En till jävla rastråd

Sv: En till jävla rastråd

Prazský krysarík ( ;) ) och Russkiy Toy har jag också lämnat förslag om. Ryssen är dock använd som alarmhund. Tycker att det är väldigt svårt med info om dem. Är inte lika populära som ex Chihuahuan.

Är corgin frisk? Hur pass aktiva är dem?

Slår som vanligt ett slag för löwchen. Låt inte rasklippningen avskräcka, nedklippt är pälsen otroligt lättskött, fäller inte och är mjuk och underbar och allergivänlig. En löwchen är lättlärd, rolig att jobba med och robust för sin storlek, mjuk och lättfostrad och väldigt allround. En bra förstahund. Frisk och sund ras som lever länge. De är ROLIGA, personliga, jättetrevliga hundar som vill vara med, och som är lätta att ha med överallt. Vaktar, men inte skälliga. Vinner poäng i alla sammanhang pga att de är väldigt väldigt mysiga, helt enkelt. Jag skulle rekommendera dem till alla som vill ha en mindre hund. Ståndöron är inte allt.

Jaktinstinkt är ju vad som gör en bra agilityhund, driv och motivation mao. För övrigt så verkar Manchester Terrier vara en bra kandidat, trots att det har 'terrier' i namnet, verkar dock ha vinthund liggandes i generna och vara ganska mycket i stil med bedlington terriern som av många inte räknar som riktig terrier :p Dock kommer jag inte ihåg hur det är med öronen, tror de kan ha 2-3 olika sorters öron som är tillåtna, men det finns bra med info om det på de sidor som finns.

Dvärgpinscher är väl nästa altenativ men de kanske har mer icke önskvärda egenskaper? Manchestern verkar iaf mer robust än pinschern. Slopar man det med jakt så kanske en Podengo portugues skulle passa, finns liksom pinschern tre storlekar att välja bland men även två hårlag. Deras rasklubbhemsida har agility resultat så de kan ju inte vara allt för svåra på den biten :D.

Låter som min Cairnterrier! Dock är hon inte jätterastypisk i sättet, mycket mjukare men inte vek! Hon är champion så utseendet är det inget fel på om man vill ställa...
Hon är inte till salu men hon är dräktig... ;-)

Fast typiskt sett är väl inte cairnterrier de mest lättränade hundar som finns? De jag har känt har varit väldigt trevliga och charmiga hundar, men ganska envisa.

Jaktinstinkt är ju vad som gör en bra agilityhund, driv och motivation mao. För övrigt så verkar Manchester Terrier vara en bra kandidat, trots att det har 'terrier' i namnet, verkar dock ha vinthund liggandes i generna och vara ganska mycket i stil med bedlington terriern som av många inte räknar som riktig terrier :p Dock kommer jag inte ihåg hur det är med öronen, tror de kan ha 2-3 olika sorters öron som är tillåtna, men det finns bra med info om det på de sidor som finns.

Manchestern har epitetet "Man kommenderar inte, man vädjar till dens förstånd", det är en ganska envis liten krabat och de kan vara en handfull. :crazy:

TS - Lancashire heeler kanske.
Jag har träffat flera trevliga. Var på kurs med en tjej som hade en hel drös och tyckte att de var väldigt bra att ha och göra med.

Den är i vart fall liten, korthårig, har ståöron och det är lite ös i dem om man nu ska köra agility.

Dansk-svensk gårdshund passar in på många av önskemålen. Det är en liten trevlig familjehund, bra förstahund, passar utmärkt till agility - men har dock inga ståndöron ...

Liten - JA
Lättlärd - JA
Tyst - JA, om man lär den att vara tyst så är den tyst.
Ståöron - NEJ
Liten jaktinstinkt - nu har jag enbart erfarenhet av DSG-tikar, vet inte om hannarna är skarpare, men de DSG-tikar jag har haft har enbart varit intresserade av rått- och musjakt och har inte visat det minsta intresse av att jaga varken fåglar eller harar (vilket vi har gott om hemmavid). Extremt duktiga på musjakt, dock ...
Barnvänlig - JA
Korthårig - JA

Gårdshundstikarna är väldigt hemkära och vill alltid vara där flocken är, dvs de är inte speciellt rymningsbenägna. Jag har alltid kunnat ha mina hundar lösa hemma (bor på landet) utan att de har stuckit sin väg.

Och så är det en otroligt charmig och go´liten ras :love:

Corgin har inga kända rasbunda sjukdomar! :) Min corgi som är en cardigan är 6månader och han är "lagomt" aktiv. Beror ju också lite på individ. Han följer med i stallet, går en längre promenad och sen några korta. Sen lekar han ju med sin "storebror" i stallet. Och han nöjer sig med det men vill jag köra mer aktivt så är han på. Har han tråkigt kan han även leka för sig själv :) Min mosters Corgi-tik är iof 2,5år men hon är mer en soffpotatis som vill mysa hela tiden. Har sett corgis både på lydnad och agility.

Prazský krysarík ( ;) ) och Russkiy Toy har jag också lämnat förslag om. Ryssen är dock använd som alarmhund. Tycker att det är väldigt svårt med info om dem. Är inte lika populära som ex Chihuahuan.

Är corgin frisk? Hur pass aktiva är dem?

313_30766121926_3031_n.jpg

Jag passade en kompis Pratzky krysarik en längre tid för några år sen! En sådan underbar liten hund. Oerhört tillgiven och snäll, lättlärd och är som en stor hund i en 23 cm förpackning :D Skulle jag någon gång själv skaffa mig en liten hund skulle definitivt skaffa mig en sådan!! En underbar hund!

Jag tycker nog att de flesta Cairn jag har träffat är lättlärda, men vissa är lite mer självständiga än min och drar stora lovar på promenaderna... Vilket kan vara svårt om man vill ha dom lösa. Min håller alltid koll på mig och springer inte längre bort än att hon ser mig! Det är inte rastypiskt! Men lättlärda och lättmotiverade, alerta och gosegrisar :-P.
Kolla in cairnklubbens hemsida och kolla rasbeskrivningen och hälsa på hos en seriös uppfödare om du är intresserad!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 298
Senast: Sel
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka