Planerar att skaffa en till hund i år och funderar på det här med att välja ras. Jag vill ha en hund en mångsidig hund att testa på allt möjligt med. Har sedan tidigare en pudel som blir 8 år och jag vill skaffa nästa hund innan hon blir för gammal. Hon är en toppen hund att träna med alltid glad och lätt motiverad. Har tränat agility, freestyle, apportering och spår med henne. Har kommit fram till att det är apportering som jag tycker är roligast och därför är jag inne på någon retriever, för att kunna gå på kurser och förhoppningsvis starta på något prov. Så jag behöver lite råd och synpunkter kring mina tankar om vilken ras som kan tänkas passa
De jag söker/erbjuder hunden
*Will to please, en glad hund med mycket fart i.
*Hellre älska allt och alla än vara reserverad.
*Medelstor, 50-60 cm
*Hyfsad enkel pälsvård, men ändå tillräckligt med päls för att inte behöva flera täcken på vintern.
*Apportering och spår som främsta aktivering.
*Promenader ca 2 timmar/ dagen i snitt, mer lediga dagar.
*Dragträning på hobbynivå, alltså inte träna för att tävla utan mer som aktivering med längdskidor eller på cykel.
Som jag skrev i rubriken är det flatten jag fastnat mest för, men som jag förstått är det är det vanligt att dom får cancer? Sen funderar jag också på om jag kan aktivera en flat tillräckligt? Är en annan retriever mer lämpad eller något helt annat? Nån spaniel?