En liten stilla undran....

Sv: En liten stilla undran....

För det första så är det inte frågan om att jag kör på rena chansningar, som mirakulöst funkar år efter år...:smirk:

För det andra så har jag aldrig dissikerat/nervärderat er som analyserar fodret.

För det tredje, är jag lite less på att vi soom inte analyserar grovfodret utmålas som oseriösa hästägare, som bara "chansar och har tur" med att våra hästar mår lika bra som era..

Jag är intresserad i det faktum att analyser, siffror och gram har blivit mer viktigt och "riktigt", än erfarenheter och praktiska kunskaper.

Jag undrar över orsaken till det.

Magdalena skrev:
Just precis. Alla hästar är unika. Så har jag ett år laborerat mig fram till vad just DEN hästen behöver så behöver jag inte göra det mer eftersom jag då vet vad den funkar på. QUOTE]
Det är ju exakt så man gör utan grovfoderanalys också, fast det blir mindre laborerande eftersom man inte har milligram och hekto att ta hänsyn till.

HelenaHandberg skrev:
Så här står det i ett kompendium om silage hantering

” An acetone odor results when yeast produce methyl-
and ethyl-acetates”
Som sagt, detta har jag inte hört talas om. Vi analyserar bara en bråkdel av vad som finns i ensilage. Att det finns estrar i ensilaget vet man nog....... För att estrar ska bildas måste ju vissa kriterier vara uppfyllda, tex mängderna av olika komponenter. Sedan luktar ju etylacetat likt salubrin och om man kan kalla detta för acetonlukt får väl stå för dom. Det som är märkligt är att dom kastar ut ett påstående men dom kan inte visa på något tex i Tabell 24 Summary of common silage problems and possible causes.. Inte ens en referens kunde dom skaka fram. Så vi får väl ta detta med en nypa salt eller en skopa salt. Sist men inte minst talar dom ju om majs och där har jag inte lika goda kunskaper.....

HelenaHandberg skrev:
Tyvärr är texten i kompendiet lika hemlighetsfull som du vad gäller om detta föranleder någon åtgärd när man upptäcker doften och vad man ska analysera! HH
Men det är ju inget konstigt alls....... :angel:

LIA skrev:
Eh, det där förstår jag inte konsekvensen i. Ska jag förstå det som, att du noterar analysernas siffror men sedan inte räknar efter dom??? Tar på ett ungefär alltså, grundat på analyserna?
Om så är fallet, tycker jag du ska titta på vad majoriteten skriver i det här forumet. Uppenbarligen har även dom totalt misslyckats med att tyda budskapet.

När det gäller resten av ditt svar, om foderval, fetma mm, är det enklast för mig att hänvisa till det, jag svarat dom övriga här.

LIA

Konsekvensen? Att jag inser att analysen är ett medelvärde, att tabeller är riktvärden, att alla hästar är individer?

Jag HAR varit en millimeterräknare, men det är nu 12 år sen ungefär, när jag precis började lära mig om foder och inte bara längre gjorde som alla andra. Man lär sig med åren. Jag kunde inte utfodra med ögat innan dess heller. Räknandet fick mig att börja ifrågasätta hur hästarna bör se ut, hur de bör må, osv.

Du får hänvisa bäst du vill, jag hittar inte svaret ändå. HUR ska du åstadkomma den variation som hästen får i det vilda? Hur många hösorter behöver du? Hur lägger du upp det rent praktiskt? Är det ändamålsenligt för en häst som ska prestera (och jo, ridning är prestation, även om det är på hobbynivå)? Är vi beredda att ta de konsekvenser som kan bli om det inte funkar som vi trott?

Jag väntar mig en specifik beskrivning hur du skulle lägga upp fodret för att få den "varierad" och ser till att tillgodose hästens alla behov.

Hur mineralobalans kan påverka borde du veta från grundskolan. Alla fick väl veta att man inte dricker mjölk till blodpudding eftersom kalken försvårar upptaget av järn, men dricker man juice så får man c-vitamin som underlättar upptaget av järn. Det är ETT exempel på hur ämnen påverkar varandra.

Sock skrev:
Magdalena skrev:
Just precis. Alla hästar är unika. Så har jag ett år laborerat mig fram till vad just DEN hästen behöver så behöver jag inte göra det mer eftersom jag då vet vad den funkar på.
Det är ju exakt så man gör utan grovfoderanalys också, fast det blir mindre laborerande eftersom man inte har milligram och hekto att ta hänsyn till.

Har man ingen analys får man laborera VARJE år. Till en början är det lugnt, då ger man "vad man brukar". Men när det visar sig att det inte funkar? Om hästen blir för tjock, smal, trött, pigg, tappar muskler osv. DÅ börjar laborerandet som både tar tid, pengar och oro, kanske även veterinärkostnader.

Eller kanske du är en av dem som bara ger och sen inte ser skillnad på hästen från år till år?

Elektron skrev:
Era kunskaper är inte mindre värda men färre....
:bow:

Bra formulerat...

Jag förstår inte varför dom som inte analyserar och räknar hela tiden ska gå mot bättre vetende. För det är ju så det är...
Forskningen går framåt, vi lär oss mer och mer om hur det fungerar och vad hästen behöver(genom forskningen). Och trots detta så finns det folk som inte "ser" det. Dom väljer att strunta i fakta och forsätta fodra i blindo.
Det känns lite som att gå omkring och blunda och man vågar inte öppna ögonen pga rädsla att se något obehagligt och hemskt... eller nått...

*knapplån*

Allmänt svar:

Det där med millimeterräknandet och dess avtagande ju fler foderstater man beräknar stämmer verkligen. Jag räknade på millimetern i början men har kommit ifrån det mer och mer.

Förstår inte alls påhoppen från alla som inte har analys på sitt grovfoder, varför inte ta till sig av uppdaterad forskning? Sen har jag märkt att många (liksom jag innan jag valde att lära mig mer om foder för att kunna ge min häst så bra förutsättningar som möjligt) inte vet hur en häst i bra hull ser ut. Bukig = fet, trötthet måste alltid bero på att den får för lite havre, de ser inte att ryggraden på hästen sticker rakt upp eller att halsen är helt insjunken för hästen går ju så fint och presterar bra? Vad är det som säger att hästen inte kan prestera ännu bättre om man verkligen ser till att den får i sig det den behöver? Travhästägare tex, som skriver att deras hästar presterar bra och springer in pengar, vad är det som säger att dessa hästar inte skulle kunna vinna Elitloppet om de fick rätt foder? Hästen kanske har alla förutsättningar för att bli riktigt bra men pga okunskap hos ägaren så nöjer sig denna med att hästen springer in några loppor.

Riktar mig inte till någon särskild och vill inte hoppa på någon utan tar det bara som exempel.

mirage skrev:
Travhästägare tex, som skriver att deras hästar presterar bra och springer in pengar, vad är det som säger att dessa hästar inte skulle kunna vinna Elitloppet om de fick rätt foder?
Det finns andra orsaker till detta

Elektron skrev:
Era kunskaper är inte mindre värda men färre....

Vilken fin omskrivning för att säga/mena/påstå att vi som inte analyserar grovfodret är för korkade för att veta Vad våra hästar behöver för ämnen, mineraler, vitaminer etc för att må bra :angel:

Senast ändrad:

CrazyPiggelin skrev:
Hur många av er som analyerar och räknar på era hästarsfoderstater sitter å räknar och fixar med eran egen mat?
Mig själv fodrar jag naturligtvis med ögat! :D

men för att utveckla resonemanget lite ytterligare:

Jag väger mig inte mer än några gånger/månad, jag kollar bara att jag fortfarande kommer i de byxor jag köpte för 10 år sen idag också.

Jag äter hyfsat nyttigt, men inte tillräckligt mycket frukt och grönsaker (inte rik precis och pengarna går därför i första hand till.. jajjamensan - mina hästar! :smirk: ). Rejäl frukost, fullkornsbröd och minimalt med socker är dock en självklarhet för mig.

Skiter i trender - går på sunt förnuft. Skulle definitivt bli galen och aggressiv om jag försökte leva med idiotlågt GI. :angel:

Den stora skillnaden som JAG ser det är jag själv är medveten om vad jag äter, när jag äter fel och varför? samt att jag alltid, varje dag kan KÄNNA EFTER SJÄLV hur jag mår. Den dag jag kan känna efter hur mina djur mår ska jag sluta vara kinkig med deras utfodring.

Sen en liten reflektion om att fodra med ögat, när vi ändå leker med jämförelser människa - häst:
Ser andra att jag äter för lite grönsaker när de möter mig på stan?
Skulle inte tro det... :smirk:

/JES

Och hur vet du att hästarna får i sig de vitaminer, mineraler etc den behöver utan att veta vad det du ger dom innehåller?

Dom lever ju inte enbart på grovfoder .. och efter de x antal år, jag har haft hästar, så tror jag nog att ev brister hade visat sig för länge sedan....Tvivlar på att de hästar jag köpt in skulle ha höjt sin nivå och sin allmänna form om dom inte fick det dom behöver i foder, mineral och vitaminväg, i kombination, med rätt träning från deras individuella behov och förutsättningar..

Tråkigt att ni tar oss för mindre vetande och mindre engagerade, bara för att vi inte analyserar grovfodret..

Magdalena skrev:
Hur mineralobalans kan påverka borde du veta från grundskolan. Alla fick väl veta att man inte dricker mjölk till blodpudding eftersom kalken försvårar upptaget av järn, men dricker man juice så får man c-vitamin som underlättar upptaget av järn. Det är ETT exempel på hur ämnen påverkar varandra.
Klart man dricker mjölk till blodpudding. Det är ju så GOTT. :d Dessutom kan man hälla lite grädde på lingonsylten som man har på blodpuddingen också om man verkligen vill ha en smaskens middag.

Men skämt åsido. Nej, det fick vi inte lära oss i skolan och man bjöd INTE på juice när det var blodpudding där. Vi fick mjölk den dagen som alla andra dagar.

/JES
som vet att det här inlägget är off topic så det räcker, men jag har tråkigt hemma idag... med stukad fot och allt. :cool:

Gnist skrev:
Våra kunskaper är inte mindre värda än era tycker jag
Problemet med era kunskaper är att de är så svåra att redovisa.
Du kan ju inte berätta för mig vad dina hästar får i näringvärde om jag skulle fråga dig.
Svaret "Det ser bra ut" blir liksom flummigt och oprecist.

Du kan ju inte svara på vad det är i maten som gör att dina hästar fungerar bra och ser bra ut.
För du har ingen analys på ditt grovfoder.

En annan fråga.
Kan du räkna foderstater efter analys?

Björk skrev:
*Hur gjorde ni innan analyserna fanns ?? jag hade inte häst innan analyser fanns.
*Funkade inte era hästar bra då i jämförelse med nu ?? som sagt...

Jag hade stora problem med hillet på min gammelpålla innan jag började analysera. Fodrade då med "ögat" och öste också på en massa protein utan effekt.
*Växte inte era unghästar som dom skulle?? som sagt...

hade bara en unghäst innen jag började med att analysera och han var väl (vad jag minns) fin i hullet.
*Var era hästar sjukare/mer skadad då mot nu ? som sagt... :angel:

Ingen skillnad på skador tror jag.

*Varför bedöms de som inte har analyserat grovfoder, som "sämre" hästägare? äh, sämre skulle jag inte kalla dem. däremot kan jag undra när de köper massor av tillskott som de inte har en aning om hästen ens behöver. eller tycker det är dyyyyrt med analys och istället köper ett superdyrt KyraK -träns fast det gamla dög bra.

Dömer ingen som inte analyserra, men tycker det är svårt att ge råd om foder då man inte vet vad grovfodret innehåller. Analys är inte dyrt i jämförelse med vad man kan spara in på foder på en vinter om man bara ger det de behöver och inte en "massa extra".

Som patentes kan nämnas att vi i år fick in jättefint ensilage, slaget tidigt i juli och borde haft jättefina värden, MEN, det visade sig på analysen att det innehåller ungefär lika mycket protein som HALM dock HÖGT i energi...! Väldigt glad att jag analyserade INNAN allihop förvandlades till muskelfattiga fetton... Detta gav verkligen mej en tankeställare...

pemi

Vad konstigt det blev, inte koll på citatsvar än... Min text hamnade vist I citatet... *sorry*

Gnist skrev:
Dom lever ju inte enbart på grovfoder .. och efter de x antal år, jag har haft hästar, så tror jag nog att ev brister hade visat sig för länge sedan....Tvivlar på att de hästar jag köpt in skulle ha höjt sin nivå och sin allmänna form om dom inte fick det dom behöver i foder, mineral och vitaminväg, i kombination, med rätt träning från deras individuella behov och förutsättningar..

Tråkigt att ni tar oss för mindre vetande och mindre engagerade, bara för att vi inte analyserar grovfodret..

Fast jag har ingen lust att vänta 15 år för att kunna utvärdera om min metod fungerar.
Vaför inte använda sig av den kunskap som finns, livet är för kort för att göra alla erfarenheter och misstag själv.

Kassiopeja skrev:
Men skämt åsido. Nej, det fick vi inte lära oss i skolan och man bjöd INTE på juice när det var blodpudding där. Vi fick mjölk den dagen som alla andra dagar.

/JES
som vet att det här inlägget är off topic så det räcker, men jag har tråkigt hemma idag... med stukad fot och allt. :cool:

Allvarligt? Vi fick inte juice i skolan heller, men vatten - inte mjölk - de dagar det var blodpudding. Vatten och så lingonsylt blandat med vitkål (c-vitamin).

Gnist skrev:
För det tredje, är jag lite less på att vi soom inte analyserar grovfodret utmålas som oseriösa hästägare, som bara "chansar och har tur" med att våra hästar mår lika bra som era..
Det är inte alla som inte räknar foderstat som oseriösa hästägare. Jag har personligen sett många fina hästar utan uträknad foderstat men jag har också sett många som sett för :devil: liga ut. Problemet är alltså inte att de som kan se på en häst och utifrån det göra en foderstat på ett oanalyserat foder är oseriösa utan att de som INTE kan göra en foderstat på det sättet ändå gör det.
Om du läser de trådar där folk utan analys frågar om råd med fodret så är minst 95% sådana där de har något foderrelaterat problem. De vill ha hjälp med sitt foderrelaterade problem men är inte beredda att betala en liten kostnad för att analysera grovfodret. Hur ska man då kunna hjälpa dom via internet??? DETTA anser jag vara oseriös hästhållning.
/Shaggy som räknar foderstat för hästens skull.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 509
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama