En sammanfattning av "verkligheten"

Ja, det är jobbigt att bli berörd av exempelvis rasism och sexism men sån är jag och skulle jag en dag inte bli illa berörd av det skulle jag bli väldigt orolig för mig själv.
Jag vill helst se vilka personer som skriver dynga. Efter ett tag har jag inbyggd ignore i huvudet.

Nej du gör faktiskt dina egna åsikter till något som skulle vara allmänrådande.

"Alla beslut börjar med vad vi har råd att göra.
Anser vi att vi har råd, ska vi vara humana.
Och då kommer frågan, hur humana ska vi vara? ja det hänger på vår plånbok."

Faktum är att fattiga människor oftast är de som är generösast med att hjälpa andra, på någotvis lyckas man trycka in ytterligare en person i sin lägenhet eller skramla fram ett mål mat till.

Vad är det vi andra värnar om, det är inte direkt som att vi svälter ihjäl? Tvärtom vi får jobbskatteavdrag på jobbskatteavdrag och reser hit och dit på semester (långt över vad jordens resurser klarar), bygger om bygger ut och skaffar ny elektronik i parti och minut. Billiga kläder vill vi köpa med, så vem orkar bry sig att de produceras under helt vedervärdiga förhållanden i Asien? Om vi inte kan ta emot de människor som subventionerar vårt leverne här, då borde vi heller inte köpa de varor som de genom sitt begränsade leverne subventionerar åt oss.

Att vi inte skulle ha RÅD att ta emot flyktingar, det är skitsnack. Det är ju dom som sponsrar vårt leverne.

Faktum är att fattiga människor väljer att oftare hjälpa andra än personer som inte befinner sig i en utsatt position.
Vad är vi andra valt att värna om..

Där har du kärnan i mina åsikter, det fria demokratiska valet.

Jag har heller inte sagt att vi inte har råd att ta emot flyktingar, beviset för det är väl att Sverige idag tar emot mest flyktingar per capita i västvärlden, vad jag har sagt är att vi demokratiskt via riksdag och regering ska fast ställa på vilka nivåer den kommande flyktingmottagningen ska ligga på.
Det är följderna av det fria demokratiska valet och ett demokratiskt samhälle som byggt upp välfärden i det här landet, alltså ska det naturligtvis vara det fria demokratiska valet också vara det som förvaltar välfärden in i framtiden.

Har du något emot det?

Att jag anser att vi ska ha en fri arbetskraftsinvandring, en fri invandring o anhöriginvandring under förutsättning att man har garantier (långsiktiga) för bostad, uppehälle o försäkringskostnader är klart.
Att jag anser att vi genom våra valda representanter ska sätta nivåer o villkor för de som söker hjälp dvs de som ska leva på vår bekostnad under lång tid är också det klart. Helt i demokratisk anda ska där göras val o prioriteringar.

Som exempel, det finns upp till 10 miljoner Romer som lever under fruktansvärda omständigheter i Europa.
Skulle vi öppna gränserna och socialkontorens kassor villkorslöst så skulle stora delar av dem nog hellre bo tryggt (förståeligt) i Sverige än på en ohälsosam plats i sitt hemland. Men resultatet skulle bli att välfärden i Sverige skulle kollapsa.

Alltså måste vi (som stat) ställa villkor och vi måste prioritera

Det är inte bara mina åsikter det är den gällande lagstiftningen, vilken jag bara bidragit till med en röst och lite politiskt arbete.

Faktum är att fattiga människor väljer att oftare hjälpa andra än personer som inte befinner sig i en utsatt position.
Vad är vi andra valt att värna om..

Där har du kärnan i mina åsikter, det fria demokratiska valet.

Jag har heller inte sagt att vi inte har råd att ta emot flyktingar, beviset för det är väl att Sverige idag tar emot mest flyktingar per capita i västvärlden, vad jag har sagt är att vi demokratiskt via riksdag och regering ska fast ställa på vilka nivåer den kommande flyktingmottagningen ska ligga på.
Det är följderna av det fria demokratiska valet och ett demokratiskt samhälle som byggt upp välfärden i det här landet, alltså ska det naturligtvis vara det fria demokratiska valet också vara det som förvaltar välfärden in i framtiden.

Har du något emot det?

Att jag anser att vi ska ha en fri arbetskraftsinvandring, en fri invandring o anhöriginvandring under förutsättning att man har garantier (långsiktiga) för bostad, uppehälle o försäkringskostnader är klart.
Att jag anser att vi genom våra valda representanter ska sätta nivåer o villkor för de som söker hjälp dvs de som ska leva på vår bekostnad under lång tid är också det klart. Helt i demokratisk anda ska där göras val o prioriteringar.

Som exempel, det finns upp till 10 miljoner Romer som lever under fruktansvärda omständigheter i Europa.
Skulle vi öppna gränserna och socialkontorens kassor villkorslöst så skulle stora delar av dem nog hellre bo tryggt (förståeligt) i Sverige än på en ohälsosam plats i sitt hemland. Men resultatet skulle bli att välfärden i Sverige skulle kollapsa.

Alltså måste vi (som stat) ställa villkor och vi måste prioritera

Det är inte bara mina åsikter det är den gällande lagstiftningen, vilken jag bara bidragit till med en röst och lite politiskt arbete.

Hur lyckades du dra in ett brandtal om demokrati i den här diskussionen? Ingen och absolut inte jag har ifrågasatt demokratin. Val och prioriteringar är förövrigt inget som är knutet till en demokrati, de kan lika gärna göras i en diktatur, så varför du tar upp det i ditt demokratital förstår jag inte alls.

Sen undrar jag vem den där man är som skall komma med de där garantierna om bostad, uppbehälle och försäkringskostnader.

Sant. Jag måste erkänna att jag gillar att bli lite provocerad. Lite fräs på vardagen. Lite skräckblandad förtjusning :D

Hur lyckades du dra in ett brandtal om demokrati i den här diskussionen? Ingen och absolut inte jag har ifrågasatt demokratin. Val och prioriteringar är förövrigt inget som är knutet till en demokrati, de kan lika gärna göras i en diktatur, så varför du tar upp det i ditt demokratital förstår jag inte alls.

Sen undrar jag vem den där man är som skall komma med de där garantierna om bostad, uppbehälle och försäkringskostnader.

Nej du gör faktiskt dina egna åsikter till något som skulle vara allmänrådande.
som förklaring hur det fungerar i verkligheten tog jag upp verkligheten.

Vem som ska komma? naturligtvis den som söker uppehållstillstånd vid sidan av asylförfarandet. Ex om en man vill ha hit sina barn o fru så ska han kunna försörja dem dvs ha jobb o lägenhet. Sedan kan man ju diskutera huruvida familjen ska komma i åtnjutande av det trygghetssystem som de som erhållit uppehållstillstånd har.

Garantier kan ju de personer och de organisationer som anser sig vara humana ställa, för det handlar ju inte om ekonomi att vara human enligt dig..

Inte alls.
Det går bra mycket fortare än för infödda svenskar.
De är ofta bra på att vårda andra och åldringsvården skulle totalhaverera utan invandrarna.
Jag skulle tro att inlärningskurvan är tämligen likvärdig för en "svensk" som för exempelvis en unge från Somalia, om båda börjar skolan samtidigt och vid samma ålder. Jag är själv 2 språkig, barn lär sig ett nytt språk på ngt år.

Men nu vet både du och jag att det handlar inte om det, utan om unga vuxna som kanske varken kan läsa eller räkna, än mindre skriva, samt att de talar ett språk som inte förstås på de svenska arbetsplatserna.

Men det tar säkert 10 år innan någon som varken kan läsa, skriva eller räkna + inte kan svenska eller engelska kommer i närheten av den nivå en individ som haft möjlighet att gå igenom den svenska skolan i ca12, 13 år.
Under dessa 10 år ska individen ha bostad, underhåll, utbildning. Och det är inte gratis.

Det är därför jag säger att vi/ vårt samhälle ska ha rätten/skyldigheten att anpassa inflödet av dessa hjälpbehövande till den ekonomiska situation vi har. + att om enskillda eller organisationer vill ta på sig detta ekonomiska ansvar långsiktigt, att det ska stå dem fritt att ta hand om en del av de individer som staten inte vill betala för. Det rör sig om under 20 000 per månad och individ i 10 år.......så ;)

Men nu vet både du och jag att det handlar inte om det, utan om unga vuxna som kanske varken kan läsa eller räkna, än mindre skriva, samt att de talar ett språk som inte förstås på de svenska arbetsplatserna.

Men det tar säkert 10 år innan någon som varken kan läsa, skriva eller räkna + inte kan svenska eller engelska kommer i närheten av den nivå en individ som haft möjlighet att gå igenom den svenska skolan i ca12, 13 år.
Under dessa 10 år ska individen ha bostad, underhåll, utbildning. Och det är inte gratis.
Dels så tar det kortare tid än 10 år, jag skulle gissa på 5 i genomsnitt.
Och dels så tar det över 20 år att få en svenskfödd att bli produktiv.
Dessutom så finns det i gruppen svenskfödda även de som inte har hälsan nog att bli produktiva.
Invandringen av just unga, friska vuxna är en lysande affär.

Dels så tar det kortare tid än 10 år, jag skulle gissa på 5 i genomsnitt.
Och dels så tar det över 20 år att få en svenskfödd att bli produktiv.
Dessutom så finns det i gruppen svenskfödda även de som inte har hälsan nog att bli produktiva.
Invandringen av just unga, friska vuxna är en lysande affär.

Det mest produktiva på lång sikt är en man med god utbildning och ngr års yrkeserfarenhet, dvs rund 30.

Det sämsta du, ekonomiskt sett kan få in är en en kvinna på runt 40,(eller mer) utan utbildning, icke läs o skrivkunnig, kan ingen engelska.
Hon kommer förmodligen aldrig ut på arbetsmarknaden. det är ju bara att kolla hur många tanter i 50+ som idag går på fas 3.....

Sedan har du ju problematiken med att du behöver jobba heltid i 40 år för att bära din egen vikt som pensionär.
Hur många ens av dagens "svenska" ungdomar kommer att klara det?

https://docs.google.com/a/fores.se/...MnRoekNkOEU0UVJMUHRvUHc&oid=2&zx=aujjecf2ja80

Det där är helt fel sätt att räkna på.
Invandringen går totalt sett på massor av plus.
Så den kan liksom betala för sig själv.

Det innebär inte att varje enskild invandrare måste gå plus.
Man måste ta in hela gruppen för att få med alla och då så kommer det med tillräckligt många som går plus för att fösörja de som (i alla fall i början) går minus.
Och de som gick minus i går och plus i dag betalar utan vidare för de som går minus i dag.

Det sämsta du, ekonomiskt sett kan få in är en en kvinna på runt 40,(eller mer) utan utbildning, icke läs o skrivkunnig, kan ingen engelska.
Hon kommer förmodligen aldrig ut på arbetsmarknaden. det är ju bara att kolla hur många tanter i 50+ som idag går på fas 3.....
Du missa en grej i resonemanget här.
Barnen.
De barn som följer med familjerna är vår framtid.
En helsvensk hemmafru med 7 barn fungerar lika illa på arbetsmarknaden som den invandrade 40-åringen.
Men där så har barnen redan kostat massor.
Invandrarfamiljernas barn får vi gratis.
Det är en lysande affär.

Inte alls.
Det går bra mycket fortare än för infödda svenskar.
De är ofta bra på att vårda andra och åldringsvården skulle totalhaverera utan invandrarna.
Ja, min mormors "favorithemtjänstperson" var ett tag en kvinna som knappt pratade svenska och mormor kan absolut inte ett enda ord engelska. De satt och pratade med varandra på varsitt språk över kaffet, troligtvis om helt olika ämnen. De var rörande överens (om vad visste de inte) och skrattade glatt åtskämt som de inte alls förstod.

Jag frågade mormor varför denna kvinna var hennes favorit, och fick svaret att "vi föstår varandra, sådant har inget med språk att göra".

Hon är klok, min mormor... och invandrad från Finland. :)

Och var har jag hävdat motsatsen?
Vi behöver invandring, Invandringen ger i dag Sverige ett ekonomiskt netto, trots den mycket dyra asyl o anhöriginvandringen.
Men du glömmer att majoriteten av invandrare, år från år är hemvändande svenskar, och danskar, norrmän o Finnar.

Vad jag däremot hela tider hävdar o försvarar är Staten Sveriges rätt o skyldighet att demokratiskt förvalta våra resurser.
Och det innebär bla att regering o riksdag demokratiskt ska besluta om nivåer på de delar av invandringen som verkligen belastar statsbudgeten.

Och, oavsett vad man anser om själva invandringen, så måste varje sann demokrat ställa sig bakom det för alternativet är ju avskräckande.

Du missa en grej i resonemanget här.
Barnen.
De barn som följer med familjerna är vår framtid.
En helsvensk hemmafru med 7 barn fungerar lika illa på arbetsmarknaden som den invandrade 40-åringen.
Men där så har barnen redan kostat massor.
Invandrarfamiljernas barn får vi gratis.
Det är en lysande affär.
Gratis säger du?
Om familjen kommer hit med 4 barn under 8 år så får väl familjen föräldrapenning retroaktivt för dessa barn?
Sedan tillkommer uppehälle etc.

Skolan kostar lika mycket för varje 1;a klassare som börjar.
Hälsovården kanske ngt mer i ett initialskede.

Sedan har du ju den grymma sanningen, ju sämre utbildning och ju sämre dina föräldrar är integrerade i samhället, ju sämre presterar du i skolan.

Försök förstå, jag har ingenting emot invandring, den tillför landet resurser.
Men med den situation som vi är på väg in i nu, internationellt sett så riskerar vi "folkvandringar" med historiska mått.
Spårar Ukraina ur så kommer oroligheterna i form av nationalism att sprida sig till hela ´det gamla östblocket.
En fri invandring av hjälpbehövande kommer inte att kunna genomföras, utan regering och riksdag måste demokratiskt fastställa nivåer som är anpassade till de resurser vi vill och väljer att avsätta till ändamålet.

Vi har ju redan problematiken med Syrien, Hur många skulle ha kommit om gränserna varit öppna?

Varje syisk familj i Sverige har släktingar
De flesta Syrier i Sverige är integrerade och har jobb.
Naturligtvis skulle de göra allt för att få hit sina släktingar...det skulle jag med göra.

Men vad skulle hända med det välfärdssystem vi har då? jo samma sak som när man överbelastar en dator, det/det kraschar.

Senast ändrad:
Ja, min mormors "favorithemtjänstperson" var ett tag en kvinna som knappt pratade svenska och mormor kan absolut inte ett enda ord engelska. De satt och pratade med varandra på varsitt språk över kaffet, troligtvis om helt olika ämnen. De var rörande överens (om vad visste de inte) och skrattade glatt åtskämt som de inte alls förstod.

Jag frågade mormor varför denna kvinna var hennes favorit, och fick svaret att "vi föstår varandra, sådant har inget med språk att göra".

Hon är klok, min mormor... och invandrad från Finland. :)

Ett bra exempel på integration trots språksvårigheter.

@landsbygdsbo Jag tycker att du resonerar fånigt.
Vi har reda tjänat massor på de invandrare som har kommit.
Det borde räcka för att finansiera de som kommer hit nu.
Man kan inte bara sitta och leva på gamla investeringar det är dåligt föratagande.
Man måste göra nya.

Gratis säger du?
Om familjen kommer hit med 4 barn under 8 år så får väl familjen föräldrapenning retroaktivt för dessa barn?
Sedan tillkommer uppehälle etc.
Ja gratis.
Varje barn har redan kostat massor i mödravård och förlossningsvård när det föds.
Vissa har kostat även i fertilitetsbehandlingar.
Det där med föräldrapenningen förstod jag inte?
Den är superlåg om man inte har haft inkomst.
Så det kostar mycket mindre när de utan inkomst får FP än när en höginkomsttagare får det.

Skolan kostar lika mycket för varje 1;a klassare som börjar.
Hälsovården kanske ngt mer i ett initialskede.
Ja och?
Se ovan.

Sedan har du ju den grymma sanningen, ju sämre utbildning och ju sämre dina föräldrar är integrerade i samhället, ju sämre presterar du i skolan.
Det är bara bitvis sant.
Lata infödda svenskar med lågutbildade föräldrar är inte intresserade av skolan.
Invandrade barn ser skolan som sin bästa chans i livet och är ofta mycket ambitiösa.

Liknande trådar

Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 288
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 944
Senast: Mabuse
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
7 399
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama