Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för mycket intressant tråd med många kunniga inlägg! Många bekräftar mina tankar om att detta är vårt största vinterproblem som jag upprepat ber veterinärer osv om mer forskning på! Dagen efter vi tar dem av gräshagarna kommer detta som ett brev på posten! min slutsats är att det i huvudsak handlar om ättider. Hade stora förhoppningar på slowfeedingnätet dock ingen större effekt. Frågan är hur mkt hästarna själva"lider" av sin vattninga avföring dock.. ? Ungefär hälften av hästarna i stallet har detta överskott av vätska som rinner ut vid gaser osv. Och den andra halvan har helt ok högar o är inte rinniga. Prescis som många vittnar om här. Har testat hö utan att få rätt på magen på en äldre häst som var mkt känslig. Har även testat otal tillskott justeringar - Proequo, Linfrö, jäst, slopa d lilla betfor de får, öka/minska hösilagegivan, Proviva, loppfrö. Det som ger viss effekt är Rehydion. Är verkligen MYCKET intresserad av hur det har gått sedan för din häst Lickety? Om vi kan lära oss något!Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...
Gammal tråd, intressant att den lever fortfarande Hostande med hö är ett problem om man ej har bra kvalité på höet eller har en häst med känsliga luftvägar. Man kan ju blöta höet också.
Får väl uppdatera, min tidigare "hösilagediarréhäst" står nu på ett hösilage som hon fixar bra, matte är mycket glad! Det är svårt att hitta stall som fodrar med hö här nämeligen.
Tror det har med hygienisk kvalitet att göra. Det har i alla fall inte med för låg TS eller med mängden TS att göra på mina två som haft problem. Men svaret får framtida forskning visa.
Är iaf glad över de blanka fasta bollarna
He
Tack för mycket intressant tråd med många kunniga inlägg! Många bekräftar mina tankar om att detta är vårt största vinterproblem som jag upprepat ber veterinärer osv om mer forskning på! Dagen efter vi tar dem av gräshagarna kommer detta som ett brev på posten! min slutsats är att det i huvudsak handlar om ättider. Hade stora förhoppningar på slowfeedingnätet dock ingen större effekt. Frågan är hur mkt hästarna själva"lider" av sin vattninga avföring dock.. ? Ungefär hälften av hästarna i stallet har detta överskott av vätska som rinner ut vid gaser osv. Och den andra halvan har helt ok högar o är inte rinniga. Prescis som många vittnar om här. Har testat hö utan att få rätt på magen på en äldre häst som var mkt känslig. Har även testat otal tillskott justeringar - Proequo, Linfrö, jäst, slopa d lilla betfor de får, öka/minska hösilagegivan, Proviva, loppfrö. Det som ger viss effekt är Rehydion. Är verkligen MYCKET intresserad av hur det har gått sedan för din häst Lickety? Om vi kan lära oss något!
Har alltid fordrat med hö och inte haft någon häst som hostat. Blir lite förskräckt att man hör det så ofta. Är det slarv vid skörd eller beror det på var i landet man bor?
Fodrat ca 6 månader med silage, hade inga problem men föredrar hö helt enkelt.
Nu såg jag dina bra frågor! - Har jobbat m foder o har rätt bra koll- sen skördetidpunkt = hög NDF, analyserar (kostade på en dyr hygienisk analys nu tyvärr sjabblade Eurofins m provet så jag är osäker på hur tillförlitligt d är), väger och ger minst 1.5kg ts/ 100 kg lev vikt. Våra hästar ofta (för) högt i hull men om någon inte är det är det fri tillgång på grf. ger mkt lite krf. Fodrar 4ggr/dag, natten är längsta uppehållet största grf givan -kväll runt 21 morgon fodring ca kl7.Men i ditt fall, hur mycket TS äter hästarna och hur långa uppehåll utan mat har de då?