel - men, vi hoppas så klart på att det är ett plus som gömmer sig bakom de där eventuellt extra dagarna :laugh:

Kl

Har följt tråden men inte skrivit. Tog nyss ett test som visade plus. Ett gammalt test som gick ut 2009. Hur tillförlitligt kan det vara?

Detta var tredje månaden vi försökte. Mensen skulle kommit igår. Fick en liten blödning i måndags så jag trodde först den var tidig men det kom bara lite och en äcklig vit slemklump. Tog ett annat test då som visade negativt. Vad kan det ha varit? Ett tidigt missfall? Tänkte nu mest på att slemklumpen skulle kunna vara slemproppen som ska skydda bebisen. Ett missfall skulle väl kunna vara orsaken till att nuvarande testet visat plus?

Eller är jag gravid? Vågar knappt hoppas. Efterlängtat men skrämmande:D

Jag fattar inte riktigt hur du menar. Testa igen. Plussar du är du gravid.

Tyvärr visar de sig inget plus, trots att mensen uteblivit. Den skulle kommit för 17 dagar sen.
Kanske är så att den hoppar över denna månaden bara, har haft regelbundet sen spiralen togs ut. Kanske kan ha o göra med att jag jobbar natt denna sommaren, när jag jobbat dagtid i nästan 1 år. Alltså att det är en förändring för kroppen såsett med.
Ska dock till läkare den 30:e o ta hormonprover, har behåring på "manliga" ställen :/.
Då kommer dem antagligen skicka mig till ultraljud av äggstockar med, för o kolla om jag har PCO. Är de ngt man behandlas för? Vet någon hur dem behandlar för höga halter av testesteron?

*kl*

Hur har det gått för er som skrivit nu i sommar? Den kär tråden är lite lurig ju ... ;-)
Jag plussade efter andra försöket för en månad sen så jag har som inget att bidra med känns det som men ...

Ska dock till läkare den 30:e o ta hormonprover, har behåring på "manliga" ställen :/.
Hur går man till väga för att ta sådana prover? Jag vet inte vad du menar med "manliga" ställen, men jag har t.ex. raggarsträng, kraftig behåring på både ben och bikinilinje, "mustasch" (kanske inte mer än andra kvinnor, men ändå) och har sedan några månader tillbaka uppmärksammat att jag verkar ha mycket mer hårväxt på låren än vad jag haft tidigare. Har tänkt till och från i några år att jag kanske har för mycket testosteron.

*knapp*

Beräknad BIM i morgon. Har inte sett några tecken på att mensen är på väg och har känt mig lite illamående i två dagar nu. Men jag har även varit sjuk i tre dagar så det kan ju snarare ha med det att göra.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur dem går till väga.. Antar att de e blodprover.. Jag har mer eller mindre hela magen, mEn framför runt naveln. Har på bringan, på hakan, i svanken o väldigt mkt på ben/lår osv...

I övrigt: mensen kom med besked efter sex med sambon.. Mängder av blod, fick ta Cyklo F, vilka hjälpte. Så nu blir de bara o försöka på nytt med bebisbakande ;)

Här kom mensen idag, efter att progesterAllen som väntat skjutit upp mensen. Försök nr 13 nu då.. Fick hem hälsodeklarationen igår och den fyllde vi i och skickade in på en gång. Så får vi se när vi kan tänkas få tid.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur dem går till väga.. Antar att de e blodprover.. Jag har mer eller mindre hela magen, mEn framför runt naveln. Har på bringan, på hakan, i svanken o väldigt mkt på ben/lår osv...
Förlåt, jag var otydlig. Jag menade hur du gjorde för att få göra sådana prover? :) Gick du till din VC? Eller något annat?
Beräknad BIM i morgon. Har inte sett några tecken på att mensen är på väg och har känt mig lite illamående i två dagar nu. Men jag har även varit sjuk i tre dagar så det kan ju snarare ha med det att göra.
BIM i dag och ingen mens i sikte. Men den kan ju lika gärna dyka upp imorgon. Otålig som jag är har jag slösat ett gravtest som visade negativt ;) (Det står att man kan ta dem from första dagen som mensen uteblivit. Eller var det kanske andra dagen? :angel:)

Å fy vad jobbigt. :( Hoppas ni får snabb hjälp och att det går att lösa!

Jag har ju haft världens räkmacka - första barnet på första försöket, och nu andra på andra försöket. Men för tio år sen när jag försökt så höll vi på i två år utan resultat! :o så jag vet vad frustrerande det är ...

Aha, nu fattar jag :) Jag frågade när jag var på VC för en annan orsak, då sa dem att jag skulle vända mig till Ungdomsmottagningen, så där får
jag min hjälp. Men jag antar att om man inte är i "rätt" ålder för UM så bör man väl vända sig mot VC, så får dem
i så fall skicka vidare en ifall dem inte kan hjälpa till. :)

*KL*

Hoppar in här. =)
Var gravid men fick missfall i 12:e veckan, slutade med en skrapning i torsdags..
Känns riktigt surt då man kände att man kommit såpass långt så att det inte lär gå fel, men det gjorde det tyvärr så det är bara för oss att ta nya tag och försöka igen så fort jag får försöka.. Det var en oplanerad graviditet men man hann vänja sig vid tanken med en liten tillökning även om man är bortskämd med dottern som fyller 6 snart..

Å så tråkigt. :-(
Det är så "fult" det där med att "tolv-veckor sen är man säker!" det är inte sant. jag vet andra som förlorat barnet efter tolvte veckan ....

Jahapp! Jag hade ju läkartid idag, vilken trevlig läkare alltså!
Vi snackade lite om PCO, hormonrubbningar osv. Fick sen gå ner o lämna blodprover, på 12 olika då. Bl.a. Testosteron, HB, glukos osv. Iaf, får reda på dessa svar om 1-2(!!) veckor, är provsvaren bra(inget avvikande), så har jag med minsta sannolikhet PCO, o ska rent teoretiskt kunna bli gravid, naturligt. Han trodde även att kroppen inte riktigt var i takt ännu, eftersom jag började med p-piller redan som 13-åring och slutade med hormonpreparat i april.

Hur går de för er andra??

Skönt att så många prover är tagna, men fy att få vänta 1-2 veckor.

Här verkar ÄL vara på intågande snart, har börjat få den typiska molvärken. Eller aningens förstärkt nu när jag äter rosenrot. Så ÄL-testandet är i full gång. Testar även att dricka grapefruktjuice för att se vad den har för effekt på sekretet. Gott var väl synd att säga att det är, men det slinker ner tillsammans med lite apelsinjuice. :p

Går och väntar på att få höra från Fertilitetskliniken, men det lär väl kunna dröja antar jag.. Hälsodeklarationen är inskickad sedan 1½ vecka tillbaka och därefter skulle vi sättas i kö och de skulle höra av sig inom 3 månader med en tid.. Men när själva tiden är kan ju vara allt ifrån 3 månader till en halv evighet..

Ja, så det är bara till o hålla tummarna. Men 1-2 v känns som en eviiiiiiigheeeeeeeeeeet...

Å andra sidan, så är de inte så mkt jämfört med din/er väntan...

Jag är dålig på det dära med ÄL, jag känner inget speciellt liksom... Men hur lång tid är "snitt" att man har ÄL, efter mens t.ex?
Förstår att de kanske kan vara svårt att snitta, men uppskattningsvis... HAHA, samma sak, men i alla fal.. (Skyller på att jag är trött, första jobbenatten efter 2½ veckas "semester") ;D

Har du en smartphone? Jag har inte koll på dagarna i cyklerna men jag använde mig av en app som heter P tracker lite.
Det är som en kalender, så trycker man på en startknapp när mensen startade och så räknar den själv ut när du har ÄL, vilka dagar du är fertil och när det (inte ;)) är dags för mensen igen.

Nu har jag iof rätt oregelbunden mens, men den har vart suverän att ha ändå, jag har så kasst minne så det finns inte en chans att jag skulle komma ihåg datum för sista mens osv.. med appen är det bara gå tillbaka och kolla, super smidigt!

Skönt att du har fått ta prover i alla fall, även om jag förstår att det suger att få vänta så länge på provsvar. Jag har faktiskt blivit peppad att ta tag i det här med eventuell hyperandrogenism (som jag wikipediade fram att det tydligen kallas) för jag känner att jag har flera symptom på det = ökad behåring och acne bland annat. På måndag tänkte jag sätta mig på drop in på VC och hoppas att de lyssnar på mig och tar prover.

*delvis knapplån*
Tyvärr kom mensen, en dag försenad, i augusti. Nu hoppas jag på ett plus i september. Problemet är det sporadiska sexlivet eftersom vi inte hinner träffas så mycket på grund av jobb och annat :grin: Men enligt P tracker så bör vi lyckas timea det hela ganska bra den här månaden. Sen har jag ju förstås ingen aning om ifall ÄL-datumet enligt appen stämmer för jag känner inte heller någonting när jag har ÄL :p Såvitt jag förstår beräknas man ha ÄL mellan 12-16 dagar innan nästa mens.

Har du en smartphone? Jag har inte koll på dagarna i cyklerna men jag använde mig av en app som heter P tracker lite.
Det är som en kalender, så trycker man på en startknapp när mensen startade och så räknar den själv ut när du har ÄL, vilka dagar du är fertil och när det (inte ;)) är dags för mensen igen.

Nu har jag iof rätt oregelbunden mens, men den har vart suverän att ha ändå, jag har så kasst minne så det finns inte en chans att jag skulle komma ihåg datum för sista mens osv.. med appen är det bara gå tillbaka och kolla, super smidigt!

För 1,5 år sedan drog jag hem den appen för att kunna köra på säkra perioder, jag tål inte p-piller.

Resultatet ligger just nu och sussar sött med sin pappa i soffan.. ;)

Så det gäller att man är väldigt standard på när i cyklen man har ägglossning om den ska vara tillförlitlig. Däremot är den bra för att kolla när mensen kan tänkas komma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 580
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila