En till jävla rastråd

Torktumlare

Trådstartare
Hjälper en kompis! En liten sällskapshund/familjehund. Som inte kräver alltför mycket men vill träna lite agility. En bra förstahund som är rätt allround.

Hon ville ha en:

Liten
Lättlärd
Tyst
Ståöron
Lite/obefintlig jaktinstinkt
Barnvänlig

I mitt huvud står det still. En tyst, liten FRISK ras med ståndöron och utan jaktinstinkt, finns det?

Senast ändrad:
Sv: En till jävla rastråd

Men ursäkta mig - vad är ståöron för himla krav?

Annars tänker jag pudel i lagom storlek. Eller chihuahua.

En papillion tycker jag att det låter som.

Lägger till en aningens mindre skällig ras (även om jag uppfattar papillonen som hyfsat tyst) - fransk bulldog.

Kanske bostonterrier?

Senast ändrad:

petit brabancon? faller på öronen, men vad fasen, man får väl testa att tipsa ändå? :D

Hjälper en kompis! En liten sällskapshund/familjehund. Som inte kräver alltför mycket men vill träna lite agility. En bra förstahund som är rätt allround.

Hon ville ha en:

Liten
Lättlärd
Tyst
Ståöron
Lite/obefintlig jaktinstinkt
Barnvänlig

I mitt huvud står det still. En tyst, liten FRISK ras med ståndöron och utan jaktinstinkt, finns det?

Tips
Papillon
Cairnterrier
chihuahua (kanske förliten om det är barn inblandade)
Mellanspets eller Dvärgspets (dock mycket pälsvård)
kinesisk naken hund

Några punkter du tar upp formas av ägaren till hunden. Bara för att man väljer "rätt" ras betyder det inte att det blir den perfekta hunden, för det är ägarens uppgift.

Lycka till :)

Shipperke? Har träffat ett par st och de har varit hur trevliga som helst. Norwichterrier? Australisk terrier?

Vet inte varför ståöron är ett krav! Skall förmedla raserna!
Pudel var mitt förslag, men hon ville ev ställa ut, skulle bli för mycket med pälsen sen gillade hon inte öronen. Skall kolla gränsen för liten, men tror rent spontant att sheltien är max.

En sån här :love:

Inte mycket pälsvård som man kan tro.
Borstar igenom väl ca var 6e vecka. Behövs lite trim till utställning men det är inte svårt alls. Världens bästa sällskapshund.

201040_10151437170362656_1530423598_o.jpg

391258_10151274412387656_1029034284_n.jpg

Haha, tror inte att det finns någon ras för henne.... Hon vill ha en korthårig hund.

Corgi? Dock vara noga när man väljer valp då vissa individer har lättare för skall än andra :)

Åh va synd. Men en liten Chihuahua då kanske :) Dom kan vara riktigt roliga om man hittar en bra kennel.
Dvärgpincher är det väl lite för mycket 'drag' i för ändamålet kanske. Sån där liten sak som liknar dvärgpincher men är mindre och har ett outalbart namn.. ngn som vet? Har sett på utställning bara så har iofs ingen koll på mentalitet.

...Sån där liten sak som liknar dvärgpincher men är mindre och har ett outalbart namn.. ngn som vet? Har sett på utställning bara så har iofs ingen koll på mentalitet.

prasky krysarik. stavningen är garanterat fel, men något åt det hållet iaf :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 298
Senast: Sel
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka