En till rasväljartråd, flatcoated retriever?

Arbetskapaciteten på labbe vs flat är ganska lik vid jakt och träning på hobbynivå. Ska du däremot satsa på att tävla, jaga och vinna på mycket hög nivå är jaktlabben enda valet! Dom är avlade på ett helt annat vis än flatten och har det där "lilla extra", bland annat lugnet. Risken med flattarna är inte sällan att dom kukar ur och aldrig riktigt chillar.

Det är många flattar som blivit champions inom jakt, lydnad och bruks och med all rätt. Men jag tror att för att välja flat framför labbe om man ska satsa på elitnivå och att faktiskt vinna så gör man det av intresse för rasen och inte för att det är en bättre ras.

Nej, det finns inte något gentest eller liknande än men rasklubben håller på med ett enormt projekt där dom dels följer många hundar födda 2012 livet ut, dels följer upp med blodprov på hundar som avlivas eller dör samt även via blodprover på hundar som faktiskt lever efter 8 års ålder, båda friska och sjuka.

Vart mer exakt är mitten? Typ Stockholm?

Det är absolut inte någon elitnivå jag siktar på, utan att träna och eventuellt tävla på hobbynivå. Funderar nog på om jag gör det svårare för mig själv genom att köpa en flat i stället för labbe. Att jag får en alldeles för flamsig hund, som den mesta energin går åt till att hålla i hop hunden (så svårt att förklara hur jag menar) Men samtidigt är det väl som du skriver att dom är avlade för att vara en enkel och okomplicerad ras:)

Ungefär 40 mil till ovanför Stockholm:D Bor i västra Hälsingland, så däromkring Dalarna/Jämtland.
 
Tollare? Visserligen lite mindre än 50 cm men inte så mycket. Fungerar bra till det du tänkt att ha en hund till.

Har bekanta som äger ett gäng och jag tycker väldigt mycket om dom.

Har fått för mig att det är rätt svårt att hitta en bra tollare? Problem med svajig mentalitet? Men berätta gärna mer om dom, har alldeles för dålig koll själv:)
 
Har fått för mig att det är rätt svårt att hitta en bra tollare? Problem med svajig mentalitet? Men berätta gärna mer om dom, har alldeles för dålig koll själv:)

Jag är jättedålig på den rasen själv men vet att bägge dessa ägare tagit tikar från samma uppfödare och även tagit valp efter sina tikar med som dom behållt.

Vet inte hur det är med mentaliteten på dom övriga men dessa 5 som dom förökat sig till ( dom var 2 från början ) är alla bra mentalt vad jag upplevt.

Min fd chef köpte sig en tollare men den var svagare i psyket, han kändes kuvad och stuvad på livet. Det var absolut inte chefens fel dock! Hunden var bara sådan.
 
Min labrador är från dual purpose linjer, och ja den typen av linje är väl inte att föredra egentligen. Folk säger att de inte kan någonting, trots att syftet egentligen var att de skulle kunna både jakt och utställning:D Och ja, på utställning skulle han åka ut fortare än kvickt! På tok för nätt i jämförelse med ren utställningsvariant, men mer bastant än jaktvarianten. Men jobba, det kan han! Men ska du kolla på labrador, skulle jag också föreslå jaktlabben. De jaktlabbar jag träffat som fått det de behövt i aktivering har varit jätte trevliga.:)

Vår golden är efter utställningslinjer, men vi har haft turen att få en väldigt nätt kille även där. Man kan absolut arbeta med honom också, och han tycker det är kul. Men han har inte riktigt samma behov av det som vår labbe.

Varför vi gick från labbe till golden vet jag inte riktigt:o Men är helt klart sugen på en jaktlabrador nästa gång!

De är det ungefär det jag hört om dual purpose linjerna, att det är de sämsta från två världar i stället för det bästa, som man hade hoppats på. Jag har nog haft fel bild av jaktlabradorerna, att dom aningen kräver mycket praktisk jakt eller någon som satsar på de högsta nivåerna på tävlingarna. Men borde finnas olika individer och uppfödare inom jaktvarianten också eller? I alla fall roligt att se att en jaktlabbe skulle kunna passa mig, den har verkligen stigit på raslistan. Du får jätte gärna ge nått tips om uppfödare:)
 
Jag hade alla gånger valt en jaktlabbe framför en flat (förlåt @squarepants :angel: ). Tycker att rasen verkar vara betydligt jämnare, enklare och lättare att hitta bra individer. Nu är du väl inte intresserad av spaniel, men jag gillar ordspråket "Köp en labbe och hämta en halvfärdig hund, köp en spaniel och dö med en halvtränad hund" ;)
 
Jag hade alla gånger valt en jaktlabbe framför en flat (förlåt @squarepants :angel: ). Tycker att rasen verkar vara betydligt jämnare, enklare och lättare att hitta bra individer. Nu är du väl inte intresserad av spaniel, men jag gillar ordspråket "Köp en labbe och hämta en halvfärdig hund, köp en spaniel och dö med en halvtränad hund" ;)

Du har ju hört mig gnälla om att jag aldrig mer kommer köpa flat... :D Dels för att jag aldrig kommer hitta en Devil igen och dels för att jag faktiskt vill vinna på elitnivå.

Jag tänker mer "köp en spaniel och få den bästa hunden du kan tänka dig och bäst att sluta jobbet för du kommer inte ha tid med något annat än att träna och gulla":love:
 
Du har ju hört mig gnälla om att jag aldrig mer kommer köpa flat... :D Dels för att jag aldrig kommer hitta en Devil igen och dels för att jag faktiskt vill vinna på elitnivå.

Jag tänker mer "köp en spaniel och få den bästa hunden du kan tänka dig och bäst att sluta jobbet för du kommer inte ha tid med något annat än att träna och gulla":love:

Ja, helt sant :D

Det är också sant. Ben :love: Meeen, jag tror att labbarna är enklare på något vis. Det känns som att de har mer nedärvt än vad en spaniel har, som ändå mest jagar på lydnad (vilket labben också gör iofs..). Rätta mig gärna om jag har fel men :D

Det mest otäcka med flatten tycker jag är att det är så vanligt med cancer.
 
Såg att du fick tips om spaniel i början, jag har en cocker spaniel som jag bl.a tränar apportering med och gått kurs med, hon tycker det är jätteroligt och är duktig men vill man satsa lite mer seriöst bara på apportering skulle jag rekommendera en retriever.

Jag gick med flattar och några jaktgoldens på kursen och de var mer fokuserade och med sina förare än "vi", eftersom spaniels ju har ett annat arbetssätt och egentligen nästan mer används före skott :)

Min erfarenhet av vad jag såg så är jaktgoldens enklare (& roligare:o) att träna, de var mer med sina förare, flattarna hade lika mycket arbetsvilja och var duktiga men deras förare fick "jobba" mer med hundarna för att komma dit de ville (jämfört med golden då) :D lite smaksak där vad för typ av hund man gillar :) labbar är väl än mer okomplicerad än både golden och flattar vad jag sett och gör det man ber dem om utan att flamsa? :angel:

Själv tänkte jag bli tollarägare nästa gång men har en förkärlek till jaktgoldens :love:

Håller lite med om talesättet "köp en spaniel och dö med en halvtränadhund" :ojag älskar min spaniel och hon är medelbra på väldigt mycket och älskar att jobba, men hon har mer egen vilja och selektiv hörsel än retrievers vilket gör den svårare att träna och man når kanske inte toppen i så mycket :angel: deras sätt tycker jag dock är charmen varför jag nästa gång ska ha tollare och inte labbe :p
 
Du har inte bott tillräckligt länge i Skåne. Allt ovanför Småland är typ Norrland, och det är helt obegripligt att någon kan påstå att Stockholm tillhör de södra delarna ;)

Det hänger nog inte på hur länge man bott här (... alldeles för länge!), det avgörande är om man gått i skånsk skola:

skane_zpsa0a52ad7.jpg


:cautious:
 
Vet inte om det redan vara uppe i tråden men detta talesättet stämmer mer än väl tycker jag :D

"A Golden Retriever says: Show me what you want, explain to me why and I will do it.

A Labrador Retriever says: Show me what you want, forget the why and I will get out to do it.

A Flatcoated Retriever says: I already know what you want and why you want it, now step aside and I will show you a better way of doing it."
 
Apropå skillnaderna mellan labbe, golden och flate så tycker jag att Philippa Williams beskriver det bra och lite kul :D (vet inte om det tidigare har varit uppe i tråden)
Hon beskriver jakthundarna ungefär såhär:
Du kan träna 1 flate på samma tid som det tar att träna 2 golden eller som det tar att träna 3 labradorer.

Som jag förstår det menar hon att labradorer är väldigt mekaniska i sitt jobb och gör det dem ska, medan med en flate bör man ha lite humor ;)

Hon är med på Crufts varje år och visar upp sina hundar och sin träning. Gillar henne skarpt.

Tror det var i den första länken som hon jämförde de tre raserna.

Lägger till denna som är från förra året bara för att jag tycker det är kul att se hur hon jobbar med sina hundar :D
 
Angående skillnaderna på främst labbe och golden men även flat så sade en mycket erfaren uppfödare/jägare/jaktprovsdomare så här (följande gäller främst jaktvarianterna när det gäller ffa labbe och golden):
"Till jakt är labben outstanding, söker man en allroundhund så kan golden vara mer lämplig då den bland annat är mer "showig" (min kommentar: dessutom är de flesta jaktlabbar avlade just på jakt medan jaktgolden ofta är mer allroundavlade med även bruks- och lydnadsmeriter).
Labbar mognar tidigare och är mer fokuserade medan golden är flamsigare och mognar senare - flat är ännu flamsigare och omogen.
Ett problem bland labbarna är att de kan ha social osäkerhet medan golden relativt ofta går upp i stress."

Många av toppuppfödarna på jaktlabbe säljer enbart till jägare eller möjligen de som startar jaktprov, en del vill dessutom inte sälja till de valpköpare som inte enbart inriktar sig på jakt och jaktträning.
Å andra sidan finns samma eller liknande linjer även hos uppfödare som inte kan vara lika "kräsna" i sitt val av valpköpare utan säljer till ett rent allmänt aktivt hem.

Jag upplever flattarna som väldigt flamsiga och barnsliga - men det beror ju på vad man vill ha i en hund, en del upplever säkert labbarna som lite "strikta" och mer allvarliga med större fokus.
Det finns en hel del flattar som har diverse problem med apporteringen, framför allt när det gäller vilt; vägran att ta viltet, dålig hantering och att de är för hårda och knäcker viltet/dummyn eller rullar sig på pippisarna,,. I och för sig har jag mest tränat med rena jaktlabbar, flattarna har haft lite all möjlig bakgrund. Tar man en randomlabbe så kanske de har samma problem?

Ett problem som jag ser det om man tycker att vardagen är viktigare än jakt och prov är att få jaktlabbar gör MH. Funkar de på jakt så är de bra hundar, helt enkelt - och när jaktmodet slår till så tränger det ofta bort eventuella rädslor och annat.
En del i detta kan säkert vara att i princip alla jaktlabbar har brittiska linjer bakåt och där håller man inte hundarna på samma sätt. De bor i hundgård och tas ut för träning och jakt och därmed spelar det inte så stor roll - eller rättare sagt så märker man det inte -om de har tendenser som skulle bli problem om de levde i en familj och skulle funka i samhället.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 381
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp