En sammanfattning av "verkligheten"

Du får ursäkta men inser du verkligen vad det är du säger.

Menar du på allvar att vi ska öppna gränserna för alla som behöver skydd? Och detta skulle inte bli en belastning för Sverige. Ja Jösses....
Ja jag inser vad jag säger.
Och ja, vi skall öppna gränserna för alla som behöver skydd.

Som modell för det så har jag faktiskt USA som tog emot alla därför att det fanns plats.
Vi har så mycket plats i Sverige att landet skulle må bra av att fyllas upp litet bättre.
Nöden är sedan uppfinningarnas moder, så när det kommer många så blir det också mycket enskilt företagande.
Och det är precis vad Sverige behöver.
Människor som är vana att ta hand om sig själva i stället för att bli beroende av "systemet".

Dina argument är bara en massa larv.

Men kostnad, att den finns. Ring bara dit lokala socialkontor och hör med dem. hur de ligger i förhållande budgetmässigt mellan vad de får och vad de skulle behöva...
Men det handlar bara om att pengarna är snedfördelade.

Det måste vara en Statlig angelägenhet att göra investeringen i flera medborgare som drar lasset och inte falla på kommunernas socialkontor.
Investeringar skall göras med investeringspengar och inte med pengar för löpande utgifter.
Nu så är det ju så att just flyktingar betalas av staten.
http://www.lansstyrelsen.se/kronobe...ng-av-nyanlanda/Pages/statlig_ersattning.aspx
Så hur du kan få det till att bli ett kommunalt problem förstår jag inte.

Du påstår alldeles för många felaktigheter.

Ja jag inser vad jag säger.
Och ja, vi skall öppna gränserna för alla som behöver skydd.

Som modell för det så har jag faktiskt USA som tog emot alla därför att det fanns plats.
Vi har så mycket plats i Sverige att landet skulle må bra av att fyllas upp litet bättre.
Nöden är sedan uppfinningarnas moder, så när det kommer många så blir det också mycket enskilt företagande.
Och det är precis vad Sverige behöver.
Människor som är vana att ta hand om sig själva i stället för att bli beroende av "systemet".

Dina argument är bara en massa larv.

USA fram till andra världskriget hade en helt annan policy än vad USA har idag.

Var ska folk bo, vad ska folk leva av. Skogen jag äger duger inte till annat än föda mig och min familj, så är det nog med majoriteten av all mark i Sverige, så en bättre förklaring behövs. Hur vill du finansiera det ´hela och hur praktiskt?

Men det handlar bara om att pengarna är snedfördelade.

Det måste vara en Statlig angelägenhet att göra investeringen i flera medborgare som drar lasset och inte falla på kommunernas socialkontor.
Investeringar skall göras med investeringspengar och inte med pengar för löpande utgifter.
Nu så är det ju så att just flyktingar betalas av staten.
http://www.lansstyrelsen.se/kronobe...ng-av-nyanlanda/Pages/statlig_ersattning.aspx
Så hur du kan få det till att bli ett kommunalt problem förstår jag inte.

Du påstår alldeles för många felaktigheter.
"Men det handlar bara om att pengarna är snedfördelade."
Ett eko från forntiden, avsändare Marx o Engels.

Flyktingarna betalas av staten, visst, men vem och vilka är staten?
Jo de som lever i landet och betalar skatt.
Det är väl naturligt att de som håller i plånboken genom demokratiska val i vår representativa församling får besluta om på vilka villkor och till vem de surt förvärvade skattepengarna ska gå.

Det här bidraget som vissa kommuner tar emot med glädje utgår under 2 år från staten.

Sedan är det den lokala kommunens socialkontor som via kommunalskatten håller med pengar

Och det räcker ju att flyktingen inte kommer ut på en arbetsplats inom 2 år efter det att kommunen övertagig försörjningen så går kommunen back eller hur?;)

Flyktingarna betalas av staten, visst, men vem och vilka är staten?
Jo de som lever i landet och betalar skatt.
Det är väl naturligt att de som håller i plånboken genom demokratiska val i vår representativa församling får besluta om på vilka villkor och till vem de surt förvärvade skattepengarna ska gå.

Det här bidraget som vissa kommuner tar emot med glädje utgår under 2 år från staten.

Sedan är det den lokala kommunens socialkontor som via kommunalskatten håller med pengar

Och det räcker ju att flyktingen inte kommer ut på en arbetsplats inom 2 år efter det att kommunen övertagig försörjningen så går kommunen back eller hur?;)

Du säger: -"Du påstår alldeles för många felaktigheter"

Så motbevisa mig då vad är det jag säger som är felaktigt och ge korrekta fakta istället...om du klarar av det vill säga....

oimg

USA fram till andra världskriget hade en helt annan policy än vad USA har idag.

Var ska folk bo, vad ska folk leva av. Skogen jag äger duger inte till annat än föda mig och min familj, så är det nog med majoriteten av all mark i Sverige, så en bättre förklaring behövs. Hur vill du finansiera det ´hela och hur praktiskt?
Det händer väl en gång typ vartannat år som jag delvis håller med dig i några rader du skriver, men nu var det alltså dags igen. Du har en liten poäng här.

Jag tycker också att Sverige ska släppa in alla som behöver komma till ett bättre och tryggare land. Det är väl självklart att jag inte vill att andra människor lider. Men jag inser ju att det måste finnas en gräns man som land drar. Något som man säger att just nu får ni vänta, ni får vänta tills vi fått ut fler på arbetsmarknaden, ut fler i LIVET så att vi inte försörjer alla med socialbidrag. Det handlar inte om att vara omänsklig, man är omänsklig om man tar in alla och sedan inte har råd att se till att livet för dem blir bra! Kan man som land inte försörja alla med tex socialbidrag i 5 år om det skulle krisa sig, så får man ha en gräns. Som att stänga dörren till en hiss som faktiskt är full och låta den åka upp till nästa ställe och släppa av alla innan den kan komma tillbaka och ta med sig ett gäng till.

Varför är det så fel att ha en gräns för hur mycket invandring vi kan ta emot? Däremot anser jag att gränsen vi har i dag kan flyttas fram väldigt långt, men en gräns känns ju som en viktig detalj i det här med att hjälpa andra.

Jag kan inget om USA, ja jag är hemskt obildad, men det jag förstått så har de rätt många hemlösa och slumkvarteren där invandrare bor är rent gräsliga. De kan ju inte ta hand om alla de släpper in? Eller var ligger deras problem?

Absolut inte utan det handlar om företagande.
Investeringar för framtida vinst.
Ett rent kapitalististiskt tänkande.

Det gäller att underlätta företagande.
Och inte som nu fastna i SFI och tron på en anställning som et enda saliggörande.

@Enya USA var en referens från när "alla" utvandrade dit.
Då så fanns det plats, det gör det inte nu.

Naturligtvis så är det viktigt att alla försörjer sig själva men det kommer att hända om man i stället för att stirra sig blind på att människor inte kan svenska försöker att koncentrera sig på vad de kan.

Var ska folk bo, vad ska folk leva av.
Odla mat, det behövs inga jättestora arealer för att försörja en eller flera familjer.
Tillverkning i småföretagande.
Serviceyrken.
Hantverk.
Annat som de som kommer redan kan typ träna kameler och sköta getter.

I USA så ordnades det ju så att människor grupperade sig efter språk och då så kunde några tolka och ha kontakterna med kunder och myndigheter.

Jag kan inget om USA, ja jag är hemskt obildad, men det jag förstått så har de rätt många hemlösa och slumkvarteren där invandrare bor är rent gräsliga. De kan ju inte ta hand om alla de släpper in? Eller var ligger deras problem?
Brist på jobb för lågutbildade, främst från latinamerika. Diskrimination av färgade. Drogproblematik.
Det finns många faktorer och framför allt det finns inget socialt skyddsnät. USA präglas av valfrihet och däri ligger också dess svagheter.

@Enya USA var en referens från när "alla" utvandrade dit.
Då så fanns det plats, det gör det inte nu.

Naturligtvis så är det viktigt att alla försörjer sig själva men det kommer att hända om man i stället för att stirra sig blind på att människor inte kan svenska försöker att koncentrera sig på vad de kan.
Språket behöver inte alls vara ett hinder för att få in folk i arbetslivet.

Odla mat, det behövs inga jättestora arealer för att försörja en eller flera familjer.
Tillverkning i småföretagande.
Serviceyrken.
Hantverk.
Annat som de som kommer redan kan typ träna kameler och sköta getter.

I USA så ordnades det ju så att människor grupperade sig efter språk och då så kunde några tolka och ha kontakterna med kunder och myndigheter.
Mark för odling är redan idag en bristvara, ingen ny skapas inom de närmaste tusen åren (med undantag från viss sedimentering vid flodmynningar, men den är ju ofta av flyktigt slag) Till det kommer att vi exploaterar odlingsbar mark för urbana syften i allt större grad så??..

Sedan tillkommer ju frågan att finna de kunder som vill betala dyra pengar för kamelers tjänster eller getosande produkter...

Mark för odling är redan idag en bristvara, ....
I Sverige så finns det gott om mark som det odlas trams av typen salix på samt som ligger under fäfot i stället för att odlas.
Och med fler kulturer i landet så kommer ju efterfrågan på kameltjänster och getost att öka.
Invandrare konsumerar också inte bara producerar.

Men @Inte_Ung , menar du att vi ska ta in invandrare och sätta de på kamelskötsel och att sköta om getter som arbete? Jag har varken sett eller klappat en kamel och undrar helt ärligt hur många kameler vi har och då också hur det skulle bli jobb åt många personer. De som har kameler, klarar inte de av att ta hand om dem själv? Likadant med getter, finns det så gott om dem att man kan få jobb inom det?

Och ska vi tvinga markägare att sälja sin mark så att andra kan nyttja den? Har man inte sin mark för att man vill ha den, köpt/ärvt den för dyra pengar och själv vill ha möjlighet att odla vad man vill? Hur ofta finns det marker som inte används på något vis. Jag har aldrig sett det. Men så är jag bara van vid Skåne och markerna där, som odlas som fasen på. Om jag haft en bit mark hade ja inte sålt den, det hade kunnat vara mitt levebröd och sitt levebröd säljer man inte bort hur som helst, för att andra behöver den också.

Ja getter är utmärkta djur för kött och mjölk-produktion.
Till en början så kan man ju sikta på att bli självförsörjande men det finns också en stor marknad för getmjölk till dem som är allergiska mot komjölk.

Skåne är helt fel del av Sverige att ha som referens.

Liknande trådar

Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 288
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 944
Senast: Mabuse
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 279
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama