En sammanfattning av "verkligheten"

@landsbygdsbo Jag tycker att du resonerar fånigt.
Vi har reda tjänat massor på de invandrare som har kommit.
Det borde räcka för att finansiera de som kommer hit nu.
Man kan inte bara sitta och leva på gamla investeringar det är dåligt föratagande.
Man måste göra nya.

Ja gratis.
Varje barn har redan kostat massor i mödravård och förlossningsvård när det föds.
Vissa har kostat även i fertilitetsbehandlingar.
Det där med föräldrapenningen förstod jag inte?
Den är superlåg om man inte har haft inkomst.
Så det kostar mycket mindre när de utan inkomst får FP än när en höginkomsttagare får det.

Ja och?
Se ovan.

Det är bara bitvis sant.
Lata infödda svenskar med lågutbildade föräldrar är inte intresserade av skolan.
Invandrade barn ser skolan som sin bästa chans i livet och är ofta mycket ambitiösa.
Det där ambitiösa har jag inte sett i mina barns klasser bland invandrarbarnen, där är de tyvärr de stökiga i klasserna. Visst är de svenska grabbarna i klasserna också till viss del stökiga men tyvärr är det i de tre klasserna jag känner till invandrarbarnen som är stökiga.

@landsbygdsbo Min arbetskamrat är från Monte Negro. Hon kom för 14 år sedan, är nu 47 år och har haft jobb från start i stort sett, visserligen som städerska nästan alla åren, men jobbat har hon gjort och gör ännu. Hennes språk är dock under all kritik, det är dåligt och det är svårt att förstå henne. Nu har vi jobbat i hop i några år och jag har lärt mig förstå henne på ett annat sätt, men många andra gör inte. Men som sagt, trots det har hon inte varit arbetslös. Hennes 27 åriga son kom för 12 år sedan och har pluggat upp betyg för att han ska bli polis. Han har varit min vikarie under det senaste året och gör ett mycket bra jobb jämfört med de svenskar som varit min vikarie tidigare år..... Svenskar vill inte jobba inom städ... Detta var nära att äventyra hela min utbildning- för att jag skulle kunna plugga var jag delvis tjänstledig och när vikarierna inte funkade så ville chefen inte riktigt ge mig ledigt. Och så kom den här invandrade killen och räddade min utbildning typ.

Utan städpersonal blir Sverige väldigt skitigt och det är städ som är ett vanligt yrke för invandrade män och kvinnor.

Jag är för egen del oerhört trött på svenska problemfamiljer som utnyttjar mig på olika vis.
Mest ekonomiskt då.
Och när jag inte vill längre så hotar de mig, blir oförskämda, tar vad de vill ha ändå o.s.v.
Det är så himla trist att få det tillbaka när man försöker att hjälpa någon.

Om man hjälper någon i nöd.
Så kommer de ihåg det.
Nästa gång som de är i nöd.

Men jag tror att jag har tröttnat nu.

Där har du ett problem vi fått i Sverige- det finns jobb som dagens unga inte vill ta. Vården är också ett. Jag sitter i ett arbetsmarknadsråd och inom vår region kommer det fattas flera hundra undersköterskor inom en tioårsperiod. Hoppet sitter till invandring.

@landsbygdsbo Jag tycker att du resonerar fånigt.
Vi har reda tjänat massor på de invandrare som har kommit.
Det borde räcka för att finansiera de som kommer hit nu.
Man kan inte bara sitta och leva på gamla investeringar det är dåligt föratagande.
Man måste göra nya.

Ja gratis.
Varje barn har redan kostat massor i mödravård och förlossningsvård när det föds.
Vissa har kostat även i fertilitetsbehandlingar.
Det där med föräldrapenningen förstod jag inte?
Den är superlåg om man inte har haft inkomst.
Så det kostar mycket mindre när de utan inkomst får FP än när en höginkomsttagare får det.

Ja och?
Se ovan.

Det är bara bitvis sant.
Lata infödda svenskar med lågutbildade föräldrar är inte intresserade av skolan.
Invandrade barn ser skolan som sin bästa chans i livet och är ofta mycket ambitiösa.
Det har inte med att göra vad vi redan tjänat utan förmer vad vi kommer att ha råd till i framtiden. Genom att ta in fler än vad som kan integreras i samhället skapar vi förutom utanförskapsgrupper e risk för främlingsfientlighet. Det senare har ju redan börjat visa sig.
Att du anser jag resonerar fånigt står ju för dig, jag anser det vara naivt att inte inse att en invandring som inte ges möjligheter till integration är på sikt farligt och kostsam, framförallt att beslut om nivåer, att dessa SKA tas i demokratisk ordning i vår riksdag.

Senast ändrad:
Det har inte med att göra vad vi redan tjänat utan förmer vad vi kommer att ha råd till i framtiden.
Genom att ta in invandrare nu så kommer vi i framtiden att ha råd med en hel massa saker.
Bl.a. din älskade välfärd.
Om vi stoppar invandringen nu så kommer framtiden att bli mycket problematisk på många vis, bl.a. sammhällsekonomiskt.

Genom att ta in fler än vad som kan integreras i samhället ......
Man behöver inte vara integrerad för att vara lönsam.
Det där är en farlig myt.

Där har du ett problem vi fått i Sverige- det finns jobb som dagens unga inte vill ta. Vården är också ett. Jag sitter i ett arbetsmarknadsråd och inom vår region kommer det fattas flera hundra undersköterskor inom en tioårsperiod. Hoppet sitter till invandring.
Helt klart, i vissa regioner räcker ju inte ens alla nyfödda till att fylla kvoterna efter grupper som går i pension om 20 år.

Men det är ju inte där skon klämmer.
En arbetskraftsinvandring har jag supportat hela tiden.
Vad jag säger är att asyl o anhöriginvandring ska vara avhängigt en försörjning.
Antingen via samhället och då på samhällets villkor, demokratiskt fastställt
Eller
Via enskild person eller organisation som långsiktigt påtar sig försörjnings o försäkringskostnaderna.

Jag har inte en enda gång snackat om att stoppa invandring.

och vad som då blir viktigt, är att de beslut so samhället fattar måste accepteras av medborgare som asylsökande vare sig det blir att positivt eller negativt beslut. Fram till o ed högsta överklagningsinstans är det ok att protestera men sedan den instansen sagt ja eller nej så har vi nått vägs ände.

Genom att ta in invandrare nu så kommer vi i framtiden att ha råd med en hel massa saker.
Bl.a. din älskade välfärd.
Om vi stoppar invandringen nu så kommer framtiden att bli mycket problematisk på många vis, bl.a. sammhällsekonomiskt.

Man behöver inte vara integrerad för att vara lönsam.
Det där är en farlig myt.

Humankapitalet för den älskade välfärden kan vi nog få ihop med hjälp av arbetskraftsinvandring.
En stor del av invandringen idag är ju hemvändande svenskar, och arbetskraftsinvandring, så där flaggar jag inte för några ändringar.
Och återigen, jag vill inte stoppa invandringen, absolut inte!!!
Vad jag vill att folk ska förstå är att den kostnadskrävande delen av invandringen måste vara underställd demokratiska beslut.

Hur någon kan vara av en annan åsikt är mig främmande!

Men om du inte stöder denna min tanke, hur vill du att besluten ska tas, vilka regler som ska gälla, ska en stämpelnisse på migrationsverket bestämma??

Vad jag vill att folk ska förstå är att den kostnadskrävande delen av invandringen måste vara underställd demokratiska beslut.
Det du missar är att den inte är kostnadskrävande om man ser till hela bilden.
D.v.s. i det långa loppet.
Investeringar är inte kostnader utan de är just investeringar.
Det skall bokföras på ett annat konto.

Det du missar är att den inte är kostnadskrävande om man ser till hela bilden.
D.v.s. i det långa loppet.
Investeringar är inte kostnader utan de är just investeringar.
Det skall bokföras på ett annat konto.

Återigen, tar vi ett demokratiskt beslut i riksdagen att vi ska öppna gränsen, så ska vi göra det. Tar vi istället ett beslut att vi ska ha gemensamma regler inom EU så är det de reglerna vi ska följa det vill säga beslut tagna efter en demokratisk process med fakta som arbetsmateriel.
Reglerna som fattas ska gälla alla och inga undantag efter tidningsarticklar.

Jag ser hela bilden
Och den är cynisk och kall.
Kommer en individ hit över en viss ålder, utan egna resurser i form av efterfrågad utbildning eller meriter så kommer denne att tvingas leva resten av sitt liv på samhällets bekostnad.

Kommer samma individ hit med sin familj så visar all tillgänglig statistik att föräldragenerationen stannar i ett bidragsberoende och nästa generation har en betydligt högre andel bidragsberoende än genomsnittet, beroende på integrations o utbildningssvårigheter.

Och det är klart om kostnaden läggs på ett annat konto, tillhörande exempelvis Norge så kostar det ju Sverige ingenting...

Är det bara jag som tycker det är jobbigt att hela tiden räkna upp hur lönsamma vissa människor är?

Är det verkligen därför vi skall ta emot flyktingar? För att de är så lönsamma?

Är det bara jag som tycker det är jobbigt att hela tiden räkna upp hur lönsamma vissa människor är?

Då vi kommit så långt att du inser att vi har olika former av invandring.

Naturligtvis ska vi hjälpa, dels genom generös internationella insatser och genom att direkt ta emot flyktingar.

Men,,,vi måste vara medvetna om kostnadsbilden. Det ska vara en gåva som folket ger frivilligt annars kommer surt efter. Och frivilligheten visar sig i de representativa val vi gör till riksdagen, alltså ska regering och riksdag bestämma nivåer på bidrag o flyktingmottagning..

Är det så svårt att säga: - Du har rätt, den folkvalda regeringen det representativa parlamentet ska demokratiskt besluta om nivåer för kostnader o antal.

Nej vi skall ta emot dem därför att de behöver skydd.

Och det finns inga hinder för hur många då de dessutom är lönsamma.
Något som gör att de där argumenten om hur mycket det skall få kosta är döda argument för att minska mottagandet av flyktingar.
Plats finns det gott om i Sverige.

Är det så svårt att säga: - Du har rätt, den folkvalda regeringen det representativa parlamentet ska demokratiskt besluta om nivåer för kostnader o antal.
Ja det är helt omöjligt - därför att det inte är någon kostnad.

Har du några andra argument för varför invandringen borde begränsas än just kostnaderna?
För kostnaderna finns inte då det är en investering.

Jag försökte men sen orkade jag inte mer, det kändes inte fruktsamt att bedriva ytterligare diskussion.

Då vi kommit så långt att du inser att vi har olika former av invandring.

Naturligtvis ska vi hjälpa, dels genom generös internationella insatser och genom att direkt ta emot flyktingar.

Men,,,vi måste vara medvetna om kostnadsbilden. Det ska vara en gåva som folket ger frivilligt annars kommer surt efter. Och frivilligheten visar sig i de representativa val vi gör till riksdagen, alltså ska regering och riksdag bestämma nivåer på bidrag o flyktingmottagning..

Åter igen du är inte ensam om att veta hur demokrati fungerar.

Vi andra som diskuterar i den här tråden är också en del av folket. Troligen röstar vi inte som du och även om SD har fått ett ökat antal röster så är de INTE i majoritet, faktum är att fler personer röstade i EUvalet röstade exempelvis på miljöparitet som är för ett öppnare EU där det är lättare att söka asyl. Miljöpartiet, vänsterpartiet och FI fick tillsammans 27,3 % av rösterna i EU valet alla dessa partier är för en generösare flyktingpolitik. SD fick 9,7 (vilket förvisso är en skam bara det). Även socialdemokraterna är om än försiktigt för ett öppnare EU där det ska vara lättare att söka asyl. Det gör att mer än hälften av de som röstat i EU från sverige är för ett öppnare europa där det ska bli lättare att söka asyl. Hur de borgliga ställer sig har jag inte orkat kolla.

Så man skulle kunna säga att folket HAR talat.

Ja det är helt omöjligt - därför att det inte är någon kostnad.

Har du några andra argument för varför invandringen borde begränsas än just kostnaderna?
För kostnaderna finns inte då det är en investering.
Nu måste du ju egentligen tala om vad du menar med invandringen.
Vi bör ha, enligt mig, en fri arbetskraftsinvandring
Vi bör ha en fri anhöriginvandring, under förutsättning att inte samhället står för kostnaderna, dvs att den anhörige i Sverige har bostad och arbete innan han plockar hit familjen.

Vi kan inte ha en oreglerad fri invandring då det skulle innebära ännu större integrationsproblem och de gettoliknande områdena runt våra större tätorter skulle byggas på ytterligare.

En lösning vore att lyfta hela flyktingfrågan till EU nivå. Ha ett organ med medel från medlemsländerna som fördelade, finansierade och hanterade inkommande flyktingar. På det viset kunde man undvika dels de fruktansvärda förhållanden som råder på förläggningar i Malta, Grekland o andra länder + att man skulle fördela människorna över hela EU, att länder som idag tar emot oproportionerligt lite, tvingas ta emot fler.

Men kostnad, att den finns. Ring bara dit lokala socialkontor och hör med dem. hur de ligger i förhållande budgetmässigt mellan vad de får och vad de skulle behöva...

Åter igen du är inte ensam om att veta hur demokrati fungerar.

Vi andra som diskuterar i den här tråden är också en del av folket. Troligen röstar vi inte som du och även om SD har fått ett ökat antal röster så är de INTE i majoritet, faktum är att fler personer röstade i EUvalet röstade exempelvis på miljöparitet som är för ett öppnare EU där det är lättare att söka asyl. Miljöpartiet, vänsterpartiet och FI fick tillsammans 27,3 % av rösterna i EU valet alla dessa partier är för en generösare flyktingpolitik. SD fick 9,7 (vilket förvisso är en skam bara det). Även socialdemokraterna är om än försiktigt för ett öppnare EU där det ska vara lättare att söka asyl. Det gör att mer än hälften av de som röstat i EU från sverige är för ett öppnare europa där det ska bli lättare att söka asyl. Hur de borgliga ställer sig har jag inte orkat kolla.

Så man skulle kunna säga att folket HAR talat.

Nej vi vet ju efter enkäten vad gruppen här favoriserar, och det stämmer ju även med den statistik som gäller för riket i övrigt.

Jag själv har röstat på samma riksdagspartiparti sedan långt före år 2000. Alltså röstar jag inte på SD.

Vad det gäller fördelningen av platserna till EU parlamentet så är fortfarande det konservativa blocket tillsammans med det socialdemokratiska det största...som tur är.
För skulle de smågrupper som är dar idag få majoritet skulle det gå åt he.

Men allt va du nu räknar upp är ju bara en bekräftelse på det jag säger, oberoende av vilket parti eller vilken grupp som är i majoritet så är det majoriteten som ska fatta besluten. De enda begränsningar som idag gäller är ingångna internationella avtal.

Och vad det ´gäller EU så är ju Sverige en liten aktör.
Och det ruggiga är ju att bland de stora så växer främlingsfientligheten, ta exempel Frankrike där nationalisterna förmodligen kommer till Bryssel med en delegation större än hela Sveriges.

Nu har nationalisterna samma fina egenhet som kommunisterna, de plägar föröka sig medelst delning(som alla lägre stående arter) så de kommer förmodligen och förhoppningsvis råka i luven på varandra vilket kommer att förhindra dem att vinna alltförstort inflytande i parlamentet.

Nej vi skall ta emot dem därför att de behöver skydd.

Och det finns inga hinder för hur många då de dessutom är lönsamma.
Något som gör att de där argumenten om hur mycket det skall få kosta är döda argument för att minska mottagandet av flyktingar.
Plats finns det gott om i Sverige.

Du får ursäkta men inser du verkligen vad det är du säger.

Menar du på allvar att vi ska öppna gränserna för alla som behöver skydd? Och detta skulle inte bli en belastning för Sverige. Ja Jösses....

Liknande trådar

Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 288
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 944
Senast: Mabuse
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
7 399
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama