En sammanfattning av "verkligheten"

De som är allergiska mot komjölk köper nog hellre den mat som faktiskt är mjölkfri, är det inte så? I alla fall hade jag och gör jag i viss mån den och jag är bara laktosintolerant.

Vi ska ha Sveriges gränser öppna, men kan inte erbjuda alla jobb, men de "få" getter och kameler som finns i Sverige ska alltså skötas av invandrare?
Då känns det smidigare att ha en viss gräns i hur många vi tar in och slussa ut dem på arbeten som faktiskt finns innan vi tar in fler. Det är ju inte säkert att alla invandrare som kommer in ens KAN sköta kameler och getter och göra ost och mjölk och ha ett företag.

De som är allergiska mot komjölk köper nog hellre den mat som faktiskt är mjölkfri, är det inte så? I alla fall hade jag och gör jag i viss mån den och jag är bara laktosintolerant.

Vi ska ha Sveriges gränser öppna, men kan inte erbjuda alla jobb, men de "få" getter och kameler som finns i Sverige ska alltså skötas av invandrare?
Då känns det smidigare att ha en viss gräns i hur många vi tar in och slussa ut dem på arbeten som faktiskt finns innan vi tar in fler. Det är ju inte säkert att alla invandrare som kommer in ens KAN sköta kameler och getter och göra ost och mjölk och ha ett företag.

Att du köper laktosfritt är ju för att det är vad vi traditionellt har här.

Kommer du från en kultur som normalt använder sig av get- eller kamelmjölk så blir ju det första alternativet bara det finns.

Jag gissar att @Inte_Ung menar att exempelvis getter är en näring med utvecklingspotential och där en del människor som kommer till Sverige har kompetens som kan vara nyttig och leda till utveckling av getnäringen.

Personligen skulle jag, som inte är allergisk mot komjölk, gärna se mer produkter från get. Dels för att getter ofta hålls på ett sätt som känns etiskt vettigt (så tycks de lämpa sig för småskalig produktion), dels för att jag gillar getter. Både djuret (skulle gärna ha getter om jag fick för mig att bo på landet), men viktigare i sammanhanget getost och killingkött. Det senare går ju knappt att få fatt på i Sverige men är väldigt gott som grillat och i grytor. Jag har ätit det i Norge och Grekland bland annat. För människor som inte tål komjölk men mjölk från får och get bör ju får/getost vara högintressant. Mjölkfri ost är svårt men många gillar ost.

Vad som är lönsamma näringar förändras ju hela tiden. Om man frågat vem som helst på gatan 1950 tror jag inte att de kunnat tänka sig att hästnäringen ens skulle finnas år 2014. Och vem hade trott att det skulle finnas en pizzeria i varje kvarter? Pizzeriorna representerar väl en näring som har tillkommit genom invandring, arbetskraftsinvandring av italienare på 50- och 60-talen. På samma sätt kanske produkter från getter och kameler om femtio år är något som är en självklar del i Sverige om femtio år och speglar kulturinfluenser från det tidiga 2000-talet. Jag gissar att det var så I_U funderade, inte att i Sverige levande nu getter och kameler skulle tas om hand av invandrare.

Ja, min mormors "favorithemtjänstperson" var ett tag en kvinna som knappt pratade svenska och mormor kan absolut inte ett enda ord engelska. De satt och pratade med varandra på varsitt språk över kaffet, troligtvis om helt olika ämnen. De var rörande överens (om vad visste de inte) och skrattade glatt åtskämt som de inte alls förstod.

Jag frågade mormor varför denna kvinna var hennes favorit, och fick svaret att "vi föstår varandra, sådant har inget med språk att göra".

Hon är klok, min mormor... och invandrad från Finland. :)

Underbar berättelse!

I Sverige så finns det gott om mark som det odlas trams av typen salix på samt som ligger under fäfot i stället för att odlas.
Och sen har vi alla dessa golfbanor, fotbollsplaner och hagar där det bara går en massa hästar som kanske rids en timma om dan och det enda dom näringarna gör så dränerar dom ägarna till hästarna och golfspelarna m.fl. på en massa pengar till ingen som helst nytta. Bra odlingsmark ska inte lekas bort. Vi snackar alltså stora arealer där det går att mätta många munnar med det som kan odlas.

Jag gissar att det var så I_U funderade, inte att i Sverige levande nu getter och kameler skulle tas om hand av invandrare.
Precis så menade jag.
Tack för en utmärkt förklaring.

Det finns massor av verksamheter som kan startas och växa med de invandrare som kommer hit.
Vilka gillar kebab? Räck upp en hand! Sushi - någon?

Ja getter är utmärkta djur för kött och mjölk-produktion.
Till en början så kan man ju sikta på att bli självförsörjande men det finns också en stor marknad för getmjölk till dem som är allergiska mot komjölk.

Skåne är helt fel del av Sverige att ha som referens.

Det är egentligen rätt roligt, en grupp människor som både är vegetarianer och av den bestämda åsikten att man ska odla enligt KRAV..

Hur det fungerar förstår jag inte.
i växtföljden för krav krävs det väl vall, och för att få ekonomi i det så krävs det väl att man förädlar vallen genom mulen till ngt mer värdefullt

Precis så menade jag.
Tack för en utmärkt förklaring.

Det finns massor av verksamheter som kan startas och växa med de invandrare som kommer hit.
Vilka gillar kebab? Räck upp en hand! Sushi - någon?

Och om du tittar på de invandrare som driver dessa verksamheter så kan man nog rätt snart konstatera att de både kan räkna och skilja mellan debet o kredit. Och det diskvalificerar ju den problemgrupp jag beskrivit dvs de illitterata och de som inte kan räkna. Restaurangbranschen är stenhård, den som inte kan ngt om ekonomi blir inte gammal i branschen.

Att kunna räkna är ingen typiskt svensk egenskap.
Nej, eftersom vi fått vårt sätt att räkna från mellanöstern så kan väl ingen med sans hävda det eller hur?

Men vi får däremot, i vågor in människor som varken kan räkna, skriva eller kommunicera på ngt europeiskt språk.
Den gruppen lär nog få svårt att driva en verksamet i en bransch så kringgärdad av ekonomiska och hälsorelaterade bestämmelser som restaurangbranschen...

Första målet måste ju vara att bli självförsörjande, att odla sin egen mat är inte omgärdat av några regler alls.
Sedan så räcker det med att någon som talar samma språk vill köpa de hemmaodlade grönsakerna och kan hjälpa till med pappersexercisen så löser det sig.
Ni krånglar till allt alldeles för mycket, och det är nog det största problemet.

Första målet måste ju vara att bli självförsörjande, att odla sin egen mat är inte omgärdat av några regler alls.
Sedan så räcker det med att någon som talar samma språk vill köpa de hemmaodlade grönsakerna och kan hjälpa till med pappersexercisen så löser det sig.
Ni krånglar till allt alldeles för mycket, och det är nog det största problemet.

Den naiva "gröna vågen" inställningen dunstade bort i slutet av förra seklet då de ekonomiska realiteterna hann ifatt idealisterna.
Men det är klart, får man fulla bidrag, bostad betald ,, då kan man nog leva på att kränga egenproducerad mat.......

Vad menar du med att "leva på"?
Man kan i alla fall äta sig mätt.
Precis det jag skrev, att det går att leva på egenodlade grönsaker om samhället står för bostad, kläder o övrig mat.
Men som alla vet...så innebär det att stå på egna ben när man själv genom lönearbete eller företagande själv finansierar boende, mat o kläder.
Och det var just det jag hävdade, att utan rudimentära kunskaper i svenska, räkning, läsning så klarar man inte av detta, lagligt i Sverige!

Det räcker med att någon i gruppen har dessa kunskaper alternativt att de får kontakt med någon som kan det egna språket och kan sälja den servicen till dem.
Man måste se till hela gruppen sammantaget.
Om en kan svenska samt läsa, räkna och skriva så räcker det.
De andra kan odla.

Det räcker med att någon i gruppen har dessa kunskaper alternativt att de får kontakt med någon som kan det egna språket och kan sälja den servicen till dem.
De andra kan odla.
Ja det låter bra men hur skall vi komma dit? Så fungerar det inte alls idag. Invandrare bosätter sig helst i våra större städer. Det är väldigt få som hamnar ute på landsbygden. Alldeles för få tycker jag.

Vi tvingar inte heller folk att försörja sig själva genom självhushållning. Frågan är om vi ens vill det?

Lantbruket har genomgått en enorm strukturomvandling i Sverige. Är det rimligt att invandrare skall kastas tillbaka i tiden och börja med småbruk igen? Jag är skeptisk men försök övertyga mig. Jag ser inte heller att lantbrukets struktur beror på böndernas härkomst. Varför skulle vissa bedriva lantbruk på ett helt annat sätt bara för att de kommer från ett annat land?

De andra kan odla.

För det första så måste du köpa eller arrendera mark, vilket kräver att du kan kommunicera och klara av att både läsa och förstå ett avtal
Sedan behöver du, om du inte har eget kapital, bankens hjälp med finansiering, vilket ställer sig rätt svårt om du inte har säkerheter
Sedan behöver du en maskinpark, behörighet till maskiner o kemikaliehantering =läskunskaper + svenska OBS behörigheterna är personliga och får inte överlåtas
Så måste du registrera företag , skaffa godkända kassaregister, etc etc så din naiva tro att vem som helst kan fixa det utan erfarenhet och språk o mattekunskaper är nog bara det...en naiv dröm!

De andra kan odla.

Utopi. Det hade nog fungerat på 20-talet men inte 2014. Men den möjligheten finns ju småskaligt redan, det kallas för kolonilotter ;).

@Inte_Ung menar du att vi ska ha öppna gränser och att alla som vill ska få flytta hit om de behöver. Det tycker jag också vore bra, rättvist kanske. Det kan ju inte funka så tyvärr t.ex. eftersom det saknas möjlighet för att ge jobb åt alla på en gång.

När det nämns i trådar som funnits här på buke att sjukskrivna eller sjukpensionärer nog kan jobba med nåååågot så skriker alla på buke att det inte finns jobb ens till alla friska personer så hur ska sjuka då ens få dem.

Men du tycker alltså att Sveriges gränser ska vara öppna och invandrarna ska bedriva kamel- och getskötsel och ost- och mjölkproduktion på marker (hagar, golfbanor, fotbollsplaner och åkermark) som ingen vill sälja ändå, med ingen säkerhet för lån som gör att de inte kan köpa in saker ens för egenförsörjning. Vad utöver ost och mjölk ska de äta? Finns det tillräckligt stor efterfrågan på kamelmjölk, getkött och getost så att tillgången då kan skapas? Det spelar ju ingen roll hur många getter eller kameler som föds upp och slaktas när ingen vill köpa, precis som svenskt griskött, där svenska grisbönder får lägga ner sin produktion för att danskt griskött är billigare och folk väljer det i stället.

@Inte_Ung Det kan ju inte funka så tyvärr t.ex. eftersom det saknas möjlighet för att ge jobb åt alla på en gång.
Du och de flesta andra hakar upp sig på anställningar och lönearbete.
Det är helt fel sätt att tänka.
Man måste utgå från vad de inflyttade försörjde sig på innan de kom hit.
Och bygga på det.

Men den möjligheten finns ju småskaligt redan, det kallas för kolonilotter ;).
Man bara ökar på skalan, större kolonilotter och flera växthus.
Samt "koloni-ladugårdar" för den djurhållning som önskas.
Efterfrågan på ekologiskt odlade grönsaker bara ökar och här skulle det finna en prima marknad.

Liknande trådar

Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 288
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 944
Senast: Mabuse
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 279
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama