En sammanfattning av "verkligheten"

Nej, det kan ju vara en och samma person. Men att försvåra för flyktingar och istället öppna gränser för personer som kanske inte har samma behov av att komma hit känns för mig märkligt. Och inte så humant.

Om det kommer en flykting och söker asyl och de då visar sig att han faller under begreppet arbetskraftsinvandrare pga de kunskaper han har så tjänar väl alla på det?
Han för han får ett jobb och får stanna
Sverige för att vi tillförs resurser
De andra flyktingarna för att de blir en mindre som slåss om platserna

Arbetskraftsinvandring tillför landet resurser, vilket aldrig kan anses vara fel.
Flyktingar kommer eftersom de är tvingade av etniska, politiska, ekonomiska eller av konfliktskäl

De är två helt skilda saker.

Asylförfarandet kräver resurser, måste därför liksom alla poster i budgeten vara avhängiga ekonomin o riksdagens beslut.
Arbetskraften kommer hit och producerar resurser vilket även flyktingar som inte genererar resurser kan dra nytta av.

Om någon sitter på en arbetsplats där det i hans arbetsbeskrivning ingår engelska och han inte kan språket så har ju den som anställt honom gjort fel.

Däremot har du ju rätt till tolk om du tillhör någon av minoritetsspråkgrupperna här i landet.
Tack, jag vet skillanden mellan arbetskraftsinvandring och flyktinginvandring och det är humaniteten i din åsikt jag har synpunkter på.

Om det kommer en flykting och söker asyl och de då visar sig att han faller under begreppet arbetskraftsinvandrare pga de kunskaper han har så tjänar väl alla på det?
Han för han får ett jobb och får stanna
Sverige för att vi tillförs resurser
De andra flyktingarna för att de blir en mindre som slåss om platserna
Plats är väll ändå det enda vi har i det här landet...

Tack, jag vet skillanden mellan arbetskraftsinvandring och flyktinginvandring och det är humaniteten i din åsikt jag har synpunkter på.

Det har ingenting med humanitet att göra.
Alla beslut börjar med vad vi har råd att göra.
Anser vi att vi har råd, ska vi vara humana.
Och då kommer frågan, hur humana ska vi vara? ja det hänger på vår plånbok.

Ett bra sätt vore att en grupp människor går in och förbinder sig att bekosta uppehälle, boende o sjukvård åt en asylsökande, ja då uppfyller han ju kraven på fri invandring så som jag föreslår.

Enda nackdelen är ju att den gruppen upptäcker vad det kostar. Bara sjukvårdsförsäkringen landar väl på 60000 per år sedan boende och annat. och han får då stanna så länge gruppen betalar.

Det har ingenting med humanitet att göra.
Alla beslut börjar med vad vi har råd att göra.
Och då kommer frågan, hur humana ska vi vara? ja det hänger på vår plånbok.

Ett bra sätt vore att en grupp människor går in och förbinder sig att bekosta uppehälle, boende o sjukvård åt en asylsökande, ja då uppfyller han ju kraven på fri invandring så som jag föreslår.

Enda nackdelen är ju att den gruppen upptäcker vad det kostar. Bara sjukvårdsförsäkringen landar väl på 60000 per år sedan boende och annat. och han får då stanna så länge gruppen betalar.
Inte vi - du.
Och du har rätt, det du beskriver har inget med humanitet att göra.

Inte vi - du.
Och du har rätt, det du beskriver har inget med humanitet att göra.

Sorry det handlar om "vi" som samhälle. Och hur "vi" beslutar vad som ska ske. Varken du eller jag som individer har makten utan det gemensamma demokratiska beslutet, så som det ska vara.

Och humanitet, liksom etisk djurhållning har allt med ekonomi att göra.
Vi tillhör de rikaste länderna på jorden, därför har vi råd att ha den humana flyktingpolitiken vi har och den mest etiska djurhållningen, men bara för att vi anser oss ha råd...

Har man råd så har man råd att vara generös, har man inte så...

Så enkelt är det vare sig du gillar det eller ej.

Vad jag anser har jag klart deklarerat, liksom hur det ska finansieras, vad du anser, vet jag inte, än mindre hur det ska finansieras. Men det kan du kanske förklara

Snälla snälla snälla, tagga elelr citera. Jag blir alldeles snurrig när jag måste gå tillbaka och försöka lista ut vem svaret är riktat till. Ibland lyckas jag inte ens.
Man ser inte citat från dem man har på ignorelistan ;)

Men tagga då?
Fast om man citerar någon känns det nog överflödigt att även tagga dem bara för att vara schysst mot någon som eventuellt har dem på ignore. Jag taggar aldrig om jag citerar, det händer liksom inte.

Jag försökte bara förklara att din kritik var obefogad - just den personen du bad att snälla snälla snälla tagga eller citera hade faktiskt gjort just det. Det var information till dig, ingenting annat.

Fast om man citerar någon känns det nog överflödigt att även tagga dem bara för att vara schysst mot någon som eventuellt har dem på ignore. Jag taggar aldrig om jag citerar, det händer liksom inte.

Jag försökte bara förklara att din kritik var obefogad - just den personen du bad att snälla snälla snälla tagga eller citera hade faktiskt gjort just det. Det var information till dig, ingenting annat.
Lite off topic, men finns det alltså folk som använder ignorerafunktionen? Varför gör man det? (om du nu har en aning alltså)

OT

Lite off topic, men finns det alltså folk som använder ignorerafunktionen? Varför gör man det? (om du nu har en aning alltså)
Jag har vissa på ignorera för att jag tycker att deras inlägg ofta sabbar hela diskussioner. På det här viset får jag se allas lysande svar där de skriver smarta grejer, men slipper läsa all (i mitt tycke) dynga som bara upprepas i inlägg efter inlägg. Även för att bespara mig själv lite huvudvärk; ser jag inläggen så kryper det i fingrarna till jag svarat, trots att jag vet att ingenting når fram för personen är intresserad av att ta till sig något alls.

Slut på OT :)

Sorry det handlar om "vi" som samhälle. Och hur "vi" beslutar vad som ska ske. Varken du eller jag som individer har makten utan det gemensamma demokratiska beslutet, så som det ska vara.

Och humanitet, liksom etisk djurhållning har allt med ekonomi att göra.
Vi tillhör de rikaste länderna på jorden, därför har vi råd att ha den humana flyktingpolitiken vi har och den mest etiska djurhållningen, men bara för att vi anser oss ha råd...

Har man råd så har man råd att vara generös, har man inte så...

Så enkelt är det vare sig du gillar det eller ej.

Vad jag anser har jag klart deklarerat, liksom hur det ska finansieras, vad du anser, vet jag inte, än mindre hur det ska finansieras. Men det kan du kanske förklara

Nej du gör faktiskt dina egna åsikter till något som skulle vara allmänrådande.

"Alla beslut börjar med vad vi har råd att göra.
Och då kommer frågan, hur humana ska vi vara? ja det hänger på vår plånbok."

Faktum är att fattiga människor oftast är de som är generösast med att hjälpa andra, på någotvis lyckas man trycka in ytterligare en person i sin lägenhet eller skramla fram ett mål mat till.

Vad är det vi andra värnar om, det är inte direkt som att vi svälter ihjäl? Tvärtom vi får jobbskatteavdrag på jobbskatteavdrag och reser hit och dit på semester (långt över vad jordens resurser klarar), bygger om bygger ut och skaffar ny elektronik i parti och minut. Billiga kläder vill vi köpa med, så vem orkar bry sig att de produceras under helt vedervärdiga förhållanden i Asien? Om vi inte kan ta emot de människor som subventionerar vårt leverne här, då borde vi heller inte köpa de varor som de genom sitt begränsade leverne subventionerar åt oss.

Att vi inte skulle ha RÅD att ta emot flyktingar, det är skitsnack. Det är ju dom som sponsrar vårt leverne.

Jag har några få på ignorera.

Någon som varit väldigt elak och som jag helt enkelt inte orkar gå i polemik med mer. Några som jag anser stolliga och vill slippa se.

Liknande trådar

Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 288
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 945
Senast: Mabuse
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
7 536
Senast: Lisen82
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama