Sv: Se till skörden!!
Jag måste stressa iväg till jobbet, men ikväll när jag kommer hem kan jag göra ett exempel som är lättare att förstå utefter mina hästar, så ser man hur olika proteinvärde i grovfodret påverkar, och varför lågt protein blir extra besvärligt till lättfödda =)
Till hippo:
Något försenat, men här är det förtydligande exemplet varför det är så dumt med lågproteingrovfoder till lättfödda.
Påhittad grovfoderanalys 1. Ett med högt i protein.
10 MJ, 100 gr SRP per kilo TS
För hö blir det 8,4 MJ och 84 gram SRP/kg hö
För silage med 50% TS blir det 5 MJ och 50 gr SRP
Ochpåhittad analys nr 2. Ett med lågt protein.
10 MJ, 30 gr SRP per kilo TS
För hö blir det 8,4 MJ och 25,2 gr SRP per kilo hö
För silage 50% TS blir det 5 MJ och 15 gr SRP/kg foder.
Här är en annan sak att kika på, det ser ut som att höet är mycket bättre proteinmässigt än silaget. Det är det inte. Höet och silaget ovan är EXAKT lika bra/dåliga. Man måste alltid jämföra per kilo dvs, då de lägre värdena på silaget beror på att det är mer vatten per kilo foder. Man måste alltså ge mer silage för att ge lika mkt fibrer (TS) som hö. Och då får man exakt samma värden.
Observera att i båda exemplen ovan så är höet och silaget HELT likvärdigt i protein och energi trots olika siffror per kg foder.
Nu tar vi en lättfödd 400 kilos D-ponny som exempel. Den behöver max 40 MJ per dag, och minst 280 gr SRP/dag. Vi struntar just nu i TS för enkelhetens skull..
I ALLA exempel så täcks energibehovet (MJ) av 4.7 kg hö och 8 kg silage (tänk så behändigt att det var precis där TS täcktes
)
Men proteinet...
I ex 1, så behövs det 3,3 kg hö eller 5,6 kg silage för att täcka proteinbehovet.
I ex 2 behövs det 11,1 kg hö eller 18,6 kg silage för att täcka proteinbehovet.
I första exemplet täcks proteinbehovet innan MJ-behovet täcks, vilket gör att man utmärkt väl kan byta ut några kg hö/silage mot halm t ex utan att få för lite protein. I andra exemplet så ska man täcka proteinet med hö/silage, måste man ge massor med hö/silage, och det ger då massvis med för mycket energi. Dvs hästen kommer bli tjock.
Istället måste vi då tillsätta proteinet i koncentrat. Vi vet att MJ täcks av 4.7 kg hö eller 8 kg silage. Det ger ca 126 gr SRP. Vi saknar då 154 gram. Det kan tillsättas mha t ex soja, 350 gram soja ger 151 gram SRP - och 4,5 MJ extra.. Dvs hästen kommer då få 44.5 MJ, fast den bara behöver 40 MJ. Då måste vi minska på höet, och öka sojan ännu mer. Men vänta, minskar vi höet blir det för lite TS.. Om vi inte minskar höet får vi för mycket MJ..
Nu är exemplen med flit gjort väldigt tydliga, och det behöver inte vara så stor skillnad alla gånger i verkligheten, men det absolut bäst när det gäller lättfödda är att se till att man via grovfodret täcker HELA proteinbehovet på en giva som INTE ger mer MJ än behovet, dvs har en tillräckligt hög proteinhalt för att åstadkomma det (exakt hur hög den är varierar, men det innebär aldrig ett proteinfattigt/lågkvotsgrovfoder).
Hängde du med? =)