En sammanfattning av "verkligheten"

Vasektomi på alla män som har krävt att en kvinna skall göra abort eller underlåter att ta hand om sitt barn.
Det vore grejer det.
Månne skulle de vara så rädda om sina sädesledare att de då tog hand om barnen?
Nä, det måste bevisas i det oändliga. Tio gånger om så att det SÄKERT är så att de försökt tvinga kvinnan att göra abort och som hotat med att inte ta hand om sitt barn.

Man kan inte döma någon utan bevisning och bevisningsfrågan lär ju bli svår, speciellt om det är män som sitter i rätten och män som skriver lagen! ;)

"Viktoria skrev att hon var så rörd av din hjälp att det kom en liten tår /Marie"
Jag gav en hundring, fast jag inte kunde.

Ni som sitter på pengar kan säkert avvara en hundring eller två.
Men det finns inte på Buke. Här är vi minsann bäst själva.
Fy tusan för er.

Har det varit en insamling på Buke? Hänger inte med.

Vasektomi på alla män som har krävt att en kvinna skall göra abort eller underlåter att ta hand om sitt barn.
Det vore grejer det.
Månne skulle de vara så rädda om sina sädesledare att de då tog hand om barnen?

och i de fall där kvinnan exklusivt vill ha hand om barnen då?

Naturligtvis ska en kvinna få bestämma över sin egen kropp...till en viss gräns, så som vi har i Sverige nu!

ja allt är relativt, men om du tittar på antal socialbidragstagare totalt per tätort så vete tusan...
Om man tittar så ensidigt på ekonomi så är det ett bevis på att man inte kan kommunal ekonomi ett smack. Annars skulle jag säga att glesbyggdskommunerna kostar sverige mycket pengar, kan vi inte göra av med dom. Om jag använder samma stuprörstänk som du och snöar in på kostnader och inte ser inkomster som dessa genererar till Sverige.

Om man tittar så ensidigt på ekonomi så är det ett bevis på att man inte kan kommunal ekonomi ett smack. Annars skulle jag säga att glesbyggdskommunerna kostar sverige mycket pengar, kan vi inte göra av med dom. Om jag använder samma stuprörstänk som du och snöar in på kostnader och inte ser inkomster som dessa genererar till Sverige.

Ja där har du förmodligen fel. Dels att negligera ekonomin, ja då omöjliggör du på sikt ett fritt val för kommunen och dels vad det gäller tärandebiten. Majoriteten av all elkraft kommer från glesbygdskommuner, transporteras genom glesbygdskommuner. Majoriteten av de råvaror som gör att Sverige har råd att subventionera tunnelbanor o lokaltrafik kommer från glesbygdskommuner. Så det enda du hade rätt i, är att Sverige inte kan göra sig av med dem, för det skulle betyda ekonomisk ruin för centralorterna....eller som han sa en gång på TV: -tänkte inte på det...:D

Ja där har du förmodligen fel. Dels att negligera ekonomin, ja då omöjliggör du på sikt ett fritt val för kommunen och dels vad det gäller tärandebiten. Majoriteten av all elkraft kommer från glesbygdskommuner, transporteras genom glesbygdskommuner. Majoriteten av de råvaror som gör att Sverige har råd att subventionera tunnelbanor o lokaltrafik kommer från glesbygdskommuner. Så det enda du hade rätt i, är att Sverige inte kan göra sig av med dem, för det skulle betyda ekonomisk ruin för centralorterna....eller som han sa en gång på TV: -tänkte inte på det...:D
Precis min poäng men hade jag bara tittat på de kostnader som de genererar genom sin kommunala ekonomi och inte deras roll i den nationella så hade jag dragit samma slutsatser som du gör om invandringen och södertälje. Därför är det viktigt att se helheten och man har vid flertalet gånger räknat på HELA bilden av invandring och kommit fram till att det är en vinstaffär. Men när man snöar in på en enda detalj som du gör i dina diskussioner kring i invandring så får man en felaktig bild. Precis som med exemplet glesbyggdskommun.

eVar har jag sagt att invandringen till Södertälje är negativ? Jag har bara påpekat att staden sitter i ett prekärt läge pga av att man tagit emot ett så oproportionerligt stort antal från en specifik region. Än så länge fungerar det tack vare att Scania fortfarande har en så stor andel av sin produktion i staden. Men numera är det ju Wolfsburg som bestämmer så risken för nedskärningar har ju stigit väsentligt.
Och vad skulle hända med staden om Scania försvann och man fortfarande hade sitt försörjningsansvar för den stora gruppen invandrare?

Invandring i stort är positivt för ett land, invandringen går i Sverige totalt sett på ett svagt +. Men asyl och anhöriginvandring speciellt de grupper som inte har engelska och läsning o räkning i bagaget koster stora summor och under mycket lång tid. Att blunda inför det faktumet är ren dumhet. Att sedan som vissa politiker slänga fram förslag som fri villkorslös invandring är etter värre.

Vi har i Sverige EU:s generösaste stöd till obemedlade.
Skulle man som vissa politiker vill, ta bort de regler som säger att man ska söka asyl i det europeiska land man kommer till så skulle majoriteten av de som kommer till EU naturligtvis välja det land som erbjuder bäst levnadsvillkor. Jag ställer mig frågan, har vi råd med det och vart leder det på sikt?

Senast ändrad:
eVar har jag sagt att invandringen till Södertälje är negativ? Jag har bara påpekat att staden sitter i ett prekärt läge pga av att man tagit emot ett så oproportionerligt stort antal från en specifik region. Än så länge fungerar det tack vare att Scania fortfarande har en så stor andel av sin produktion i staden. Men numera är det ju Wolfsburg som bestämmer så risken för nedskärningar har ju stigit väsentligt.
Och vad skulle hända med staden om Scania försvann och man fortfarande hade sitt försörjningsansvar för den stora gruppen invandrare?

Invandring i stort är positivt för ett land, invandringen går i Sverige totalt sett på ett svagt +. Men asyl och anhöriginvandring speciellt de grupper som inte har engelska och läsning o räkning i bagaget koster stora summor och under mycket lång tid. Att blunda inför det faktumet är ren dumhet. Att sedan som vissa politiker slänga fram förslag som fri villkorslös invandring är etter värre.

Vi har i Sverige EU:s generösaste stöd till obemedlade.
Skulle man som vissa politiker vill, ta bort de regler som säger att man ska söka asyl i det europeiska land man kommer till så skulle majoriteten av de som kommer till EU naturligtvis välja det land som erbjuder bäst levnadsvillkor. Jag ställer mig frågan, har vi råd med det och vart leder det på sikt?
Att du snart slipper leva i en glesbyggd?

Södertälje är en förort till sthlm, de får väll pendla till jobben som alla andra i storsthlm eller starta egna företag och verksamheter något som man vet att invandrargrupper är betydligt bättre än vad vi inavlade svenskar är.

Och ja vi behöver arbeta mer på vår integration om inte annat för att vi slösar med resursen högutbildad arbetskraft, istället för att arbeta som läkare eller ingengör får man köra taxi och baka pizza fastän vi har brist på både ingenjörer och läkare.

Att sedan som vissa politiker slänga fram förslag som fri villkorslös invandring är etter värre.

Att prata om förslag som ingen enda politiker har lagt fram är ganska icke-konstruktivt. Det enda jag vet om är att (c) mycket framsynt har presenterat som ett förslag till en framtida vision (blev nedröstat) att migrationen ska kunna vara fri. Det är inte ett politiskt förslag. Det är en framtidsvision som jag delar fullt ut.

Att du snart slipper leva i en glesbyggd?

Södertälje är en förort till sthlm, de får väll pendla till jobben som alla andra i storsthlm eller starta egna företag och verksamheter något som man vet att invandrargrupper är betydligt bättre än vad vi inavlade svenskar är.

Och ja vi behöver arbeta mer på vår integration om inte annat för att vi slösar med resursen högutbildad arbetskraft, istället för att arbeta som läkare eller ingengör får man köra taxi och baka pizza fastän vi har brist på både ingenjörer och läkare.

Om du går igen vad jag skrivit i ämnet så påpekar jag just det problemet.
Invandrare är en resurs, större ju mer kunskap de har i bagaget. De som varken kan läsa eller skriv eller ens engelska tar rätt lång tid innan de blir en resurs för samhället.

Vårt skyddsnätomgjorde arbestsliv förhindrar dessa resurslösa att komma in (integreras) i samhället. en väg vore att införa sk. 1000 eurojobb liknande det man har i Tyskland.

Jag ser gärna en fri arbetskraftsinvandring!
En fri invandring av anhöriga, under förutsättning att bostad försörjning och sjukförsäkring bekostas av den anhörige som tar hit dem.
En asylinvandring kontrollerad av riksdagsbeslut, anpassad till ekonomiska situation vi lever i.

Ett förfarande som kvalitetssäkrar utlänska examina samt en snabbutbildning i Svenska är självklart. Sedan kan man ju vara så full i faan att man regionalt begränsar var de "nya " läkarnas legimitationer ska gälla under, låt säga en femårsperiod. Då skulle man kunna lösa problemet med läkarbristen i glesbygden ;)

Om du går igen vad jag skrivit i ämnet så påpekar jag just det problemet.
Invandrare är en resurs, större ju mer kunskap de har i bagaget. De som varken kan läsa eller skriv eller ens engelska tar rätt lång tid innan de blir en resurs för samhället.

Vårt skyddsnätomgjorde arbestsliv förhindrar dessa resurslösa att komma in (integreras) i samhället. en väg vore att införa sk. 1000 eurojobb liknande det man har i Tyskland.

Jag ser gärna en fri arbetskraftsinvandring!
En fri invandring av anhöriga, under förutsättning att bostad försörjning och sjukförsäkring bekostas av den anhörige som tar hit dem.
En asylinvandring kontrollerad av riksdagsbeslut, anpassad till ekonomiska situation vi lever i.

Ett förfarande som kvalitetssäkrar utlänska examina samt en snabbutbildning i Svenska är självklart. Sedan kan man ju vara så full i faan att man regionalt begränsar var de "nya " läkarnas legimitationer ska gälla under, låt säga en femårsperiod. Då skulle man kunna lösa problemet med läkarbristen i glesbygden ;)

Ska infödda svenskar gå igenom samma sak, när jag och några utbytesstudender gjorde projekt tillsammans upptäckte vi att det är många svenskar som jobbar bla på myndighet som inte talar engelska.

Sen tycker jag det verkar märkligt att ta in folk som inte behöver komma hit (arbetskraftsinvandring) och försvåra för de som har behovet (flyktingar).

Att prata om förslag som ingen enda politiker har lagt fram är ganska icke-konstruktivt. Det enda jag vet om är att (c) mycket framsynt har presenterat som ett förslag till en framtida vision (blev nedröstat) att migrationen ska kunna vara fri. Det är inte ett politiskt förslag. Det är en framtidsvision som jag delar fullt ut.
FI;s Prost säger:
-
Ni skriver i er EU-valplattform att ni vill ha "en värld utan gränser, ett öppet EU där flyktingar och papperslösa får sina mänskliga rättigheter tillgodosedda". Vill ni ha helt fri invandring till EU?
- Ja. En fri invandring till EU där man kan söka asyl på laglig väg, så att man slipper ta sådana risker som gjort att 20 000 människor har dött i Medelhavet på grund av att man inte kan komma in på ett vettigt sätt. Alla människor ska via öppna gränser ha rätt att komma in och söka asyl.
Men man ska ändå behöva söka asyl och kunna få avslag?
- Det ska vara så öppet det bara kan. Det är en värld utan gränser. Vi i väst exploaterar mycket på andra kontinenter, när det gäller naturtillgångar, fiskebestånd och klimatförstöring, som kommer att leda till att människor inte kan bo kvar där och skapa en strömning dit man kan finna liv.

Och sedan vill man ha bort Dublinavtalet vilket innebär att de som kommer in ska ha rätt att välja eu land att vistas i. Då Sverige är generösast gentemot dessa obemedlade så.....

Ok, tack. Hade missat det. Jag delar verkligen visionen, men som Europa ser ut idag ser jag inte det som en tänkbar lösning att Sverige går före och öppnar gränserna helt. Fast det är väl inte vad Soraya svarar heller? Att arbeta för det på EU-nivå är superbra, det är vad som krävs för att närma sig visionen.

Ska infödda svenskar gå igenom samma sak, när jag och några utbytesstudender gjorde projekt tillsammans upptäckte vi att det är många svenskar som jobbar bla på myndighet som inte talar engelska.

Sen tycker jag det verkar märkligt att ta in folk som inte behöver komma hit (arbetskraftsinvandring) och försvåra för de som har behovet (flyktingar).

Arbetskraftsinvandring tillför landet resurser, vilket aldrig kan anses vara fel.
Flyktingar kommer eftersom de är tvingade av etniska, politiska, ekonomiska eller av konfliktskäl

De är två helt skilda saker.

Asylförfarandet kräver resurser, måste därför liksom alla poster i budgeten vara avhängiga ekonomin o riksdagens beslut.
Arbetskraften kommer hit och producerar resurser vilket även flyktingar som inte genererar resurser kan dra nytta av.

Om någon sitter på en arbetsplats där det i hans arbetsbeskrivning ingår engelska och han inte kan språket så har ju den som anställt honom gjort fel.

Däremot har du ju rätt till tolk om du tillhör någon av minoritetsspråkgrupperna här i landet.

Liknande trådar

Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 288
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 945
Senast: Mabuse
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
7 536
Senast: Lisen82
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama