En till rasväljartråd, flatcoated retriever?

startpompe

Trådstartare
Planerar att skaffa en till hund i år och funderar på det här med att välja ras. Jag vill ha en hund en mångsidig hund att testa på allt möjligt med. Har sedan tidigare en pudel som blir 8 år och jag vill skaffa nästa hund innan hon blir för gammal. Hon är en toppen hund att träna med alltid glad och lätt motiverad. Har tränat agility, freestyle, apportering och spår med henne. Har kommit fram till att det är apportering som jag tycker är roligast och därför är jag inne på någon retriever, för att kunna gå på kurser och förhoppningsvis starta på något prov. Så jag behöver lite råd och synpunkter kring mina tankar om vilken ras som kan tänkas passa:)

De jag söker/erbjuder hunden
*Will to please, en glad hund med mycket fart i.
*Hellre älska allt och alla än vara reserverad.
*Medelstor, 50-60 cm
*Hyfsad enkel pälsvård, men ändå tillräckligt med päls för att inte behöva flera täcken på vintern.
*Apportering och spår som främsta aktivering.
*Promenader ca 2 timmar/ dagen i snitt, mer lediga dagar.
*Dragträning på hobbynivå, alltså inte träna för att tävla utan mer som aktivering med längdskidor eller på cykel.

Som jag skrev i rubriken är det flatten jag fastnat mest för, men som jag förstått är det är det vanligt att dom får cancer? Sen funderar jag också på om jag kan aktivera en flat tillräckligt? Är en annan retriever mer lämpad eller något helt annat? Nån spaniel?
 
Utöver de raser du redan varit inne på tycker jag att en schäfer av brukslinjer skulle passa in.
 
Ropar på @squarepants @Halfrek (väl?)

Jag tycker även att typ en Golden skulle kunna vara en vettig hund för dig, modell sportigare än vit tjockis :p de stämmer ju bra in på dina krav iaf :)

Även springer spaniel kanske men det vet jag inte så mycket om egentligen :)
 
Senast ändrad:
Tänkte försöka apportera lite med min och det ska nog inte vara några större svårigheter. Fast det kanske beror på vad man ska apportera.. :idea:
Fast om en vill satsa på att träna just apportering så känns det ju att göra det lite svårt för sig :p Då är det ju mer säkert att köpa just en apportör framförallt om en vill starta typ jaktprov/wt och träna med instruktörer som har fokus på apportering som typ SSRK-instruktörer :) (lite som att en kanske inte köper en leonberger för att vara med på kapplöpningar. Även om du får en snabb individ så är grundförutsättningarna någon bättre om du skaffar en ras som är anpassad för ändamålet :) )
 
Fast om en vill satsa på att träna just apportering så känns det ju att göra det lite svårt för sig :p Då är det ju mer säkert att köpa just en apportör framförallt om en vill starta typ jaktprov/wt och träna med instruktörer som har fokus på apportering som typ SSRK-instruktörer :) (lite som att en kanske inte köper en leonberger för att vara med på kapplöpningar. Även om du får en snabb individ så är grundförutsättningarna någon bättre om du skaffar en ras som är anpassad för ändamålet :) )
Absolut! Tyckte bara att den passade så bra in på resten och så är jag lite insnöad.. :angel:
 
Utöver de raser du redan varit inne på tycker jag att en schäfer av brukslinjer skulle passa in.

Jaha! vad roligt, har aldrig sett schäfer som ett alternativ, har tänk att dom kräver för mycket? Nackdelen är väl apportering och jaktprovsbiten...
 
Jaha! vad roligt, har aldrig sett schäfer som ett alternativ, har tänk att dom kräver för mycket? Nackdelen är väl apportering och jaktprovsbiten...
Aktiveringsnivån är nog den samma som med en Flatte. Flattar kräver ju en hel del de med.
Apportering inga problem men vill du göra jaktprov går de förstås bort. Då bör du satsa på en hund av jakthundsursprung.
 
Jag tycker det låter som en finsk lapphund. :D Förutom höjden då..

De få jag träffat har varit jätte trevliga! Brukar vara hundvakt åt en jätte härlig hane, men tycker dom har alldeles för mycket päls så dom blir för påverkade och slöa av värmen på sommarhalvåret. Även för självständiga och för lite action, än det jag vill ha:)

och som @Killaloe skrev om apporteringen, så vill jag gärna ha en hund som det ligger naturligt hos:)
 
Aktiveringsnivån är nog den samma som med en Flatte. Flattar kräver ju en hel del de med.
Apportering inga problem men vill du göra jaktprov går de förstås bort. Då bör du satsa på en hund av jakthundsursprung.

Dom gör ju det, därför jag tvekar lite på en flat. Då är det verkligen bra att höra från er som lever med raserna att dom verkar passa(eller inte):)
 
Ropar på @squarepants @Halfrek (väl?)

Jag tycker även att typ en Golden skulle kunna vara en vettig hund för dig, modell sportigare än vit tjockis :p de stämmer ju bra in på dina krav iaf :)

Även springer spaniel kanske men det vet jag inte så mycket om egentligen :)

Golden (och labrador) en av de andra raserna jag velar mellan, den sportigare varianten då:D Men har ändå fastnat mer för flattarna jag träffat, men det beror nog på att de flesta golden jag träffat varit vita och slöa... Hur skiljer sig flattarna mot för golden? Hur är det med rasbundna sjukdomar?
 
Hur skiljer sig flattarna mot för golden? Hur är det med rasbundna sjukdomar?
Det här är min erfarenhet, men jag tycker att Golden känns enklare att styra och få ordning på jämfört med flattar (vi skämtar ofta att du kan ha 10 labbar eller 5 Golden eller 1 flatte och lägga ner samma jobb :p ). Men det handlar säkert mycket om vana och vad en trivs med :) jag upplever dock flattarna som mer hund/yvigare/flamsigare, men även att de är bättre apportörer eftersom de är lite mer (men det baserat jag mest på mina egna upplevelser från kurser/träningar och bekantskapskrets)

Annars skulle jag säga att det är typ liknande rasbundna sjukdomar också (fast kanske något mindre cacer hos Golden? Men mer allergier/hudproblem).
 
Dom gör ju det, därför jag tvekar lite på en flat. Då är det verkligen bra att höra från er som lever med raserna att dom verkar passa(eller inte):)
Jag har en kompis med ett gäng Flattar (fullkomligt insöad) som hon tävlar lydnad, gör jaktprov osv med. Jämför jag mina hundar med hennes är energin den samma men jag upplever schäfrarna som förigare och med större fokus och därmed enklare på nått vis. Flattarna är sköna, men lite flamsiga typer som testar mattes tålamod rätt ofta :D
 
Jag har en flat, en treårig hane:love:. Jag tränar främst jaktapportering och viltspår och använder honom även vid eftersök. Förutom det så har vi även tränat lite specialsök, lydnad, rallylydnad och prövat på agility. Jag har haft flat innan min nuvarande hund.

Jag tycker det är en helt underbar ras på så många sätt och med massor livsglädje. Framförallt tycker jag om mångsidigheten, alltid glad och ger 100 % vad vi än hittar på. Enkelheten och att den är så okomplicerad, fungerar bra i olika miljöer och med både människor och hundar. Lika mycket fart som det är i aktivitet, lika mycket mys är det uppkrupen i knät i soffan.

En stor nackdel är dock som du själv nämner cancer:(. Många andra rasbundna sjukdomar kan man ju kolla upp men just cancer upplever jag finns i de flesta linjer. Min förra flat togs bort just pga cancer. Han blev dock elva år och var i övrigt frisk, lekfull och i god kondition fram tills att han blev dålig. Två dagar innan vi tog bort honom träna vi vattenapportering och han insjukna på natten och blev så pass dålig att han fick somna in. Jag har tyvärr vänner som förlorat sina flattar i betydligt tidigare ålder.

Jag tycker utifrån väl du har att erbjuda och vill få ut av hunden att flatten skulle vara en passande ras.
 
Min mamma har en flatcoated retriver, jag har aldrig träffat en hund med så mycket utrstrålning tidigare. Har för mig de inte tränat med hunden mer än det du skrivit ovan och såvitt jag förstått det på den hunden, är det inget som påverkar den. De lägger spår och övar apportering.
Väldigt trevlig hund med mycket energi och personlighet.

Jag önskar dig lycka till med valet av ras och hoppas du hittar något, som passar dig som handen i handsken. :)
 
Tror också alla retriever raserna passar bra in på dina krav!

Har själv både labrador och golden, båda positiva individer som är med på det mesta!
Utifrån mina egna erfarenhet tycker jag labben är en något roligare hund att leva och arbeta med.
Upplever min golden som mycket flamsigare, men han lever för att få höra hur duktig han är:D
Labben är lättlärd, och löser de flesta uppgifter jag ger till honom och är otroligt nyfiken, modig och är alltid på. Men han är också lite mer självständig.:p

Träffat några flattar när vi varit iväg på olika spårträningar, och alla har varit underbara men ganska flamsiga!

Hälsomässigt är det ganska lika mellan raserna, problemet ligger mycket hos höfter/armbågar. Dock tror jag flatten tyvärr ligger betydligt högre i risken att drabbas utav cancer.
 
Flattarna är generellt väldigt enkla hundar. Avlade på att vara "goa och glada" utställningshundar av dom allra flesta uppfödare. Några uppfödare fokuserar på rätt saker - jaktliga egenskaper och sund kropp.

En flat skulle säkert passa ditt liv, det är som sagt inga komplicerade hundar. Dom vill ha gott om motion och använda hjärnan under ordnade former.

Det är en sjukdomsdrabbad ras iom att så vansinnigt många hundar dör av cancer. Jag minns inte siffrorna men det finns en studie på frk.nu där allt redovisas. Jag tror, lite tyst för mig själv, att det finns genetiska kopplingar eftersom jag upplever att kring vissa uppfödare trillar hundar av pinn lite nu och då medan andra uppfödare är i princip förskonade

Bor du i södra Sverige kan jag tipsa om att i vår kommer det (Om allt går som det ska) födas en jäkla fin kull. Den är jäkla fin eftersom min hane är pappan :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 381
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp