Sv: Se till skörden!!
Vilken röra
Men som jag skrev i ett annat inlägg att det är väl den industriella massproduceringen som jag inte riktigt gillar och jag trodde bara det var hösilage man kunde göra så med. Men det visade sig ju att där hade jag fel!
Är inte hö dyrare att köpa en hösilage??
Vad menar du med industriell massproducering? All grovfoderproduktion är ju industriell, förutom det lilla fåtal som hässjar? =) Sen massproducering, teoretiskt är det ingen skillnad på att ta 5 ha grovfoder eller 50 ha grovfoder. Det tar olika lång tid och kan kräva olika många maskiner för att få in/plasta det i tid bara.
Om hö är dyrare än silage beror ju till syvene och sist på producenten och vilken pris h*n sätter. Men generellt så nej, generellt är silage dyrare än hö, eftersom de flesta producenter envisas med att ta betalt per kilo foder. Dvs man betalar för en massa vatten också.
Men i 9 fall av 10 får du tag i hö betydligt billigare än silage ÄVEN om man jämför per kilo foder (t ex 2.50 kr/kg för hö och 3.50 kr/kg för silage, dock i det fallet är silaget ännu dyrare än det ser ut, då det innehåller mer vatten per kilo än hö).
Det kostar dock lite mer att producera silage, då du har ett till moment och att plasten kostar etc, det är också bökigare att hantera silage (oavsett balstorlek) än småbalshö som du kan 'kasta' upp på vagnen.
Dock, så sålänge man inte säljer sitt överskott som kossorna inte behöver svart etc, så enligt de jag känner som producerar och gör det vitt, så är lönsamheten långt högre i silage än hö. Helt enkelt för att silaget är betydligt mindre väderberoende, det är mindre risk att en halv skörd går åt skogen för det endera började regna på slag, eller de får vänta och vänta och vänta på att slå för det bara regnar.
T ex, mitt silage i år, hade det varit tänkt som hö hade det aldrig kommit in, och aldrig gett bonden några pengar. Jag ville ha en sen andraskörd. Nema problemas, det brukar jag få. Så kom regnet. Och det regnade och regnade och regnade något så fruktansvärt. Dels måste silage ha iaf lite torktid om än inte som hö, och dels var det så blött i markerna att de inte kom ut med traktorn.
I bokstavligt talat sista minuten slutade det regna, och jag fick mitt silage. Men hade det varit tänkt som hö hade jag inte fått mitt foder - och bonden förlorat inkomsten för den vallen (som gav totalt knappt 8 ton foder. Som han säljer för 2,20 kr/kg + moms.. Dvs borträknat momsen för den 'får' han ju inte ändå, så 17 600 kr. Hade det varit tänkt som hö hade han fått in 0 kr och fått plöja ner skiten när det väl slutat regna)