startpompe
Trådstartare
Arbetskapaciteten på labbe vs flat är ganska lik vid jakt och träning på hobbynivå. Ska du däremot satsa på att tävla, jaga och vinna på mycket hög nivå är jaktlabben enda valet! Dom är avlade på ett helt annat vis än flatten och har det där "lilla extra", bland annat lugnet. Risken med flattarna är inte sällan att dom kukar ur och aldrig riktigt chillar.
Det är många flattar som blivit champions inom jakt, lydnad och bruks och med all rätt. Men jag tror att för att välja flat framför labbe om man ska satsa på elitnivå och att faktiskt vinna så gör man det av intresse för rasen och inte för att det är en bättre ras.
Nej, det finns inte något gentest eller liknande än men rasklubben håller på med ett enormt projekt där dom dels följer många hundar födda 2012 livet ut, dels följer upp med blodprov på hundar som avlivas eller dör samt även via blodprover på hundar som faktiskt lever efter 8 års ålder, båda friska och sjuka.
Vart mer exakt är mitten? Typ Stockholm?
Det är absolut inte någon elitnivå jag siktar på, utan att träna och eventuellt tävla på hobbynivå. Funderar nog på om jag gör det svårare för mig själv genom att köpa en flat i stället för labbe. Att jag får en alldeles för flamsig hund, som den mesta energin går åt till att hålla i hop hunden (så svårt att förklara hur jag menar) Men samtidigt är det väl som du skriver att dom är avlade för att vara en enkel och okomplicerad ras
Ungefär 40 mil till ovanför Stockholm Bor i västra Hälsingland, så däromkring Dalarna/Jämtland.