En liten stilla undran....

Sv: En liten stilla undran....

Allmänt!
Ser att stormen kommer igång! :)
Dessvärre måste jag avvika nu, men det kommer en morgondag.

God natt allihop!

LIA

LIA skrev:
Visste du t ex om behovet av selen för några år sedan??? :confused:
Jag fick lära mig om selenets egenskaper för människor år 1983 då jag fick kvicksilverförgiftning av att äta för mycket östersjöfisk och limfjordsmusslor.
Jag vägde 47kg (BMI under 17) och var gravt nedbruten på alla sätt och vis av denna förgiftning.

I det läget så lärde en läkare mig vad selen är bra för.
Och jag äter efter detta på läkares inrådan extra stora doser selen, eftersom jag tydligen är extra känslig för kvicksilver.
Och jag håller nere min konsumtion av strömming och musslor.

Selen är motgift till kvicksilver och andra tungmetaller.
Det driver dessa ur kroppen.

Jag får finfina muskler också.
Nästan helt utan att träna.

LIA skrev:
Så du menar, att om du ger din isisar liiite mer än minimum grovfoder, så blir resultatet automatiskt det ovan beskrivna? Inga som helst marginaler t ex!? Hur i all sin dar klarar dom av betet? I grannskapet finns 2 turridningsföretag, vars hästar går ute och käkar dygnet runt sommartid. Att inte dom drabbas?
Turhästar de jobbar ganska så hårt, så det brukar gå bra för den att äta mycket.
Dessutom så jobbar de många timmar i sträck, och under den tiden så hindras de ju från att äta.
En turhäst jobbar ofra 3-5 timmar om dagen på sommaren. Ibland mera på långtur.

Jag planerar mitt bete noga.
Hästarna släpps på betet tidigt, redan i slutet på april, så att de skall kunna "hålla undan" det första gräset.
De fodras då fortfarande med hö till ung. halva behovet.
Sedan så får man se till att ha många hästar på liten yta så att betet går åt ordentligt.
5000kvm vall föder 2 Islandshästar en hel sommar, maj - september.
1ha föder 4 st, om vallen mår bra.

Men din fråga är befogad. Och svaret blir "Det är mycket svårt".

Frågar eftersom du har barn på ryggen (men bara därför just dig, annars allmänt), om du är lika petig med kosten till barnet som till hästen? Skickar "grovfodret" (potatis, kött, fisk morötter etc) på analys och sedan följer div bibellistor om nödvändigheten av kvoter hit och milligram dit?

Vi behöver inte skicka maten på analys för det är redan i stor utsträckning gjort. Det finns tabeller för i stort sett alla råvaror, tom kålrötter och selleri.

Man kan också med många livsmedel få reda på hur de påverkar blodsockerstegringen och vilket insulinsvar de ger.

Så vill man är det inte svårt att ha koll på vad man stoppar i sig, finns tom datorprogram så man bara behöver skriva in livsmedel och vikt så får man upp finfina staplar för mineraler , vitaminer, kolhydrater, etc

För inte kan det väl vara så, att alla "foder-upplysta" hästägare serverar sina barn div mat utan att ens tänka på balansen mellan olika vitaminer osv?

Det är ju faktiskt som så, att det inte bara är intressant om vi stoppar i oss (eller våra barn) fel/för mycken föda, så vi blir tjocka. Vem här tänker t ex på att barnen kan behöva extra selen?

Vi, som ännu inte har några barn, är väldigt intresserade av näringslära, framförallt min sambo har mkt bra koll.

Så ser man även i denna tråd det vanliga försvaret för bristande analyser och beräkningar av människomaten: Vi äter så varierat! Jaha ja, är det en garanti då? Tänker man så lite längre, kommer den logiska frågan... Varför får inte hästarna äta varierat, om det är så enkelt?

Det handlar ju om vad det är man äter varierat av, det kan ju vara milsvid skillnad i nyttighet.
Tror också att hästarna skulle behöva äta mer varierat, av gräs och blad och rötter osv osv. Inte av soja, säd, sockerbetor, melass etc etc.
Men nu är inte världen sådan att hästarna får detta varierade utbud och då får man göra det bästa av situationen. Jag vill ha analys för jag vill inte tvingas stoppa i hästen kraftfoder (läs sädprodukterm melass etc) i onödan.

En tanke har slagit mig, sedan jag tittat in i foder-forumet ett tag. Är det inte så, att man har minimal utfodring som ledstjärna? Att man utgår från vad (man tror) hästen minst behöver, och så utfodrar efter det? Så förefaller det faktiskt att vara.´

Bland dom som ger hästarna 5 kg hö och 4 kg kraftfoder kanske....

En annan tanke. Är det så säkert, att "experterna" vet vad hästarna behöver stoppa i sig? Är det så säkert, att dom i sina tabeller får med allting hästarna behöver? Är det så säkert, att dom vet hur alla olika medel påverkar varandra? Är det ens så säkert, att dom känner till allting en häst "i frihet" väljer att stoppa i sig, för att den behöver det? Att dom ens känner till alla ämnen, mineraler, vitaminer etc, osv som finns i marker och växter därute?

Nej, men det är bättre än att gissa hej vilt. Forskningen går (förhoppningsvis) framåt hela tiden och det är den man får lita till.

En tanke till jag inte kommer från. Har var och varannan här tävlingshästar som måste vara optimerade som den värsta elitsprinter?

Nej tvärt om. Ett bra grovfoder räcker gott och väl i de flesta fall.
Sen handlar det väl ändå inte om huruvuda man har en tävlingshäst eller ej, starkt skelett har alla hästar rätt att få ha.

Har man själv kunskaper och förmågor som matchar, t ex, en elithopphäst? Tränar man både häst och sig själv effektivt 6-7 dagar i veckan, året runt? Har man den allra bästa utrustningen som finns? Åker man och tävlar på internationella tävlingar flera gånger per år? Har man en häst från bästa hoppavel? Osv...
Om inte svaren på frågorna ovan är ja, varför foderhysterin? Varför extremkraven på hästens föda? Och för den delen, en utvikning, varför boxliv osv för att hästen "skall prestera"?

Vad har tävlingar och hästavel med saken att göra?
Det handlar inte om extremkrav, det handlar om GRUNDBEHOV.

Och boxvila..., tja, idioter finns överallt....

Slutligen påpekas ofta att så många ovana, osäkra vänder sig till forumet för att få upplysningar och det därför är viktigt, att dessa är korrekta. Instämmer givetvis i detta, men undrar vad som är det mest korrekta. Att se till att hästen har tillgång till ett varierat utbud av mat, jmfr människan, eller att man slaviskt ska följa "experternas" tabeller och formler? Vilka dessutom tenderar att ändras lite då och då, allteftersom man får reda på att man trott fel.

Människan är allätare, hästen är gjord för att äta grovfoder, viss skillnad...
Vet inte vad du menar med att låta hästen äta ett varierat utbud. Du får gärna precisera.
Vad ger du dina hästar?

Nej, tona ner foderhysterin och ge hästarna en allsidig kost i ordentliga mängder, så plockar hästkroppen själv åt sig det den behöver. Ordentliga mängder, alltså!

Vad menar du med foder hysteri och kan du ge konkreta exempel på denna sk hysteri, jag tycker nämligen att den lyser med sin frånvaro.
Och vad menar du med "ordentliga mängder"? Av vaddå? B]
[/QUOTE]

Senast ändrad:

och om vi tar ett kliv från foder trådarna till hästvård, så ser vi vad som händer med hästar som går utan annalyserade foderstater. De är jämnt sjuka eller på annat sätt i dåligform. Vissa som de gått riktigt dåligt för läser vi om på gnägg, där de sista bilderna visas när hästen lämnat jordelivet....

bla spatt är ngt. som jag tror stenhårt att de som får dåliga foderstater under uppväxt lättare drar på sig...

Under större delen av mitt hästliv, så har jag jobbat med travhästar.
Dessa har gått på oanalyserat grovfoder, havre, korn, betfor, kli och mineraler.

Dessa hästar har år efter år haft bra kondition, bra muskler och bra hull.
Det har varit minimalt, med sjukdomar och skador.

Dessa hästar har gjort bra i från sig på tävlingsbanorna..

Kunde (trav)hästägarna på den tiden fodra bättre med ögat och med en annan kunskap/känsla om sina hästar, vad dom behövde osv, än vad de flesta hobbyhästägare kan i dag??

Jag är uppvuxen med den kunskapen och tycker i bland att det är (som flera skrivit) lite väl mycket analys och foderstatshysteri inom hästvärlden...

Även de föl som vi födde upp växte som dom skulle och hade vare sig skade/sjukdomsproblem under uppväxten eller som vuxna hästar.
Allt på oanalyserat foder...

Obs: Har inget emot analyser eller de som använder det och räknar på grammet.. Tycker bara att det är synd att erfarenhet och kunskaper från föregående generationer viftas bort som oviktiga/felaktiga

Senast ändrad:

LIA skrev:
Så du menar, att om du ger din isisar liiite mer än minimum grovfoder, så blir resultatet automatiskt det ovan beskrivna? Inga som helst marginaler t ex!? Hur i all sin dar klarar dom av betet?
Min nuvarande häst fick beta ca 4-5 timmar per dygn i somras och då blev hon lite småtjock på det. Jag har haft en svårfödd islänning som höll sig i lagom hull på sommaren när han betade dagtid och stod inne nattetid (med ca ½ kg hö ungefär per dyng). Ungefär där ligger marginalerna.

LIA skrev:
I grannskapet finns 2 turridningsföretag, vars hästar går ute och käkar dygnet runt sommartid. Att inte dom drabbas?
turridningshästar går ofta på tur. Dvs de får MYCKET motion. Speciellt sommartid när det är som mest efterfrågan på turer. Så; gissningsvis motioneras de hästarna låååångt mer än en häst som ägs av en ensamägare. Typ 3-5 timmar per dag 6 dagar i veckan. Att jämföra med mitt relativt nyinridna sto som reds ca 30-50 minuter 3-4 gånger i veckan....

LIA skrev:
Nä, du får nog hålla med om att det var överdrivet!?
Nej, det gör jag inte. Jag håller med Inte_Ung om att generellt så är de flesta islänningar väldigt lättfödda. Vi har en grannhäst i stallet bredvid (islänning) som i sommar gått på bete med ett varmblod (lagom hull), en nordis (småfet) och en dölehäst (småfet). Islänningen är GROTESK! Hon är såpass fet att de riskerar att hon får stora problem av detta. De går dygnet runt på gammal betesmark.

[/QUOTE]Hoppsan, det har jag missat! Ska omedelbart läsa på alla potatisarnas paket. Och köttbitarnas. Och kålrötternas. Och resten!

Ursäkta ironin (gav tillbaka ;) ), men det finns fortfarande folk som tillagar mat av råvaror. Eller är det bara vi lantisar som gör det numera? :confused:

LIA[/QUOTE]
Potatisar och liknande kan du finna värden för i kokböcker av olika slag eller hos viktväktarna. Mjölk, smör, mjöl och allt möjligt annat är också råvaror - på dessa finner du "analys".

Gnist skrev:
Kunde (trav)hästägarna på den tiden fodra bättre med ögat och med en annan kunskap/känsla om sina hästar, vad dom behövde osv, än vad de flesta hobbyhästägare kan i dag??
Ja det kunde de göra.
I dag så måste detta kompenceras med analys och matematiska foderstater.
Du kan inte begära att dagens hobbyhästägare skall klara av att ge sin häst en vettig foderstat på annat vis.

Måste få lägga mig i det här med islandshästar och foder i alla dess former.

Jag känner till ett par islandshästar som gått ute dygnet runt på sommaren och blivit ridna under den tiden. Den ena är nu 7 år gammal 2 års inriden och har 100 kg fetma är inne på sin andra tuppkams behandling för att h*n blir halt å sliter på sina leder pågrund av denna fetma. Nu håller ägaren på och kämpar å kämpar för att få ner denna fetma, vilket inte är särskilt lätt, hästen i fråga har alltså varit så här fett seddan förra årets helttidsbete, dom gick inte ute dygnet runt denna sommar och blev ridna.

Den andra har ungefär liknande övervikt dock inte riktigt lika hög men denna häst rör sig lite mer i hagen och busar mer å håller på.

Islandshästar bör inte gå på bete dygnet runt förutsatt att bettet inte är väldigt magert utav sig, man ser verkligen hur dessa hästar går upp i vikt från dag till dag på grövre bettesgräs.

LIA odlar nog sin mat själv.
Och potatisar kommer inte ut jorden med en näringsdeklaration stämplat på sig.
Jag har tittat efter det själv.

Men hur kan det då komma sig att vi som fortfarande kan fodra på det viset och som har väldigt friska, hela, sunda, musklade, normalhullade hästar i god kondition år efter år efter år ofta hackas på för att vi inte har analys på grovfodret :confused:

Eller är det så att det tas för givet att ingen har den kunskapen längre...?

Gnist skrev:
Under större delen av mitt hästliv, så har jag jobbat med travhästar.
Dessa har gått på oanalyserat grovfoder, havre, korn, betfor, kli och mineraler.

Dessa hästar har år efter år haft bra kondition, bra muskler och bra hull.
Det har varit minimalt, med sjukdomar och skador.

Dessa hästar har gjort bra i från sig på tävlingsbanorna..

Jag är uppvuxen med den kunskapen och tycker i bland att det är (som flera skrivit) lite väl mycket analys och foderstatshysteri inom hästvärlden...

Även de föl som vi födde upp växte som dom skulle och hade vare sig skade/sjukdomsproblem under uppväxten eller som vuxna hästar.
Allt på oanalyserat foder...

Obs: Har inget emot analyser eller de som använder det och räknar på grammet.. Tycker bara att det är synd att erfarenhet och kunskaper från föregående generationer viftas bort som oviktiga/felaktiga

Det här med att hästarna klarade sig bra...
Ja, visst gjorde dom det... och vissa årskullar ännu bättre än andra. För bara typ 10år sedan innehöll våra jordar också mera vilket också säkert bidrog till att det gick så pass bra som det gick.
Inte vet jag...

Visst är det mycket kunskap som går förlorad nu när dom riktiga gammla hästkännarana går ur tiden.
Jag har haft turen att ha en sån nära mig stora delar av mitt liv (min farfar). Tyvärr är han inte i livet längre...
När han levde så var han min stora "idol" alla gammla huskurer och knep han gav mig i olika situationer har jag skrivit upp och det är ganska många. Dessa kurer visste man förr att dom fungerade men inte riktigt varför... Med dagens forskning har man fått fram varför dom fungerade och kunnat göra vissa kurer ännu effektivare.
Men många bra saker dör med de gammla...

Inte_Ung skrev:
LIA odlar nog sin mat själv.
Och potatisar kommer inte ut jorden med en näringsdeklaration stämplat på sig.
Jag har tittat efter det själv.
Men hallå! ;) Det finns ju tabeller med ungefärliga värden på vad "potatisar" i allmänhet innehåller. Köp en bra kokbok eller tex viktväktarnas tabeller.

Gnist skrev:
Men hur kan det då komma sig att vi som fortfarande kan fodra på det viset och som har väldigt friska, hela, sunda, musklade, normalhullade hästar i god kondition år efter år efter år ofta hackas på för att vi inte har analys på grovfodret :confused:

Eller är det så att det tas för givet att ingen har den kunskapen längre...?

Därför att ni inte kan bevisa att era hästar får rätt foder enligt tabellerna.
För att det inte går att jämföra med vad andra fodrar.
Och för att ni därmed inte heller kan ge oss som är beroende av tabellerna några goda råd.

Om ni hade analyserat foder till era hästar.
Och så fodrade ni precis på samma vis som ni brukar.
Då så skulle det gå att räkna ut vad era hästar får att äta, och det skulle ju vara intressant för resten av världen att veta.
Om du hade haft analyserat foder till dina hästar, så hade du ju kunnat berätta för mig hur de ser ut på en viss foderstat med ett kontrollerat näringsinnehåll.
På det viset så hade du ju kunnat hjälpa till att sprida den gamla kunskapen.
Som det är nu, så kan du ju inte ge oss några råd alls.

Vi kan inte vare sig jämföra hö eller foderstat med dig.

För mig (och många andra) är det faktum att våra hästar genom åren alltid har varit friska, oskadade, välmusklade, i bra kondition och i bra hull, samt presterat bra och varit minst lika bra i tävlingssammanhang, som "foderstatshästar" bevis nog...
Våra hästar är inte mindre hållbara än era..

Klankar som sagt INTE på er som är beroende av analyser, för att kunna ge era hästar det foder som de behöver, för att må bra.

Tycker bara att attityden från "analysfolket" gentemot oss andra är tråkig.

Det verkar som att ni tycker att vi inte gör det bästa för våra hästar.
Trots att vi klarar av att hålla våra hästar i prima skick utan foderanalyser.

Våra kunskaper är inte mindre värda än era tycker jag

Hur gjorde ni innan analyserna fanns ?? Som du gör nu - chansade.

Funkade inte era hästar bra då i jämförelse med nu ?? Jovars, jag red mest rakt fram i skogen. När jag insåg att en foderanalys kunde ha betydelse valde jag att dra nytta av det. Inte minst av ekonomiska skäl.

Växte inte era unghästar som dom skulle?? Hade inga unghästar.

Var era hästar sjukare/mer skadad då mot nu ? Jag har aldrig haft foderrelaterad sjukdomar.

Varför bedöms de som inte har analyserat grovfoder, som "sämre" hästägare? Jag struntar fullkomligt i hur andra gör men alla trådar där vi som väljer att analysera ska dissekeras för att rättfärdiga andras val att inte analysera börjar kännas rätt fåniga.

De som har så mycket kunskap att de kan se exakt vad hästen behöver är få, du kanske är en av dem, vad vet jag. Men den stora massan som inte begagnar sig av analys har inte en aning om vad det är dom egentligen stoppar i sina hästar och varför. Det visste inte jag heller för några år sedan.

Om era kunskaper är så bra så är det ju bara väldigt synd att ni inte kan dela med er av dem, eftersom det ju nu är så att ni inte heller riktgt vet vad det är ni stoppar i era hästar. Varför dom är så fina som dom enligt er är. Vad är det i foderstaten som gör det? Varför ger ni det foder ni ger? det handlar ju ändå om kunskap, eller är det bara tur? Eller fodrar du extra för säkerhets skull? Kanske hade du kunnat sänka dina foderkostader och ändå ha lika välmående hästar?

Du får göra precis som du vill med dina hästar och dom mår säkert utmärkt, men det hjälper knappast någon annan, eller hur...

Jag har använt mig av analys av grovfodret i 5 år.
Har en bild på hur min häst kunde se ut (innan) framåt våren när tävlingarna var igång och stona brunstade. Det var dessutom så att stallägarna gav höet så han fick vad alla andra hästar fick. Han, en 400 kg arab, fick som 600 kg halvblod men blev ändå tunn och muskelfattig. Spelade ingen roll att jag försökte öka kraftfodret. Det var inte så lätt att försöka få mer hö till sin lilla häst innan han såg för klen ut. Först då reagerade stallägarna och ökade höet. Större hästar behöver ju mer mat än mindre? Inte i min hästs fall.
Jag bytte så småningom stall och fick då själv bestämma hömängd. Då började jag även analycera grovfodret och räkna på vad jag igentligen gav honom. Jag har aldrig följt behovstabellen för honom för jag började med att räkna på vad han fick och justerade till lagom mängd. Därefter har det år från år varit ganska lätt att räkna foderstat. Jag vet vad han behöver och lägger honom på samma mängder så gott det går.
Just nu står jag i ett stall med uppfödning. De har haft stuterivärden på sitt hösilage i ett par år. Proteinmängden har varit mer än hög vilket passar min häst. I år därimot så ligger kvoten på deras hösilage på strax under 6. Gräset är skördat i mitten av Juni precis som övriga år men värdena blev ändå som de blev. Deras ston och unghästar kommer att få problem längre fram i vinter.
Stallägaren bryr sig nämligen inte om analys och ett år trots ganska bra värden på hösilaget (kvot ca 8) så tappade stona så pass mycket i slutet på dräktigheten och vid digivningen så de fick stå över nästa år för att återhämta sig. När ägarna väl började inse att hästarna behövde mer protein så var det redan för sent.
Jag använder mig av analyserat grovfoder för att slippa "panikfodra" när man ser att det ex finns för lite protein i foderstaten.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 509
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama