Sv: Se till skörden!!
Och sedan så stod det i artikeln du skickade att man skulle undvika hösilage till fånghästar pga för höga halter av protein. Är det inte generellt lägre halt i hö då? för vad menar dom annars att man ska utfodra med..
Det där är tyvärr en gammal felaktig missuppfattning som lever kvar. Hästar får inte fång av protein. Men trodde det förr, men forskningen har visat att det är fel.
Det är ingen som helst generell skillnad i värden på hö och hösilage. De varierar precis lika mycket och inom samma gränser båda två.
Dvs du kan ha ett hö som är jättelågt eller jättehögt i protein, och ett silage som är jättelågt eller jättehögt i protein.
Till fångisar är det anser jag extra viktigt att välja ett analyserat grovfoder med en proteinhalt som täcker hästens behov UTAN att energibehovet överskrids. I realiteten blir det oftast en högre proteinkvot. Iom att dessa hästar behöver lika mkt protein som andra hästar, men nästan alltid mindre energi.
Har man för lite protein i höet/silaget så när man täckt energin saknar man protein. Då måste man tillföra det med koncentrat, och då blir det ännu mer energi.
Jag måste stressa iväg till jobbet, men ikväll när jag kommer hem kan jag göra ett exempel som är lättare att förstå utefter mina hästar, så ser man hur olika proteinvärde i grovfodret påverkar, och varför lågt protein blir extra besvärligt till lättfödda =)
Men hästar får alltså inte fång av protein, det är en gammal missuppfattning. Och hö och silage varierar lika mycket och inom samma intervall i protein, så man måste analysera för att veta.